XP vs Miles

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EBakker, 2 dec 2019.

  1. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Idd, die kaart is duur, platinum halen en houden is duur (eigenlijk alleen mogelijk in business tenzij je extreem veel vliegt), en platinum biedt niet heel veel voordelen boven gold. Het enige dat gaaf zou zijn is gratis naar economy comfort upgraden, dat zou ik wel gebruiken, voor de rest is het me om het even.

    Trouwens, als je platinum wil halen als je al gold bent dan moet je toch 480 XP halen, of niet?
     
  2. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Platinum heeft mi zeker meerwaarde, maar die worden pas waardevol als je veel reist (dus zelf Platinum haalt;-))
     
  3. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    De platinum lijn? Ben wel benieuwd wat je zo waardevol vindt.
     
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Als je gold bent, heb je er 300 nodig mits je die binnen je kwalificatiejaar haalt.

    Neemt niet weg dat je volledig gelijk hebt wat betreft de voordelen. Eco comfort is weliswaar gratis, maar bij Gold ook al 50% korting, dus als je allerlei mileage runs moet gaan doen voor 400 per keer of business moet vliegen voor 1000 euro extra om platinum te worden, moet je in een kalenderjaar toch al flink wat retourtjes intercontinentaal maken om die economy comfort eruit te halen. En dan kan je reispartner alsnog dokken, as usual bij KLM.
     
  5. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Eco comfort is ook met 50% korting nog duur qua wat je ervoor krijgt, zeker als je het vergelijkt met Delta waar je minder bijbetaalt en net zo veel of meer terugkrijgt (verschilt een beetje per toesteltype).
     
  6. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    gratis economy comfort is me veel waard en als er iets fout gaat krijg je écht prioriteit over anderen via Platinum line (laatste stoel op een alternatieve vlucht werd voor me gereserveerd tot in mijn agenda bij een klant had geregeld en ik weet zeker dat ik niet de enige was die omgeboekt moest worden). Daarnaast krijg Ik bij Air France geregeld de wijn uit business Class :)
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  7. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    De platinumlijn is idd fantastisch, die medewerkers hebben meer bevoegdheden dan de "gewone" customer agents.

    Ik vlieg regelmatig naar GVA via CDG en ik boek bewust de vluchten met de kortste overstappen, respectievelijk 1u en 50 minuten, de MCT op CDG is 45 min dus met een klein beetje vertraging voldoe ik daar niet meer aan en dan is een telefoontje van 1 minuut naar de PSL genoeg om kosteloos omgeboekt te worden naar de directe vlucht, uiteraard met behoud van XP en miles.
     
    Thijsk en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Wat ik niet begrijp is dat je bewust die korte overstapvluchten boekt om vervolgens de platinum lijn te bellen om op een directe vlucht te komen.
    Kijk ik snap dat je dan de originele XP en miles krijgt, maar als je de status van dergelijke vluchten moet hebben is het natuurlijk de vraag of het het allemaal waard is.

    Wat ik wil voorkomen is dat ik juist op de dag zelf moet omboeken en allerlei zaken moet regelen, dus ik boek juist met wat meer speling. Het gebeurd mij al genoeg keer per jaar dat er zaken wijzigen en ik last minute allemaal zaken moet regelen.

    Moet wel worden gezegd, bij de Platinum lijn krijg je een stuk meer voor elkaar dan zonder status, want als je in het kort uitlegt waarom ik niet ga voor een Turkish Airlines vlucht naar Hamburg met een overstap van 1 uur voor de laatste vlucht naar Amsterdam wordt je alsnog op de direct vlucht van Turkish Airlines naar Amsterdam gezet die gezien de miles die ik bij TK kreeg bijgeschreven dusdanig veel geld heeft gekost ik wel begreep waarom men dat eigenlijk niet zelf aanbood.
    Ook omboekingen en schemawijzigingen vooraf worden allemaal goed en snel opgelost dat het voor mij werkbaar is. Je wordt ook bij grote verstoringen ook een stuk sneller geholpen door mensen die daadwerkelijk beslissingen kunnen nemen. Maar goed, uiteindelijk betaal je daar ook weer voor natuurlijk.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij is het ook belangrijk om die omboekingen in perspectief te plaatsen. Voordat ik enige status had vloog ik al regelmatig AMS-BCN en dan ging ik op zondagavond terug. De zondagavond vlucht KL BCN-AMS terug is standaard duur, dus af en toe boekte ik economy BCN-CDG-AMS. Nauwelijks extra reistijd. Zonder status vroeg ik daar regelmatig bij de incheckbalie of ik geen directe vlucht kon nemen en in 9 van de 10 gevallen kon dat.

    Nu ik platinum ultimate ben vlieg ik nog steeds economy en vraag ik nog steeds aan diezelfde balie of ik de directe vlucht kan nemen. Dat kan nu 8 van de 10 keer, omdat het iets drukker is geworden op die routes.

    Dat is zonder business class ticket, zonder vertraging op een van beide vluchten.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  10. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Ik vlieg alleen privé en ik heb ook alle tijd, en vind het absoluut niet erg om via CDG te vliegen maar als het makkelijker kan is dat welkom, en via CDG is het een stuk goedkoper dan rechtstreeks.
     
    Ambtenaruh, Thijsk en danfl44 vinden dit leuk.
  11. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Ha, dat lukt mij dus nooit vanaf ZRH. Kan ook aan ZRH liggen want daar kost alles veeeeeel geld :p.
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Ik ben een redelijk regelmatige vlieger en op basis van mijn ervaring (95% economy KL/DL) zijn er twee gegronde redenen, divers van aard, om Platinum te ambieren boven Gold:
    • Je vliegt voornamelijk binnen Europa en je vindt het prettig om een extra aai over je bol te krijgen van de crew -> groot voordeel Platinum boven Gold. Zeer regelmatig upgrades van economy naar business, wijnen of een glaasje champi.
    • Je vliegt met name intercontinentaal economy en je maakt genoeg vluchten om financieel voordeel te hebben bij gratis economy comfort stoelen,
    Als ik de passagierslijsten van ICA vluchten bekijk, zie ik gerust 20+ elite pax aan boord, plus nog een of twee jarigen, dus je bent daar niet zo speciaal. Binnen Europa is dat anders, daar zijn de vliegtuigen kleiner dus per definitie minder status passagiers.
     
  13. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Grote voordelen van Platinum zijn voor mij de service lijn, betere stoelen en mogelijkheid tot Platinum for life.

    Qua upgrades zie ik weinig verschil tussen Gold en Plat (beide aantal keer in EU gehad en 1x ICA, maar ik vlieg bij lange na niet genoeg om met valide statistiek te komen.. :))

    Betere stoelen in eco zijn mooi meegenomen. Het sparen naar Platinum for life is een fijne bijkomstigheid, en een reëele mogelijkheid mocht dit nog een aantal jaar ongewijzigd blijven. Maar de servicelijn, die is echt geweldig. Ik heb nu al meerdere malen op intercontinentale reizen echt geniale omboekingen gehad, die ik er nooit doorheen had gekregen als ik die lijn niet kon bellen.
     
  14. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Ook even "my 2 cents". De Platinum lijn is het geld (in vergelijking met Gold) dubbel en dwars waard. Op het moment dat je IRROPS hebt, is het fijn dat je binnen 5 minuten (gemiddeld) geholpen wordt en je ook meteen omgeboekt kunt worden naar iets wat met jouw reisschema uitkomt (plus ze denken met je mee).

    Kort voorbeeld 1: voor werk naar BLL gevlogen. Collega had jas laten liggen in het vliegtuig, probeerde KLM te bellen "we zijn open tussen 8 & 20u van ma-vr" (we kwamen rond 22u aan). Ik bel de Platinum lijn, wordt meteen opgenomen en binnen 3 minuten was het geregeld, hij kon zijn jas de volgende ochtend meteen op de luchthaven ophalen.

    Kort voorbeeld 2: Vloog DUS-CDG-XXX. Om 23u krijg ik een pushbericht van AF dat "de vlucht van 6:40 verlaat is en pas om 8:15 zal vertrekken". Niet handig als mijn connecting flight vanaf CDG om 8:50 vertrekt. Vanaf normale lijnen is er niets meer bereikbaar, maar de Platinum lijn wel. Om 23:30 was het geregeld dat ik ipv CDG vanaf AMS naar XXX vloog. Niet meer om 6:40 op DUS, maar pas om 9:10 vanaf AMS (dus langer slapen) en enkel 15 minuten later op bestemming XXX aangekomen.

    Ik heb vaak kritiek op KLM mbt de inconsistentie van het product (Crown Lounge nickel&diming, amper OpUps, hard product (777/A330), Soft Product (inconsistentie crew), plus de IPB parade van BE naar J), maar de Platinum lijn is een geweldige service die al die shenanigans weer redelijk goedmaakt.
     
    Wammes_NL, Ambtenaruh, Godenzoon14 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. BSS

    BSS Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Chill dat ze omboeken met behoud van XP. Ik was een paar maanden terug via Lyon op reis naar Neurenberg, en KLM belde op of ze mij mochten omboeken op de directe vlucht zodat ze meer ruimte naar Lyon hadden. Maar zelfs terwijl ze mij probeerden over te halen de directe vlucht te nemen, wat ik aanbood te doen als ik de XP zou behouden, kon dat volgens de medewerker niet.
     
  16. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Ja hoor, achteraf kan je die gewoon claimen.
     
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Je hebt inderdaad recht op XP conform de boeking die je gemaakt hebt. Als je een upgrade krijgt naar Business Klasse krijg je ook niet de XP op basis van Business Klasse.

    Achteraf claimen is wel noodzakelijk, helemaal als je opeens met Lufthansa of Turkish de vluchten moet uitvoeren, en dan is zelfs retro claimen lastig omdat het systeem deze vluchten niet erkend. Mijn voorkeur ging altijd uit via het systeem de retro claims indienen, maar daar ben ik mee gestopt omdat dit te frustrerend werkt, ik ga niet blijven bedelen om XP en miles, ik contacteer één keer telefonisch en dan regelt men het maar direct.
     
  18. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Okee, dus de Platinum-lijn is voor dat soort situaties heel handig. Alleen kom ik minder vaak in de situatie dat het voor mij relevant is. Misschien 1x per jaar of minder. Maar goed, je wordt ook niet voor niets Platinum als je heel vaak vliegt, en je zult bij een grotere hoeveelheid vluchten ook vaker die lijn nodig hebben dan <1x per jaar :)

    Overigens vind ik de Crown Lounge helemaal zo slecht niet, maar dat komt omdat ik voor de rest eigenlijk alleen in Delta lounges kom, hehe.
     
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het aantal keer dat ik KLM nodig had om e.e.a. om te boeken is inderdaad gestegen sinds ik Plarinum ben, moet er wel gelijk bij zeggen dat het over het algemeen de vluchtuitvoering goed gaat en ik op de geboekte vluchten zit. De keren dat ik ze wel nodig had is alles snel en naar volle tevredenheid opgelost, dat is ook belangrijk.
     

Deel Deze Pagina