XP vs Miles

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EBakker, 2 dec 2019.

  1. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Nu heb ik geen enkele moeite om de 300 XP bij elkaar te sprokkelen, wat mij betreft is 6 maanden kwalificatie ook ruim voldoende, het is inderdaad wel zo dat je je keus absoluut laat beïnvloeden door een dergelijk programma.

    Waar ik echter naar kijk is het totale plaatje, de KLM vlucht kan wel iets duurder zijn dan het alternatief, maar als ik daardoor wel lounge toegang en 'gratis' betere zitplaatsen kan verkrijgen is het alsnog een goede deal omdat je anders alsnog andere extra kosten moet maken.
    Moet wel worden gezegd dat hoewel ik terug altijd met KLM vanaf London Heathrow vertrek ik op de heenweg geen enkel probleem heb met een Ryanair of Easyjet naar Stansted omdat ik uiteindelijk inclusief de bus of eventueel trein voor het middaguur in centrum London ben, die € 8,99 - € 20,00 totaal voor een enkele reis geven dan wel de doorslag qua ticketprijs en heb op de heenweg vooral behoefte aan slaap en kom just in time voor de vlucht aan.

    Het is ook wel eens goed om met andere maatschappijen te vliegen zodat je kan blijven vergelijken, maar de kans dat ik Long Haul met Lufthansa naar Azië ga is wel uitgesloten, Lufthansa kan het aanbieden voor € 420, die € 470 waar KLM het voor doet is uiteindelijk wel beter omdat je gratis stoelkeuze en bagage kunt meenemen inclusief de loungetoegang, dat is die extra € 50 wel waard.
     
    VinceG en EBakker vinden dit leuk.
  2. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    goed omschreven, ik heb voor aanstaand jaar een vlucht vanaf hamburg met de klm geboekt. Nog niet met het idee van xp, miles of een andere gedachte maar wel dat het qua startprijs bijna meer dan 200 euro scheelde.
     
  3. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    super bedankt voor je berekening, het is me nu meer duidelijk geworden over de waarden die je moet hechten aan xp in verhouding tot prijzen (heb zelf al wat berekeningen gemaakt zoals bijv. de vlucht ath-kul voor 700, hier moet natuurlijk de tax vanaf, maar die levert 90 xp in business wat neerkomt op 135 euro) daarnaast is het een partner en levert het wel een leuk aantal miles op. Had gelezen dat klm/af miles over de prijs geven en dat je daarom beter via de partners miles kunt sparen. Correct me if iam wrong..
     
  4. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    ja dat klopt, ga hier ook nog even op neuzen.
     
    Johan10 vindt dit leuk.
  5. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Als ik het goed heb begrepen:
    ath-jed-kul wordt door saudia voor rond de 700 incl. tax aangeboden: laten we uitgaan van 500 zonder tax. Ik zou op deze business vlucht 90 xp verdienen (135) en 12.000 miles + 150 = 18.000 miles x 0.005 (90). maak ik dan een goede rekensom? Ik heb nog geen hogere status zodat ik extra miles verdien.. Dan zou de kale vluchtprijs neerkomen op 500 - 135 en 90 dus 275 kosten. Op zich dan een mooie prijs voor business class.
     
  6. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    ik ging net een quote kopieren en je eerdere reactie is weg.. oeps.. mijn vraag ging over de creditcards: Ik had al eerder gelezen omtrent de creditcards. Je schrijft ik zou het niet iedereen aanraden. En over manier om het toch voor elkaar te krijgen. Mag ik jouw tips? pb mag ook
     
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Geen idee waarom je de belasting eraf haalt, die hoort net zo goed in de ticketprijs. Maar inderdaad, op dat SV ticket verdien je 90XP, en als plat zou het voor mij 30k miles zijn. Die zou ik nu in mijn hoofd als ongeveer 300 euro 'terug' zien. Hele nette prijs wordt het dan dus.

    PB maar als je nog wat vragen hebt :)
     
    Wammes_NL vindt dit leuk.
  8. FlyingMatthew

    FlyingMatthew Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Ah dus comfort plus is dan ook een gratis optie? Geldt dat ook voor iemand die mee vliegt met mij?
     
  9. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Nope.

    Ik zit altijd keurig 1 rij ACHTER mijn platinum reisgenoot..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    lloydje33, KL1575, Johan10 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Klopt inderdaad. Via de partners spaar je nog wel miles over de gevlogen afstand (plus een bonus gebaseerd op je status binnen SkyTeam), als je via FlyingBlue (AF/KL) vliegt, verzamel je miles revenue-based (1€ gespendeerd aan het vliegticket is maximaal 8 miles (als je platinum status hebt). Interessant als je hele dure last-minute tickets mag boeken van de baas, maar anders kun je inderdaad beter via een partner vliegen, op stock van die partner.

    Voorbeeldje (als platinum):
    AMS-MSP, ticket in Y, €500, afstand 4166 miles
    Via KLM: 8x 500 = 4000 FB miles
    Via Delta: Y=100%, 2x 4166 miles=8332 miles
    Platinum krijgt nog een extra bonus:
    Dus 100% erbovenop, in totaal 16664 flying blue miles. Scheelt toch weer ruim 12000miles voor 1 ticket door gewoon met Delta te vliegen in plaats van met KLM/AF.
     
    Johan10 vindt dit leuk.
  11. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Is wel een mooi voorbeeldje, maar om beide getallen op elkaar aan te sluiten zou ik toch een 25% of 50% fare verwachten voor 500 piek. Maar in beide gevallen krijg je nog steeds meer miles dan bij klm
     
    Sebas vindt dit leuk.
  12. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Het is inderdaad beter om uit te gaan van 25% earnings bij een ticket in deze price range. Dan zou het bij Delta incl platinum bonus 4166 Miles zijn en daarmee maar een miniem verschil.
     
  13. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Categorie L, dus 50%. Maar goed, je hebt een punt, voor €500 heb je geen vol-Y ticket.
     
  14. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Ah yes, mijn delta tickets vallen eigenlijk altijd in de 25% bracket. Ging er daarmee vanuit dat je voor bijvoorbeeld L toch iets hogere prijsklasse zou eindigen. Je hebt sowieso gelijk dat het vaak inderdaad qua Miles en upgradelist (domestic) voordeliger is om Delta te boeken op een goedkoop ticket ipv KL. Ook omdat het bij wijzigingen/vertragingen heel makkelijk om te boeken is.
     
  15. BSS

    BSS Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    De American Express kaarten leveren aardig extra miles op voor mensen (naast eventuele welkomstbonus ook ongeveer een mile per euro). Grootste nadeel bij gebruik buiten de eurozone zijn de hoge kosten voor het omwisselen naar euro´s. En de kaarten zijn over het algemeen duurder dan een doorsnee creditcard van je eigen bank. Maar eerste jaar krijg je ze gratis of iig met veel korting als je je aanmeldt via een referal link van iemand anders. Veel mensen zeggen hem na een jaar op, of bellen Amex met de vraag of ze hem nog een jaar gratis mogen houden. Je kan de Gold-kaart natuurlijk altijd een jaartje proberen, als je na tien maanden ziet dat je hem weinig gebruikt kan je hem gewoon opzeggen. En in het ergste geval heb je dan 20.000 punten op je account en 30xp :)
     
    Johan10 vindt dit leuk.
  16. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben het met je eens over vluchten kiezen om miles/XP te verzamelen, maar met name miles.

    Ik heb vandaag nog eens zitten rekenen en reward tickets checken, en het lijkt erop dat je op veel vluchten idd qua reward ticket maar 0,5 cent per mile krijgt, bijv. Europees. De promo rewards zijn iets beter dan 1 cent per mile. Business class varieert enorm maar komt ook eigenlijk bijna altijd rond de 1 cent per mile uit nu op routes die ik heb geprobeerd. Business + promo reward kan op een 2 cent per mile uitkomen (let wel op qua restricties voor wijzigen!), en er zijn vast nog wat gunstigere routes. Last-minute iets boeken kan soms flink goedkoper zijn met miles, maar dat verschilt nogal. Ook enkele reizen kunnen veel goedkoper. Reis je vooral economy class, heb je een Amex-kaart voor extra miles en spaar je nog miles via het earnonline-programma, dan kun je eens in de zoveel jaar een intercontinentale business retour boeken van je miles en met bijbetaling ter hoogte van een economy retour-ticket.

    Een paar zeer voordelige routes lijken niet meer beschikbaar, bijv. AeroMexico lijkt helemaal verdwenen qua aanbod, totaal niet meer te vinden, en zowat elke route met Delta kost in miles ongeveer net zo veel als het bedrag van de vlucht in euro * 100. Maar wellicht moet je nu voor veel routes bellen om ze nog te kunnen boeken. Zoeken via de website en app is dramatisch traag en frustrerend (in de app continu alle velden opnieuw invullen).

    Voor mij is het vooral de Gold status die ik wil behouden, zonder dat zou ik er al mee gekapt zijn en met andere airlines vliegen. Om die reden zou ik ook aanraden als het qua miles-waardering niet veel uitmaakt vooral miles te gebruiken als je toch al niet veel XP zou verdienen, bijvoorbeeld voor een binnenlandse vlucht in de VS. Zover ik weet is SkyPriority niet mogelijk met een credit card. De Delta-kaart waarmee dit kon wordt binnenkort gestript van deze privileges en ik ken geen andere waar dit mee kan.

    Zelf maak ik geen XP runs, vind dat gekkenwerk. Een vakantie net een beetje aanpassen zodat ik er meer XP mee kan verdienen met een tussenstop, dat doe ik dan weer wel. En tot nu toe komt dat allemaal net uit. Zodra ik onnodig meer moet vliegen kap ik ermee en zal ik het hele programma alleen opportunistisch gebruiken. Het is niet zo dat ik voor de lol half europa door ga vliegen of een intercontinentale trip met 8 overstaps ga doen voor een paar XP.

    Wat betreft puur verdienen van de miles is het niet de moeite waard om er KLM mee te vliegen, als een andere airline een paar % goedkoper is dan verdien je het met miles nooit meer terug. Ik vraag me serieus af wat de volgende stap is naar de race to the bottom. En hoe nuttig Flying Blue voor KLM zelf is. Het lijkt vooral een programma om zakelijke reizigers wat persoonlijke benefits te geven in de vorm van miles, wellicht in de hoop dat de werknemer de baas wil overtuigen om altijd KLM/SkyTeam te kiezen.

    Ik ben teleurgesteld in KLM dus :(
     
  17. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Mijn strategie met de Amex is als volgt;
    - 1e jaar gratis
    - 2e jaar wordt de kaart verlengt en krijg je 30xp bijgeschreven
    - Direct daarna zeg ik de kaart op en krijg ik naar rato (11/12) de kosten terug gestort. Dit zal rond einde feb zijn
    -3e jaar neem ik via refferal in maart nieuwe kaart, en krijg ik weer 30xp
    - etc

    Op deze manier krijg je dus maximaal aantal XP tegen bijna geen kosten voor de creditcard. Benieuwd hoe lang het duurt voordat ze deze loophole sluiten :)

    Je ziet dat KLM eigenlijk hun standaard service aan het beperken is en dit via flyingblue weer teruggeeft aan reizigers (zitplaats keuze, gratis ruimbagage). Uiteindelijk is luchtvaart een branche met dunne marges en hoog risico, dus ze hebben niet veel keuze.

    Ik denk dat een programma toch wel extra reizigers trekt. Zoals je zegt zijn er veel zakenreizigers die een status hebben. Deze reizigers zullen voor hun prive vakantievluchten vooral eerst bij hun statusprogramma kijken.

    Bovenstaande geldt ook voor mij. Ik vlieg vrijwel al mijn prive vluchten bij SkyTeam vanwege gratis koffer, lounge en priority zelfs als dit een beetje duurder is.

    De Miles zijn voor mij niet zo nuttig aangezien ik elk jaar moet sprokkelen om aan de 180XP te komen. Als je vluchten met miles boekt krijg je geen XP. De enige keren dat ik hier gebruik van maak is als ik een enkele vlucht nodig heb. Die zijn in euro's altijd heel duur en in miles 'normale' prijs. Verder gebruik ik mijn miles vooral voor zitplaats upgrades, ook al geeft dat slechte value for money.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
    Wammes_NL en Carel1 vinden dit leuk.
  18. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Zo lang bijna niemand deze loophole gebruikt zal het wel meevallen :)

    Je kunt overigens ook bellen voor een aanbod waarmee je nog eens 20.000 miles krijgt (als je voldoende omzet voor ze oplevert), dat is dus effectief 20.000 miles voor 170 euro, veel betere deal dan ze los kopen in ieder geval ;)

    En idd geen XP voor reward flights is jammer, en ook een reden om daar tactisch mee om te gaan. Vandaar zijn binnenlandse vluchten (VS) daarvoor gunstiger, ook is de waarde van miles daarvoor beter.

    Verder zou je evt. de miles kunnen doorsparen voor een leven waarin je zakelijk minder vliegt en status niet kunt behouden. Dan kun je er relaxter mee omgaan. Maar goed, je weet ook nooit hoe ze nog verder de waarde er uit persen...
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  19. JdV

    JdV Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    3
    Overigens kan het gunstig zijn om een paar vluchten te maken om platinum te worden. Tenminste, als je Amex FB Platinum card hebt. Dan krijg je namelijk Plat4Two. Dus je kan je partner of iemand anders ook FB Platinum status geven. Zolang jij je blijft kwalificeren als FB Platinum blijft die ander het ook, zelfs al vliegt hij of zij veel minder. Dan heb je dus 2 Platinum FB statussen voor de prijs van 1.
     
  20. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    klopt, maar wat is de meerwaarde van Platinum als je niet veel vliegt? Extra kosten voor additionele vluchten en €600 voor de creditcard lijkt me niet opwegen voor een platinum status voor een niet- frequent flyer
     

Deel Deze Pagina