Toch even mijn eigen post een duwtje geven. Onze vluchten zijn over ruim een week, KLM Plat-lijn zegt "niets aan de hand", en de KLM-app laat onze boeking nog steeds correct zien. In de ITA-app staan we echter als EC passagiers zonder lounge en zonder bagage. Iemand nog een suggestie?
Mijn collega vloog twee weken geleden ITA. Loungetoegang op Schiphol geweigerd voor economy passagier met KL Platinum, business class pax kwam wel binnen. Terugreis in Italië geen probleem. XP nog niet bijgeschreven, platinum servicelijn kon het ook niet doen. Verzocht om later terug te bellen.
Ging destijds bij mij ook verkeerd. Uiteindelijk bij het afhalen van de boardingpass stond er ook geen SP op geprint...Wel zone 1. Goed, ik had Volare Executive en Privium dus het was uiteindelijk geen probleem.
Toch nog maar een keer gebeld, het wordt er niet beter op... Men verwacht idd dat we op de terugweg bagage bij moeten boeken en daar zelf voor moeten betalen. Dit moet dan vervolgens bij de KLM geclaimd worden. Ik heb aangegeven dat er geen enkele communicatie is geweest vanuit KLM en dat een mogelijke oplossing een overboeking is naar de rechtstreekse vlucht CAT-AMS op dezelfde dag. Daar wil men niet aan en aangezien ik een niet wijzigbaar ticket heb gekocht is de enige optie om zelf de bagage voor de terugreis te betalen. Echt ongelofelijk dit, en dat met PLAT status...
Een vriend van mij vloog 31 maart met KLM naar Aruba. Hij heeft bij ITA de status Volare Premium wat gelijk staat aan Sky Team Elite+. Bij de boeking zijn Volare nummer ingevoerd. Aangekomen bij de KLM incheckbalie werd verteld dat dit niet meer gold voor intercontinentale vluchten, dus geen loungetoegang, Sky Priority en gratis koffer. Vanmorgen kreeg ikzelf van ITA een mailtje dat Sky Team per 30 april exit is. Heeft het indienen van een claim bij KLM in dit geval nog zin? Edit: even navraag gedaan bij SkyTeam en dan deze reactie... ITA Airways left SkyTeam on 1 February 2025.
Wat een absurditeit. Ik heb 4 en 7 april business class gevlogen met ITA en kon nog gewoon gebruikmaken van mijn flying blue platinum benefits. Dus op AMS de KLM lounge in, 1 extra koffer meenemen en miles/xp verzamelen. Op mijn boarding pass stond ook nog gewoon “ELIP KLMPLAT” (elite plus, klm platinum) ITA heeft Skyteam dan wel officieus verlaten, officieel eindigt de overgangsfase pas op 30 april. Dus absoluut claim indienen.
Nieuwe info van Flying Blue over ITA. We gaan weer terug naar 2022 lijkt het. Alleen nog XP verzamelen bij AZ vluchten met ook een AF of KL vluchtnummer. https://www.flyingblue.com/nl/earn/...m=Main&utm_campaign=ITST0225&utm_content=main
Mooi dit... Vlieg as zondag met een AZ gelabelde vlucht die al maanden geleden is geboekt. Volgende week de Platinum lijn maar eens bellen.
Ik maak hier wel uit op dat je op vluchtnummers met code AZ geen XP's krijgt, wel miles. Als je daarentegen een AF of KL vlucht boekt die wordt uitgevoerd door ITA je dan wel recht hebt op XP's (en miles). Ben bang dat AF en KL vluchten uitgevoerd door ITA wel duurder zijn dan als je dezelfde vlucht op een AZ-nummer boekt bij ITA...
Ik heb net gekeken op de website van Rome Airport en zie nog wel een KLM vluchtnummer op een ITA vlucht naar Bari en Tirana. Dus ik denk dat het dezelfde bestemmingen zijn als ze in 2021 overeen zijn gekomen “Via Rome kunnen KLM-klanten met ITA doorvliegen naar het Italiaanse Palermo, Reggio Calabria, Bari, Brindisi, Lamezia Terme en Trieste en naar Malta en Tirana in Albanië”
Toch bijzonder weer hoe KLM/FB dit oplossen. Vloog op 27 april AMS-LIN-CAT en op 4 mei vv. Leg AMS-LIN met KLM, LIN-CAT met ITA Op zich alles goed gegaan met FB Plat erkenning door ITA, ook op de terugreis gratis koffers + lounge. XP's is echter een ander verhaal, die worden niet bijgeschreven. Plat lijn gebeld: "voor de eerste ITA vlucht krijgt u waarschijnlijk wel XP's, voor de vlucht na 1 mei niet". Hallo, de boeking is gemaakt in januari toen ITA nog 100% FB was. Iets met tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen. Advies is om een claim in te dienen bij FB. Bijzonder klantvriendelijk...
Dat was ook met KQ zo toen die een eigen FFP begonnen kreeg je ook opeens geen dubbele XP meer, zelfs indien geboekt voordat ze dat programma lanceerden. Maakt niets uit, je krijgt de XPs gebaseerd op de voorwaarden geldend op de vliegdag. Inderdaad niet correct mijns inziens, want je koopt en betaalt op basis van een productomschrijving dus dat zou je niet zomaar mogen veranderen.