Xiamen Airlines & Lounge in XME

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door Goldfly, 18 jan 2016.

  1. Desflyer

    Desflyer Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    13
    Hallo! Ik heb vanwege een krankzinnig goede deal (380 eur) een retour Bali geboekt voor december met Xiamen. Dat ik als FB Gold de skyteam voordelen erbij heb gaf de doorslag, scheelt toch weer met inchecken, koffers etc. We hebben wel een bizar lange overstap in Xiamen, maar de prijs was zo laag, je weet dan waar je aan begint.

    Als ik zo de ervaringen lees, neemt de kwaliteit van Xiamen wel toe, al zijn ze duidelijk nog erg zoekende. De Dreamliner scheelt iig, de stoelen, beenruimte en entertainment zag er goed uit en videos. Gezien de stoelen lijkt het me niet nodig de extra beenruimte te boeken?

    Hebben jullie nog tips voor het vliegveld daar ter plekke? Kan je met je FB Gold goed terecht of weten ze niet wat het is? Hoe is de lounge daar en welke kun je het beste kiezen? Xiamen meldt op hun site dat de bagage inmiddels wordt doorgecheckt EN dat je op klm/nl kunt inchecken tzt. Ik ben benieuwd en zal tzt zeker mijn ervaringen delen, want de combinatie lage prijs en FB-gebruik/punten is ideaal richting het oosten lijkt me.
     
  2. Maan

    Maan Guest

    Door checken gebeurt niet. Lounge is klein en biedt plaats voor 20 personen. Doubletree xiamen is mooi hotel om te verblijven.
     
  3. Desflyer

    Desflyer Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    13
    Oke, dank voor de info! Ben benieuwd, zal tzt feedback geven hier.
     
  4. bob84

    bob84 Newbie

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    18
    Ik denk er ook aan om naar Bali te vliegen met Xiamen. volgens mij spaar je met het segment ams-xiamen geen miles.
    De overstap is zowel op de heen en terug vlucht lang, dus wil wel de stad in. Moet je dan je bagage meenemen? En is het makkelijk om een transfer visa te krijgen (geen lange rijen). Alvast bedankt voor jullie ervaringen.
     
  5. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik zit ook al te kijken naar deze deal.

    @bob84

    Even nagekeken
    AMS - XMN is in R (50%)
    XMN - DPS is in Q (0%)
    DPS - XMN is in Q (0%)
    XMN - AMS is in R (50%)

    De data waar ik naar zit te kijken is 7 - 27 december.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
  6. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    200
    Trofeepunten:
    268
    Zijn het wel 4 QF's?
     
  7. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    2 QF's dus maar. Op de route XMN - DNP krijg je geen QF
     
  8. Desflyer

    Desflyer Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    13
    Net terug van Bali, via/met Xiamen. Vond het als FB Gold-lid al met al een positieve ervaring, zeker gezien de prijs (380 euro retour). De vluchten XMN-DPS vv bleken na afloop goed voor 50% miles en flight-segments, AMS-XMN v.v. helaas niet.

    Voor de vlucht vanaf AMS kan je 30u van tevoren inchecken op klm.nl Koffers worden vanaf AMS doorgecheckt(!) (terug ook), dus in China geen gedoe met bagage. Ze willen wel graag in XMN je koffer-stickers zien bij het inchecken De 787 is meer dan prima, voldoende beenruimte, veel ruimte in bagagevakken, schoon aan boord, al mogen de toiletten onderweg wat meer aandacht krijgen. De crew is beleefd en welwillend, maar spreekt wel erg slecht Engels. Eten is zeker niet beneden gemiddeld, onderweg komen ze af en toe langs met water, maar je moet er dan wel om vragen. Rare rij-indeling maar rij 41 is de 1e rij na de BC ookal loopt die maar tot 13. Gewoon nieuwe westerse films op je keuze-scherm. Kreeg als FB Gold zelfs tasje met eigen slaap-kit en pantoffels en een krant, op de vlucht XMN-DPS vv flesje water. (een flesje water zat op 1e vlucht al in alle stoelvakken) Als ik dit vergelijk met een Air France-vlucht begin dit jaar CDG-JNB dan was dit echt 5x beter! Gedrag van de Chinezen viel me erg mee, beetje voordringen bij het boarden, maar aan boord is het veel minder erg dan sommige Nederlanders op een Arke-vlucht.

    In Xiamen heenweg 12 en terug 18 uur wachten. Met meer dan 6 uur krijg je gratis hotel, moet je met taxi heen (is erg goedkoop). Heenweg hadden we echt matig vies hotel, terug echter prima hotel. Op XMN is het wel complete chaos als je er voor het eerst komt. Je moet eerst door Douane, dan krijg je gratis visum voor 1 dag. Let op: zorg dat je je ticket hebt uitgeprint, dat willen ze daar zien. Dus niet op je telefoon waar je zonder internet niet bij kunt, dat zorgt voor lange misverstanden. (Boarding pas krijg je pas 3 uur van te voren.) vervolgens kun je op dezelfde verdieping bij een Xiamen Air-bali je hotelvoucher halen. Een verdieping hoger moet je moet even geld pinnen voor de taxi, als je nog geen Yens hebt. 40 yen is meer dan zat voor enkele reis. De chauffeurs spreken geen woord Engels, dus maakt een screenshot van de Chinese naam van alles waar je heen wilt, vanaf het vliegveld kan je je hotel-voucher. Als je eenmaal weet hoe alles werkt ga je er de tweede keer soepel doorheen, maar be prepared voor de 1e keer, alles is erg onduidelijk.

    Voor je tweede vlucht kan je pas 3 uur van tevoren inchecken. Je moet hiervoor eerst door de uitgaande Douane met je bagage. Dit is ook wat onduidelijk, je vindt dus geen incheckbalies tot je door die controle bent, alleen voor de binnenlandse vluchten en daar word je logischerwijs weggestuurd, maar zonder duidelijke uitleg. Skypriority-balie is hier ideaal natuurlijk, want de rest van het vliegtuig staat transavia-stijl bij de normale incheck-balie omdat je niet online kunt inchecken. Op de heenweg kreeg ik rij 41 (meteen na BC) als FB gold member met iets meer beenruimte ivm schutbord, terug waren die stoelen al weg, ookal was ik als eerste bij de Bali 3 uur van tevoren. Geen idee hoe je die stoelen kunt reserveren. Na inchecken komt paspoortcontrole en security en first class lounge als FB gold member. De lounge is rustig (ook omdat je er toch niet eerder dan 3 uur van tevoren in kunt vermoed ik) met fijne stoelen. Voorzieningen zijn redelijk maar niet heel uitgebreid, reken er niet op dat je hier echt kunt dineren. Geen idee of je in een andere lounge kunt als je bijvoorbeeld 4-5 uur moet wachten, want zonder boarding pass kun je hier niet komen.

    De 737 voor XMN-DPS v.v. is voor een vlucht van 6 uur wel wat krap, het algemene entertaiment toont Chinese films. Neem dus een boek/ipad etc mee voor je eigen vermaak.

    Terug was de lounge op DPS heel erg goed, ze komen pro actief vragen wat je wilt drinken en het voedselaanbod is zeer ruim. Alcohol leek betaald te zijn, maar ik drink op reis toch zelden.

    De extreme lange overstap in Xiamen vond ik al met al het grootste nadeel. Voor mij was het leuk China een keer te zien, maar dat voordeel valt een volgende keer weg. Evengoed is de prijs-kwaliteit verhouding wel heel erg goed, helemaal als je FB elite-plus voordelen hebt. Ik zou het niemand afraden voor dit geld, maar weet waar je aan begint. Mocht de overstap tot 4-5 uur zijn dan word ik al veel enthousiaster. :) Als ik m'n FB-gold verlies, dan zou ik overstappen naar MO-maatschappijen denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
    Flying doc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina