Wijzigingen Flying Blue 6 november 2017

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Itravelelite, 4 nov 2017.

  1. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Hihihi en dat hoef je maar 50 keer te doen en je bent/blijft FB silver.....:eek:

    Putin's binnen Rusland rondvliegende Oligarchische vriendjes gaan massaal hun status kwijtraken!:D
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  2. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Uitstekende vraag! Dit zou betekenen dat je tussen januari en april voor niets aan het sparen bent! Je bent silver in maart nog, je hebt na 1 april omgerekend 100XP's gespaard..en hopla op vanaf 1 april..wordt er 100 XP afgeschreven alleen maar om silver te blijven???
    2 x silver halen in een jaar om het te blijven is toch niet waar ? Wie weet het?
     
  3. denuyl

    denuyl Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    3
    Voor mij een enorme verslechtering: ik vlieg 3x per jaar samen met mijn echtgenote (we zijn beide FB gold) business naar Singapore (privé, familiebezoek), die ik betaal met m’n amex platinum card.
    Kosten 3x €3700 levert voor de betaling 22000 miles op (amex plat geeft 2 punten per aan tickets bestede euro) Vliegen 6x 21200= 127200, totaal dus zo’n 150000 punten. In de nieuwe situatie 3x 3000 (ticketprijzen zonder tax)=9000 besteding x 7 miles = 63000 punten, dus bijna 90 duizend punten per jaar minder! Goud blijven lijkt wel te lukken , zolang ik het rondje 3x per jaar vol kan houden. Misschien nu echt tijd om alles op te maken en naar Singapore Airlines of Emirates over te stappen.

    Bovendien is het mij volstrekt onduidelijk wat het effect is op mijn status en saldo als we, zoals afgelopen maand, tickets boeken op de KLM website voor een trip naar de VS, die voor een groot deel (3 van de 4 segmenten voor retour AMS-MIA) door Delta werd uitgevoerd (dat zie je pas als je geboekt hebt)
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2017
  4. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ik heb dit hele topic afgelezen. Ben ik de enige die zich (voorlopig) geen zorgen maakt en rustig kijkt hoe het nieuwe FB-programma zich uitvouwt?
     
    Carel1 en SvnKngs vinden dit leuk.
  5. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Nou ehh die berekening die net boven jou staat ..als dat klopt is het voor sommigen vrij dramatisch toch?

    Typerend voor mij is die 2 XP voor een domestic flight.
    Ik doe domestic binnen Roemenië de segmenten IAS-OTP-TSR v.v. en IAS-OTP-CLJ v.v

    In de oude situatie was dat al 8 QF..en bijvoorbeeld voor Silver is dat dus al 53%

    In de nieuwe situatie is dat 8 x 2 = 16 XP. 16 XP is nu 16 % voor Silver!

    en ik had juist net dit jaar pas geleerd segmenten te jagen!:(


    Gevolg is dat ik wellicht niet meer omvlieg via OTP met Tarom maar de volgende keer rechtstreeks met Blue air route IAS-CLJ vlieg...

    Aan de andere kant. In mijn situatie haal ik toch veel sneller status. Met ECB AMS-CDG-OTP-IAS via CDG levert retour al 72 XP op! Met de 30 XP van Amex meteen Silver in één retour reis binnen europa.

    (Deze retour economy levert 24 XP op, was 6 QF.)

    Zie daar het enorme verschil : ECB verbetering - economy verslechtering
     
  6. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Omdat ik al ruimschoots geherkwalificeerd ben voor Platinum in 2018, veel levelmiles overheb en vanwege de softlanding naar gold indien niet requalify in 2018, kan ik minimaal de komende twee jaar rustig kijken hoe het program werkt voor me zorgen te maken :D:D

    Het zal aan eenieders reisstijl liggen of het een verbetering/verslechtering of neutraal is. Persoonlijk sta ik er positief tegenover omdat het met mijn reisstijl gemakkelijker wordt zover ik snel kan berekenen. Ben echter wel benieuwd hoe dit program er over 2 jaar uitziet..........ben een beetje sceptisch maar wellicht dat men later de "verslechtering" pas introduceert.

    Wel jammer is het verdwijnen van de levelmiles op klm/af spent met je amex. Dit leverde toch altijd een aardig extratje aan levelmiles op. Laatst 3500,-- spent voor 5 tickets = 7000 lvl miles. De vlucht zelf (25%) gaat mij maar zo'n 2500 levelmiles opleveren.
    Van de andere kant een goede reden om die (te) dure amex kaart de deur uit te doen ;)
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  7. Betweter

    Betweter Guest

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    3
    Ik zal jullie eens precies vertellen hoe het zit. 2018 is een overgangsjaar.Daar gebeurt nog niet zoveel. De grote verslechtering gaat in 2019 beginnen.

    Door vooral de laatste trouwe economy passagers, er zo slecht vanaf te laten komen worden ze nog meer naar Ryan air enz. verdreven . 5 XP , 2 XP het is een schaamteloze vertoning. In 2019 gaan we zien dat dit een desastreuse vergissing was en gaan er binnen KLM-Air france , FB en Amex koppen rollen.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
  8. Betweter

    Betweter Guest

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    3
    Ik zie hier ook al hoe het zit: Aan je foto te zien ben jij een KLM-piloot en hoef je je nergens zorgen om te maken je bent niet eens FB-lid!
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
  9. Vakantieman

    Vakantieman Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    18
    Jij doet je naam eer aan. Ik vind het na 5 posts behoorlijk storend worden eigenlijk.
     
    Rayni, PietV, solofarie en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. MartinR

    MartinR Silver Tier

    Berichten:
    237
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    268
    Geldt voor mij hetzelfde. Wie kan hier duidelijkheid over geven?
     
  11. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Volgens mij houd je gewoon je niveau dat je op dat moment hebt. Dus als iemand vanaf 1 januari gold heeft dan komt die ook in het nieuwe programma als gold, en heeft die sowieso tot eind 2018 om 180XP te behalen, of 300 om een level hoger te gaan.

    Je blijft dus silver en kan meteen voor de 180xp gaan.

    Wat niet zo duidelijk is aan de overgang is wat er gebeurt met mensen die zich al in het eerste kwartaal kwalificeren. Dat zou dan volgens de oude regels moeten gaan, maar dan zou je pas eind 2019 een nieuwe statuscheck krijgen. Dus stel, je haalt in de eerste drie maanden 40K LM, je bent gold tm 2019 volgens het oude programma maar krijgt ook 200XP, die je gebruikt om 2020 gold te zijn.
    Of zouden ze van iedereen op 1 april 2018 het jaar al laten ingaan ipv 1 januari 2019?
     
  12. Wouter_S

    Wouter_S Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik zie hier toch redelijk veel positieve of neutrale berichten en blijkbaar hoor ik dus tot de (kleine?) groep mensen die wel veel pech hebben.
    Ik vlieg 4-5x per jaar intercontinentaal (rechstreeks SFO, PVG en KUL) in economy
    Segmenten brachten mij niet aan gold maar gelukkig de miles wel: ~45k level miles\jaar ondanks soms de 50% miles tarieven.
    5x long haul in Economy levert me volgend jaar maar 120XP op en zal dus 8x (!!) retour long haul moeten vliegen voor Gold.
    Toch maar overwegen naar Delta SkyMiles over te stappen, daar heb ik met de meeste vluchten 100% qualifying miles de mogelijkheid om 50k level miles (=delta MQMs) te halen voor gold status.
    Als ik nu in januari switch kan ik gedurende 2018 proberen gold te halen terwijl ik nog wel met FB priority en lounge access krijg op mijn skyteam vluchten

    Voor mij is de status het belangrijkste, met 2 jonge kinderen is Miles spenderen niet zo heel belangrijk (mogelijk), priority boarding en lounge toegang op mijn reizen wel
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Natuurlijk zijn er zowel leden die er vooruit of achteruit op gaan. Als je longhaul Eco vliegt in de hogere Economy Class fares dan ga je er helaas inderdaad op achteruit. Dit is juist tegen de verwachting in; dure tickets worden voor status niet beloond.
     
    Itravelelite vindt dit leuk.
  14. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Ik lees op amex site:
    "Als Flying Blue – American Express Cardmember ontvangt u in het nieuwe programma een jaarlijkse voorsprong ter waarde van een aantal XP cadeau"

    Aangezien je nu meteen je status gaat krijgen zodra je genoeg XP's hebt, lees ik hierin dat je de nu15 of 30 XP aan het begin van het jaar zou moeten krijgen. Het is immers een voorsprong...
    wat denken jullie? is dit zo?
     
    Itravelelite vindt dit leuk.
  15. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Helaas dat bedoelen ze niet met "voorsprong"! ik lees nl. op amex:

    * De XP bonus wordt 1x per jaar toegekend bij de jaarlijkse betaling van uw lidmaatschapsbijdrage of bij een upgrade naar een hogere Flying Blue - American Express Card.
     
    Itravelelite vindt dit leuk.
  16. laapsaap

    laapsaap Newbie

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Tuurlijk achteruit 30xp voor gold op 180 is 1/6. Mijn huidige spend is 75% voor gold. Dus ook ik kijk naar delta als alternatief voor mijn US vluchten.
     
    Itravelelite vindt dit leuk.
  17. Defoix

    Defoix Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Voor mij blijft amex hetzelfde. Voorheen 2/15 (silver kaart/silver status) naar 3/20 (berekend obv 20 vluchten in economy korte afstand). In totaal heb ik wel meer vluchten nodig.
     
    Itravelelite vindt dit leuk.
  18. Rutger

    Rutger Silver Tier

    Berichten:
    217
    Leuk Bevonden:
    190
    Trofeepunten:
    268
    2/15 is is 13% van je status challenge en 3/20 is 15% van je status challenge.
     
    Itravelelite vindt dit leuk.
  19. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    In percentages een vooruitgang met Amex en alléén binnen de context van het totale FB-plaatje is er per saldo sprake van een verslechtering omdat je toch meer vluchten zou moeten maken...Hiermee kan Amex rekentechnisch de verloren onschuld spelen binnen een speelveld van versobering... wat een slimme strategie!;)

    Onze proefberekeningen zijn echter wel louter academisch. Onze berekeningen gaan veelal uit van één type vlucht ("5xp" bijvoorbeeld) of een bepaalde route die je dan een X-aantal keer zou moeten maken.
    Maar als ik naar mijn werkelijke situatie kijk is mijn reispatroon in werkelijkheid veel chaotischer.

    In mijn reispatroon ga ik te maken krijgen met 2 en 5, 6 en 15 XP enz. door elkaar heen lopend.

    Voor meer kans op status zou ik mijn (privé) Aerlingus reisjes kunnen vervangen door Skyteam...Maar hebben ze mij dan niet precies waar ze mij willen hebben?????:eek::eek:
     
    Itravelelite, Sandor, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Als je geen status hebt bij AirLingus en je kunt wel status halen bij FB dan zou ik dat zeker doen.
     

Deel Deze Pagina