Welke creditcard?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Grietje, 16 feb 2019.

  1. Grietje

    Grietje Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    3
    Hi!

    Ik ben nieuw op het forum, en heb (voor ik me aanmeldde) al aardig wat gelezen. Fijn zoveel informatie!
    Toch kom ik er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan doen in mijn situatie. Wellicht kan iemand me helpen in dit gedachten proces?

    Doel
    Ik vlieg een aantal keer per jaar, vaak ook betaald vanuit andere partijen. Ik vlieg niet zo vaak dat ik heel veel spaar. Graag zou ik meer sparen met een credit card. Ik hoef niet perse in een first class suite (hoewel dat opzich best eens leuk zou zijn, maar volgens mij is dat gewoon te hoog gegrepen) maar upgrades en eens een gratis vlucht(je) ooit zou al leuk zijn.

    FB vs 'gewone' Amex
    Omdat ik niet perse met 1 alliantie vlieg, maar met verschillende en omdat ik lees dat het FB programma niet denderend is, wilde ik met een gewone AMEX credit card gaan sparen voor punten. Die ik daarna bij een maatschappij naar keuze kan uitgeven.

    Welke kaart?
    Binnen die 'gewone' Amex kaarten twijfel ik tussen groen en gold. Als ZZP'er verschilt mijn inkomen per jaar. 2017 was niet goed genoeg voor gold - 2018 wel maar eer dat die aangifte door m'n boekhouder wordt verwerkt zijn we zo weer 'n jaar verder (en ik wilde graag nu beginnen met sparen).

    Is het handig te beginnen met groen en later te upgraden naar gold? Is er dan nog mogelijkheid tot bonus of niet? Is het uberhaupt moeilijk om er als ZZP'er tussen te komen?

    Starters bonus?
    Ik zie op de website vooral een relatief kleine starters bonus (2.500 punten voor groen). Maar zou hier graag het maximale uit halen! Dat kan wellicht via referals, en nog op andere manieren die ik over het hoofd zie...?
     
    Warren vindt dit leuk.
  2. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Hoi Grietje,
    Welkom dan, op het forum.

    Goed dat je wat ingelezen hebt !

    In jouw geval zou ik, vanwege het kiezen van verschillende allianties, voor de gewone Amex Gold gaan. Via de vele referrals hier het 1e jaar gratis en momenteel 10.000 Rewards punten er bij.

    Ben benieuwd wat je uiteindelijk zal kiezen. Laat je het weten?
     
    Grietje vindt dit leuk.
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Grietje,

    Waarschijnlijk kun je het beste nog even wachten. Over enige tijd zal er vast wel weer een aanbieding zijn bij AMEX waarbij je 24/K punten krijgt en een jaar gratis de kaart. Je zou deze vervolgens na een jaar (of halfjaar) kunnen upgraden naar Platinum.

    Platinum lijkt aanvankelijk erg duur (zo'n 700 euro per jaar), maar naast 24/K punten voor de upgrade krijg je dan ook nog:

    - Privium Plus;
    - € 150,00 travel voucher;
    - Priority Pass;
    - Marriott Bonvoy Gold, Hilton Honors Gold, Radisson Gold, Hertz status.

    Verder zijn er overigens nog best veel manieren om punten te verzamelen zonder te vliegen.
     
    Warren en Grietje vinden dit leuk.
  4. Grietje

    Grietje Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    3
    Dank! Fijne info!! 24k en een jaar gratis klinkt heel goed. Waar houd ik in de gaten wanneer dit zo is? (is er een thread in dit forum die ik kan volgen bijvoorbeeld?).

    Met punten verzamelen onder vliegen, bedoel je dan ook nog meer dan overal (zo veel mogelijk) met een Amex CC betalen?
     
    jongesander vindt dit leuk.
  5. Grietje

    Grietje Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    3
    Overigens kom ik voor Platinum niet in aanmerking qua inkomen. Gold red ik over 2018 wel.
     
  6. Grietje

    Grietje Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    3

    Zeker!
    Maar als ZZP'er bewijzen dat ik voor gold in aanmerking kom... lijkt me lastig als de jaaropgaaf er nog niet is voor het jaar waarin ik hiervoor in aanmerking kom. Of niet?
     
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Op dit forum zal daar waarschijnlijk wel over gepost worden, bijvoorbeeld in dit (klik) topic. Ook zul je bij diverse mensen de "handtekening" wel zien wijzigen (nu staat er 10.000 punten, dan veranderen ze dat naar 24.000 punten). Misschien dat ik t.z.t. ook wel op mijn blog (bijzonderetickets.nl) een artikeltje zal schrijven als het weer zo ver is.

    Die inkomenseis kun je vooral zien als "drempel" voor nieuwe aanvragen. Zodra je track record opbouwt (rekening tijdig voldoet, de kaart ook redelijk vaak gebruikt, etc.) dan is die eis minder streng.

    Jazeker! Het is eigenlijk de kunst om je punten zo goedkoop mogelijk aan te schaffen. Zoals je in bijvoorbeeld dit (klik) artikel kan lezen huurde ik een auto terwijl dat helemaal niet nodig was. Maar daarmee kocht ik Miles & More punten voor € 0,0118 cent per mile.

    Stel ik zou met die kostprijs 67.000 miles bij elkaar sparen, dan is de kostprijs in totaal € 790,60. Als ik die inwissel voor een Singapore Airlines Business Class ticket van Amsterdam naar Bali - slechts een paar tientjes toeslagen - dan kan dat op zich wel uit.

    Je kunt bijvoorbeeld bij Groupon regelmatig Avios kopen. De goedkoopste (en populairste) optie is dan 2.000 avios voor € 19,00. Dat is € 0,0095 per avios. Dat is goedkoop, maar ook gemakkelijk.

    En uiteindelijk is het een beetje de mix. Als je voor jezelf rekent dat een mile een eurocent waard is, dan kun je dat bijvoorbeeld ook als "return on investment" meenemen bij de aanschaf van een ticket. Ik heb daar hier (klik) bijvoorbeeld iets over geschreven, waarbij het verschil tussen Premium Economy en Economy niet zo groot was, maar de opbrengst in miles wel.
     
    JustinCase, Warren, Snoepjes85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Grietje

    Grietje Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    3
    Top! Ik ga je artikelen lezen!!
     
    jongesander vindt dit leuk.
  9. Raymond01

    Raymond01 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    18
    Ben ook zzp’er maar heb geen jaaropgave hoeven op te sturen. Was ook geen probleem geweest echter ben ik benieuwd of ze bij de upgrade naar plat ook zo laks zijn. ;)
     
    Grietje vindt dit leuk.
  10. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    607
    Leuk Bevonden:
    1.151
    Trofeepunten:
    203
    Ik ben ook zzp'er en heb niets ter bewijs van het opgegeven inkomen hoeven op te sturen bij het aanvragen van de gold card medio 2017.
     
    Grietje vindt dit leuk.
  11. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Ik had ook een beetje een dillema bij het kiezen, vooral na overgang op XP bij KLM, mijn AMEX FB gold, was opeen minder waardevol.
    Ik heb een upgrade naar platina FB genomen, maar gezien daar een deel van de services van AMEX niet inclusief is (zo als fine hotel & travel serive) heb ik nu ook een platina classic. Samen best een dure aangelegenheid, maar het best waard.

    Ik heb refferals voor beide :p

    Nooit om een salaris stook gevraagd of omzet van mijn bedrijf. Als je maar voldoende met je pas uitgeeft doen ze niet moeilijk.

    Succes
     
    Grietje vindt dit leuk.
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Ik zou inderdaad de inkomenseis niet zo vrezen. Toen ik in december de classic platinum card aanvroeg (bij een heer op Schiphol), gingen we zo'n hele vragenlijst door. Hij suggereerde zelf al een aantal antwoorden. Toen ik aangaf als zelfstandige te werken, gaf hij aan: 'dan schrijf ik bij inkomen 100.000 euro op'. Heb zelf geen bedrag genoemd en de inkomenseis was echt wel lager dan dat. Uiteraard staat wel jouw (digitale) handtekening eronder uiteindelijk..

    En hoezeer ik graag de referrals op het forum, incluis mijn eigen ;), aan je wil aanbieden.. de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat zeker voor de classic cards het ook loont om op Schiphol bij de Amex-desk naar de actuele aanbieding te vragen. In mijn geval was de aanbieding op Schiphol in punten gelijk, maar in euro's aanzienlijk goedkoper, dan online afsluiten.
     
    FlyingFonz, lloydje33 en jongesander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina