Wat weet ik / denk ik te weten na twee weken IVV verslaving?

Discussie in 'Nieuw bij insideflyer.nl' gestart door jongesander, 9 aug 2015.

  1. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Wat weet ik / denk ik te weten na twee weken IVV verslaving?

    De afgelopen periode heb ik erg veel van jullie gelezen, en het leek me daarom wel leuk om zelf iets te schrijven. Misschien wel vermakelijk om eens te zien hoe verslavend jullie site is.

    De afgelopen jaren heb ik bijna niet gevlogen. Een verbouwing, een studie, auto v/d zaak en graag mogen autorijden zorgde er voor dat wij onze tripjes vaak met de auto maakten. Dit zorgt er voor dat ik in 2011 (!) voor het laatst heb gevlogen. Dit neemt niet weg dat ik een liefhebber ben van luchtvaart. Zowel de techniek als het vliegen zelf hebben mijn interesse. Daarnaast vind ik de hectiek op aan luchthaven altijd fantastisch. Ik haal dan ook graag mensen op van Schiphol, en blijf nog even ronddwalen. Ook ben ik zo’n “freak” die het leuk vind om Youtube filmpjes te zien van Business- en First class cabines.

    Mijn laatste bezoek op Schiphol bracht me er toe dat ik dacht: binnenkort ga ik gewoon voor de lol een dagje vliegen. Ik zocht naar simpele Easyjet vluchten (Ryanair lijkt me gewoon helemaal niets). Al eerder had ik op IVV gekeken, maar dacht dat zich hier vooral mensen die veel zakelijk vliegen hadden verzameld. Het begrip Mileagerun was compleet nieuw voor me. Op een herfstachtige vrije dag begon ik @Valentijn zijn verslagen te lezen, en dan met name de mileagerun’s. Geweldig! Tja, en toen was het hek van de dam.

    Ik moet eerlijk bekennen dat mij overkomen is wat ik wel eens vaker heb gelezen: het wordt snel een verslaving om te zoeken naar vluchten. Bijna iedere vrije minuut zat ik te kijken naar IVV, ITA Matrix, Flyertalk enzovoorts. En ja, ook ik heb een aantal accounts aangemaakt bij FF programma’s terwijl dit in dit stadium helemaal niet nodig is. Zelfs heb ik een Flying Blue American Express aangevraagd. Mea Culpa hiervoor, dit had een enkeling hier een aantal miles op kunnen leveren. Dit wist ik toen nog niet…..

    Wat me vooral opvalt is dat je vrij veel tijd moet investeren in het doorlezen van alle onderwerpen. Na een week of twee erg veel info te hebben opgenomen zijn sommige dingen me nog niet helemaal duidelijk. Hieronder zal ik een aantal aannames c.q. conclusies opsommen. Jullie reacties worden op prijs gesteld, dan weet ik of ik juist zit!

    Ergens heb ik gelezen: zorg dat je een doel hebt! Ga je voor een status of voor een businessclass ervaring? Mij gaat het om twee dingen: businessclass ervaring (incl. loungetoegang), maar daarnaast lijkt een mileage run mij gewoon een gave ervaring. Natuurlijk ook om miles te sparen, maar de kick is me ook al wat waard! Het eerste is inmiddels ingevuld, ik heb een businessclass vlucht van Frankfurt naar Madrid geboekt met Lan’s 787. Over een maand is het zover!

    De mileage run zal vast ook nog komen. Ik wacht echter een deal af die ten minste 100% miles oplevert en waarbij ik redelijk snel terug kan keren (1 á 2 dagen), en waarbij een positioneringsvlucht niet nodig is.

    Wat heb ik geleerd of denk ik geleerd te hebben?

    Schrijf je niet zomaar overal en bij elk programma in

    Op het moment dat je een mooie deal voorbij ziet komen probeer je er eerst achter te komen in welke boekingsklasse deze reis geboekt wordt. Op wheretocredit zoek je vervolgens uit waar dit de meeste miles oplevert. Zelf ben ik in de afgelopen dagen veel deals van Britisch Airways tegengekomen, die vooral bij AAdvantage veel miles opleverden (vaak 100%). Mijn boeking bij Lan levert eveneens 125% bij AAdvantage op, dus ik ben van plan om zie hier te claimen. Ik boek mijn hotel die nacht waarschijnlijk bij een Best Western, omdat ik dan nog eens 250 miles ontvang, naast de punten voor dit hotelprogramma.

    Je kunt je miles prima “achteraf” claimen

    Zelfs als je een mooie deal gevonden hebt, kun je achteraf je miles nog claimen. Je hoeft dus niet hals over de kop aan te melden, maar kunt nog rustig uitzoeken waar het gunstig is voor je. Ik weet op dit moment nog steeds niet of je de miles pas kunt claimen nadat je gevolgen hebt, of dat dit al eerder kan. Kortom, of men dus controleert of je ‘m wel echt gevlogen hebt.

    Bij claimen van Miles bij Icelandair viel me op dat alleen de Miles geclaimd konden worden op eigen naam. Is dit bij alle programma’s zo? Als ik een ticket boek voor mij en mijn vriendin, kan ik toch in principe alle miles gewoon claimen neem ik aan?

    Let erg goed op de boekingsklasse

    Er komen regelmatig hele mooie prijzen voorbij voor vluchten met flinke afstanden. Kijkend naar de boekingsklasse valt echter vaak op dat deze reizen nagenoeg geen miles opleveren. Voor andere doeleinden (segment-run’s) kan dit alsnog nuttig zijn, maar als je nog weinig miles hebt is dit niet interessant.

    Wij willen bijvoorbeeld volgend jaar naar Australië. Erg veel mogelijkheden, maar de boekingsklassen op ITA leveren bijna nooit miles op. Inmiddels heb ik dankzij dit forum geleerd hoe je kunt zoeken op bepaalde boekingsklassen. Bij hogere boekingsklassen stijgt het tarief snel met € 500 of meer!

    Als je een (erg) goedkope businessclass deal ziet, boek dan gelijk!

    Deze week zag ik een hele goedkope deal van BA die Businessclass vluchten aanbood van Oslo naar diverse USA bestemmingen, onder de € 500. Ik kreeg deze mooi op tijd, maar was druk op het werk. Ik had een lunchafspraak en zou daarna weer even kijken. Helaas waren de tarieven toen al weer verdwenen. Dergelijke buitenkansjes moet je dus gelijk pakken, want voor je het weet zijn ze weg! Ik ben overigens wel benieuwd hoe vaak dergelijke error fares voorkomen.

    RSS instellen voor Flyertalk/IVV kan erg handig zijn

    Je weet op deze manier op tijd wanneer er een leuke deal voorbij komt. Je houdt overzicht op de deals en kunt bij buitenkansjes snel acteren.

    Stopover en transfers

    Dit onderdeel is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik weet in ieder geval dat je gratis een paar dagen extra kunt blijven als je vlucht op een bepaalde plek toch al een tussenlanding maakt. Het zou mogelijk moeten zijn om “extra” stopovers bij te voegen (afhankelijk van de fare rules). Wanneer dit nu wel en niet kan is onduidelijk. Als de fare rules het toelaten is het vooral afhankelijk of de maatschappij tussen je eerste stopover en je eindbestemming een vliegroute heeft.

    Transfers zijn mij eigenlijk nog veel onduidelijker. Deze zijn bij veel fare rules gratis. Ik weet dat je dan <24 uur kunt verblijven. Maar als je bijvoorbeeld een Open Jaw geboekt hebt, kun je dan een gratis transfer boeken naar de vertrekluchthaven van je retourvlucht? Ik weet het, zal ook veel trial en error zijn.

    Priority Pass

    Als beginner heb je nog helemaal geen miles, laat staan een status. Bij een normaal ticket kom je dus geen lounge binnen. Een mileagerun lijkt mij gaaf, maar ik heb ook al diverse verhalen gelezen van mensen die op vliegvelden vast hebben gezeten. Voor dit geval, of gewoon voor een lange layover overweeg ik een Priority pass aan te schaffen, zodat ik voor € 24,00 per keer loungetoegang kan kopen. Ideaal om bijvoorbeeld even te douchen, eten & drinken en relaxen. Ik koop deze overigens pas als ik een Mileage run gevonden heb, en je op de betreffende luchthavens geen (betaalbare) toegang kunt kopen.

    Je kunt bijna verdienen aan een goedkope deal

    Als je een goedkope deal boekt met krappe overstaptijden, kan het natuurlijk zijn dat je flinke vertraging oploopt omdat je een volgende vlucht mist. In dat geval is de maatschappij verplicht om je om te boeken, en eventueel een hotel voor je te boeken. Daarnaast kun je maximaal € 600,00 schadevergoeding claimen.

    Betaalde software (Expertflyer / KVS

    In dit stadium zie ik de voordelen nog niet helemaal van deze software, dus ik heb ze nog niet aangeschaft. Wel lijkt KVS mij handig om snel een compleet overzicht van de fare rules te hebben, maar eerlijk gezegd heb ik me nog onvoldoende in de software verdiept. Als iemand de voordelen van de verschillende systemen kan uitleggen dan is dat handig!

    Bieden op upgrade

    Als het dan zover is dat ik een deal gevonden heb die kwalificeert als mileagerun, dan heb ik in gedachten om proberen te bieden op upgrades. Ik heb begrepen dat sommige maatschappijen dit toestaan. Mijn beoogde voordeel is dat je hiermee ook weer bonusmiles ontvangt. Wat is jullie ervaring hiermee? Is Expertflyer hierbij een handige tool?

    Tot zover mijn eerste bevindingen. Ik vond het erg leuk in een relatief korte periode veel informatie van jullie te mogen lezen. Waarschijnlijk zal ik nog wel een heel aantal zaken fout geïnterpreteerd hebben. Ook realiseer ik me goed dat je waarschijnlijk heel veel moet “sleutelen” aan vliegtickets, ook al is het voor de lol. Ik vraag me daarbij wel af hoe groot de kans is dat ik hierbij zelf tot een mileagerun kan komen. Mijn indruk is nu vooral dat je er eentje tegen moet komen op het forum, en eventueel verder op maat moet maken.
     
    TheoS, FlyRicky, Innersoul en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Leuk verhaal van je ervaring, klinkt allemaal bekend :)
    Puzzelwerk met vluchten zonder ook maar iets te boeken is een leuk tijdsverdrijf en leerrijk. Wat voor mij een grote hulp is, is om van letterlijk alle puzzels screenshots te nemen. Zo kan je makkelijk nadien vergelijken, terug vinden of nog verder optimaliseren.

    Iets wat ik nog heb geleerd is om jezelf op een gegeven moment toe te leggen op een aantal programma's en daar het onderste uit de kan te halen. Zoals je zelf schreef zijn BA en AA heel interessant :)

    Veel succes nog!
     
    AnthonySneek en jongesander vinden dit leuk.
  3. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen! Hieronder een aantal toevoegingen van mijn kant:):

    Je kan inderdaad een deal gewoon boeken, en op een later tijdstip een FF nummer toevoegen, van het FFP wat de meeste miles geeft. Dit kan je dan uiteraard doen op de desbetreffende website van het FFP. Miles claimen is een ander verhaal; dit gaat er puur om wanneer de miles van een vlucht niet zijn gecredit. Die kan je dan achteraf (vaak vanaf 5 dagen na de vlucht) retroclaimen.
    Het claimen van miles kan uiteraard alleen wanneer de naam op het ticket en de naam van het FFP-account overeen komen. Anders zou jij miles direct kunnen crediten naar jou account, van de vlucht die je vriendin heeft gevlogen:p

    Lounge toegang kost vaak rond de €30 per bezoek, dus de vraag is of de aanschafprijs van de PriorityPass het je waard is. Dat hangt er natuurlijk van af hoe vaak je denkt lounges te bezoeken.
    Dat klopt. Let er wel op dat deze vluchten dan op hetzelfde ticket geboekt moeten zijn. Ook wanneer je twee losse tickets boekt bij dezelfde luchtvaartmaatschappij is het je eigen verantwoordelijkheid als je je aansluiting mist!

    Ik spreek dan nu vanuit een ST-oogpunt, aangezien daar ik het meeste mee vlieg: je kan inderdaad bieden op een upgrade voor sommige vluchten. Dit wordt soms al vooraf weergeven, soms pas tijdens OLCI, maar dan is het vaak een gegarandeerde upgrade voor een vast bedrag. Bedragen variëren uiteraard en het is niet gezegd dat de upgrade wordt toegewezen als je de hoogste bieder bent, de luchtvaartmaatschappij staat vrij om de upgrade dan alsnog niet toe te wijzen!
    Wanneer je upgrade, blijven al je oorspronkelijke ticketvoorwaarden van kracht. Je ontvangt dus geen bonus miles, hebt geen hogere bagagevrijstelling etcetera!

    Als je nog verdere vragen hebt, schroom niet om te vragen! Ik, en uiteraard ook de andere forumleden, helpen je graag op weg:)
     
    AnthonySneek en jongesander vinden dit leuk.
  4. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Let wel op dat je vaak alleen kunt retro claimen als je al een account had voordat je een vlucht maakte.
     
    AnthonySneek en jongesander vinden dit leuk.
  5. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    661
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    Dit is dan ook weer niet voor elke airline waar. Ik weet dat je bij SAS je, onafhankelijk van of je een account had op het moment dat je de vlucht maakte, tot uiterlijk 6 maanden nadien je miles kan claimen.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  6. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Ok, maar het is wel een puntje van aandacht om dat voor je de vlucht maakt uit te zoeken :). Zo moet je bij BA bijvoorbeeld al lid zijn als je vluchten van oneworld partners wilt retro claimen. Alleen BA vluchten kun je achteraf nog claimen als je geen lid was.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  7. Timoopreis

    Timoopreis Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Ha! Ik ben net als jou vrij nieuw in het ffwereldje en voel ook de verslaving. Wat me opvalt is dat je -net als ik- je wilt verdiepen in de twee grote aspecten onder de frequent flyers:
    1) goedkoopste vluchten
    2) miles maximaliseren

    Over 1):
    Je noemt net die error fare vanaf oslo naar de VS in business class, ik heb van de week daar twee tickets van geboekt, maar die zijn beide geannuleerd. Wel heb ik in juni voor een schijntje met andere IVVers naar Seoul gevlogen. De echt goedkope error fares komen in mijn ervaring een paar keer per jaar voor, houdt daarvoor flynous.com, flyertalk en natuurlijk het IVVforum in de gaten. Bedenk wel dat je meestal geen miles krijgt bij zulke tarieven.

    Over 2):
    Ik ben pas echt begonnen in juni dit jaar (daarvoor vloog ik al met plezier een keer of 4 per jaar, maar wist niets van miles), en streef nu naar FB platinum aan het einde van dit jaar, puur op segmenten. Op deze manier kan ik volgend jaar veel meer awardmiles binnen harken. Flying blue is sowieso een gul programma als het om segmenten gaat.

    Zorg ervoor dat je niet lid bent van teveel programma's, want anders is het niet te doen om altijd op tijd de awardmiles te verversen (volgens mij verlopen ze bij elk programma als je niet een keer in de zoveel tijd met ze vliegt). Wat wel handig is, is om in elk van de drie allianties (oneworld, skyteam, star alliance) een lidmaatschap te hebben (bijv.air Berlin, Klm, lufthansa) en focus op één programma waarbij je voor status gaat.

    Over je vraag met betrekking tot transfers: je kan niet een gratis segment er later bijboeken, dat zie je helaas verkeerd. Als ik met KLM van Genève naar Kopenhagen wil, kan dat (in elk geval) op drie manieren: met een transfer in Amsterdam, Parijs (codeshare met Air France) of Rome (met Alitalia). Ik heb dit najaar veel van zulke vluchten geboekt waarbij ik 's avonds aankom in Amsterdam en 's morgens weer vertrek. Stedentrips met overnachting in eigen bed :D
     
    jongesander en Lionell vinden dit leuk.
  8. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Bedankt allen voor jullie reacties!

    @BWempe Je kan inderdaad een deal gewoon boeken, en op een later tijdstip een FF nummer toevoegen, van het FFP wat de meeste miles geeft. Dit kan je dan uiteraard doen op de desbetreffende website van het FFP. Miles claimen is een ander verhaal; dit gaat er puur om wanneer de miles van een vlucht niet zijn gecredit. Die kan je dan achteraf (vaak vanaf 5 dagen na de vlucht) retroclaimen.
    Het claimen van miles kan uiteraard alleen wanneer de naam op het ticket en de naam van het FFP-account overeen komen. Anders zou jij miles direct kunnen crediten naar jou account, van de vlucht die je vriendin heeft gevlogen


    Helder. Kortom, als ik een ticket voor zowel mij als mijn vriendin boek, zal ze de miles moeten claimen en mij moeten schenken ;-). Anders was je natuurlijk na een groepsreisje snel Platinum. In dit specifieke geval lukt het me overigens nog even niet met de AAdvantage miles voor mijn LAN vlucht. Ik kan nergens mijn vluchtgegevens invoeren. Of moet ik mijn AA nummer bij het inchecken bijvoorbeeld invoeren?

    @BWempe Lounge toegang kost vaak rond de €30 per bezoek, dus de vraag is of de aanschafprijs van de PriorityPass het je waard is. Dat hangt er natuurlijk van af hoe vaak je denkt lounges te bezoeken.

    Ik zag nu ook Loungebuddy, en deze staat inmiddels op mijn telefoon. Is ook meestal al goedkoper, waardoor PP niet zoveel voordeel meer heeft. Overigens staan in Loungebuddy lang niet alle lounges.

    @Timoopreis Je noemt net die error fare vanaf oslo naar de VS in business class, ik heb van de week daar twee tickets van geboekt, maar die zijn beide geannuleerd. Wel heb ik in juni voor een schijntje met andere IVVers naar Seoul gevlogen. De echt goedkope error fares komen in mijn ervaring een paar keer per jaar voor, houdt daarvoor flynous.com, flyertalk en natuurlijk het IVVforum in de gaten. Bedenk wel dat je meestal geen miles krijgt bij zulke tarieven.

    Wat jammer dat ze gecanceld zijn. Ik realiseer me inderdaad dat "echt" goedkope fares zeldzaam zijn. Vandaar ook mijn voornemen om dan in ieder geval z.s.m. te boeken. Ik kan altijd gelijk op ITA MATRIX of er wel of geen recht is op miles. Bij Skyteam is dit vaak niet het geval. BA vluchten zijn wel vaak 100% bij AA.

    @Timoopreis "Over je vraag met betrekking tot transfers: je kan niet een gratis segment er later bijboeken, dat zie je helaas verkeerd. Als ik met KLM van Genève naar Kopenhagen wil, kan dat (in elk geval) op drie manieren: met een transfer in Amsterdam, Parijs (codeshare met Air France) of Rome (met Alitalia). Ik heb dit najaar veel van zulke vluchten geboekt waarbij ik 's avonds aankom in Amsterdam en 's morgens weer vertrek. Stedentrips met overnachting in eigen bed :D"

    Dat dit achteraf niet bij te boeken is, had ik ook niet verwacht. Wanneer de transfer nu wel en niet mag is me echter niet helder. Ik zag vandaag bijvoorbeeld een Etihad vlucht van AMS naar MEL met een tussenstop in AUH. Bij AUH kan ik een stopover inbouwen. Etihad vliegt ook op steden vlakbij, en volgens de fare rules zijn transfers gratis. Als ik in ITA een vlucht van max 24 uur probeer in te bouwen, schiet het tarief als een gek omhoog. Als ik de materie goed begrepen heb, zou een dergelijke vlucht toch gratis moeten zijn?

    Of is het zo dat als ik na AUH een tweede stopover inbouw, de transfer om de route te vervolgen alleen gratis is? Dus, een "noodzakelijke" vlucht om door te kunnen vliegen als er geen directe vlucht is tussen je stopover en je eindbestemming? Of is een stopover alleen toegestaan als je noodzakelijkerwijs toch al moest stoppen op deze locatie? Uiteraard begrijp ik dat e.e.a. afhankelijk is van de fare rules, maar er van uitgaande dat een aantal stopovers en transfers mogelijk zijn.

    Kan ik overigens ook op een gemakkelijke manier zien welke boekingsklassen er beschikbaar zijn voor een bepaald traject?
     
  9. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Als het goed is kan je met je brekingscode/ticketnummer de boeking toevoegen aan je AAdvantage account. Normaal gesproken zou je het ook andersom moeten kunnen doen, door je FF-nummer toe te voegen aan je LAN boeking. Berichtje via social media doet vaak wonderen als je er niet zelf uit komt:p
     
    jongesander vindt dit leuk.
  10. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Leuk en herkenbaar verhaal :)! Ik denk dat het bij iedereen ooit begonnen is als gewoon een lichte interesse en hoe meer je de trucjes onder de knie krijgt, hoe leuker je het gaat vinden! Dus ik zou zeker lekker wat uit blijven proberen en veel blijven lezen - gaat nooit vervelen!

    Ik had hier en daar nog wat kleine opmerkingen/aanvullingen:

    Sommige maatschappijen hebben een family account waarin je de miles kunt poolen! Dan heb je een account voor jezelf en een account voor je vriendin, maar de miles komen dan op één 'hoop' door beide account in een family account te linken. Vervolgens heb je niet bijvoorbeeld 2x 10.000 miles, maar 1x 20.000 miles om uit te geven, wat handig kan zijn voor grotere awards! Er zijn niet veel maatschappijen die dat hebben, maar British Airways is denk ik de bekendste - voorwaarde is daar dat je op hetzelfde adres woont. Daarnaast gebruik ik zelf ook de family account van Etihad, waar je alleen 'familie' moet zijn (inclusief huishoudhulp :p), op het zelfde adres wonen is dan volgens mij niet noodzakelijk.

    Daarnaast kan je natuurlijk ook bij de meeste programma's vanuit de account van je vriendin awardtickets voor jezelf boeken als je vriendin de miles niet gebruikt, overboeken is dan niet nodig. Gewoon je eigen gegevens opgeven bij het awardticket dat je boekt.

    .

    Het kan zijn dat ik het hier niet helemaal begrijp, maar zoals ik het lees lijkt het alsof je het begrip 'transfer' iets anders opvat dan ermee bedoeld wordt in 'ticketwereld'. Een 'transfer' is niet iets in de betekenis van 'transport van A naar B' (als in 'Ik heb een hotel met transfer vanaf de luchthaven geboekt'), maar simpelweg een 'overstap'. Je krijgt dus geen 'transfer' (als in 'vervoer') tussen de twee punten van een open jaw of van/naar een luchthaven in de buurt van AUH in het geval van je voorbeeld. Maar je mag 'overstappen'. Als je van AMS via AUH naar MEL vliegt, heb je een transfer in AUH. Blijf je langer dan 24 uur, dan heet het een stopover.

    Waar dat overstappen dan precies mag, is helemaal afhankelijk van de fare rules. Over het algemeen zijn het luchthavens waar de maatschappij naartoe vliegt (al dan niet met codeshare), maar soms mogen het ook meerdere maatschappijen zijn waar je mee mag vliegen (bekendste voorbeeld is de transatlantische joint venture van BA/AA/IB/AY/US). In de meeste gevallen mag je niet 'backtracken', dus je mag bijvoorbeeld waarschijnlijk niet met KLM Amsterdam-Parijs-Amsterdam-Dubai vliegen, ondanks dat KLM gewoon tussen Amsterdam en Parijs vliegt. Amsterdam-Parijs-Dubai zou waarschijnlijk wel mogen (KLM/Air France). In je voorbeeld van Etihad vliegt de maatschappij inderdaad op steden in de buurt van AUH, maar alleen vanuit AUH. Dat betekent dus dat je moet backtracken als je daar naartoe wilt, en dan is het geen transfer meer tussen AMS en MEL, maar een multi-destination. (Je kunt bijvoorbeeld alleen AMS-AUH-BAH-AUH-MEL vliegen als je naar BAH wilt vanuit AUH met Etihad, maar dan is het niet meer een 'gewoon' AMS-MEL-ticket). De leukste tickets zijn natuurlijk de tickets waarbij je wél mag backtracken of een aantal keer dezelfde luchthaven mag aandoen, maar die komen helaas niet heel veel voor volgens mij.

    Kleine nuance bij Etihad: je krijgt bij Etihad gratis vervoer (met bus of auto afhankelijk van je boekingsklasse) van/naar Dubai of Al Ain (ook op je stopover). Dat boek je over het algemeen niet in op je ticket, maar regel je later via manage my booking. Verwarrend genoeg wordt dat ook wel een 'transfer' genoemd, maar dat is een transfer in de zin van 'vervoer van A naar B' en niet in de zin van 'overstap'.

    In ieder geval met de betaalde software (ik gebruik zelfs Expertflyer, maar KVS niet) kan dat. Verder kan je op de website van een luchtvaartmaatschappij zelf vaak wel wat minder/meer flexibele voorwaarden aanklikken waarbij je dan in de tariefdetails ook gelijk de tariefklasse ziet mee veranderen. Heb laatst een tijdje zitten puzzelen op de website van Royal Jordanian, dat is een heel duidelijk voorbeeld. Op die manier zie je dus niet alleen (wat er op de site van de luchtvaartmaatschappij staat) dat je meer koffers, ruimere stoelen of gunstigere omboekvoorwaarden krijgt, maar kan je ook gelijk aan de hand van de tariefklasse controleren of je meer miles krijgt. Is geen uitputtend overzicht van alle klassen, maar alle kleine beetjes helpen :).
     
    TheoS, jongesander en Nielsje vinden dit leuk.
  11. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    @Valentijn bedankt! Met name je opmerking over backtracken is erg waardevol. Dit maakt het beeld completer. Ga vanavond weer even verder puzzelen.
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  12. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Wat is je doelstelling eigelijks? Ik lees heel veel over "miles sparen" maar bij welke airline wil je dat doen? Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om miles te sparen bij zowel BA als AA, omdat dit beide OW is.

    Wil je echt voor miles gaan of behaal je liever status? Dat maakt ook verschil bij het boeken van trips. Hoewel dit prima te combineren is overigens.

    Zelf boek ik alles bij BA, omdat ik hier een Emerald status behaal aankomende maand (direct een status match aanvragen bij Alitalia (Skyteam) )en BA vaker zal vliegen dan AA. Dit is mij dus een beter programma, ondanks dat AA me meer miles zal gaan opleveren.

    Maak daarin een goede overweging wat voor jou de beste optie is.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
    jongesander, Lionell en Flying doc vinden dit leuk.
  13. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Zijn zoveel mogelijk segmenten halen en daarmee je status ophogen niet interessanter en misschien zelfs goedkoper voor jou? Het is me namelijk nog niet duidelijk of je voor je werk veel vliegt of 'recreatief' frequent traveller bent?
     
    Lionell en AnthonySneek vinden dit leuk.
  14. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Doelstelling is in eerste instantie leuke tripjes maken natuurlijk:),waarbij ik de "fare rules" zoveel mogelijk stretch met stopovers en transfers. Maar doelstelling is eerst miles sparen. Een status is nu toch nog redelijk ver weg, en heeft (behalve bonus miles) niet zo veel voordelen. Ik vlieg niet voor mijn werk en zal dus alles uit leuke tripjes moeten halen. Een FRA-MAD business trip is puur voor de ervaring, qua miles levert dit niet zoveel op. Een mileagerun naar Seoul zoals jullie gedaan hebben lijkt mij ook gaaf, ook al is dat niet zo comfortabel. In eerste instantie heb ik me aangemeld bij AA, omdat deze over het algemeen de meeste miles oplevert bij OW.

    Vanwege mijn onervarenheid kan het best zijn dat ik hier een inschattingsfout maak. De status match waarover @AnthonySneek spreekt kan ook interessant zijn natuurlijk.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  15. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Ik persoonlijk kies liever voor "status" om daarna een Mileage run confortabeler te maken.

    Een status levert je wel echt wel iets op dan enkel met miles, misschien is het een tipje om je eens te verdiepen in statussen van diverse airlines?

    Maar ik denk dat leuke tripa maken voor 97,5% hier het belangrijkste is
     
    Lionell en jongesander vinden dit leuk.
  16. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Op welk vlak wordt milesrunnen comfortabeler met status? Priority boarding, stoelkeuze en loungetoegang?

    Het leek me persoonlijk wat lastiger om snel een status te behalen, vandaar dat ik me voornam eerst te focussen op een goeie deal. Als een status in zicht komt lijkt me dit wel weer leuk.
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  17. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik denk vooral door de loungetoegang tijdens het runnen. En de kans op eventuele upgrades, afhankelijk van de mastschappij waarmee je vliegt. Als je wat langere trips maakt dan is het toch fijner vertoeven in een lounge met hapje en drankje, en een mogelijkheid om jezelf op te kunnen frissen. Ik hoop het volgend jaar aan de lijve te ondervinden :)
     
    Flying doc en AnthonySneek vinden dit leuk.
  18. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben blij met mijn emerald status als ik in november de mileage run doe naar Chicago.

    ( oslo - London - New york - Chicago - Montreal - London - Berlijn )

    Hier reis je in 2 dagen best veel, dan is het inderdaad heel fijn om loungetoegang te hebben.

    Met de Emerald status heb je zelfs toegang tot de Firstclass lounges.
     
  19. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    En daarom doe ik alleen mileage runs in premium cabins. Heb je automatisch lounge toegang;)
     
    jongesander en AnthonySneek vinden dit leuk.
  20. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    We bezitten niet allemaal het zelfde in valuta ;);)
     

Deel Deze Pagina