Mijn favoriete plek in het vliegtuig is eigenlijk bovenop zodat je het beste uitzicht hebt zoals hierhttp://www.contemporist.com/2015/12...h-to-sit-in-a-glass-bubble-on-top-of-a-plane/. Maar helaas is dat nog toekomst muziek en zullen we het met de huidige configuratie doen. Bij de KLM is tegenwoordig voor de meeste passagiers stoelkeuze een betaalde optie geworden (elite leden krijgen dit nog wel gratis). Maar wat is voor jullie een ideale stoel?
Stoel 1A, met een glaasje Krug in de hand Oké, zonder dollen: ik wilde de poll invullen, maar eigenlijk verschilt het van tijd tot tijd voor mijzelf. Ik heb voor mijzelf de vuistregel: Continentaal in Y: aisle seat, zo ver mogelijk voorin het vliegtuig. (Vind het het prettigste om aan het gangpad te zitten. Kan je vaak je benen net wat beter strekken, en je kan zo snel mogelijk weer deplanen.) Continentaal in C: window seat. (In tegenstelling tot Y kan je sowieso als een van de eersten deplanen, ook als je aan het raam zit. Daarnaast heb je geen buurman, heb je wat meer ruimte en daarom verkies ik dan ook het uitzicht aan het raam boven eventueel wat meer beenruimte aan het gangpad.) Intercontinentaal in Y: (upper deck) window seat. (Vanwege de vaak wat langere vluchtduur en het feit dat ik het liefst red-eye vluchten maak, prefereer ik een stoel aan het raam, zodat je ergens tegen aan kunt leunen tijdens het slapen. In de A380 heb je daarnaast op het upper deck nog een kleine opbergruimte naast je, waar je ook op kunt slapen!) Intercontinentaal in C: Ik probeer altijd (voor die paar keer dat ik er nu ervaring mee heb) een stoel te kiezen die een goed uitzicht biedt, zodat je lekker naar buiten kan staren. Het liefste heb ik direct aisle access, maar net als continentaal in C verkies ik het uitzicht boven de toegankelijkheid van het gangpad vanaf m'n stoel. Over het algemeen probeer ik sowieso een paar standaard eisen aan te houden: zo ver mogelijk weg van de lavatory, zo ver mogelijk weg van de galleys (iets met hard pratende flight attendants) en niet in de buurt van eventuele wiegjes. Vanwege het laatste laat ik liever een exit-row seat schieten voor een reguliere plek, wanneer er wiegjes aan de naastgelegen bulkhead kunnen worden gehangen! Zo, een heel verhaal voor zoiets simpels als stoelkeuze In ieder geval, ik probeer met bovenstaande regeltjes de kans op een aangename vlucht altijd zo groot mogelijk te maken!
Ik heb gekozen voor 'ver bij kinderen vandaan'. Al heb je dat veelal niet zelf in de hand. Vorig jaar dachten wij met een vlucht naar CUR in EC geen gezinnen of kleine kinderen tegen te komen. En wat zat er direct voor me in de afgescheiden KLM comfort cabine 747? natuurlijk, het enige kind in de buurt. Met ouders die er niet naar om kijken. Maar goed, ik probeer me er tegenwoordig minder aan te ergeren door er minder op te focussen en dat gaat steeds beter Op korte vluchten zit ik het liefste zo ver mogelijk voor aan. Zo weinig mensen voor je met hun kabaal en rare gedrag, de rest lekker achter je. En zo sta je ook snel weer buiten. Ik zit ook niet graag bij de toiletten in de buurt...
Op korte vluchten altijd bij het gangpad en zo ver mogelijk voorin, en op langere vluchten overdag ook. Als ik wil slapen, dan bij het raam vanwege de rust en de mogelijkheid om ergens tegen aan te leunen. Verder zie ik 't wel.
Voor mij is een stoel aan het gangpad het belangrijkste en dan het liefst zo ver mogelijk voorin. Geeft net iets meer ruimte (geen buurman/vrouw en been makkelijker strekken) en je kunt ze vaak opstaan als je wilt zonder anderen te storen, daarom verkies ik gang boven raam. Natuurlijk liever voor het gordijntje dan er achter, maar helaas hoort dat vaak niet bij mijn keuzeopties
Zover mogelijk voorin en liefst aan het raam. Ben niet heel lang, dus beenruimte is geen probleem. Liefst niet midden boven vleugel. Locatie tov schreeuwende kinderen heb je helaas weinig invloed op..
Op vroege vluchten altijd voorin (vaak rij 7-9) en aan het raam. Ik ben vaak het eerste aan boord en kan dus mijn oogjes toe doen zonder gestoord te worden. Als ik een korte connectie heb, aan het gangpad en voorin. Op lange vluchten aan het gangpad en dan niet bij de lavatories in de buurt.
Gangpad heeft altijd mijn voorkeur. Het liefst zo ver mogelijk voorin in het vliegtuig. Op langere vluchten (intercontinentaal) of nachtvluchten wil ik ook weleens de mogelijkheid kiezen van zo ver mogelijk achterin het vliegtuig, vooral als deze niet is volgeboekt (zo had ik een keer in een aeroflot vliegtuig met een 3/4/3 opstelling de hele 4 rij voor mijzelf en met wat kussens is dit best lekker als bedje te gebruiken of met KLM vanuit JFK op de laatste rij ook een bedje kunnen maken). Overigens toen ik gisteren op een red-eye vlucht terug kwam uit AUH zat er een strontvervelend kind naast mij waarvan ik ook dacht: Weten jou ouders niet wat manieren zijn?