Wat schaft de pot? (aan boord)

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door jphorn, 8 nov 2021.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.275
    Trofeepunten:
    408
    Het personeel doet niet voor niets vragen om de luikjes dicht te maken of bij de nieuwere toestellen te dimmen.
    Zodra het wat donker wordt lukt het veel mensen wel om een beetje weg te dommelen zodat uiteindelijke de vlucht wel wat sneller voorbij lijkt te gaan.
    En uiteindelijk is het voor het personeel ook wat makkelijker....

Voor mij lukt het wel vaak weg te dommelen, maar voor mij is reizen zelf vaak echt een rustmoment dat ik probeer de ogen te sluiten, lukt me ook in een bus of trein.

Tim82 en Ruut vinden dit leuk.
  2. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.954
    Trofeepunten:
    428
    In een bus of trein kan ik dus echt prima slapen maar in een vliegtuig lukt het me nauwelijks helaas.

3. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.230
    Trofeepunten:
    223
    Bij mij exact hetzelfde...

Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  4. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    253
    DEL-AMS KL WBC

De ‘champignonensoep’ hadden ze beter kunnen vervangen door de versie van cup a soup. Vermoed dat de gepocheerde kreeft van het voorgerecht niet helemaal goed was, want enkele uren na de vlucht flinke maagkrampen en buikloop.

IMG_2019.png IMG_2020.jpeg IMG_2014.jpeg

Grouchy en Tim82 vinden dit leuk.
  5. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    123
    AMS > SPU EBC

Aangenaam verrast, hoofdgerecht was erg smakelijk en de macarons waren helemaal top :D

IMG_9463.jpeg

michiel1 en Enzo vinden dit leuk.
  6. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.275
    Trofeepunten:
    408
    Ja deze pasta met tonijn is goed te doen, maar op de terugweg krijg men dus de couscous...

7. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag einde van de ochtend AMS-CDG met AF. Erg smakelijk.

20250820_121720(1).jpg

Grouchy, FlyingBlob, michiel1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.540
    Trofeepunten:
    373
    20250908_221548.jpg

20250908_225347.jpg
    AMS- HKG. Voorgerecht Surf & turf, en hoofdgerecht de vegetarische tartelette met asperge en gerijpte Parmezaanse kaas. Ik vond het voorgerecht lekker, het hoofdgrecht had een beetje een wrange smaak, de kaas proefde ik niet, het was vooral een prei smaak.

Grouchy, Ruut en Eagle vinden dit leuk.
  9. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    767
    Trofeepunten:
    368
    Vanaf eind oktober 2025 patat & broodje kroket in de Premium Comfort en WBC als tussenservice..
    Niet langer de Clubsandwich in WBC.

Betwijfel of de WBC passagiers zitten te wachten op een bak patat

10. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    253
    Ik heb de patat dit jaar 1x gehad op een vlucht naar AUA, maar daarna niet meer gezien aan boord. Waren nogal vette slappe frieten, leuke voor de afwisseling maar had voor mij geen blijvertje hoeven te worden.

11. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Het zal technisch ook wel lastig zijn om goede patat uit zo'n galley oven te krijgen.

Maar een broodje kroket als tussenoptie heb ik stiekem wel oren naar.

Tim82 vindt dit leuk.
  12. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    253
    AMS-PBM

De patat is weer verkrijgbaar. Deze keer wat krokanter dan de laatste keer, maar voorin ruikt het toch wel even naar een snackbar als de patat in de oven ligt. De kroket is nog steeds vegetarisch.

IMG_2610.jpeg

Ready2Board vindt dit leuk.
  13. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    253
    AMS-PBM
    Lekker voorgerecht. De langzaam gegaarde steak was middelmatig.
    IMG_2603.JPG IMG_2606.JPG IMG_2608.JPG IMG_2609.JPG

PBM-AMS
    Exact hetzelfde menu als 2 jaar geleden op deze route. Tot zover de creativiteit van het culinaire team van KLM. De broccoli-bloemkoolsoep was lekker, maar zorgde voor een flinke gasproductie. Dat was na verloop van tijd echt goed te ruiken in de cabine. Vlees van het hoofdgerecht was prima, de hash browns dropen van het vet.
    IMG_2717.JPG IMG_2722.JPG IMG_2723.JPG

Tim82, Grouchy en michiel1 vinden dit leuk.
  14. EvdP

EvdP Blue Tier

Leuk Bevonden:
    396
    Trofeepunten:
    63
    Turkish ATH-IST 1,5uur vlucht
    IMG_0551.jpeg

Eagle, Grouchy en Tim82 vinden dit leuk.
  15. EvdP

EvdP Blue Tier

Leuk Bevonden:
    396
    Trofeepunten:
    63
    Turkish IST-PVG
    IMG_0570.jpeg IMG_0571.jpeg IMG_0572.jpeg IMG_0574.jpeg IMG_0575.jpeg

Ready2Board, Eagle, michiel1 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    867
    Trofeepunten:
    123
    Scandinavian Airlines

Dit jaar voor het eerst met SAS gevlogen sinds zij Star Alliance hebben verlaten en zelfs deels onderdeel zijn geworden van AFKL. Hieronder een samenvatting van mijn 6 vluchten met de nieuwste telg in de SkyTeam familie.

Deze maaltijd krijgen jullie niet meer voorgeschoteld, want deze foto is van SAS Plus (premium economy) wat sinds 1 oktober niet meer bestaat.

Salade met kip en verborgen achter het servetje: keihard knäckebröd

Met daarna nog koffie en chocola als toetje

Kwaliteit was redelijk goed, beter dan KLM, maar de salade was wel erg koud waardoor de smaak wat afnam.

Daarom was ik extra nieuwsgierig naar mijn vluchten met SAS eind Oktober en begin November omdat zij per 1-10 gestart zijn met European Business Class.

Heenreis:
    Eten zowel op de vlucht naar CPH als tijdens de vervolgreis naar ATH.
    Bieten tzatziki salade, smorrebrod met kip en de goddelijke warme wafels met bessen compote als toetje waren echt heerlijk. En ja, echte Champagne. Omdat ik op de eerste rij zat en de stewardess aan mij als eerste vroeg of ik ook champagne wilde (natuurlijk) maakte ze de fles open en, nadat menig passagier van de luide plop even verschrikt om zich heen keek, zei ze lachend "Get the party started!"

Super leuke stewardess die duidelijk zin had in en plezier beleefde aan haar werk. Dat doet toch ook een hoop voor een vlucht hoor! :)

Dit was het eten op de reis terug van ATH naar ARN:

IMG_7301.jpeg
    Aardappelen met vlees, een kleine slade met kip en linksonder zie een soort koekje met room. Dit laatste was iets te vochtig (zoals je ziet) en daardoor wat minder lekker. Helaas.

Maar gelukkig werd dit niet veel later ruimschoots gecompenseerd met EEN WARME MUFFIN! IMG_7302.jpeg
    Als je me ergens wakker voor kunt maken dan is het wel chocolade en muffins.

Op de laatste vlucht, terug naar Schiphol was het feest nog niet voorbij want het heerlijke eten ging gewoon door:

Opnieuw smörrebröd met iets lekkers erop (ik ben vergeten of het vis of vlees was:() en een lekker knapperige salade en mijn nieuwe favoriet: de warme wafels met compote.

Ook hier was de champagne aanwezig maar omdat ik al rijkelijk gevuld was op de eerste vlucht, daarna nog een glas mousserende wijn in de SK lounge had gedronken en ik amper 14 uur na het landen op AMS alweer braaf op kantoor moest zitten heb ik het maar bij een colaatje gehouden (waarbij wel moet worden gezegd dat het een 330ML blikje was, niet een 250ML blikje zoals bij KLM). En wat bij alle business clas vluchten ook erg prettig was: normaal bestek en geen bamboe.

Nadat de ervaring met premium economy bij SAS niet erg bijzonder was had ik, mede door goede verhalen op andere fora, redelijk hoge verwachtingen maar ik kan Business Class met SK in één 1 woord samenvatten: Gênant.

Nee, niet gênant voor SAS maar voor KLM! Bij elk van mijn vier SAS Business vluchten schaamde ik mij voor Neerlands trots. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat SAS binnen een maand na introductie al een beter European Business Class product aflevert dan KLM, die al tientallen jaren EBC aanbiedt?!

In plaats van te bezuinigen en prijzen te verhogen moet KLM doen wat SAS ook heeft gedaan: kosten snijden waar het kan, investeren waar het moet. Zo is SK van 'Chapter 11' in no-time naar winstgevendheid gekomen!

Was SK Business perfect? Nee. Kleine details moeten nog worden bijgeschaafd. Zo kreeg ik de ene keer wel een menukaartje en de andere keer niet en zat bij de ene salade wel een flesje met dressing en bij de andere identieke salade niet.

Is het eten van betere kwaliteit dan AF? Ook niet. Maar SK pretendeert ook niet dezelfde klasse en franse elegance te hebben.

Maar na een relatief korte voorbereidingstijd staat hun gloednieuwe Business Class product binnen europa nu al als een huis! In alle opzichten doet SAS het (nu al) beter dan KLM. Ik alleen maar de loftrompet afsteken voor ze: hun doorzettingsvermogen om hun bijna failliete luchtvaartmaatschappij van de ondergang te redden door slim te bezuinigen én slim te investeren in een beter product (wat eerst geld kost en daarna juist geld oplevert) en bovenal hun enthousiaste crew die duidelijk plezier had in hun werk en een zekere dankbaarheid uitstraalde richting alle passagiers dat ze (opnieuw) voor SK gekozen hadden.

AirFrance-KLM mag dan wel SAS overnemen, ik kan Benjamin Smith van harte aanbevelen om Anko van der Werff KLM te laten overnemen.

Bij een volgende trip ga ik absoluut weer SK overwegen en ik kan iedereen aanraden hetzelfde te doen.

Ta(c)k SAS!:)

Bijgevoegde bestanden:

Grouchy, Ready2Board, Ruut en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina