Waarom vanaf ARN zo goedkoop

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door jpfr, 15 mrt 2019.

  1. jpfr

    jpfr Blue Tier

    Berichten:
    153
    Leuk Bevonden:
    113
    Trofeepunten:
    43
    Kort maar simpel vraagje: kan iemand mij uitleggen waarom heel veel BC vluchten vanuit ARN zoveel goedkoper zijn dan andere west Europese steden? Ik heb het het laatste jaar goed gevolgd. Vaak scheelt het paar honderd euro. Het geldt voor veel verschillende maatschappijen (van EY tot KLM tot TK) en veel intercontinentale bestemmingen (Oceanië, Asie, Afrika, USA).

    De lonen in Zweden liggen stukken hoger dan elders en betalen ze meer belasting waardoor er alles duurder is. Dus waarom de ticketprijzen dan lager?

    AMS heeft daarentegen ook vaak goede prijzen.
     
  2. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    861
    Leuk Bevonden:
    1.729
    Trofeepunten:
    253
    Geen idee waarom maar ik maar er graag gebruik van. En meer XP, en goedkoper uit zijn ook al boek je nog een repositioneringsvlucht.
     
    mgo01 vindt dit leuk.
  3. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Simpel, (gebrek aan) marktwerking.

    Maatschappijen willen graag marktaandeel hebben, kennelijk is de concurrentie in Scandinavië moordend, dus zijn partijen geneigd om de prijzen te droppen.

    Theoretisch gezien natuurlijk raar, want je vliegt meer, hebt vaak een overstap in de stad waar je oorspronkelijk vanuit zou vliegen (bijv AMS) en je betaalt minder. Vandaar dat KLM (en andere maatschappijen) momenteel in procedures zijn met de landelijke consumentenbonden om dit aan te pakken. De consumentenbonden zien de ticket als 1 product, waarbij je zelf mag kiezen om delen wel of niet te nemen. Zie ook deze link.

    Maar, zoals hierboven ook gesteld, je krijgt meer XP en je bespaart veel geld. Prima :)
     
    mgo01 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  4. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Ik denk dat de hoge lonen (dus meer besteedbaar inkomen) het juist aantrekkelijk maken om passagiers vanuit Scandinavië naar je hub (bijvoorbeeld AMS voor KLM) te vervoeren om business class tickets te verkopen. Mogelijk zijn Zweden makkelijk te verleiden om de premiumprijs te betalen als het verschil niet enorm is. Dus in plaats van alleen maar (grotendeels) zakenreizigers, Kun je op deze manier je Premium cabines vullen.
     
    Carel1 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  5. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    122
    Trofeepunten:
    33
    Zojuist zelf een vlucht van GOT naar LAS via AMS en DTW gebouw en terug van AUS. GOT was ook heel goedkoop, zelfs nog 250 euro goedkoper dan ARN. Prijsverschil tussen GOT en AMS was 1000 euro.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  6. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Nu ben ik wel benieuwd wat je heen en terugreis datums zijn :)
     
  7. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    122
    Trofeepunten:
    33
    27-4 GOT-AMS-DTW-LAS
    5-5 AUS-MSP-AMS-GOT

    Dus in de meivakantie voor uiteindelijk 1813 euro, is uiteraard wel zonder de vlucht van LAS naar AUS via SLC. Kreeg een groot deel van dit ticket vergoed door m'n werkgever, ik betaal nu zelf 400eu voor 114XP.
     
  8. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Nette deal!
     
    erlug vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina