Vliegen met (onder)druk

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 17 aug 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    KNO in de lucht,
    Kuala Namu International Airport gelegen op noord Sumatra is niet waar ik op doel met KNO. Keel, neus en oor geneeskunde heeft heel veel met vliegen te maken en dat merk je helaas. Op hoogte is de luchtdruk heel anders dan hier op aarde, de lucht heeft een lagere luchtvochtigheid en een lagere circulatie van verse lucht.

    Drukcabine
    Hoe hoger in de lucht je je begeeft hoe minder lucht er boven je is. Hoe minder lucht er op je drukt, hoe minder luchtdruk. Een van de redenen waarom vliegentuigen zo hoog vliegen is de lage luchtdruk, daardoor is er minder weerstand en dus minder kerosine nodig. Het menselijk lichaam daarentegen is niet gebouwd voor zo lage luchtdruk. In de Benelux leven we rond zeeniveau waar moderne vliegtuigen als de A350 en Dreamliner een kunstmatige druk van ongeveer 1800 meter boven zeeniveau kunnen creëren, vergeleken met Denver. Hoe hoger de luchtdruk hoe makkelijker het ademen word, denk aan het bergbeklimmen en hoe snel je dan buiten adem raakt. Onder deze omstandigheden smaakt je eten anders en heb je minder energie. Indien de druk geleidelijk verandert zie je eigenlijk nooit problemen maar dit gaat bij het stijgen en dalen soms wat sneller dan het oor aan kan. Het oor bestaan uit diverse “kamers” die met elkaar verbonden staan. De pijn in je oren die bij drukverschillen kunnen ontstaan komen veelal uit het middenoor, de plaats waar gehoorbeentjes zitten. Deze kamer staat in verbinding met de neusholte via de eustachiusbuis. Indien de toegankelijkheid goed is merk je niets van druk verschillen behalve misschien wat geplop. Soms zit deze dicht vanwege een verkoudheid en kan je niet goed klaren wat pijn geeft. Geeuwen, slikken hofje neus snuiten kan helpen.

    Luchtkwaliteit
    Wellicht ken je de HEPA-filters van de stofzuigerreclames. Deze High Efficiency Particulate Arrestance filters zorgen ervoor dat de luchtkwaliteit eigenlijk verrassend goed is in tegenstelling tot wat veel mensen denken. De HEPA filters zijn ontwikkelt voor het Manhattan-project in de jaren 40 en filteren zeer efficiënt. Een Amerikaans onderzoek naar meer dan honderd vluchten met een zeer besmettelijke tuberculose patiënten aan boord gaven slechts enkele nieuwe besmettingen en dan nog met name bij de directe medepassagiers. De lucht in vliegtuigen is van gemiddeld betere kwaliteit dan het gemiddelde kantoor of metrotoestel.

    Droge lucht
    Veel mensen kennen het aircokuchje. Het is niet zoals nog wel eens word veronderstelt dat je ziek wordt van airco. Airco droogt echter de slijmvliezen uit waardoor je vatbaarder word voor bacteriën en virussen. Door goed te drinken en voor je neus te ademen beperk je de uitdroging.

    Tips;
    · Sommige mensen hebben nu eenmaal een nauwere buis van Eustachiusbuis dan andere. Hierdoor worden de drukverschillen lastiger te klaren, zeker als de doorgang nog nauwer word door zwelling van het slijmvlies bij bijvoorbeeld een verkoudheid. Daarom adviseer ik bij het boarden en bij het inzetten van de landing gebruik te maken van een neusspray met xylometazoline 0,5mg/ml. Deze neusspray maakt dat het neusslijmvlies tijdelijk slinkt en daardoor word de doorgang groter en het klaren makkelijker. Verkrijgbaar bij de drogist.

    · Aan een lage luchtvochtigheid kan je weinig doen helaas. Het vliegen van een modern vliegtuig heeft zin maar is helaas niet altijd een optie. Toch kan je wel iets doen. Met name op Aziatische bestemmingen zie je veel mensen met mondkapjes. Als je tijdens een winter een stuk fiets met je shawl voor je mond merk je dat je uitgeademde lucht vol vocht is met als gevolg een natte shawl. Dit trucje werkt met een mondmasker net zo, de lucht die je inademt word minder droog en je slijmvliezen drogen minder uit.

    · Een paar dagen voor vertrek goed veel vitamine C gebruiken geeft het immuunsysteem een tijdelijke boost. Sinaasappels, grapefruit, zuurkool of gewoon tabletjes van de drogist. Probeer zuivel te vermijden aangezien dit de opname vermindert.

    In volgende posts zal ik verder doorgaan op wagenziekte, een KNO gerelateerde aandoening waar je helaas soms op (turbulente) vluchten last van kunt hebben.

    Disclaimer;
    Deze post bevat slechts algemene reis gerelateerde adviezen. Consulteer altijd uw eigen arts voor persoonlijk medisch advies.

    Over mij;
    Part time promovendus maatschappelijke geneeskunde met een voorliefde voor infectieziekten en reizen. Zodra er omgeroepen word “ Is there perhaps a docter onboard?” begint mijn hart sneller te kloppen. Ik heb elk continent bezocht voor mijn 25e , gewoond naast het “all blessings come from above-international airport” in ruraal Afrika en ben altijd op zoek naar de volgende onconventionele bestemming. Het liefst nip ik aan een glaasje bubbels terwijl de wereld onder mij voorbij vliegt.
     
    Daan3, Fripsmaster, tgrhuis12 en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Wat een boeiend en leerzaam stuk @Flying doc
    Sjaal neem ik idd standaard mee, anders zo koud in het vliegtuig!
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Weer een zeer informatieve post, waarvoor dank!
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  4. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Als toevoeging:

    In het verleden heb ik vaak "geklaard" door mn neus dicht te knijpen en de druk op te voeren totdat je het voelt knappen in je oren. Hierdoor verlaag je ook de druk.

    Echter dit i.c.m. een verkoudheid en door blijven vliegen, heeft ervoor gezorgd dat ik begin dit jaar twee weken niet meer kon vliegen. Het euvel was namelijk dat ik door mijn manier van klaren, troep in mijn buis van Eustachius had gedrukt, wat was gaan ontsteken en waardoor ik dus niet meer kon klaren. Dit zorgde voor veel pijn gedurende opbouw van de drukcabine en bij de daling. Het gaf na de landing een gevoel van dofheid en duurde soms uren voordat dit weggetrokken was...

    Met mijn vlieger-arts ben ik er toen achtergekomen wat het probleem was, en heb ik een nieuwe techniek besproken met hem.

    Gedurende druk op de oren, proberen de onderkaak naar voren te bewegen, hierdoor kan ook de druk gelijk worden. Een vegelijkbaar iets als geeuwen of slikken...

    Dit ter info.
     
    Flying doc en Lionell vinden dit leuk.
  5. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Hepa filters is me bekend, ik heb special luchtreiniger in huis laten plaatsen, met hepa filter.
    Vorige jaar was die kapot gegaan, moest vervangen worden...na een paar dagen merkt ik het al gelijk...erg verkouden.
    Genoodzaakt die met spoed laten vervangen.
    Ze zijn wel gruwelijk duur die hepa filter.
    Van KNO kreeg ik 2 weken kuur voorgeschreven : AB en paardenmiddel prednison.
    Sindsdien ook " Avamys" neus druppels gekregen.

    Het is helaas niet alleen tijdens de vlucht is de luchtkwaliteit of luchtvochtigheid vervelend...
    Maar ook in openbare gebouwen, zoals instellingen, ziekenhuizen etc.etc.
    Dit probleem van luchtcirculatie is al lang bekend bij architecten. Alleen, de groep van mensen met die overgevoeligheid zijn zo klein dat de bouwvoorschriften tot op het heden wettelijks niets veranderd is.

    Dan nog Cabinedruk.
    Ik heb eens tijdens boarding aan een purser gevraagd of ze aan flightdeck wil vragen cabin pressure manual te doen maar ze begreep helaas niet waar ik het over had. Veel mensen weten dit.
    Er zit een klep aan de onderzijde van het toestel die de cabine druk automatisch regelt. Deze kan handmatig bediend worden. Dat maakt het voor passagiers aangenamer. Zeker met een aandoening oren/buis van Eustachius. Het onaangename deel zit hem in een snelle verandering van hoogte.
    Dat zou fijn zijn als dit onder aandachtspunt komt bij alle crew.
     
  6. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    De manual van het toestel waarop ik vlieg zegt het volgende:

    Opening the manual rate control with the aircraft pressurized can produce a very rapid depressurization that may be uncomfortable for passengers.


    Op sommige toestellen schakel je fail-safe systemen uit dmv de manual override. Hierdoor kan t zijn dat de cabine niet op druk komt, of een rapid depressurization veroorzaakt.

    Ik, en ik weet bijna zeker alle andere collega's zijn gedurende de take-off, klim en daling drukker met andere zaken bezig dan met handmatig de cabine druk bij gaan houden...sommige dingen kunnen geautomatiseerde systemen eenmaal beter en/of veiliger.
     
    high_class vindt dit leuk.
  7. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    zorg je er zo niet voor dat je extra vatbaar bent? Net als mensen die extreme vrees hebben voor viezigheid en zicht continue desinfecteren en daardoor super snel vatbaar zijn vanwege weinig antistoffen
     
  8. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    tips: kauwgom kauwen, otrivin gebruiken en wat ik vroeger wel eens heb gehad was warme doekjes in een beker op de oren
     
  9. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Dat valt gelukkig wel mee; het lichaam is slim genoeg en de pathogene druk is hoger dan je denkt. Het toilet doorspoelen creërd al een enorme hoeveelheid druppels in de lucht en het koffiezetapparaat is een bacteriehemel. Daarnaast komen er iedere keer als je poept, tanden poetst of hoest een boel bacteriën in de bloedbaan.
     
    high_class vindt dit leuk.
  10. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Begrijpelijk, kan ik me ook goed voorstellen....edoch...erg jammer, het zou veel mensen helpen, en ook minder huilende/krijsende baby's in het vliegtuig.
     
    SanHor vindt dit leuk.
  11. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Dat valt idd wel mee. Ik ben extreem allergisch voor bepaalde dingen, o.a. huisstof/huismijt.
    Neus/voorhoofdsholte ontsteking is echt niet leuk.
     
    high_class vindt dit leuk.
  12. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Baby's hebben vrij weinig last gezien veel holte gerelateerde problemen niet voorkomen omdat die pas in de kindertijd ontstaan. Omdat de Eustachiusbuis veel korter is geeft dit weinig problemen. Wel is de nieuwe omgeving vaak rede voor huilen. Ook hier zijn oplossingen voor te bedenken.
     
    Fripsmaster, FlyingDutchman87 en high_class vinden dit leuk.
  13. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Na 5 dagen en ik denk ondertussen 11 vluchten, vallen me 2 dingen op waar ik last van heb onderweg... gezwollen voeten en flatulentie. Niet normaal hoeveel gas ik aanmaak haha, als ik eenmaal weer op de grond ben dan is het over.

    M'n voeten blijven wel gezwollen, ik probeer zoveel mogelijk te hydrateren en laat de veters van m'n schoenen los, maar is het normaal?
     
  14. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Gefeliciteerd, dit is een van de meest voorkomende klachten in de lucht. Gelukkig ook heel onschuldig.
    Flatulentie toename is een resultaat van verschillende factoren waaronder;
    • Je beweegt weinig waardoor je een minder snelle passage hebt van voedsel en het langer in je darmen kan verteren tot gas.
    • De druk in de lucht is een stuk lager waardoor je normale 0,5-3 liter in de lucht ineens bijna 30% meer is.
    • Je eet minder fruit en groente terwijl er meer simpele koolhydraten als suiker of zetmeel eet. Dit is hemels voor de bacteriën in je darm welke hiervan leven en dit omzetten in lucht.
    • Je drinkt meer alcohol wat de bacteriën aanzet om gas te produceren.
    • Het grootste deel van je scheten laat je s'nachts. Tijdens een milage run slaap je meestal zittend en slaap je minder. Het gas moet er dan overdag uit...
    Is het slecht om je scheten op te houden? Nee, het wordt gewoon weer opgenomen door de darmwand en dan adem je dit weer uit. Zonder geur gelukkig.

    Je kan ze wel omzetten in iets moois.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2015
  15. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Goed om te weten ;) Zonder verder in details te treden: erg prettig is het niet om het gevoel te hebben dat je van binnen explodeert :D
     
    Lionell en Flying doc vinden dit leuk.
  16. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Had je de broek al aangeschaft?
     
  17. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Wauw, wat een leerzame informatie! Dat van die voeten heb ik zo nu en dan ook wel eens. Dan doe ik mijn schoenen uit en wil ik ze weer aan doen, pas ik ze bijna niet meer.:D

    Supertips hier, dank!
     
    Lionell vindt dit leuk.
  18. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    @Lionell zou je winderigheid niet vooral komen door al die JD's en 30 dumplings met sambal, aangevuld met croissants haha?

    @Flying doc ik had na 10 vluchten in zes dagen een paar dagen last van suizende oren! Echt heel irritant. Heb een paar nachtvluchten, alsmede hotelovernachtingen oordopjes in gehad. Zou het hier door komen, of door het vliegen?
     
    Lionell en Jan van Putten vinden dit leuk.
  19. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    @Flying doc ik had na 10 vluchten in zes dagen een paar dagen last van suizende oren! Echt heel irritant. Heb een paar nachtvluchten, alsmede hotelovernachtingen oordopjes in gehad. Zou het hier door komen, of door het vliegen?[/QUOTE]

    Helaas is dit te weinig informatie om uitsluitsel te geven maar het is heel goed mogelijk. Waarschijnlijk heb je ook veel muziek geluisterd en die staat in een vliegtuig hard om over het lawaai van de cabine te komen. Zie het als een zogenaamd "concert-oor".
    http://www.gehoortest.nl/gehoorschade/piep-of-ruis-in-oren/na-feest-of-uitgaan/
     
    jongesander vindt dit leuk.
  20. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Zelfs zonder eerst veel te eten heb ik er last van :)
     
    jongesander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina