Vergoeding: wel of niet?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Freek, 30 okt 2018.

  1. Freek

    Freek Newbie

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    He iedereen!

    Ik heb laatste (19 Sep.) een vlucht gehad van TXL via IST naar BUS (Georgië). Volgens schema zou ik 15:05 landen in IST om vervolgens 16:15 op te stijgen richting BUS, 1h 10m overstaptijd dus.

    Helaas hadden we vanaf TXL al 20 minuten vertraging omdat boarding langzaam ging. Vervolgens ook niet enorm snel gevlogen waardoor we 40 minuten na planning landde in IST. Vervolgens nog heel lang getaxied en toen nog lang moeten wachten op bussen om vervolgens bij de terminal te komen. Niet gek dus dat ik de 16:15 vlucht mistte. Vervolgens in een hotel gestopt aangezien de volgende vlucht pas de ochtend daarna was.

    In totaal kwam ik met 14 uur vertraging aan in BUS. Vanwege dit heb ik een claim ingediend en kreeg vanochtend bericht terug dat er 20 minuten vertraging opgelopen is vanwege ATC restricties en ik daardoor geen compensatie krijg. In totaal hadden we veel meer vertraging dan die 20 en heeft de TXL-IST gemiddeld al 20-40 minuten vertraging.

    Kan ik hier nog iets doen? Ze leveren geen bewijs voor die ATC restricties en ik zie dat andere vluchten op die dag vanaf TXL gewoon op tijd vertrokken.
    Ik heb hun reactie en een screenshot van de vlucht-tijden bijgevoegd.

    Dank!
    Screen Shot 2018-10-30 at 15.48.58.png Screen Shot 2018-10-30 at 15.49.05.png
     
  2. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Ik heb hetzelfde gehad vorig jaar, ook met TK. Claimbureau opgezet en zelfs zij hebben het lastig....daarom...geen tk meer voor mij ;)
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Aah dit is een leuke.
    Je vluchten, ook die vanaf IST, zijn sinds recente jurisprudentie wel gedekt onder EC261. Zie https://insideflyer.nl/uitbreiding-passagiersrechten-ook-geldig-bij-overstap-buiten-eu/ en https://insideflyer.nl/eu-passagiersrechten-update/
    Dan rest nog de vraag of de 'ATC restricties' kunnen worden gezien als buitengewone omstandigheden onder de verordening. Het lijkt erop dat dit niet het geval is. Uit je verhaal maak ik op dat er geen grootschalige ATC grondstop was, wat als force majeure kan worden gezien. Rechters hebben bij de interpretatie van EC261 een erg pro-consumenten houding genomen. Om als buitengewone omstandigheid te gelden moet de reden niet alleen buiten de invloedssfeer van de airline liggen, maar ook niet 'inherent zijn aan het uitvoeren van een vlucht'. En-route (slot)vertragingen horen nou eenmaal bij de airline business, en vallen wat mij betreft niet onder buitengewone omstandigheden waarbij TK wordt gevrijwaard van het betalen compensatie.
    Ik weet niet of er een zaak is geweest die specifiek hierover gaat. Ik vrees dan ook dat TK tot het uitbetalen van compensatie krijgen moeilijk gaat worden. Eventueel kan je een claimbureau inschakelen.
     
  4. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Gelukkig is het in Duitsland gebeurd.

    Ik zou aankondigen dat je het verhaal aan de LBA wilt gaan voorleggen en ze nog één keer de kans geven om binnen 14 dagen volgens EG/261/2004 te gaan uitbetalen.

    Doen ze dit dan niet, of reageren ze er gewoon niet meer op, dan gewoon de casus op de link hierboven aanmelden.

    Een 'bureau' of een Duitse advocaat inzetten (er zitten wel een paar in de Duitstalige fora) is ook een goede optie, maar het LBA is natuurlijk het voordeligst.
     

Deel Deze Pagina