Verbindingen carribean

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door D3nni2, 19 feb 2019.

  1. D3nni2

    D3nni2 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    vorig jaar reisde ik via Parijs Orly makkelijk naar Guadeloupe via Martinique. Een fluitje van een cent met 10+ opties in de week. Maar toen we daarna wilden doorreizen tussen eilanden en daarna door naar LATAM viel me op dat het netwerk aldaar echt heel dun bevlogen is. Veel dagen zonder verbindingen, n=1 verbindingen van kleine maatschappijen (met soms nog kleinere kisten) of onmogelijke aansluitingen (43u overstaptijd noem ik geen overstaptijd maar). Ook weinig boottdiensten, alleen tussen de Franse eilanden en een enkel buureiland. Ik zocht eens rond op wiki, maar ook Lonely Planet hoe dat zo gekomen is, maar vond eigelijk weinig bronnen. Is het puur economisch dat daar geen maatschappijen overleven? Of zijn er andere dingen die spelen..

    Uiteindelijk vlogen we via DOM-SXM-SJU-BOG-UIO op een dag (eerste vlucht 930; aankomst 0:32) en daarna hadden we prima aansluiting op het netwerk in Ecuador en breder.
     
  2. Vakantieman

    Vakantieman Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    18
    Mijn caribbische vrienden klagen ook altijd steen en been over LIAT, die wel redelijk wat "regionale" vluchten uitvoeren.

    Te duur, te laat, onbetrouwbaar, slechte customer service. Alles waar wat over te klagen valt eigenlijk.
     
  3. D3nni2

    D3nni2 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    Haha ken ze! Schijnt dat men zegt dat hun naam betekent ‘lost in air transit’ omdat bagage zo vaak kwijt raakte.. gniffel
     
    r0gerthis vindt dit leuk.
  4. MRB

    MRB Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    13
    De reden voor het gebrek aan infrastructuur tussen deze eilanden heeft te maken met de koloniale geschiedenis. De belangrijkste taak van deze eilanden was het leveren van grondstoffen, dus het verkeer was met name gericht op het koloniaal moederland en niet op onderlingen verbindingen. Helaas is dit maar langzaam aan het veranderen en hebben met name de bewoners daar tot op de dag van vandaag nog last van.
     
    lloydje33, D3nni2 en Roberto vinden dit leuk.
  5. D3nni2

    D3nni2 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    Nou die verbindingen zijn echt nodig. En grondstoffen voor henzelf komen er nu ook amper meer in. Zelden zo’n check gehad als daar.. poeh.
     
    Roberto, lloydje33 en MRB vinden dit leuk.
  6. D3nni2

    D3nni2 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    Krijg net vluchtschema wijziging door op een van Mn legs een maand weg van nu; vertrek om 2030 i.p.v. 2015.. waarom doen ze dat? Is vlucht van 20min..
     
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Ik weet niet of ik dit volledig ondersteun, want er is nu een vrije markt, waarbij verbindingen die toeristen veel willen vliegen ook gewoon door (semi-)commerciele partijen in stand gehouden worden. Lokale overheden zijn vaak grootaandeelhouder in de luchtvaartmaatschappijen, maar moet je als Nederlander verder maar geen mening over vormen ;-)

    Belangrijkste voor vluchten binnen de Caribbean is: goed zoeken. Internetsites zijn nog niet zo sophisticated als bij grote maatschappijen en veel passagiers gaan nog naar het kantoor van de airline om te boeken. Ik woon naast een mall met kantoortjes van meerdere luchtvaartmaatschappijen, waar dagelijks mensen netjes in de rij staan om hun vluchten te boeken.

    Ik doe intra-caribbean het volgende:
    • Eerst check op Google Flights
    • Dan naar OTA-indexsites zoals skyscanner, momondo etc. Veel Caribische maatschappijtjes zijn wel ergens online boekbaar, maar niet te vinden in Google Flights.
    • Boek vluchten met een overstap los. Voorbeeld: Amsterdam-Saba retour heeft dure tickets, zeer beperkte beschikbaarheid, nachtelijke overstappen in Sint Maarten en ongunstige tijden. Maar boek je Amsterdam-Sint Maarten als los retourtje en vervolgens met een lokale airline SXM-SAB dan zul je zien dat er elk uur van de dag gevlogen wordt.
    • Neem een ouderwetse kaart en plan je reis, google of kijk op flightradar24 wat er vanaf je gewenste eiland vertrekt en je zult zien dat er nog best wat gevlogen wordt.
    • En gewoon even zo'n maatschappij bellen. Als je op flightradar24 ziet dat een vlucht op maandag om 8.00u gaat, gaat die vaak gedurende een paar maanden rond diezelfde tijd.
    Welke route heb je uiteindelijk geboekt?
     
    MRB vindt dit leuk.
  8. D3nni2

    D3nni2 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    PTP - DOM met de ferry
    2 weken verbleven op Dominica

    Toen op 1 dag:
    DOM - SXM - SJU met Air Guyane Expresse (los ticket via hun site) maar ticket uitgegeven door Winair; layover op SXM 45 min; SJU 6u
    SJU - BOG- UIO met Avianca (met 45 min overstap op BOG)
    Totaal per ticekt kwam op krappe 600 euro pp.
     

Deel Deze Pagina