Vanaf GRQ via CPH naar de hele wereld

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Ein_Kessel_Buntes, 28 feb 2017.

  1. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Zoals al eens eerder besproken en hier ook nog eens aangehaald, begint Groningen Airport Eelde (GRQ) eindelijk eens iets te worden.

    Mijn ervaringen tot nu toe zijn erg positief. Je hoeft nauwelijks extra tijd in te plannen voor inchecken (kan niet on-line :( ) en parkeren, de Embraer ERJ-145 waarmee gevlogen wordt is eigenlijk wel comfortabel. Het liefst zit ik op 'A', dat is een gangpad en raamstoel ineen, het toestel is in een 1+2 configuratie. Gate in CPH is ergens ver achteraf.

    Alle vluchten die ik tot nu toe genomen heb leveren punten op bij A3 (Miles + Bonus). Ze worden weliswaar uitgevoerd door BMI (geen *A lid), maar het zijn LOT-vluchten, en zoveel punten leveren ze ook op. Dat zijn maar liefst 75 punten voor W, en 150 voor V.

    Op langere tussenstops in CPH loop je gemakkelijk van de luchthaven, je kunt via een fiets/wandelpad de E20 oversteken, en dan ben je heel vlot in Tårnby (10-15 minuten). Je kunt natuurlijk ook de metro of trein pakken naar het centrum van Kopenhagen (of Malmö), of één van de vele kleinere plaatsen rondom Kopenhagen. Kaartjes voor het OV koop je 'gewoon' met een betaalkaart bij een automaat, in het Engels. Daarna gewoon weer door de zekerheidscontrole en je kunt weer naar je vlucht toe. Je kunt ook gewoon blijven wachten achter de douane natuurlijk, er zijn ook diverse betaallounges.

    Op zich is een passende overstap handiger, maar dit is abslouut geen ramp, en heeft voor mij de voorkeur boven van en naar Schiphol rijden en de extra tijd voor parkeren.

    Bagage is meestal vlak na de landing op de band, dan loop je ook weer zó door de terminal naar de auto, binnen 15 minuten na landing zit je in de auto. Eigenlijk beter dan alle priority-stickers op je bagage ;)

    Natuurlijk was het wel weer even wennen om zonder status te vliegen, maar met A3 gaat het levellen behoorlijk snel. Al met al heeft voor mij GRQ sterk de voorkeur boven vertrekken vanaf AMS en is het ook een meerprijs waard. Een tweede hubverbinding naar MUC zou heel mooi zijn, maar dit is al een verdomd mooi begin.

    Loadfactor lijkt steeds behoorlijk (gemiddeld is 60% nodig om de verbinding echt te houden, zegt men), hopelijk is dit echt een blijvertje.

    Ik heb geprobeerd om alle vragen die ikzelf vooraf had te beantwoorden, hopelijk is het nuttig voor andere mensen die overwegen om via Eelde te vliegen.
     
    Yoran Wijkstra, flykoen en jongesander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina