Uitzwaaien aan de gate

Discussie in 'Nieuws' gestart door PJOTR, 9 dec 2019.

  1. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    271
    Trofeepunten:
    63
    Vorige maand met zes man vanaf Schiphol naar UK gevlogen. Als “reisleider” had ik thuis al van iedereen een boarding pass geprint. Toen ik op Schiphol aan was gekomen, bleek dat twee van onze groep al door de controle waren. Zij hadden bij de KLM-kiosk met behulp van paspoort een boarding pass uit kunnen printen. Ik ben toen express met een thuisprint op naam van een ander door het poortje gegaan. Bij deze bewezen dat je met dezelfde reservering twee keer door kunt lopen, en dus kunt uitzwaaien tot aan de gate! Zou toch eigenlijk niet moeten kunnen, lijkt me.
     
  2. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.659
    Leuk Bevonden:
    2.436
    Trofeepunten:
    358
    Ik vloog een keer samen met een vriend en had ik hem digitaal mijn boarding pass gegeven terwijl ik net voor m door de controle ging, toen stond ie mooi te roepen naar mij omdat hij er niet doorheen kwam. :D
    Dus het werkt schijnbaar niet altijd.

    Edit: Al twijfel ik nu of ik m niet de boarding pass van de retourvlucht had gegeven...
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.849
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    UK is non-Schengen, dus dan ga je ook nog langs de Marechaussee. De e-gates zijn niet altijd open; ik zou zeker niet riskeren om bij de Marechaussee te gaan zwaaien met een boarding pass met een andere naam dan je paspoort.

    Ik weet niet hoe je langs de Marechaussee bent gegaan, maar als je daar staat met een verkeerde boarding pass heb je een serieuze kans dat je maat bij de gate nog van boord gehaald wordt om fraude (nalatigheid / BP rond laten slingeren) te onderzoeken.
     
  4. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Naar mijn lezing had @PJOTR zes instapkaarten bij zich dus is hij zodoende langs de KMar gegaan.

    Maar inderdaad, op AMS controleert de scanner alleen of je een geldige instapkaart hebt voor de dag van vertrek. Volgens mij hebben ze dat van een of ander tv programma ook eens geprobeerd met willekeurig gegenereerde QR-codes -- dat lukte.

    Op LHR ben ik wel eens een tweede keer door de security scan geweest. Daar vinken ze het blijkbaar wel af, want toen ging er een rood lampje branden..
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.734
    Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    298
    De Marechaussee vraagt naar je bestemming en vraagt niet om de boardingpass.

    Op zich voert een toegangscontrole of een boarding pass al gebruikt is niet heel veel toe, niet uit veiligheidsoogpunt, want bij de veiligheidscontrole kom je zonder id controle en moet de controle dus standaard goed zijn en is dat het uitgangspunt en niet wie je bent. Daarnaast zijn er redenen genoeg dat iemand nog een keer de poort passeert (als je iets vergeten bent kan je op Schiphol, Schengen of Non Schengen gewoon terug), of dat de eerste keer scannen niet werkt.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.849
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Ook niet als je naam niet voorkomt in de advanced passenger information omdat je geen boarding pass hebt?

    Bij Privium staat in ieder geval 6x in de voorwaarden dat je behalve je Privium pass altijd een boarding pass ("reisbiljet" voor dezelfde dag) nodig hebt en dat niet naleven daarvan leidt tot einde lidmaatschap met onmiddelijke ingang. Meer specifiek:

    Het Privium lid is uitsluitend gerechtigd gebruik te maken van Automatische Grenspassage en Priority Security indien (a) het Privium lid vervolgens zelf per vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol of per vliegtuig is aangekomen op Schiphol, en (b) het Privium lid zijn geldig reisdocument (bijvoorbeeld een paspoort) en een geldig reisbiljet voor vertrek vanaf Schiphol die dag (e-ticket of boarding pass), bij zich draagt.
    Het Privium lid zal zich houden aan (a) alle door of vanwege Schiphol in het kader van orde en veiligheid op de luchthaven te geven aanwijzingen en (b) alle door de Koninklijke Marechaussee in het belang van de grensbewaking te geven aanwijzingen.


    Ik zwaai m'n vrienden dus wel uit bij de incheckbalie ;-)
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  7. coenvh

    coenvh Blue Tier

    Berichten:
    147
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben een aantal keer met privium naar de gates gelopen om mensen te verwelkomen, enkel een keer niet verder gekomen toen de privium poort niet open was en ik langs de KMar moest. Toen gewoon verteld wat ik wilde doen, het verbaasde hun dat ik voorbij de eerste poort was gekomen, waarbij ik natuurlijk niet zei dat ik een privium pas had gebruikt.

    Vervolgens weer 'terug' door de beveiliging was waar ze me erg raar aankeken.
     
  8. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    271
    Trofeepunten:
    63
    Dus zowel uitzwaaien als verwelkomen aan de gate mogelijk!
     
  9. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Aha. Bummer. Ik zwaai mijn vrienden voortaan wel vanaf de tarmac uit dan.

    Via Schengen loop je zo de tarmac op via de uitgang bij de bushalte naast de Sixt auto richting de bagagehal.

    Geen gedoe met lastige Marechaussees die naar je boarding pass vragen.
     
    Wammes_NL, vkpeter, Melchior en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.734
    Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    298
    Als de Marechaussee een uitgebreid onderzoek zou doen dan kan men ongetwijfeld achterhalen of je op een vlucht zit.
    Echter, bij een API voer je vooraf een reisdocument in, in mijn geval altijd een paspoort, maar ik ga door de controle altijd met mijn ID want die is direct voorhanden in mijn portefeuille en mijn paspoort niet. Als men echt API zou gebruiken bij de eenvoudige paspoortcontrole dan krijg je veel mismatches omdat niet iedereen het land in en uitgaat met het opgegeven reisdocument of bijvoorbeeld reist men met een paspoort van Israel op een El Al vlucht, maar die gebruik je niet als je een dubbel paspoort hebt om Nederland in en uit te gaan, en zo zijn er nog legio voorbeelden.

    Zoals gesteld, ik laat nooit mijn boarding pass zien bij de Marechaussee in Nederland, en ik maak wat vluchten per jaar.... Maar nu heb ik de behoefte niet om zonder boarding pass in het douanegebied te komen als ik er niet hoef te zijn, ik kom er al genoeg.
     
    Wammes_NL en Melchior vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina