Twijfel om Gold te blijven of Platinum na te jagen

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Boontje, 16 sep 2022.

  1. Boontje

    Boontje Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Ik ben op zoek naar wat advies.
    Ik vlieg al jaren onregelmatig voor werk.
    Eerste jaren was ik altijd Silver, maar ben in 2018 op precies 180XP en gold uitgekomen.
    Uiteraard bevallen de voordelen van Gold mij prima.
    Momenteel zit ik (mede door de 50% XP bonus van begin van het jaar) op 200+ XP.
    Heb nog wat vluchten op de planning sta waardoor ik rond de 260 XP uitkom eind van het jaar.

    Zoals ik al aangaf vlieg ik onregelmatig, meestal zakelijk binnen Europa en een enkele keer naar India.
    Prive vlieg ik één a twee keer per jaar wat verder (Azie en/of Caribien) en één of twee city trips binnen Europa.
    Allen waarbij ik zo goedkoop mogelijke tickets probeer te vinden.


    Nou twijfel ik of ik nog een business EU XP run moet boeken om tot platinum te komen (Amex Gold heb ik al).
    Of dat ik de overrun in XP gebruik om zeker te stellen dat ik de komende jaren wat extra marge heb om mijn Gold te behouden.

    Wat zou jullie advies zijn?
     
  2. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.117
    Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Dat is natuurlijk heel persoonlijk en de verschillen tussen gold en platinum zijn natuurlijk niet heel groot.

    Anders probeer je nu een keer platinum, heb je de volgende keer niet genoeg punten dan zak je weer terug naar gold en dan weet je ondertussen wat beter bij je past...
     
  3. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Dat ligt er aan hoeveel je verwacht de komende jaren te reizen. Als je evenveel og nog meer verwacht de komende tijd, dan is het misschien een goed idee om voor de Platinum 4 Life te gaan. Als je verwacht dat het minder wordt, dan is het waarschijnlijk beter om de extra XPs te gebruiken om ook volgend jaar verzekerd te zijn van Goud.
    De meeste dagelijkse voordelen, SkyPriority, lounge, etc. zijn hetzelfde, maar P4L is een van de grote voordelen van Platinum.
     
  4. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    482
    Trofeepunten:
    63
    Mijn advies is, ga voor Platinum. Immers ben je er met ~260XP er bijna.

    Mocht je komend jaar minder vliegen, dan ben je alsnog verzekerd van goud het jaar daarop (omdat als je niet de benodigde 300XP haalt zodra je platinum bent je een soft landing krijg naar goud)
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Die 40 XP extra halen gaat je minimaal 450 euro kosten. Dat is een serieuze investering, die het verschil tussen gold en platinum m.i. nauwelijks rechtvaardigt, tenzij je intercontinentaal in economy KLM vliegt volgend jaar en anders betaald had geupgraded naar economy comfort of nooduitgang. Dat is bij platinum gratis bij KLM en bij gold 'slechts' 50% korting.

    Het is een rekensom: als je nu 40 XP extra haalt, blijf je een jaar platinum en daarna nog een jaar gold (soft landing). Ook als je nauwelijks vliegt. En als je die 40 XP niet haalt, start je met 260-180 = 120 XP, dus dan moet je volgend jaar nog 60 XP halen voor een even lange gold status. Dus je wint 20 XP door ze dit jaar te halen. Maar als je die 20 XP toch zou vliegen volgend jaar, win je per saldo alleen je hogere status, tegen betaling van de tickets die je aan die 40 XP gaan helpen. Als je volgend jaar dus toch al 60 XP gaat halen zonder extra te hoeven boeken, ben je zonder bijbetaling 2 jaar gold. En anders met bijbetaling voor de tickets die je 40 XP gaan opleveren, in ieder geval 1 jaar gold en 1 jaar platinum.
     
  6. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.117
    Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Mooie berekening.

    Een soortgelijke maakte ik vorig jaar ook om van gold naar platinum te gaan. Paar intercontinentale vluchten en ik had m'n voordeel via economy comfort er al uit.

    Volgend jaar terug naar gold maar dat is met Privium ernaast best goed uit te houden.;)
     
    lloydje33, arjen05, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    482
    Trofeepunten:
    63
    Daar waar je al een gold kaart hebt is het wellicht de moeite om gebruik te maken van het huidige upgrade aanbod voor platinum. 60.000 miles / 60xp voor €600,- (https://www.americanexpress.com/nl/voordelen/kaart-upgraden/flying-blue/gold-card/)

    Vervolgens kan je, gezien je volgend jaar dan geen zorgen hoeft te maken om XPs, miles inzetten voor (een) award ticket(s). Met een beetje speurwerk haal je dan het gros van je kaartgeld terug :)
     
  8. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Of op de nog geplande vluchten xp's bijkopen via CO2ZERO. Met wat afrondingsvoordeel moet je dan voor 40xp onder de 400 euro kunnen uitkomen.

    Zou zeker voor platinum gaan als je een aantal keren per jaar intercontinentaal in economy vliegt. De gratis economy comfort stoel scheelt toch behoorlijk veel geld ten opzichte van de 50% korting bij gold.
     
  9. Boontje

    Boontje Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Bedankt allen, denk dat ik toch voor Platinum probeer ga. Amex upgraden is ook een goede optie omdat ook de platinum for 2 interessant is. Mijn vriendin heeft reeds een Amex gold, weet iemand of dit een probleem kan zijn voor de platinum for 2?
     
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  10. noppie

    noppie Blue Tier

    Berichten:
    159
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Nee dat is geen probleem. Partner kaarten kun je ongeacht de eigen kaart aanvragen. Mijn vrouw heeft ook een FB gold kaart en daarnaast nog een amex platinum kaart als partnerkaart.
     
  11. Dutchie

    Dutchie Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Ik zit dus echt precies met hetzelfde dilemma. Ik denk dat ik er ook voor ga dit jaar, maar vroeg me af of de gespaarde XPs bij een softlanding ook naar 0 worden gezet of dan weer voor het jaar erna gelden? Voorbeeld ik haal nu plat en volgend jaar maar 100 XP, zijn die dan “weg” én “softlanding gold” of is het alleen de soft landing en blijven de 100 XP staan? Thanks!
     
  12. TimH

    TimH Blue Tier

    Berichten:
    262
    Leuk Bevonden:
    342
    Trofeepunten:
    63
    Als je volgend jaar maar 100 XP bijelkaar gesprokkeld hebt maak je een softlanding naar gold en worden tot 180 XP van je saldo afgetrokken. De 100 XP ben je dus kwijt en je begint het nieuwe jaar met 0 XP.
     
    Ambtenaruh, Dutchie, LordH en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Als je toch veel voor je werk reist, dan neem ik aan dat je economy comfort niet zelf hoeft te betalen. In dat geval zou ik lekker gold blijven.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  14. Roderik

    Roderik Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Wat zijn op dit moment de meest gunstige routes voor een XP run? Zoek voor oktober een tweedaagse Europese run.
     
  15. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.460
    Leuk Bevonden:
    2.304
    Trofeepunten:
    558
    De KRK-run.
     
  16. Roderik

    Roderik Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    top! Hoe gaat deze run?
     
  17. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    239
    Leuk Bevonden:
    233
    Trofeepunten:
    43
    Daar is een apart topic voor: FB mileage runs (segmenten dan vooral)
     
    MoonJ en Roderik vinden dit leuk.
  18. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    160
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb eigenlijk een zelfde issue, ik heb momenteel 168XP en ben gold member. tot zeker 31 juli 2023.
    Ik vlieg december en spaar ik totaal 30 XP dus heb ik dan 198 XP.

    Nu ga ik in 2023 nog een Business class vlucht maken, dat kan ik in April doen zodat ik daarna Platinum ben of dat ik het in september ga doen zodat ik een mooie voorsprong in XP points heb om me gold status te behouden.

    Wat zouden jullie doen?
    Ik reis regelmatig maar Platinum for life is voor mij denk een illusie gezien ik daar echt te weinig voor vlieg.
     
  19. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Als je in april plat haalt, ben je het jaar daarop altijd al verzekerd van gold, omdat je soft landing krijgt van plat naar gold. Het verschil is dat je statusjaar van april tot april gaat lopen ipv juli.
    Je krijgt dus plat, maar het jaar daarop is je gold status 3 maanden korter.

    Er is weinig verschil tussen plat en gold, voor mij is het interessant ivm plat42 en de gratis EC stoelen. Je zal zelf de afweging moeten maken.
     
  20. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    160
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Ja dat klopt, dan zak je op een gegeven moment terug naar Gold als je Platinum bent.

    Maar in principe maakt het weinig verschil.. 20 december 2022 heb ik 15XP erbij.
    Ik heb dan 183 XP en heb dan dus weer voldoende XP behaald.
    Me kwalificeringsperiode wordt dan ook verlengd tot 20 december 2023 toch?

    Ik moet dan voor 20 december 2023 nog 177 XP points halen wil ik me gold behouden of zie ik dat verkeerd?

    Eigenlijk maakt het dan dus weinig uit...
    Platinum heeft idd als voordeel dat je een gratis stoel mag kiezen in EC (wat ik altijd vlieg gezien mijn lengte) maar voor de rest heeft het weinig voordelen. mits je voor Platinum for life kan gaan.
     

Deel Deze Pagina