Transavia Flying Blue Award vluchten

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door STH1984, 28 okt 2015.

  1. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Uit nieuwsgierigheid en verveling (lig ziek thuis op het moment :confused:) ben ik eens gaan kijken wat Transavia aan mogelijkheden bied om Flying Blue Miles te gebruiken voor een Award vlucht.

    Heel stiekem wil ik dit jaar nog wel een keer naar de UAE, dus ik dacht dat DXB wellicht een leuke optie was om te bekijken. Toegegeven, 6,5 uur in een 737 van HV is geen pretje, maar goed, als ze een leuke deal hebben met award miles; waarom niet? Right?

    Dingen om te realiseren:
    Zoals al eerder gezegd kun je bij HV wel FB miles uitgeven /sparen, maar krijg je bij het vliegen met HV geen KLM /Skyteam voordelen, dus als SkyTeam Elite Plus lid heb je:

    - geen (extra)(gratis) baggage vrijstelling
    - geen 'economy comfort' (afgezien van het feit dat ze die niet eens hebben bij HV)
    - geen SkyPriority services (kan ik nog wel mee leven; iets meer tijd inplannen op het vliegveld)
    - geen Lounge Access (vooral op de terugweg had ik die wel graag gehad, maar goed)

    Dan de boeking zelf (test periode = outbound 05NOV15, inbound 14NOV15):
    Om maar even met de deur in huis te vallen:

    - Miles benodigd bij HV: 80.000, ja dat is (helaas) geen typefout: TACHTIGduizend
    - Miles benodigd bij KL: 48.000

    Dat is dus ruim 1,5 (1,67) x zo veel als bij KLM!!

    Daarmee worden mijlen als volgt gewaardeerd:

    - HV: vlucht is EUR 324,00 = (324 / 80.000) = EUR 0,00405 per mile
    - KL: vlucht is EUR 527,04 = (527,04 / 48.000) = EUR 0,01098 per mile

    Dat betekent dus dat je miles 2,7 x zo hoog worden gewaardeerd bij KL awards dan bij HV awards...!

    Toeslagen en belastingen:

    Zit hier dan misschien nog 'voordeel': Nee!

    Bij HV betaal je (zonder bagage en stoelreserveringen) EUR 44,66 aan belastingen en toeslagen
    Bij KL betaal je (met standaard 23kg bagage en standaard stoelreserveringen) EUR 88,04 aan belastingen en toeslagen

    Maar... HV = +54,00 voor bagage (20! kg) en +8 voor stoelreservering = +62,00! Totaal: 44,66 + 62 = EUR 106,66

    ---

    Ik vind het echt onwaarschijnlijk hoe het FB-programma is geimplementeerd bij HV. Dat miles sparen al niet de moeite waard is, was eerder in andere topics al duidelijk gemaakt, maar het blijkt nu dus dat ook het uitgeven van miles zoveel mogelijk wordt ontmoedigd. Voor een low cost carrier had ik verwacht dat een retour < 30.000 miles zou kosten (dat zou ongeveer dezelfde waardering per mile geven als bij KLM), maar 80.000 is meer dan 2,5 x het aantal benodigde miles als wat ik had verwacht en ruim 1,5 x het aantal miles dat KLM voor dezelfde vlucht vraagt.

    Kortom:
    let op, want in dit geval geldt zeker het (aangepaste) spreekwoord: "Low Cost = Duurkoop"!

    HVAward.png Book_an_award_ticket_-_KLM_com.png
     
    FlyRicky, DirkOnTour, Flying doc en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Fraai rekenkamer werk! Ik stel voor dat je, zo lang je ziek bent, nog een aantal van dit soort vergelijkingen maakt... ;)
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    De korte vluchten zijn wel weer redelijk te doen bij Hv (5/k per segment).
     
  4. JPvdM

    JPvdM Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ook even gekeken maar mijn vermoeden wordt bevestigd...

    RTM - VIE 12-21 Jan 2016
    Pijs van retourticket: 78 euro (+ minimaal 30 euro voor een koffer)
    Met FB miles: 12500 + 62,28 euro (+ minimaal 30 euro voor een koffer)

    Dat is een value van 0,0012576 euro/mile:eek:

    Conclusie: Boek een KLM ticket in de aanbieding van 108,35. Als elite mag je 2 koffers mee, vlieg je van AMS, geen gezeik en een vlotte reis.

    Beetje off topic...
    Ik laat de vergelijking voor een europa award maar achterwege met de KLM. Mijn mening is dat je nooit een europa award moet boeken tenzij het een enkele reis positioning is. (als er echt geen betere opties zijn);)
     
    STH1984 vindt dit leuk.
  5. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    klopt. ik had het ook al gezien. retour rtm - bcn. normale prijs 140 eur. nu 67 eur en 20k miles. is dus volstrekt niet interesant. beetje raar hoe transavia binnen het loyaliteitsprogramma gepositioneerd wordt. misschien wel een teken aan de wand, welke koers wordt gevlogen?
     
  6. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Europa awards kunnen wel degelijk interessant zijn bij KLM wanneer je bijvoorbeeld op één dag op en neer wilt, of last-minute wilt boeken; dit zijn de scenario's waarbij een betaald ticket erg duur is.

    HV awards zijn inderdaad alleen op zeer korte segmenten interessant of op bestemmingen waar KL niet op vliegt (bijv. Alicante).
     
  7. JPvdM

    JPvdM Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Mee eens. Niet echt aan gedacht omdat dat niet bij mij van toepassing is.

    Ik heb wel wat HV awards bekeken maar die vindt ik het allemaal niet waard... Alicante: 18750 Miles +€38,59. Normaal ticket €100,- Value FB: €0,003222 nogsteeds maar 30% van de waarde die je bij de KLM kan halen...
     
  8. searcher

    searcher Blue Tier

    Berichten:
    126
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    28
    Voordat Transavia de flying blue optie nog niet had toegevoegd aan hun website zag ik vorige week nog vele vluchten voor 6250 miles.
    Nu zie ik er geen 1 meer ,boven de 9000 of zelfs 12500 miles voor wat enkele reis vluchten binnen Europa.
    Vreemd
     
  9. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Inmiddels vliegt KLM op ALicante en is het veel voordeliger om met KLM naar ALC te gaan dan Transavia van je miles. Wij hebben 2 personen geboekt voor 23000 punten, AMS-ALC inclusief koffers uiteraard. Transavia vroeg 30000 miles per persoon rondom die datum excl koffers !! (enkele reis).
     
  10. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Vorig jaar voor 20k miles en 23 euro teruggevlogen van DXB naar AMS. Heen was met KLM voor i.i.g. het dubbele aantal punten (belasting weet ik niet meer). Was op zich een prima vlucht met Transavia. Heen, echter, was met de dreamliner toch beduidend aangenamer.

    Overigens, zoals al een keer eerder vermeld (in het upgrade topic naar ik meen) eergisteren met Transavia naar ORY gewoon toegang tot de lounge met m'n platinum status.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2017
  11. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Klopt... ik had een enkeltje Lux-AMS nodig gehad...dan is klm award ticket toch wel handig en goedkoper.

    Ik weet niet of ik mijn vraag op z'n plaats is;
    Hoe zit het eigenlijk voor elite+ lounge toegang als je KL ticket hebt uitgevoerd door Transavia...?
     
  12. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ik deed de route ZWE-AMS-OPO op een KL ticket. Ik kreeg prio label op mijn koffer en kon gewoon de lounge in.
     
    chawa vindt dit leuk.
  13. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288

    Ah Thanks, ik dacht zelf ook al zoiets moeten zijn, anders zou een KL ticket geen functie hebben.... bovendien op het moment dat ik bij KLM een ticket boekt heb ik toch met KLM te maken.
     
  14. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Vandaag helaas met HV AMS-BCN moeten doen. Dan merk je hoe verwend je raakt met alle SkyPriority voordelen...

    Loungtoegang voorwaarde nagevraagd bij Crown Lounge:
    Vlucht van HV moet een lijndienst zijn en geen charter. Verschil is te zien aan een HV5xxx of HV6xxx vluchtnummer.
    Indien een van de twee dan gewoon loungetoegang. Andere vluchtnummers dan 5 of 6 zijn dus charter en dan geen loungetoegang.
     

Deel Deze Pagina