Toekomst visie Insideflyer?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 5 mrt 2019.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Al vele jaren ben ik fervent frequent flyer en daardoor ooit verslingerd geraakt aan ikvliegveel.nl en later insideflyer. Mede vanwege de inspirerende reisverslagen, goede deal tips, levendige community die wat voor elkaar over heeft en leuke nieuwtjes. Waar ik eerder verslingerd zei bedoel ik eigenlijk verslaafd. Elk vrij moment; de roltrap, de rij bij de kassa of een afspraak die niet doorging besteede ik aan het forum.

    Dit is het laatste jaar en misschien wel langer veel minder geworden. Als ik rondkijk op het forum zie ik dat ik daar niet de enige in ben. Om het artikel van vandaag als voorbeeld te nemen; https://insideflyer.nl/skyteam-werkt-aan-volgende-fase-skypriority/. Klinkt reuze interessant en met een hoofdredacteur die zelf werkzaam is bij KLM verwacht ik er veel van echter na het lezen heb ik zo'n typisch McDonalds gevoel. Een hoop lucht en eigenlijk vooral niets wijzer. Een ander voorbeeld is de grote stilte omtrend de financiele situatie van Norwegian, een van de sponsors. Als je onafhankelijk bent hoort daar over bericht te worden, zo niet maak dat dan ook duidelijk kenbaar. De VNO-run die is gekilled heeft een hoop kwaad bloed gezet.

    Als een van de veteranen zie ik het als missie om de redactie een por te geven. Wake up! De huidige koers, als die als staat, is niet waar de content generating members die ik dagelijks meerdere malen spreek, op zitten te wachten.
    1. Inhoud gaat boven volume; de zoveelste HI die verrasend is verrast juist niet meer...
    2. De lezers/forumleden zijn je doelgroep, bied hen iets, investeer in een community.
    3. Wees niet bang om onafhankelijk te zijn van zowel KLM, Norwegian als anderen.
    Ik realiseer me dat ik hiermee de knuppel in het hoenderhok gooi. Mijn bezorgdheid komt uit liefde en passie voor frequent flyer nederland.
     
    ErikBenjamin, Thijsk, arjen05 en 28 anderen vinden dit leuk.
  2. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Goede punten @Flying doc, je verhaal lezende.
    Merk dat ik zelf ook steeds minder naar IF ga omdat het forum levendige discussies mist, en de frontpage meestal nieuws is dat al een paar dagen bekent is.
     
  3. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ik denk dat iedereen die hier al meerdere jaren actief is zich in je feedback zal herkennen.
     
    ErikBenjamin, lloydje33 en JustinCase vinden dit leuk.
  4. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Mooi bericht Flying Doc; ook op het forum zie je dat de onderwerpen zich herhalen en dat vragen periodiek opnieuw worden gesteld, soms tegen het gemakzuchtige aan. Persoonlijk vind ik het gehengel naar creditcard referrals, zowel op het forum en in handtekeningen, als in de zogenaamde nieuwsberichten op de homepage het meest irritant.

    Maar de vraag is natuurlijk hoe het beter kan. De website wordt (dacht ik) door mensen bijgehouden die dit doen als hobby. Ik waardeer dit zeer! Het is dan denk ik niet helemaal reëel te verwachten dat er sprake is van een objectieve professionele luchtvaartnieuws- en reviewsite zoals ze internationaal wel bestaan.
     
    arjen05, Grouchy, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Desley

    Desley Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    143
    Amen !
     
  6. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Nou, dan moet je toch wel erg veel lol in je hobby hebben wil je over een tripje 15 of meer verslagen/reviews schrijven. Ik weet het niet, maar denk dat het anders is.
     
    Godenzoon14, Grouchy, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Snoepjes85

    Snoepjes85 Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Forum is ook gewoon achterhaald. Gezien de activiteiten heb je ook geen 10 subgroepen nodig en dergelijke. Dan is alles overzichtelijker ook.
     
  8. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    843
    Trofeepunten:
    348
    Sluit me helemaal aan bij je woorden, @Flying doc. Je merkt dat de interesse, ook de eigen, afneemt. Deels eigen schuld (weinig bijdrage), anderzijds is de meerwaarde niet meer zo groot.

    De frontpage kijk ik nauwelijks nog op. Reviews zijn vaak matig. Overig nieuws, als het niet al achterhaald is, is zelden interessant en vaak slecht geschreven.

    Lekker makkelijk vanaf de zijlijn roepend: Ik heb het idee dat de erg brede insteek die voor IF gekozen is (van het plaatsen van deals, tot nieuws over de economy class van Cathay, tot reviews van hotels, tot tellen hoeveel vliegtuigen met oneworld livery er zijn) diegene waar IVV oorspronkelijk voor bedoeld was niet (voldoende) meer aanspreekt.
     
    Grouchy, lloydje33 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  9. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Ik ben het 100% eens wat betreft de frontpage. Maarrrr: zojuist is er een review op de frontpage gepost, na een lange reeks minder interessante posts ;).

    Het forum kent inderdaad pieken en dalen qua activiteit/aantal posts. Inderdaad, het killen van de VNO-run maakt mensen huiverig om tips te posten. De fare die aan de basis van de VNO-run lag kon je ook voor andere AF-KLM mileage runs goed gebruiken.Ik ga ervan uit dat een groot aantal forumleden dat ook wel wist. Je kon het namelijk gewoon in de fare rules lezen, iets wat ik mede dankzij andere forumleden heb geleerd.

    Dat gehengel in het mileage-run topic is ook irritant, met als hoogtepunt een post dat er 'veel berichten doorheen gaan hiero'. Als je al niet eens de moeite wilt nemen om eerdere bijdragen door te lezen, ben je waarschijnlijk ook niet bereid om de tijd en energie in het vinden van (mileage run) deals te steken die sommige forumleden erin stoppen.
     
  10. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.393
    Trofeepunten:
    583
    Als redelijke veteraan wil ik me vooral bij het bovenstaande aansluiten. Ik ben hier ooit terecht gekomen (in de IVV tijd) door alle inspirerende verhalen op de front page en de goede tips op het forum.

    Maar zoals @WorldTraveller al aangeeft is goedkoop miles harken niet meer hetzelfde als vroeger en ik denk dat we ons met zn allen hier op hebben aangepast.

    Daarnaast ben ik ook geen voorstander van een hoge quantity maar matige quality. Publiceer dan minder en ga voor kwaliteit. Dit geldt met name voor de frontpage.

    Daarnaast zou ik toch de limiet voor links plaatsen nog verder op willen hogen. Velen zullen zich herkennen in leden die erg snel proberen te hengelen naar referral bonussen. Als je een goede bijdrage levert aan het forum reageren de mensen echt wel.
    Dit staat echter vrij van bovenstaande kritiek en zie dit als een verbeterpunt.
     
    Goffe de Boer, Ambtenaruh, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    269
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    De urgentie is weg, de voorpagina is nog steeds een chaos met berichten die op verschillende plaatsen terugkomen en het forum is nagenoeg dood.

    Ik Vlieg Veel was een daily read, net zo overzichtelijk als Nu.NL. Ik haal mijn info nu van Upinthesky of Luchtvaartnieuws. Deze site doet er niet zo veel meer toe ( voor mij dan) .

    Inside info van airlines/lounges, ontwikkelingen op schiphol, wat vliegtuig gerelateerde onderwerpen, politieke ontwikkelingen mbt travel dat zijn zaken die ik graag zou lezen.
     
  12. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Dank allen voor jullie feedback.

    Helaas staan er in de openingspost en daaropvolgende reacties een aantal aannames die niet kloppen. Niet elk punt ga ik echter apart uitleggen en ik voel mij ook niet genoodzaakt om daarbij ons handelen te verdedigen.

    Wat onze partnerships betreft kan ik vermelden dat wij door (vroegere of huidige) samenwerkingen of sponsoring geen restricties krijgen op content. Juist het tegenovergestelde; door deze samenwerkingen kunnen we juist meer content bieden. We proberen door deze samenwerkingen de websites te verbeteren en een connectie tussen de partner en ons publiek te bewerkstelligen. Dit doen we bijvoorbeeld door middel van onze kerstkalender, maar ook door (al dan niet exclusieve) promoties en het leveren van informatieve content om die connectie te verbeteren. En bijvoorbeeld simpelweg door advertenties, net als bij andere websites. Zoals je op de andere InsideFlyer sites kunt zien wordt er gewoon (en zelfs kritisch) gepubliceerd over financieel nieuws van Norwegian (https://insideflyer.co.uk/2019/02/norwegian-releases-plan-profitability-along-4th-quarter-2018-results/). Dat hier in Nederland niet over is bericht kan simpelweg komen doordat er ander nieuws was en/of niet door een schrijver opgepikt werd. Dit is niet bewust vermeden. Een partner levert toevoegingen, maar er wordt niets op ingeleverd en er wordt zeker niet van ons gevraagd om dingen niet te publiceren. Partner-gerelateerde content wordt ook geschreven vanuit “De Redactie” en niet door een persoonlijk account en zijn dus makkelijk te onderscheiden. Sinds Norwegian Reward (niet te verwarren met Norwegian Airlines) onze partner is geworden hebben we naast vele lezers van artikelen over hen die dankzij de nieuwe routes en partnerships die zij lanceerden voor velen interessant bleken, met hun onder andere meerdere vliegtickets weg mogen geven, en daarnaast vele CashPoints door losse promoties en de kerstkalenders. Zij hebben daarmee een ontzettend genereuze bijdrage geleverd voor ons publiek wat een belangrijk onderdeel van onze samenwerking is die we dus enkel voor onze lezers doen. En zo hebben we vele InsideFlyers blij kunnen maken met een gratis reis. Het is erg jammer te lezen dat het op deze manier ontvangen wordt. Het moge duidelijk zijn dat er noch vanuit “Amerika", noch vanuit een partner, ooit content wordt gecensureerd.

    Met het team van schrijvers proberen we dagelijks informatieve en
    relevante content neer te zetten voor een zo breed mogelijk publiek. Waar we ons best doen kunnen we helaas niet iedereen tevreden stellen. Onze schrijvers werken niet full-time voor InsideFlyer, en bepalen veelal zelf waarover ze schrijven. Dus verwachtingen dat we alles gelijk, uitgebreid en tot in de puntjes behandelen kunnen, en willen, we niet waarmaken.

    Toch ben ik van mening dat we ons onderscheiden van andere Nederlandse sites met regelmatig exclusief nieuws, aankondigingen en vooral een focus op loyalteitsprogramma's. We zijn hier natuurlijk wel afhankelijk van de informatie die we zelf (kunnen) krijgen. Als artikelen soms niet concreet zijn (als we ook zelf zouden willen) dat laat de persvoorlichting gewoon niet meer los. Dit is bij andere media niet anders.

    Ik denk ook dat de meeste forumleden geen goede indruk hebben hoeveel
    tijd en moeite het mijn collega schrijvers ook kost om dagelijks de voorpagina te vullen met artikelen die langer zijn dan een alinea zoals bij andere sites. Zeker met lange handleidingen, reviews en analyses die je nergens anders vindt gaat er behoorlijk wat tijd zitten in een artikel wat we dus allemaal naast onze dagelijkse bezigheden doen. Het gaat dus zeker niet om kwantiteit (we hebben een cap op het aantal artikelen per dag). M.i. is een site die puur en alleen gericht is op loyalty in Nederland, zoals sommigen willen, niet haalbaar op deze schaal. Zoals inderdaad ook al aangegeven is ook de industrie veranderd wat een invloed heeft op de mogelijke content en de aantrekkelijkheid daarvan.

    Wat het forum betreft, dit is echt iets van de forumleden. Wij kunnen
    en willen dit ook niet actief gaan managen. Tuurlijk zal je als lid
    van het eerste uur inmiddels verschillende topics meerdere keren
    voorbij zien komen, maar we willen nieuwe reizigers niet uitsluiten en
    er alleen maar een community voor de ervaren frequente reizigers van
    maken. Zie dit vooral als een uitnodiging om zelf meer interessante en
    relevante topics passend bij jullie interesses te starten. Daar is het
    forum immers voor bedoeld; het staat open voor iedereen om discussies
    aan te zwengelen.

    Mochten er concrete suggesties zijn, dan horen we dat graag. We zullen
    dan serieus bekijken wat we kunnen bewerkstelligen.

    - De hoofdredactie van InsideFlyer
     
    Goffe de Boer, Thijsk, Ambtenaruh en 11 anderen vinden dit leuk.
  13. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Interessante post en stellingen. Ik ben zelf nog niet zo lang hier, maar sinds ik wat vaker vlieg wel. Ik moet zeggen dat dit forum inderdaad meer van hetzelfde is. Denk dat het ook goed is om te vermelden dat Flyertalk niet veel anders is in het AFKL gedeelte dan...

    Mijn idee is vooral dat er maar zoveel is om over te praten. Je kan wel uren en uren doorschrijven over routes en miles en xp, maar als je het snapt, dan snap je het toch? Dan is het ook niet zo gek dat er veel herhaling is van mensen die hier net binnenkomen.

    Het topic over Platinum, wat mag je verwachten? vind ik juist wel weer een goede en nieuwe aanvulling op de community. Er komt veel informatie boven die je anders niet vind.. Meer van dit dus!

    Niet echt een oplossing dus, maar meer een conclusie :)
     
  14. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Volledig mee eens met de posts hier boven. De frontpage lees ik eigenlijk al amper, omdat het "nieuws" vaak al op andere fora 2 dagen daarvoor voorbij gekomen is.

    Het forum zelf is soms een bron van informatie, maar het grootste gedeelte van de deals komen voorbij op verschillende whatsapp groepen, waar niet iedereen hier toegang tot heeft.

    Waarom is de VNO-run gekilled trouwens?
     
    lloydje33 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  15. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Helemaal eens, het nieuws op de FP is verouderd, logisch enigszins aangezien het een soort van hobby is voor veel auteurs waar ze een vergoeding per post voor krijgen (vandaar trip reports opgedeeld in 430.000 artikelen :confused:). Ik merk dat ik het forum nog wel check omdat ik mensen wil helpen waar ik kan, maar de FP komt voor mij alleen nog weleens in beeld als ik vergeet te surfen naar /forums/...

    Ik heb er geen enkel bewijs voor dat de VNO run gekilled is hierdoor en misschien geef ik ons kleine clubje frequent flyers hier wel iets te veel credit voor, maar ik ben er persoonlijk erg huiverig voor geworden om bepaalde AF/KL zaken hier te bespreken omdat Ralph @TheFlyingDutchboy voor KLM werkt...

    Disclaimer: Absoluut geen beschuldiging oid, maar het zal niet helpen als je ziet dat er een "loophole" gevonden is waar gebruik van gemaakt wordt bij het bedrijf wat maandelijks jouw salaris overmaakt. Ik zou het dan wellicht zelf ook aangekaart hebben, echter deel ik dingen omtrent AF/KL alleen nog maar met een select groepje, wat jammer is voor het forum.
     
    lloydje33, MVA20 en Thijsk vinden dit leuk.
  16. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb geen idee hoe luchtvaartmaatschappijen in het geval van code-shares et cetera betaald krijgen voor vluchten. Of de operating carrier een vaste vergoeding per pax krijgt van de marketing carrier, of een deel van de betaalde fare, of wat dan ook. Eerlijk gezegd boeit het mij ook niet, maar ik denk dat het hier misschien wel wat mee te maken heeft.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  17. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Dat lijkt me wel, en als er dan een relatief goedkope routing voor veel XP's is, dan kost dat de maatschappij natuurlijk geld...
     
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Ik weet niet hoe je aan deze gedachtes komt maar ik ben niet werkzaam voor KLM. Dit is een publiek forum dus iedereen kan lezen wat er wordt gepost. De suggestie dat ik met een dubbele agenda dingen doorspeel ten nadele van lezers van deze site vind ik belachelijk.
     
  19. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Sorry als ik mis zit met dat je er werkt, ook niet in het verleden of een stage oid?

    Anyway, zoals ik al zei, mocht het wel zo zijn dat het doorgespeeld is (hij stond ook op FT waardoor het AF/KL denk ik best wel geld heeft gekost), no hard feelings, ik begrijp het. En in het geval van dat het niet zo is, ook prima, feit is dat die VNO run niet meer werkt. Wat ik erg jammer vind maar er komt altijd wel weer wat nieuws. Omdat ik er zoals in mijn eerdere post ook zei, er geen bewijs voor heb, heb ik besloten om het forum te gebruiken om mensen te helpen waar ik kan, alleen veel AF/KL "deals" zal ik niet meer posten puur om te voorkomen dat ze wél gekilled worden doordat iemand hier meeleest.
     
    Didier13 vindt dit leuk.
  20. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Denk dat we inmiddels wel kunnen stellen dat de verhouding tussen diverse forumleden en "de hoofdredactie" bijna op de verhouding tussen KL en AF lijkt.

    Het is in ieder geval zo dat het forum een aantal behoorlijk aantal fanatieke leden kent. Daar mag je als website heel erg trots op zijn. En aan de andere kant moet je er ook zuinig op zijn. Een groot deel van het forum leest de frontpage en lezers van de frontpage worden lid van het forum.

    Persoonlijk dacht ik ook dat @TheFlyingDutchboy bij KL werkt of gewerkt heeft, althans een heel dun lijntje met hen heeft. Of dat nu wel of niet zo is maakt ook niet zoveel uit, maar klaarblijkelijk wekt het argwaan ten aanzien van het posten van deals. Misschien is het dan juist goed om het toe te lichten in plaats van het af te doen als "belachelijk". Dat soort krachtig taalgebruik lost niets op. Zowel de frontpage als het forum kan baat hebben bij de kennis van luchtvaart van @TheFlyingDutchboy. Anderzijds heeft hij baat bij het forum, bijvoorbeeld om feedback te halen.

    Een aantal observaties:

    - het forum start een initiatief om een borrel te doen, vraagt IF om mee te doen. In plaats daarvan start de redactie een eigen borrel. Op vragen van @Flying doc komt niet of heel laat een reactie. Erg jammer, waarschijnlijk zou deze thread niet hebben bestaan als je dit soort zaken met elkaar bespreekt?
    - op de frontpage lijkt inderdaad een verschuiving te hebben plaatsgevonden van reviews en tips naar nieuws. Het nieuws is inderdaad vaak al wat ouder. Upinthesky of luchtvaartnieuws is vaak ruimschoots eerder nuance is hier wel op zijn plaats: sommige redacteuren voegen inhoud of een analyse toe en creëren daarmee waarde voor de lezer. Aan de andere kant van het spectrum zijn er soms redacteuren die bijna letterlijk Google Translate gebruiken en vervolgens knippen en plakken. Dat is ergerlijk en biedt weinig toegevoegde waarde voor de lezers;
    - de redacteuren zijn inderdaad niet echt actief op het forum. Geen directe vereiste, maar kan de -duidelijk aanwezige- kloof wel verkleinen;
    - soms is het ook leuk om het forum te benoemen op de frontpage. Als je bijvoorbeeld een deal post die hier op het forum al is besproken. Het is dan jammer als dat genegeerd wordt. Loyaltylobby maakt hier bijvoorbeeld handig gebruik van. Regelmatig zie ik een trending topic op FT die hij vervolgens als "Reader Question" post. Durf er vergif op in te nemen dat dit niet een echte lezersvraag was;
    - ja, travel hacking is niet meer zoals een paar jaar geleden. Daar heeft @WorldTraveller gelijk in. Maar nog steeds kun je luxer vliegen voor minder geld. De artikelen zoals die van @TheoS bieden de lezer vaak nog écht toegevoegde waarde. Misschien goed om het budget voor dergelijke (inderdaad tijdrovende) artikelen te verhogen en dat van knip en plakwerk te verlagen?
    - ik denk dat @Flying doc niet heeft willen zeggen dat het allemaal slecht is, maar dat er wel een aantal dingen leven onder frequente lezers. Neem dat aan als een cadeautje, een klacht is een gratis advies;
    - het forum en de frontpage als twee losse zaken zien is in mijn ogen een onjuiste zienswijze. Ik heb dat hierboven al toegelicht. Die twee zaken zijn echt complementair aan elkaar.

    Mijn concrete voorstel is dat IF snel een borrel organiseert. Regel een leuke reactie, een leuke spreker en een paar drankjes. Dat is goed om de banden aan te halen, kennis uit te wisselen, kritiek en kennis te delen.

    Nou ja, ik hoop in ieder geval dat de gemoederen wat bedaren en de kritiek ter harte wordt genomen.

    We hebben tenslotte allemaal dezelfde passie: vliegen.

    Met vriendelijke groeten,

    Sander de Jonge
    Forum Captain Insideflyer.nl
    Collega blogger op bijzonderetickets.nl
     

Deel Deze Pagina