Tips gevraagd voor Maleisie / Singapore

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door westi, 26 dec 2018.

  1. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ik ben een reis aan het plannen begin mei naar Maleisie / Singapore. Vooralsnog heb ik het volgende programma:

    WAW-KUL
    Kuala Lupur ontdekken 4 nachten/3 dagen
    transfer naar Cameron Highlands
    2 dagen/2 nachten Cameron Highlands
    transfer naar Melaka
    1 dag/2 nachten Melakka
    transfer naar Singapore
    4 nachten/3 dagen Singapore ontdekken
    transfer naar Tioman
    4 dagen/4 nachten Tioman
    transfer SIN
    SIN-WAW

    Totaal 19 dagen uit en thuis.

    Ik vind het moeilijk om in te schatten of 3 dagen Kuala Lumpur en 3 dagen Singapore voldoende is, of misschien teveel. Een familielid heeft in Singapore gewoond en raadde mij 4 dagen aan. Dat zou betekenen dat Kuala Lumpur dan 2 dagen zou worden. Is dat dan nog wel genoeg? Of kan ik beter op een andere plaats een korter verblijf plannen?

    Misschien dat 1 van jullie zegt dat ik beter iets uit dit lijstje weg kan laten en iets anders voorstelt?

    Alle input is welkom.
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  2. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Hoi Westi
    KL vindt ik zelf niet echt een bijzondere stad. 3 dagen dus 2 nachten is denk ik voldoende. Singapore kan je je prima vermaken voor 3 dagen. Fonteinshow, Chinatown, Arabische wijk, div. parken/musea en uiteraard shoppen.
     
    Deleted_member_487 en westi vinden dit leuk.
  3. WD5

    WD5 Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Ik ben nu in Singapore. Ga vandaag naar Maleisie. Langkawi en Kuala Lumpur. Ondanks dat Singapore een kleine stadstaat is kan je toch aardig meerdere dagen vermaken. Er is hier genoeg te doen. Als je met kinderen reist ligt je tempo toch wat lager. Je kunt hier met gemak meerdere attracties op 1 dag doen. Openbaar vervoer en Grab (Uber) zijn hier superefficient. 3 dagen in Singapore misschien net voldoende. Kuala Lumpur heeft ook heel veel te bieden. Alles gaat toch iets chaotischer aan toe vergeleken met Singapore. Vergt dus iets meer tijd. Ik blijf 8 dagen in Kuala Lumpur.
     
    westi vindt dit leuk.
  4. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Maleisie kan ik even doorlopen vanuit je vliegtuig wel aanraden; customs gaat hier namelijk bijzonder traag. Zelfs de BC rij (1 balie) kostte me destijds 20 minuten. EC was zeker vijf keer zo lang, en er waren slechts 2 balies open... tel uit je mogelijke frustratie
     
    westi vindt dit leuk.
  5. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Kuala Lumpur is een hele fijne stad, maar vanuit toeristisch oogpunt zijn er betere plekken om je (vrij beperkte) tijd door te brengen. Drie nachten en twee dagen lijkt me voldoende.
    Dan: Cameron Highlands ben ik op doorreis geweest, en was ook niks meer waard. Een mooie omgeving, maar toeristisch en kapotgebouwd. Zijn wel aantal leuke koloniale invloeden. Ik heb me er vermaakt, maar zou zeker niet teruggaan. Ga er niet in de weekenden heen, dan staat het verkeer compleet vast. De weg van Tanah Rata richting Gua Musang en verder is wel écht prachtig.
    Melaka is zeker tof.

    Waar je verder aan kunt denken:
    - Penang: divers eiland, George Town erg leuke stad, in de heuvels ook toffe B&B's.
    - Pulau Perhentian: zeer mooie eilandjes aan de oostkust, niet luxe. Zowel voor party als voor ultieme rust, afhankelijk van aan welke kant je zit.
    - Voor een eiland met echt luxe resort nabij het schiereiland: Pangkor. Kijk dan wel even goed naar het seizoen.
    - Taman Negara: groots en indrukwekkend regenwoud. Zonder de tijd om er dieper in te trekken kom je wel in de nu drukkere gedeeltjes, maar een plus vanwege de bereikbaarheid.
    - Andere kant van schiereiland heb je Endau Rompin, ook een prachtig en natuurlijk heel ander park dan Taman Negara.
    - Naar Borneo vliegen is de moeite waard. Ik heb daar niet veel tijd gehad, maar een trip gemaakt van Kuching -> Mulu -> Kota Kinabalu.
    Kuching is een hele aardige stad en dichtbij Bako, een mooi stuk regenwoud dat direct aan de oceaan ligt en veel mooie plekjes heeft. Leuke boottocht er naartoe. Is als dagtripje heel toegankelijk vanwege bereikbaarheid.
    Mulu is een aanrader in plaats van een park als Taman Negara. Geweldige grotten, mooi bergachtig woud, niet zo druk vanwege lastige bereikbaarheid (vliegen, wel mooi!) en... een superrelaxte, mooi gelegen en goedkope Marriott!
    Kota Kinabalu was toen goedkoper om terug te vliegen, en heb daar een paar dagen luxe op Gaya Island gezeten. Was heel fijn.

    Singapore zou ik zelf een dag vanaf halen, maar dat is meer een voorkeur van rondreizen tov steden.

    Lange tekst, maar kort:
    - Voor cultuur: Melaka, KL, Singapore en Penang, eventueel aangevuld met natuuruitstapjes als Pangkor/Taman Negara/Endau Rompin. Ik zou dan auto huren en een rondje rijden, is daar echt prima te doen (ook in KL) en kun je ook op doorreis door Cameron Highlands.
    - Voor meer natuur: kan ik zeker uitstapje richting Borneo aanraden. Ik vind George Town leuker dan Melaka, maar Melaka heeft meer koloniaal verleden. Cameron Highlands zou ik dan skippen.
     
    Pedro1989 en westi vinden dit leuk.
  6. Penang... de culinaire hotspot van Zuidoost Azië. George town is leuk, maar Batu Ferringhi is vele malen leuker...een hele lange night market (2km)Je kan een jungle tour doen en eindigen op Monkey Beach.

    Langkawi zeker bezoeken voor een strandvakantie
     
    westi vindt dit leuk.
  7. Singapore is leuk,, maar 4 dagen te lang..
     
  8. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Hartelijk dank allen voor de input, vooral @danfl44 voor de zeer uitgebreide suggesties. Ik had ook gekeken naar Borneo, maar dan komen we helemaal in problemen qua tijd, dus daar ga ik nog wel een andere keer heen.

    Vwb autohuur: is het veilig genoeg om zelf te rijden? Over het algemeen rijd ik in Azie nooit zelf omdat ze naar mijn mening te onvoorspelbaar rijden en je als westerling wsl altijd de schuldige bent in geval van ongeluk.
     
  9. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Is Langkawi beter dan Tioman?
     
  10.  
    westi vindt dit leuk.
  11. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Wij hebben afgelopen zomer een soortgelijke reis gemaakt (Singapore - KL-Langkawi - Bangkok - Koh Samui - SIngapore). Singapore drie dagen was prima te doen (met kinderen). Als je dan toch naar Singapore gaat, boek dan ook het Marina Bay Sands :). Wij hebben zelf steeds een busje en driver geregeld en heel veel Grab. Wij kozen er voor om zelf niet te rijden. Wij kwamen een stel uit Zwitserland tegen die wel zelf reden in Maleisië. Dus het kan wel.
     
    westi vindt dit leuk.
  12. Tioman is wat meer basic..Langkawi ook mooi maar veel resorts! Beetje 2e Bali. Perhentian is ook zeker aan te raden...
     
    westi vindt dit leuk.
  13. JeroenZeg

    JeroenZeg Blue Tier

    Berichten:
    83
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    33
    Ik ben deze zomer op de Perhentians en Penang geweest. Beide kan ik zeer aanraden, hoewel ik de Perhentians wat vond tegenvallen buiten de onderwaterwereld om. Penang en dan specifiek Georgetown vond ik echt waanzinnig; ik zou daar zeker heen gaan in plaats van Camaron Highlands. Cultureel en culinair echt heel gaaf :)
     
    westi en Deleted_member_487 vinden dit leuk.
  14. Ook in Batu ferringhi geweest?
     
  15. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Rekening houden met de seizoenen oost en westkust. Volgens mei start medio maart het seizoen aan de oostkust.
     
    westi vindt dit leuk.
  16. Het droge seizoen begint dan ja.

    Gelukkig heeft Penang geen regenseizoen
     
  17. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Perhentian moet je wel weten waar te zitten - https://keranjibeach.com/ - dit was mij erg goed bevallen, en ik heb aardig wat strandplekken bezocht.
    Langkawi ben ik helaas niet geweest, maar bijv. Datai wordt erg goed over gesproken.

    Wat betreft rijden: geen enkel punt. De wegen zijn door het hele land erg rustig, behalve Cameron Highlands (druk, maar bijna europees veilig) en KL (in centrum kan het wat chaos zijn, maar over het algemeen rijdt alles echt wel geordend, zeker over de grotere wegen). Eventueel spitsuur vermijden, maar ik zou er verder geen punt van maken (wanneer mogelijk: autohuur betalen met amex plat).
    Autohuur is niet duur en benzine heel goedkoop, en het geeft je de vrijheid om af en toe lekker even af te wijken en de kleine dorpjes op te zoeken - hier heb ik hele goede herinneringen aan.
     
    beuse242 en westi vinden dit leuk.
  18. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Met 2 tot 3 dagen Singapore zit je goed om de highlights op een normaal tempo te kunnen bekijken.
    Blijf je langer, dan is er genoeg te zien en te beleven, maar dat zullen dingen zijn die niet heel uniek voor Singapore zijn.

    Singapore is een efficiente, georganiseerde en veilige stad en makkelijk/goedkoop qua taxi/grab en OV.

    Mocht je specifieke vragen hebben, laat het me weten, ik verblijf er al weer lange tijd.
     
    westi vindt dit leuk.
  19. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Toevallig ook nog leuke tips voor een stop-over (vroeg aankomen en laat vertrekken op dezelfde dag)?
     
  20. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Als je het heel eenvoudig wilt houden: op changi airport kun je dagtours nemen die brengen je naar een aantal highlights.

    Ik zou voor een dag Marina Bay Sands, Gardens by the bay en China town doen. Als je bij Marina Bay Sands om het water heen loopt dan pak je een stukje F1 circuit/tribune mee, daarnaast een een openlucht foodcourt/hawker stalls, iets verder kom je dan bij de Merlion. Vervolgens Fullerton hotel (zijn er 2!), die aan het water: ga naar boven en heb je een rooftopbar met mooi uitzicht op MBS. De andere ligt een klein beetje van het water af, maar heeft een prachtige lobby.
    Sowieso ben je dan aan de rand van het CBD, kun je even meepakken of een drankje/hapje aan aan boat key.
    Vanuit daar de metro of taxi naar Chinatown.

    Weet niet hoe laat je vlucht vertrekt, maar Gardens by the Bay is het mooiste om in de avond te bezoeken als alles verlicht is.

    Als je het actief wilt maken: neem vanaf airport een taxi naar East Coast Park, huur daar een fiets. Vanaf daar heb je een lang fietspad lang de kust die je helemaal naar Gardens by the bay / MBS brengt. +/- 30 min fietsen.
    Google even voor het juiste adres van de bike rental, het park is lang :)

    Voor MBS: Er zit een bar/club Ce La Vie op de top naast de infinity pool. Geloof dat je tot een bepaalde tijd gratis naar boven/binnen kan. Anders kost de entree een drankje. Mooi uitzicht.

    Zou Clarke Quay vermijden. Prima om echt op stap te gaan, verder niet de moeite van het bezoeken waard. Boat Quay of Robertson Quay zijn betere alternatieven als je een drankje/eten aan het water wilt.

    Persoonlijk vind ik east coast een mooie area om doorheen te lopen/fietsen, met veel authentieke chophouses, oud Singapore gevoel, etc. Maar daar is een dag in Sin te kort voor.

    Success en veel plezier
     
    beuse242 en westi vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina