Tailor made suits in Zuid-oost Azië

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door DutchFrequentFlyer, 21 jun 2015.

  1. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Beste allemaal,

    Heeft iemand van jullie ervaring met het kopen van op maat gemaakte pakken in het Zuid-Oost Azië? Steden als Bangkok staan bekend om de tientallen winkeltjes die je er vindt waar je je een pak kunt laten aanmeten. In de praktijk is de kwaliteit echter bij tenminste 90% van die toko's teleurstellend.

    Wie heeft er ervaring met op-maat-gemaakte kleding in ZOA en kunnen jullie bepaalde winkels aan-of-afraden?
     
  2. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Overigens las op het Lonely Planet forum deze post. Lijkt erg nuttig voor het kopen van pakken in die regio:

    Bron: https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/asia-thailand/topics/read-this-tailoring-in-thailand
     
    Roberto vindt dit leuk.
  3. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    @Valentijn koopt volgens mij nog wel eens pakken daar..
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  4. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    In bkk moet je het bij de Myanmarezen (bestaat dat woord) kopen. Ik laat het meestal maken bij tailor on ten, prima zaak niet de goedkoopste wel echte kwaliteit. De beste pakken heb ik laten maken in PEK. Let wel dat men veel Amerikanen en dito snit gewent is. Ik hou zelf meer van een Italiaanse snit.
     
  5. Maan

    Maan Guest

    En als ik nou in myanmar ben, kan ik dan alsnog beter in bkk bij de myanmarezen kopen? :p Kom toch in beide plaatsen :p
     
  6. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Haha geen idee. Ik gok het niet, de Thai vind ik nooit zo net werk leveren. In BKK zijn dat dan ook meestal vluchtelingen uit Myanmar van de onderdrukte R-nogwat. Het soort dat je vaak als bootvluchteling treft.
     
  7. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb in een aantal steden in ZOA pakken laten aanmeten (Bangkok, Kuala Lumpur, Hongkong en Singapore) en de beste prijs-kwaliteitverhouding vind ik zelf Bangkok hebben. Niet bij de 'kraampjes' op straat en ook niet bij de duurdere boetieks, maar juist in een 'tussenvorm': een netjes ingerichte winkel (zonder al die schreeuwerige '3 pakken voor 40 dollar' reclame) die genoeg keuze heeft, maar niet al te duur is.

    Ik ging in het verleden met mijn vader naar een winkel op Sathon Road, maar die bleek bij mijn vorige tripje naar Bangkok dicht te zijn. Uit gemak ben ik een paar winkels in de buurt van mijn hotel (Pullman Bangkok Hotel G - klik voor de review ;)) langsgelopen en na wat stoffen te hebben vergeleken van een vijftal winkels kwam ik uit bij Max Custom Tailor. Na een korte zoekactie op internet kwam ik er net achter dat ze ook een website hebben: http://www.maxcustomtailor.com/index.php

    Als je uit het Pullman komt moet je rechtsaf slaan en na 100 meter ofzo vind je de winkel aan de rechterkant. Aan die straat zitten tientallen pakkenmakers en er zullen ongetwijfeld veel goede tussen zitten, maar hier was ik echt prima tevreden over: de stoffen waren van veel betere kwaliteit dan bij een aantal andere winkeltjes die ik probeerde en het pak heeft echt een perfecte pasvorm. Ik ben in mijn studententijd ongeveer verdubbeld qua gewicht, maar dit pak is zo mooi gesneden dat het haast een 'slimfit-look' heeft maar toch comfortabel zit. Ter vergelijk: ik mocht onlangs van mijn werk een mooi maatpak van een bekende niet-nader-te-noemen pakkenwinkel aan de PC Hooftstraat laten aanmeten en dat pak is van duidelijk mindere kwaliteit en pasvorm vergeleken met mijn €150,- - pak uit Bangkok...

    Wat dingen waar ik zelf altijd naar zou kijken voor ik een pak laat aanmeten:
    -Eerst vragen om een 'indicatieprijs' - waarschijnlijk krijg je dan zo'n deal van 50 dollar voor een 'plastic pak'.
    -Vragen wat het 'aanmeetproces' is: als je op dag 1 laat meten en op dag 2 is er een kant-en-klaar pak, heb je vaak een slechte pasvorm te pakken (tenzij je een héle goede kleermaker hebt, maar dat zal je daar niet snel aantreffen...). Zorg dat je een doorpasproces van een bezoekje of 3 hebt: dag 1 opmeten, dag 2 (en/of 3) de 'basis' doorpassen, mouwen/pijpen eraan zetten en afstikken en de dag daarna ophalen. Als ze een goed aanmeetproces hebben, kan je verder met een pak uitzoeken.
    -Dan even wat stoffen bekijken tot je wat mooie stoffen van goede kwaliteit hebt gevonden (stevig, goede kwaliteit, voor mij persoonlijk bij voorkeur wol), dik genoeg om niet zo snel te slijten, maar dun genoeg om soepel te zijn en mooi te vallen
    -Indicatieprijs vragen voor een pak van die stof (is meestal 4 tot 5x zo duur als het 'plastic pak' waar ze mee adverteren)
    -Vragen naar de mogelijkheden tot personaliseren (3-delig pak met vestje, contraststoffen, 'werkende knoopjes' in de mouw, vorm van revers, met of zonder borstzakje, knoopsgat in revers, dat soort dingen - vooral vragen of dat een meerprijs zou hebben)
    -Vragen om 'accessoires' (overhemd, das, manchetknopen)
    -Als je tevreden bent over wat er allemaal beschikbaar is en de kwaliteit lijkt goed, het 'grote onderhandelproces' beginnen. Mijn ervaring is dat een pak van een mooie, goede stof met een overhemd erbij ongeveer 150 dollar kost na onderhandelen. Aanzienlijk minder als je voor de cheapo-opties gaat. Vaak als je merkt dat je op de 'laagste prijs zit' en het is voor jou een prima prijs, kan je er nog een gratis das bij vragen als je akkoord gaat met het bedrag ;).

    Al met al is het helemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeuren: als je een zo goedkoop mogelijk pak wilt dat niet perse superkwaliteit hoeft te zijn, kan je gewoon de eerste de beste winkel met een 'superdeal' binnenlopen. Wil je een pak dat er net zo mooi uitziet als een 'goed Italiaans maatpak' en daar (voor Aziatische begrippen) ook best wat geld voor over hebt, is het verstandig om even wat opties te vergelijken - maar alles is natuurlijk volledig afhankelijk van persoonlijke smaak en voorkeuren! Als je een beetje zorgvuldig zoekt, heb je voor de prijs van een 'H&M-pak' een mooi en goed maatpak :).
     
    Roberto, BIndair, thom bauwens en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Maan

    Maan Guest

    Heb jij enig idee of je het pak ook een maand later kan ophalen?
    Ben twee dagen in juli en twee dagen in augustus in Bangkok haha :)
     
  9. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Ja, dat is geen probleem!
     
    Maan vindt dit leuk.
  10. Maan

    Maan Guest

    Denk je dat informeren bij een hotel helpt, of hebben die allemaal deals met verkopers? :p
    Ik zit de eerste twee dagen in het continent hotel op sukhumvit, beetje ver weg van het pullman haha
     
  11. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Ik ben altijd geneigd te denken dat die allemaal deals hebben met verkopers ;)! Bovenstaande stukje bedoel ik ook echt niet mee dat Max 'de beste kleermaker van Bangkok' is - gewoon een beetje rondkijken en niet bij de eerste de beste winkel wat kopen en je vindt zonder problemen goede pakken voor weinig geld! Pakken bekijken die klaarhangen voor klanten geeft ook een goede indicatie :)
     
  12. Maan

    Maan Guest

    Thanks, ik zal eens kijken :p
     
  13. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Dus vooral niet naar die in MBK winkeltjes gaan :)

    Ik wil de volgende keer ook een pak laten maken. Pinky Tailor is (blijkbaar) ook een goede - maar geen idee hoe de prijzen daar liggen!
     
  14. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    je kan ook voordelig een maatpak laten maken bij suitsupply....
     
  15. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.692
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Miles gespaard? ;) https://www.oger.nl/klmtravelsuit?lang=nl
     
  16. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
  17. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Thanks Valentijn! Erg interssant. Max is inmiddels wel wat duurder geworden zie ik, maar daar zal ook vooral de lage euro debet aan zijn ;) (of misschien zijn dit de online prijzen)...

    upload_2015-6-22_14-41-52.png
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  18. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb uitgebreid vergelijkend waren onderzoek gedaan. Pinky zit in de wat duurdere categorie. Begint vanaf 300 euro met de goedkoopste stoffen...
     
  19. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Ik denk dat van deze prijzen nog een flink stuk af te onderhandelen is als je in de winkel bent :). Maar door de lage euro zal het inderdaad duurder uitvallen dan vorig jaar...
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  20. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Ik ben ook erg tevreden over m'n Oger pakken, maar dat is een heel andere prijsklasse dan Thailand :p
     
    Valentijn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina