Speciale maaltijden

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Krekel, 1 sep 2018.

  1. Krekel

    Krekel Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    13
    Samen met mijn vrouw vlieg ik regelmatig BC AMS-YVR-AMS en AMS-YYZ-AMS. Mijn vrouw heeft coeliakie en moet absoluut glutenvrij eten, ze wordt ziek als ze gluten eet. Gelukkig kun je dat aangeven bij de boeking.

    Bij vluchten vanuit AMS is de glutenvrije maaltijd echt heel erg slecht, fantasieloos en absoluut BC onwaardig. Op de terugweg vanuit bv YVR is de glutenvrije maaltijd heel veel beter, de cateraar die de KLM in YVR gebruikt is dus een stuk beter dan die vanuit AMS. Hiervan hebben we melding gemaakt bij KLM en hebben het advies gekregen een klacht in te dienen. Dat gaan we dus ook doen i.s.m. de Coeliakie vereniging Nederland.

    Zijn er meer die slechte ervaringen hebben hiermee?
     
    Ambtenaruh, JDE en FlyingFonz vinden dit leuk.
  2. LeidenHub

    LeidenHub Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Mijn vriendin is altijd wel enthousiast over de glutenvrije opties op intercontinentale vluchten eigenlijk. Heb haar ook nog nooit gehoord over verschil tussen vanaf AMS of ergens anders. Het valt ons wel vaak op dat ze alle "allergiegekkies" op een hoop gooien, dus als je glutenvrij vraagt, dat het dan ook meteen zonder pinda en lactose enzo is. Is natuurlijk heel logisch en slim.

    Wel persoonlijke frustratie is dat de standaard snack / lunch op Europese vluchten never nooit glutenvrij is en dat je dan maar moet hopen dat de FA bij BC wil kijken of er toevallig nog wat nootjes ofzo over zijn.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  3. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb vega maaltijden. Dat heeft een ingewikkeldere term bij KLM. Tot nu toe twee keer besteld van te voren. De eerste keer legde de steward alles uit én had hij zelfs keuze in de snacks omdat hij ook een kaassnack had in het gewone assortiment en hij aan mij de keuze wilde laten :) dat was echt service. de tweede keer was gisteren en het viel me op dat je met de speciale maaltijd wel minder salade krijgt. Mijn bakje was de helft van wat anderen kregen. Nu had ik genoeg maar vond dat gek. Verder vond ik ook dat ze minder aandacht hadden voor de speciale maaltijden. Ze wisten niet altijd of ze de goede hadden en dat leverde veel heen en weer geloop op. We hebben zelf nog maar keer gecheckt of het goed ging. Het is weliswaar geen glutenervaring maar toch :)
     
  4. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Bij Delta niet anders, vegetarische maaltijden echt minder dan de standaard.
     
  5. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    374
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Zelf kies ik altijd een van de vegetarische varianten op lange afstandsvluchten. Vaak hetzelfde van soort, maar prima te eten. Wat zeker ook jammer is, is idd de kleine salade.
    Ook merkte ik onlangs op dat de WBC maaltijd (vega) hetzelfde was als de EC maaltijd, alleen dan netjes opgemaakt en niet in een plastic bakje. Een beetje jammer! Daarin kan KLM zeker nog verbeteren.
    Betreft Europese vluchten vind ik het prettig dat ze iets aanbieden, maar is het vaak met vlees, wat ik dus moet afslaan. Je krijgt dan vaak van die koekjes aangeboden, leuk, lekker, maar vult uiteindelijk niet echt. Er zijn nog wat stappen in te behalen.
     
  6. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Ik begrijp niet zo goed waarom ze de helft minder doen qua salade? Je krijgt ook geen broodje bijvoorbeeld. Zo dadelijk vlieg ik van YYC naar AMS en ben benieuwd wat het dan zal zijn.

    Ik snap dat ze niet alles aan boord kunnen hebben, maar een keuze/alternatief zou binnen Europa ook fijn zijn. Al zal dat niet gebeuren denk ik.
     
    MdT vindt dit leuk.
  7. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    374
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Dat snap ik ook nog niet helemaal.
    KLM heeft een poos geleden gekozen voor een vernieuwde maaltijdservice op lange afstandsvluchten (check het artikel hier). Het betreft hier de reguliere maaltijden, dus niet de speciale maaltijden. Ik weet dat destijds aangegeven is dat men eerst met deze maaltijden aan de gang ging, en daarna de andere maaltijden onder de loep zal nemen. Maar het kan mijn inziens niet zo ingewikkeld zijn om een grote salade toe te voegen aan de vega maaltijden (bijv.).

    Daarnaast ligt het ook vanaf waar je vliegt, omdat ze niet overal zo goed sla kunnen laten groeien als bijv. in NL. Dus op heenvluchten vanuit A'dam zou het nu wel overal moeten zijn bij reguliere maaltijden. Op terugvluchten is de salade dus zeker niet overal in begrepen. Denk aan vluchten vanaf Aziatische of Afrikaanse landen, maar wellicht ook anderen.

    En zeker een alternatief binnen Europa zou prettig zijn. Ik denk dat als reizigers het vooraf kunnen aangeven ze hier ook beter rekening mee zouden kunnen houden. In het FB profiel kunnen reizigers ook aangeven wat hun voorkeur is, daar zouden ze iets mee kunnen misschien. Maja, toekomst...


    Goede vlucht iig vanuit YYC!
     
  8. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Dank je wel. Ah, handig artikel. Dat had ik nog niet meegekregen. Ik vloog overigens van AMS naar YYC toen mij opviel dat de salade zo klein was dus waarschijnlijk is het luiheid/passen ze het niet aan zolang ze nog niet voor de speciale maaltijden over stappen.
     
    MdT vindt dit leuk.
  9. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    YYC-AMS:
    Vega maaltijd was zelfde als vegamaaltijd uit de standaard keuze. Mijn vriend had een zoutarme maaltijd, die was wel anders maar nog steeds voldoende en zelfde hoeveelheid als de standaard.

    De snackbox die we 's ochtends Nederlandse tijd kregen viel me echt tegen. Ik had dezelfde als iedereen want het was namelijk een vega box. Een broodje met allerlei groenten (oa rode ui) en een yoghurtje. Ik vond het broodje niet te doen op een lege maag, maar dat is kwestie van smaak. De zoutarme maaltijd was werkelijk om te huilen... Mijn vriend had een klein bakje fruitsalade (voorverpakt van Nestlé) eenzelfde soort die hij eerder ook had bij de warme maaltijd en een klein bakje appelmoes.....
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Ik bestel regelmatig speciale maaltijden (ter afwisseling, met name wanneer ik meerdere intercontinentale vluchten in de week heb en niet 3 van de 7 dagen gehaktballetjes of pasta wil eten). De speciale maaltijden zijn nog in het oude format, met kleinere salades dus. Ik weet niet of alle routes al over zijn, maar mijn vaste route heeft pas sinds november de nieuwe maaltijden, terwijl Noord-Amerika ze al eerder had. Ik sluit niet uit dat pas zodra alle routes de nieuwe maaltijden (met donkerblauwe kleine dienbladen) hebben, de speciale maaltijden worden aangepast.

    Overigens is er ook zonder aanvraag een reguliere vegetarische maaltijd beschikbaar aan boord: de pasta :)
     
  11. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Dan moet de vega maaltijd niet op zijn
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Er zijn er meer dan 100 aan boord, dus als toevallig volledig achterin een servicegebied zit (verste weg van galley van voor naar achter gezien), gewoon even vragen.

    Overigens zit er in die balletjes ook niet zo veel vlees ;)
     
  13. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    374
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Er zijn niet op alle vluchten standaard vega maaltijden aan boord volgens mij? Dat is afhankelijk van het gebied waar men heen vliegt. Of het is onlangs aangepast.


    Betreft de salades. Zoals bij @ Nasil aangegeven, heeft KLM sinds oktober de nieuwe maaltijdservice. Dit geldt voor alle intercontinentale UITGAANDE vluchten. Op inkomende vluchten is het afhankelijk van de bestemming of er wel of geen grote salade bij de reguliere maaltijden worden aangeboden.
     
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Je kunt tegenwoordig voor intercontinentale vluchten in 'mijn reis' op klm.nl wel van tevoren kijken wat de standaardmaaltijd is voor die dag en natuurlijk ook welke speciale maaltijden er zijn.
     
  15. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    In mijn WBC boeking:

    De ingrediënten zijn geselecteerd op basis van de afwezigheid van gluten. Houd er echter rekening mee dat we een 100% glutenvrij gerecht niet kunnen garanderen.

    “Houd er echter rekening mee dat voor KLM een GFML geen GFML is. Zoek het verder maar uit.” Jezus wat slecht!

    BA heeft op vluchten van en naar LHR een vrij solide aanbod voor GFML’s. Zelfs op (heel) korte vluchten zoals AMS-LHR geven ze je de mogelijkheid om een (goede) speciale maaltijd te selecteren. De afternoon tea met glutenvrije sandwiches is leuk :).

    Op LGW vluchten is het aanbod beduidend slechter. Meestal worden daar alle allergieën op één grote hoop gegooid, dus krijg je o.a. een vies lactosevrij sojapapje in plaats van een lekker yoghurtje.

    Ik bestel altijd een GFML dus ik begrijp de frustratie bij je vrouw. Misschien is de beste tip om KLM te mijden voor langeafstandsvluchten? AY doet het ook uitstekend, ook in de lounge hebben ze daar (op aanvraag) glutenvrije alternatieven.
     

Deel Deze Pagina