Segment run Alitalia

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Krabnov, 8 nov 2015.

  1. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Gisteren en vandaag zes vluchten gemaakt: Amsterdam-Turijn-Rome-Napels-Rome-Bologna-Amsterdam, op AZ-ticket. Vluchten van en naar Ams uitgevoerd door KL(C), rest met Alitalia.

    Wil graag wat bevindingen delen. Misschien wat open deuren hier en daar, maar toch.

    Airport lounges:
    Turijn - redelijk kleinschalig. Ik vroeg naar de Alitalia lounge maar werd naar Piemonte lounge verwezen. Mooi uitzicht op tarmac en runway, redelijk aanbod van drankjes, fantastische gebakjes en broodjes en snelle WiFi. Schoon en verzorgd. Aan te bevelen!

    Rome FCO - van de B-Gates is het een eind lopen naar de D-zone. Ik vroeg bij de Alitalia-transfercounter of er echt niks dichterbij was, maar nee, voor de Alitalia-lounge moet je bij D zijn. Lounge is goed, Nederlandse kranten, prima eten (overdag petit fourts, gebakjes, broodjes en in de ochtend ontbijt met bonen, spek, omelet, cereals, etc.), geweldige koffiebar en zelfs Nederandse kranten en snelle WiFi. Attendeer kwam zelfs koffie en koekjes brengen, met glimlach. Voelt een beetje klein, maar netjes en fris. Dik in orde.

    Napels - rustige, redelijk kleinschalige setting met beperkt aanbod van eten en drinken maar verder functioneel en proper. Niks mis mee, redelijk in lijn met ietwat kleinschalige vliegveld. Snelle WiFi.

    Bologna - weliswaar alleen een landside lounge, maar groot voordeel is dat de gecontracteerde Marconi lounge (Alitalia heeft hier geen eigen lounge) gekoppeld is aan de security fast track dus nauwelijks tijdverlies wanneer je naar de gate moet. Daarmee is al het positieve wel gemeld. Aanbod van eten is alleen nootjes, chips en wat verpakte rommel. WiFi hebben ze niet, je kunt alleen de supertrage airportwifi benaderen hier. Verder redelijke zitvlakken met een wat kille atmosfeer.

    Daarnaast heb ik na vier vluchten met Alitalia toch mijn bedenkingen bij de crew, vooral rondom discipline:
    - Purser drukt op cabin ready knop... Terwijl er niet op gordels is gecontroleerd
    - Italengels. En alleen áls ze al de moeite nemen om mededelingen tweetalig om te roepen
    - Wat dikkere attendant doet zijn gordels in het geheel niet om bij opstijgen...!
    - Attendant vergeet boxen met eten te zekeren, tja die leiden dan hun eigen leven bij takeoff (ja, er viel er één uit de schacht)
    - En nogmaal cabin ready zonder controle!

    Misschien ben ik een zeikerd, maar ik heb het idee dat attitude of cultuur misschien een rol speelt... Mijn redenering is dat je als passagier hooguit het topje van de ijsberg kunt zien. Ik maak me zorgen om de veiligheidscultuur van Alitalia.
     
    MartijnBudding, jongesander en Lionell vinden dit leuk.
  2. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Rare vraag misschien maar als je FB Gold status hebt, mag je dan bij een vlucht van AMS naar CDG (of AMS-FCO), binnen Schengen in ieder geval, wel in de lounge? Ik dacht dat het alleen intercontinentaal mocht namelijk ?
     
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ja je kunt gewoon de lounge in. Het gaat er om dat je een internationale vlucht hebt, niet intercontinentaal.
     
  4. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Nee, interNationaal. Op de KLM-site staat dat je van of naar een internationale SkyTeam-vlucht moet overstappen of op een internationale SkyTeam-vlucht gaat opstappen.

    Als je een enkele binnenlandse vlucht met Delta boekt, bijv. JFK-LAX, kom je met je gold status de lounge niet in, ook al staat je een vlucht van 6,5 uur te wachten. Want: niet internationaal...

    Wetenswaardige toevoeging: als je in Amsterdam aankomt met een KLM-vlucht (dus geen andere SkyTeam partner, heel misschien AF maar weet ik niet zeker) mag je bij aankomst ook de Crown lounge in.

    En ik heb twee keer een situatie gehad waarbij ik geen toegang kreeg, ook al was het ticket uitgegeven door KLM en hadden de vluchten KL-vluchtnummers:
    1) ZWE-AMS met Thalys --> AMS-DUB met Aer Lingus
    2) ZYR-AMS met Thalys --> AMS-ALC met Transavia
    (ZWE=Antwerpen Centraal, ZYR=Brussel Zuid/Midi)
    Verklaring: geen van de segmenten is uitgevoerd door SkyTeam partner, dus geen toegang.

    Maar lang verhaal kort: AMS-CDG, lounge = ja!
     
    MartijnBudding vindt dit leuk.
  5. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Hey ik was een heel verhaal aan het typen! ;-)
     
    jongesander vindt dit leuk.
  6. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Rare vragen bestaan niet! Het aantal ICA Schengen vluchten is ook bijzonder beperkt...
     
  7. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Thnx, je voorbeeld van JFK-LAX had ik toevallig al eens meegemaakt en daardoor de verwarring. Het personeel daar had het toen over; "alleen bij intercontinentaal"..

    Heeft de crown lounge ook een douche zoals in bij CDG? (leuk bij arrivals :)
     
  8. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ja die ellende heb ik met American ook. Hoewel die JFK-LAX tegenwoordig wel loungetoegang geven (transcontinentaal). Maar bijvoorbeeld PHX-HNL (ruim zes uur) geen loungetoegang.

    Ja, misschien handig dat ze dat -net als bij Whatsapp- even aangeven ;-)
     
  9. MartijnBudding

    MartijnBudding Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Thanks @Krabnov ! Interessant om te lezen.... Ik heb komend weekend ook een segment-run met o.a. Alitalia op het programma:

    MUC - FCO / 14 nov 2015 / A319
    FCO - TRN / 14 nov 2015 / A319
    TRN - FCO / 15 nov 2015 / A320
    FCO - MUC / 15 nov 2015 / A319

    Ik ben benieuwd of ik enkele zaken die jij opgemerkt hebt ook zal waarnemen :D
     
    Krabnov vindt dit leuk.
  10. MartijnBudding

    MartijnBudding Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Nou @Krabnov .... ik heb ook 4x AZ achter de rug.

    Eerst de safety concerns.... Die deel ik! ook twee keer niet op gordels gecontroleerd. Maar dat was nog het minst erge... Wat ik op alle vier de vluchten miste was instructie van de mensen die bij de nooduitgangen zaten.... niks, noppes. Ook dat italengels is niet te verstaan. Oh, wat ook 'leuk' was. Op de vlucht van MUC naar FCO was er een medical emergency. Er werd gevraagd of er een dokter aan boord was. Die was er, en ging met de patiënt aan de gang die op den duur gestabiliseerd werd. Echter vond de GEHELE cabin crew en de first officer het nodig om allemaal erom heen te gaan staan kijken... Een half uur lang. Daardoor geen service in Economy. Ik vond het merkwaardig.

    Qua lounges heb ik me alleen in Turijn naar binnen weten te bluffen met mijn FB Petroleum pasje :) En inderdaad... super netjes inderdaad! (En die gebakjes waren inderdaad slecht voor mijn dieet... veel te lekker).

    Al met al is toch de conclusie dat Italianen vliegen toch wat minder serieus nemen heb ik de indruk :) Ik heb in ieder geval mijn 4 QF's en mijlen in de Y klasse weer binnen :D
     
  11. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Mag ik hier een opmerking over maken. Een vlucht naar MUC klinkt als max 5 cabincrew, die heb je bij een echte Medical ook nodig. Zelf heb ik met enige regelmaat een medical op AZ vluchten gehad en als een stabilisatie 30 minuten duurt klinkt het als meer dan een flauwte of bloedneus. Dan heb je als medicus meer dan een stewardess nodig om je voorhoofd te deppen. Ik begrijp dat het vervelend is dat je je cola light en kaasknabbels wilt na je gebakjes in de lounge op een 1-2 uur durende vlucht maar nog liever heb je dat er iedereen veilig op de grond komt hoop ik. De Medical kit van AZ is volledig ontoereikend, ook op ICA, dus dan heb je helaas wat extra handjes/hulp nodig. Op de spoed eisende hulp heeft men alles bij de hand en zelfs daar sta je met minimaal 4 verpleegkundigen.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2015
    Innersoul, TravelTheWorld195 en Lionell vinden dit leuk.
  12. MartijnBudding

    MartijnBudding Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Met stabiliseren bedoel ik dat de patiënt gewoon bij kennis in zijn stoel zit.... Vergeef me mijn misbruik van medische termen.... ben ook maar een werktuigbouwkundige :D

    Nee.... 4 Cabin crew, 1 First officer en een arts was echt overkill. Ze stonden elkaar alleen maar aan te kijken terwijl de arts met de patiënt bezig was (en daarmee bedoel ik slechts praten). Er werd alleen wat water gebracht door één van de cabin crew.
     
    Flying doc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina