Saudia | ATH - CGK | BC v/a €707

Discussie in 'Premium Fares (Business & First)' gestart door Turn, 28 nov 2019.

  1. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Ook geboekt naar Kul. Benieuwd!
     
    Turn vindt dit leuk.
  2. Jesper

    Jesper Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    13
    Zojuist ATH-KUL geboekt voor 685EU. B789/B78X full flat seats:)
     
    Wammes_NL, wimt, Pedro1989 en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Stuif

    Stuif Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Geboekt! ATH - MNL in mei. € 760,00 BC. 102 XP.
    Lang wachten op JED (heen 6u, terug 10u), maar dat neem ik op de koop toe.

    Weet iemand of de vlucht ATH - JED en JED - MNL al via nieuwe terminal gaan? En vice versa?
     
    coenvh en Turn vinden dit leuk.
  4. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Nog wat onduidelijkheid over. Athene schijnt nu al van nieuwe terminal te gaan, longhauls richting Azië zouden net zijn verplaatst of worden snel verplaatst. Ik denk dat je in mei wel goed zit :)
     
  5. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Veel plezier! Ik ben benieuwd naar je ervaringen:)
     
  6. Airbusy

    Airbusy Newbie Premium Member

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    13
    JustinCase, Frankb en Turn vinden dit leuk.
  7. Stuif

    Stuif Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Ja thanks. Deze had ik doorgelezen. Nog niet alles gaat vanaf de nieuwe terminal. Ik hoop dat het in mei wel zo is, want de oude schijnt een shithole te zijn.
     
  8. KL1575

    KL1575 Blue Tier

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
  9. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Vanuit de S terminal (de oude zooi in Jeddah) dan maar een klein stukje over de vlucht van Athene naar Jeddah toe. Ik werd bijzonder verrast door de hoge mate van service, de kwaliteit van het vernieuwde product en hoe leeg het vliegtuig was.

    Ik had een toestel waar 116 mensen in passen. 20 in business en 96 in economy. Economy was voor ongeveer 40% gevuld. Hele rijen stoelen waren volledig leeg. Business had 13 van de 20 stoelen gevuld.

    Het product van Saudia is vernieuwd vergeleken met mijn laatste trip met Saudia, destijds naar Jakarta. De vlucht vertrok keurig op tijd en voor vertrek werd wat te drinken aangeboden. Dry airline, maar de limoensap waardeer ik ook wel geserveerd met een warm doekje die erg zacht aanvoelde in vergelijking met anderen in de lucht.
    Dan normaliter heb je het gehad, maar vervolgens kwam er ook nog thee en een dadel.

    Goede start. Ook het eat on demand menu beviel mij prima. Een westerse keuze of een arabische keuze met nog een aantal deserts. Ik had uiteindelijk eend vooraf en vervolgens twee kippenbouten die erg goed gegaard waren zodat je niet onhandig hoefde gaan zitten kluiven.

    De stoel was iets waar ik erg blij mee ben en is te vergelijken met het KLM business product op de 777 naar mijn mening, hoewel ik het idee had dat de breedte van de stoel smaller was. Echter konden deze stoelen wel full flat. Dat voor een vlucht van drie uurtjes vond ik erg positief en zou liever dat product hebben voor de vlucht van zo direct die 10 uur duurt naar Manila aangezien op de 777 het recliners zijn die niet volledig full flat gaan.

    Ook de headphone die klaar lag in een mooie case beviel goed. Echter ontvingen we geen amenitykit op deze vlucht, dat was voorheen wel het geval op de vlucht die ik heb gedaan van Jeddan naar Milaan en Rome naar Jeddah.

    Service was uitermate vriendelijk en de dames en een heer die serveerden spraken mensen regelmatig aan met naam. In mijn geval met voornaam, maar dat maakt niet uit. Er werd echt voor gezorgd dat men het naar de zin had en het personeel met een verhouding van 4 man op 13 passagiers was zeer royaal.

    Al met al voor een regionaal product op de korte afstand, 3 - 5 uur, is dit echt een zeer goede keuze en kunnen ze echt wel de strijd winnen als je het vergelijkt met het Etihad a320 product of van welke carrier dan ook in hetzelfde toesteltype.

    Kortom, ik was echt blij verrast en ben benieuwd of op de terugvlucht dezelfde stoelen er zijn of dat we dan de oude, nog niet vernieuwde config hebben.
     
  10. Stuif

    Stuif Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Ze hebben mijn vluchttijden gewijzigd van Jeddah naar Manilla en vice versa..
    Klote, want ik had al een positioneringsvlucht naar Manilla vanaf de eilanden, en nu zit ik 8 uur op Manilla te wachten.

    Wat zijn mijn opties? Kan ik iets regelen? Voucher, compensatie, andere vlucht oid? Ik zie dat ik ook i.p.v. naar Jeddah, naar Amsterdam kan terugvliegen met Saudi. Dat maakt mijn wachttijd in Jeddah flink korter, en ik hoef niet via Athene. Maar of ze daar in mee gaan.....
     
  11. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Je kunt het proberen maar ik zou nergens op hopen, alles wat je geregeld kunt krijgen is denk ik een bonus... Zij hebben niets met jouw positioneringsvlucht te maken en de bestemming wijzigen is denk ik al helemaal niet bespreekbaar, maar je kunt het uiteraard proberen.

    Laat hier even weten wat het geworden is want ik ben wel erg benieuwd.
     
  12. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Mijn terugreis vanuit Manila was ook wel een beleving. Tijdens het inchecken kwam ik erachter dat het type toestel gewijzigd was, van de gewone configuratie die veelal op deze vluchten vliegt, met 30 business class stoelen, vloog ik nu in een toestel waar slechts 12 business class stoelen in zaten. Dit gaf als gevolg dat het aantal economy stoelen omhoog ging werd aangezien het type toestel (773) nog altijd gebruikt werd.

    Apart is wel dat Saudia in deze kist vloog met een 3-3-3 opstelling in economy, in plaats van de reguliere 3-4-3 in 77X toestellen. Dat zorgt ervoor dat de 383 in de 773 toestellen maar met 10 economy stoelen vergroot werd naar 393 in ruil voor 18 business class stoelen.

    Ook gaf dit tot gevolg dat er geen harde scheiding zat tussen de business en de economy. Ik zat op stoel 2D en slechts een gordijntje scheidde mijn stoel van een gezin met een baby. Gelukkig bleef deze gedurende de reis stil, anders was dit zeer onprettig geweest.

    Een bijkomend voordeel van de wijziging in kist is dat de mindere hoeveelheid business stoelen wel van een fatsoenlijke kwaliteit was, namelijk full flats. Met de 4 mensen in totaal in business was het zeer rustig. Voor deze 5 pax in business waren er 3 dames crew én een pursur die de stoel naast mij aan het raam de hele vlucht heeft gebruikt, omdat het waarschijnlijk rustig was.

    De service van Manila naar Jeddah was erg goed. De dames lachte, waren vriendelijk, beleefd en behulpzaam. Dat zie je nog weleens anders op de gemiddelde Saudia vluchten. De update van stoelen was helaas niet doorgevoerd in de update m.b.t. het entertainment systeem. Het scherm was niet helemaal scherp, een beetje de vergelijkbare kwaliteit wat het systeem van KLM in de 747 heeft. De selectie is gering maar er zaten een aantal interessante dingen in om te kijken.

    De hoeveelheid turbulentie was wel redelijk opvallend. Niet severe maar een klein beetje voor vele lange perioden aaneengesloten. Ik landde uiteindelijk een minuut of 20 na schema aankomsttijd, iets wat de overstaptijd van 10 uur en 30 minuten weer een klein beetje inkortte.

    Na met een privé bus, gedeeld met de paar business class passagiers, naar de south terminal gereden te zijn en snel door de controle te zijn geweest begon de uitdaging om naar de andere terminal te geraken. Terminal 1, de nieuwe terminal, wordt gebruikt voor de Europeese inkomende vluchten, sommige vluchten, vooral naar Azie, vertrekken nog altijd vanuit de South terminal. Dus wisselen is een must. Hoe werkt dit?

    Niemand weet het eigenlijk. Ik vroeg het in de cabine al aan de crew maar die wisten niet eens dat er passagiers waren met een doorvlucht en al helemaal niet hoe dat dan zou werken.

    Bij aankomst in de terminal MOET je eerst langs de transferbalie om een stempel te ontvangen. Zonder stempel ga je niet vliegen. Vorige keer werd er iemand zonder stempel de rij uit gehaald en die hebben we niet meer gezien aan boord van de vlucht. Hier vroeg ikzelf direct waarheen te gaan, het antwoord; Gate 9.

    Gate 9 wordt ook gebruikt om in te stappen naar bussen richting de verschillende toestellen. Je moet simpelweg wachten voor gate 9 tot ze klaar zijn met het boarden van andere vluchten. Dan wordt er alleen in het Arabisch omgeroepen dat er vertrokken wordt naar Terminal 1. Dit werd niet gedaan in het Engels, want ze gaan er hier vanuit dat iedereen Arabisch spreekt.

    Om in de andere terminal te komen vanaf het moment dat ik in de South terminal aankwam kostte bijna 1 uur.

    In de nieuwe terminal aangekomen begon het wachten. Ik liep snel naar de lounge en trof hier een baliemedewerker aan, iemand in camouflageoutfit en twee mannen in witte gewaden met een rood wit geblokte hoofddoek. Nadat ze waren uitgesproken liet ik mijn boardingpas zien en werd ik geweigerd. Ik moest naar de South terminal volgens de medewerker. Er zeker van zijnde dat ik dat niet moest zei ik dat ze in de andere terminal juist hadden gezegd dat ik hier naartoe moest. Na wat over en weer gebrabbel ging de man bellen. Hij gaf aan dat er geen vlucht vertrok naar Athene vanuit deze terminal na zijn telefoontje.

    Ik gaf aan dat ik er zeker van was en dat de vlucht pas over heel wat uren zou gaan en daarom nog niet op de borden stond. Ik legde uit ruim 8 uur nog te moeten wachten alvorens het boarden begon. Met hulp van de mannen in de witte gewaden en in het camouflage uniform mocht ik uiteindelijk toch naar binnen. Hier trof ik één ruimte aan met een zeer hoog plafond, maar waar vrijwel niemand was. De ruimte was zo goed als leeg qua mensen.

    Dit bleek de gehele nacht niet te veranderen. Voor de duur van een aantal uren was ik zelfs de enige persoon in de hele lounge. Rond 08:00 uur 's morgens kwamen er een aantal mensen bij, maar dit aantal werd niet groter dan 10.
    De lounge biedt prima eten en drinken aan, niet speciaals maar wel prima.

    Na 9,5 uur al in Saudi Arabie te zijn liep ik richting de gate en de vlucht naar Athene. Hier geboard bleek dat we een oude configuratie hadden, niet de full flat stoelen zoals op de heenvlucht maar de oude recliners. Het was een dagvlucht van 3,5 uur dus veel maakte dit niet uit voor mij. De kwaliteit van het entertainment is beter dan in de 777's waar de resolutie van de schermen echt achter blijft. De bediening aan boord van de toestellen met full flats vind ik wel echt minder in kwaliteit. De oude recliners hebben gelijke bediening zoals te vinden is op de 777 KLM business class toestellen. De nieuwe full flats hebben een vervelende bediening die licht geeft als je een knop in drukt. Dit felle blauwe licht is zeer onprettig wanneer de cabine verduisterd is.

    De vlucht naar Athene was opnieuw zeer servicerericht en op dit stuk serveert Saudia een Bellini een mocktail wat ze uit een hotel hebben. Ik had die al geprobeerd op de heenweg en ook op de terugweg beviel het. Uiteindelijk heeft de crew er zelfs twee ingepakt om mee naar huis te nemen. Enige nadeel, nu moet ik een koffer inchecken, maar het is allicht leuk dat ze de moeite namen. Ook hier was de bezetting overigens bedroevend. 4 van de 12 stoelen in totaal in business bezet en de economy cabin was al niet veel meer gevuld in verhouding.

    Al met al viel het me zeer mee. Ook het wachten viel uiteindelijk mee, als je je maar instelt dat het lang is. Overigens was de wifi in de lounge bedroevend en was het kijken van youtube of netflix niet mogelijk. Internet en messengers deden het oké. Download wat als je netflix wil kijken.
    Kortom, deze is zeker wel voor herhaling vatbaar.
     
    Urbanjazz, Jesper, Vliegende_Keep en 13 anderen vinden dit leuk.
  13. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Leuk en uitgebreid verslag, thanks! :)
    Klinkt nog als een chaos daar op het vliegveld, lijkt me wel weer een toffe ervaring eigenlijk :p
     
    JustinCase vindt dit leuk.
  14. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Wanneer gaan we :p?
     
    Ambtenaruh en danfl44 vinden dit leuk.
  15. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Wellicht neem ik hem eind april :)
     
  16. Stuif

    Stuif Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Het zal vast hoogst ongebruikelijk zijn....
    Echter ben ik zojuist door Saudi verplaatst naar een vlucht van Amsterdam naar Manilla (overstap 6:40 uur op Jeddah), met een retour van Manilla naar Amsterdam, met een overstap van 4:15 uur op Jeddah.

    Echt briljant, want dit levert 2 extra vakantiedagen op in de Filipijnen, en scheelt mij de vlucht met 2 personen naar Athene (500 euro die periode voor 2 pax).

    De aanhouder wint..
     
    JustinCase, Urbanjazz, petert en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. Stuif

    Stuif Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Ticketkosten totaal: € 780,00
     
    Thijsk, vlieger76, coenvh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Joris

    Joris Newbie Premium Member

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Ook geboekt!
    Enkele reis Ath-Kul in juli
     
    Urbanjazz, Turn en JustinCase vinden dit leuk.
  19. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Hierbij een korte update: wacht momenteel in Jeddah op terugvlucht naar Athene. Ik ben onder de indruk: goede service, lie flat stoelen, maaltijden goed (wat ik minder vind is dat je bij een avond vlucht ook in de ochtend een optie voor avondeten krijgt.., geen ontbijtopties). Verder is eten prima. De chaos viel mij enorm mee en ook transport tussen oud en nieuw ging goed. Bij aankomst op nieuw naar gate a30. Richting lounge en met roltrap naar beneden. En bij oud naar gate 9. Minpunt de aansluiting tussen vluchten en de loungen zijn extreem koud! Warme kleding en/of deken zijn echt een must. Ondanks dit zou ik zo weer met Saudia vliegen!
     
    Wammes_NL, Eloy, Urbanjazz en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Wammes_NL

    Wammes_NL Blue Tier

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    101
    Trofeepunten:
    43
    Zijn er nog mensen die deze miles/xp run gaan doen in oktober/november 2020?
     

Deel Deze Pagina