Rusland zonder visum/overstap binnen 24 uur

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Mathijstil, 20 jan 2017.

  1. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Beste Forumleden,

    Ik zit met het volgende:
    Voor de devaluatie van AA heb ik het maximale aan first class tickets kunnen boeken voor 40k miles. DME - LHR - AUH - BOM met BA en EY.

    Nu is het zaak om in DME te zijn voor deze vlucht. Echter is het een lasitge en dure aangelegenheid om een russisch visum te kopen. Dit omdat ik niet van kou houd en geen tijd heb om langer dan 1 a 2 dagen in Rusland te zijn. De visumbemiddelaar VHS leert mij het volgende:
    Een buitenlandse burger die een internationale vlucht neemt met een overstap in een en dezelfde luchthaven op het grondgebied van de Russische Federatie (op voorwaarde dat er een transitzone is in die luchthaven) en beschikt over correct opgestelde documenten voor een inreis in het land van bestemming en een vliegtuigticket met een bevestigde datum van uitreis uit de luchthaven van de overstap op Russisch grondgebied in de periode van 24 uur vanaf het moment van de aankomst, heeft geen transitvisum nodig.

    Mijn vlucht te DME vertrekt in de middag, zorg voor mij om daarvoor op DME te zijn. De veiligste en goedkoopste optie is Iberia welke om 06:00 AM aankomt in dezelfde terminal. Hierdoor zou ik 10 uren moeten doorbrengen om mijn BA vlucht te nemen.

    Ik heb zorgen om de volgende zaken:
    - Laat IB mijn op de vlucht naar Moskou zonder visum (natuurlijk neem ik mijn onward flight mee)?
    - Kan ik voor een Rusische vlucht online inchekken zonder extra stempels/controles?
    - Kan ik ruimbagage opnieuw inchekken als ik airside blijf op DME?

    De twee onderste zaken kan ik afhandelen door alleen handbagege mee te nemen en online in te chekken.

    Echter het eerste onderdeel heb ik bij Iberia neergelegd. Iberia verwijst naar MAD airport, welke adviseert de immigiratie te benaderen. De immigratie verwijst naar Iberia en het cirkeltje is weer rond.

    Op flyertalk heb ik diverse verhalen gelezen, echter geen recente zaken.
    Mijn gedachtegang is om een bevestiging via Iberia los te krijgen dat ik de vlucht mag boarden, waarna ik comfortabel genoeg ben om de reis zo te boeken.

    Groeten,
    Mathijs
     
  2. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Heb je ook een transitvisa overwogen? Is wel gedoe, maar volgens mij een paar tientjes. Kun je misschien iets relaxter van je trip genieten.
     
  3. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Heb ik overwogen, echter de prijs is hetzelfde als een gewoon single entry visum. De servicekosten, het laten controleren, toesturen en terugsturen van documenten maakt deze optie behoorlijk prijzig.
     
  4. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ik ben 35 euro kwijt.
     
  5. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Ik kreeg het volgende kostenoverzicht:

    Kosten voor de visum zelf zijn 75 euro in totaal(35 euro consulaire rechten; 40 euro service kosten); 15 euro-uw documenen daarvoor per email te checken; 15 euro om uw documenten weer terug te sturen+DHL kosten. Dus dat wordt ca 200 euro
     
  6. Rutger

    Rutger Silver Tier

    Berichten:
    217
    Leuk Bevonden:
    190
    Trofeepunten:
    268
    En als je alles dus zelf regelt bij de ambassade in Den Haag dus maar E35.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Correct.
     
  8. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Okay, dit scheelt inderdaad. Zoals ik het heb kunnen lezen was VHS de verplichte organisatie om dit te regelen. Maar door jullie tips zie ik dat het ook rechtstreeks kan bij de ambassade.

    Werd het transitvisa direct afgegeven bij overhandiging van alle documenten?

    Alvast bedankt.

    P.S. de ambasadewebsite geeft nogmaals aan dat: YOU DO NOT NEED A TRANSIT VISA if you are travelling via Russia to your final destination and you spend in Russia not more than 24 hours remaining in the transit zone of the same airport.
     
  9. Rutger

    Rutger Silver Tier

    Berichten:
    217
    Leuk Bevonden:
    190
    Trofeepunten:
    268
    Je kan dit doen, alleen dan kan je niet je bagage opnieuw inchecken en zal je alleen met handbagage moeten reizen.
     
  10. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Nee, je bent het paspoort enige tijd kwijt. Je moet weer een nieuwe afspraak maken om het op te halen.
    Voor beide handelingen kun je iemand machtigen.
     
  11. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Hou er rekening mee dat als je het direct via de ambassade wil doen het ontzettend lang kan duren voor je aan de beurt bent voor een afspraak. Toen ik een afspraak voor een visum wilde maken was de eerstvolgende optie pas na 5 weken. En als je dan toevallig niet kan, weer een aantal dagen later etc. Je kan ook kiezen voor de nabij gelegen visumbalie VHS waar je zelf al over schrijft, waar je eigenlijk altijd terecht kunt, die vragen nog wel 30€ servicekosten waarmee je visum op 65€ komt. Hoe jij aan 75€ komt weet ik niet? Als je dus langs gaat bespaar je erg veel kosten.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2017
  12. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Machtigen is wellicht een optie, het enige waar ik mee zit is dat ik als woonachtig op Curaçao geen ingezetene ben van het land Nederland. Mijn paspoort kan ik opsturen maar niet lang missen. Iemand machtigen gaat wellicht ook. Echter zijn mijn verzekeringsbewijs en andere documenten niet uit Nederland wat misschien gedoe oplevert. Daarnaast zijn de kosten aanzienlijkhoger door het moeten opsturen van documenten per koerier. Ik denk dat mijn beste optie is, reizen met handbagage en binnen 24 uur overstappen.
     

Deel Deze Pagina