RTL Z: De verleidelijke attractie Alitalia. Opheffen graag!

Discussie in 'Nieuws' gestart door ErikBenjamin, 28 apr 2017.

  1. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik kwam een mooi item tegen op RTL Z wat ik jullie niet wilde onthouden over onze grote Italiaanse vrienden ;)

    RTL Z: De verleidelijke attractie Alitalia. Opheffen graag!

    Verlekkerd keken mijn jonge kinderen deze week de ogen uit op de plaatselijke kermis. Vooral de grijparmen die pogingen doen een leuke pluche beer te pakken te krijgen, mochten rekenen op hun belangstelling. Het lijkt zo simpel een beertje te pakken. Maar keer op keer glipt deze uit de grijparmen. Geld weg.

    Al zo'n twintig jaar gebeurt er met de Italiaanse vliegmaatschappij Alitalia iets vergelijkbaars. De maatschappij is heel aantrekkelijk. Het heeft een sterke positie op de Italiaanse thuismarkt, en die is met veel kapitaalkrachtige Noord-Italianen - en verder een fantastisch vakantieland - heel interessant. De dik honderd toestellen zijn ook van prima kwaliteit en het merk is ijzersterk. Menig partij probeerde Allitalia al te pakken te krijgen.

    KLM probeerde vorige eeuw al eens intensief met de Italianen samen te werken, maar dat hield na een paar jaar al weer op. Alitalia bleek toch niet zo’n ideale samenwerkingspartner. Geld kwijt.

    In de geliberaliseerde vliegwereld kreeg Alitalia het ondertussen steeds moeilijk. Daar waar de wetten van de vrije markt en de 'open skies' golden, verloor het bedrijf marktaandeel. Uiteindelijk werd er alleen maar een goede winst gehaald op binnenlandse vluchten waar andere partijen heel erg lang weg werden gehouden door de overheid.

    De structureel honderden miljoenen euro's per jaar verlieslatende maatschappij had vervolgens zo eens in de drie, vier jaar weer behoefte aan vers kapitaal. Aanvankelijk gaf de overheid dat. "Alitalia weer gered", klonk het dan triomfantelijk. Maar het geld glipte snel weer weg. En dan moest de minister van Financiën weer met een paar honderd miljoen voor de boeg komen.

    Die staatssteun mocht op een goed moment niet meer van Brussel. Vervolgens leek het er lange tijd op dat Alitalia onder de vleugels van Air France zou komen. Echt lekker voelde dat niet, want bij de al verlieslatende maatschappij konden de Italianen niet zulke stevige garanties voor behoud van eigen activiteiten afdwingen zoals KLM dat wel kon. Onder aanvoering van ex-premier Silvio Berlusconi werden de Fransen de laan uitgestuurd.

    Ondertussen mocht Alitalia de enige echte concurrent op de binnenlandse markt, Air One, overnemen. Zo zou het toch nog allemaal goed moeten komen, was de gedachte.

    Maar nee. Alitalia wist dit gezonde bedrijf mee te slepen in de eigen ellende.

    Een groep patriottische ondernemers werd vervolgens door Berlusconi verleid om geld te pompen in Alitalia. Bouwbedrijven en ander grote jongens die wel eens een opdracht van de overheid kregen, stonden vooraan in de rij. Alitalia was gered. Zogenaamd door de vrije markt.

    Een paar jaar geleden was ook dat geld op. Want winst maken kan Alitalia niet vanwege inefficiëntie, peperduur personeel en het ontbreken van kennis over hoe je in een vrije markt de wereld over vliegt. Het bedrijf werd gesplitst in een deel met de lucratieve landingsrechten en een deel met alle verliezen en de dramatische cargodivisie. Die laatste club werd eigendom van de overheid. Het eerste deel moest worden verkocht.

    Toen kwam Etihad uit Abu Dhabi als redder uit de hoge hoed. Ongetwijfeld gecharmeerd van de Romeinse keuken en Toscaanse wijnen, besloot de ceo van Etihad 49 procent van Alitalia te kopen. De verliezen bleven; nu dreigt die ceo zijn baan in Abu Dhabi te verliezen.

    Ondertussen is Alitalia nog geen steek verder. Een bezuinigingsprogramma werd deze week weggestemd door het personeel. Investeerders hadden als eis dat het personeel juist zou instemmen met salarisverlaging en een ontslaggolf. Anders… geen geld.

    En dus is Alitalia nu soort van failliet. Het personeel hoopt op nationalisatie. Maar dat gaat zeker niet gebeuren. Er wordt gezocht naar een nieuwe geldschieter.

    Lufthansa wordt genoemd. Zouden de Duitsers zo gek zijn? Degene die Alitalia koopt, koopt een droom. Een verleidelijke droom. Van het mooie land met veel potentiële klanten. Maar je krijgt er geen grip op. Het schattige beertje schiet weg uit je grijpgrage handjes. En wordt gegarandeerd een nachtmerrie. Het is hoog tijd dat Alitalia wordt opgeheven. Uiteenspat. Verdwijnt.

    https://www.rtlz.nl/opinie/column/maarten-veeger/de-verleidelijke-attractie-alitalia-opheffen-graag
     
    cannondalecaad, Flying doc, Daan3 en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Interessant artikel. Stel dat Air France failliet zou gaan, zou dit dan een laatste eye-opener aan vooral de Franse vakbonden kunnen zijn?
     
  3. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  4. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.461
    Leuk Bevonden:
    2.306
    Trofeepunten:
    558
    Wauw! Wilde AZ vluchten boeken voor eind dit jaar maar ik denk dat ik daar maar van af zie.
     
  5. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
  6. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Ben inmiddels toch heel erg benieuwd naar de reactie van de EU/EC. Menig airline in Europa ging failliet vanwege (verkapte) staatssteun (Estonian Air, Cyprus Air), en meten met twee maten lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling, ondanks dat Alitalia vele malen groter is.
     
  7. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Ben echt sprakeloos dat dit mogelijk is in de EU. Bij Griekenland zijn er harde afspraken gemaakt. Wat gaat Alitalia doen om het op de rit te krijgen? Alle nee stemmers de straat op gooien?
    Vorige week m'n eerste en laatste Alitalia ervaringen opgedaan. Nooit meer. Wat een trieste inspiratieloze ongemotiveerde kansloze en onvriendelijke organisatie en medewerkers. Kans gemist met Verandermanagement!!
     
  8. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Afgelopen week 2x met Alitalia gevlogen, en het viel me helemaal niet tegen. Het nieuws in Italie staat bol van de onzekerheden van Alitalia, en ik kan me best voorstellen dat je als personeel dan niet zo vrolijk bent in deze (voor hun) onzekere tijden. Allicht dat ze daarom niet zo vrolijk oogden nu. Maar dat is over het algemeen iets wat wel vaker in Italie voorkomt; ook bij het treinpersoneel aldaar kan er geen lachje of woordje te veel vanaf. Cultuurverschil allicht?
    Wel karig dat de drankkeuze tijdens de vluchten beperkt was tot enkel coca cola of zero of mineraalwater. Er stonden welgegeld dus 3 flessen op de trolley.

    Nog iets opvallends, soms kan ik bij hun gratis een stoel kiezen met extra beenruimte, en soms is dezelfde stoel in hetzelfde toestel op een ander moment ineens met 25€ toeslag.
     
  9. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
  10. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Een paar maanden geleden nog een retourtje AZ naar Rome gehad. Ik was erg tevreden over de service en de lounges op FCO. De long-haul vlucht viel me wat tegen, maar dat kwam misschien ook door een oud toestel. Hun MilleMiglia website werkt traag en vind ik niet al te overzichtelijk. Had vaak problemen met inloggen.
    Het is ongelofelijk dat geen enkele maatschappij er in slaagt Alitalia te redden. Ik ben benieuwd hoe de volgende investeerder het ervan af gaat brengen...
     
  11. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Je kan Alitalia niet redden denk ik. Niet zolang het personeel zich gedraagt als voor het leven benoemde ambtenaren die niemand iets kan maken. En niet zolang de Italiaanse politiek zich kan moeien. Ik heb heel aangename vluchten gehad op Alitalia, maar ook buitengewoon norse crews met abominabele service. Ik zal Alitalia missen mochten ze verdwijnen, maar tegelijkertijd zou het mij maar logisch lijken.

    Ik vrees dat AZ een Sabena scenaria zal moeten doorgaan. Met andere woorden, de maatschappij houdt volledig op te bestaan. En daarna wordt een nieuwe maatschappij opgestart, die volledig privé is, met personeel dat niet meer voor de staat werkt.
     

Deel Deze Pagina