RSS Feeds

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Lionell, 1 sep 2015.

  1. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Op aanvraag van een aantal mensen volgt hier een kleine uitleg over de manier waarop ik gebruik maak van RSS feeds. Er zijn 2 tools die ik hiervoor gebruik:
    • Feedly, de gratis versie (link)
    • Feeder voor Chrome (link)
    Feedly

    Het verschil tussen de gratis en de betalende versie van Feedly zit hem in het feit dat er in de betalende versie meer features zitten. Zoals bijvoorbeeld een hele handige "send to Evernote" functie, maar voor $ 5,41 per maand (te betalen op jaarbasis) zal ik wel screen shots nemen en die in Evernote plakken.

    Evernote is voor mij de tool waarin ik alles bij houd qua mileage runs, deals, goedkope routes, goedkope steden om van te vliegen,...

    Anyway terug naar Feedly, van deze app bestaan er versies voor Windows, OSX en IOS. Android weet ik niet, omdat het niet gebruik. Ik heb de app op m'n macbook, iphone en ipad staan. Het mooie is dat je na het aanmaken van een account, je overal RSS feeds kan toevoegen en deze worden gesynced naar je andere devices.

    Het is soms zelfs zo makkelijk als een Twitter naam intikken en ie zoekt de RSS feed voor je op. Bij blogs die geen RSS feature hebben, kopieer je gewoon de link van de site en plakt die in Feedly, op die manier krijg je alles overzichtelijk (en zonder reclame!) te zien.

    Deze RSS feeds zijn niet instant, misschien dat er een feature is om meldingen te krijgen, maar ik heb me er nog niet in verdiept. Voor instant notificaties gebruik ik de andere tool.

    Om met Feedly te werken ben je trouwens verplicht om een account aan te maken door je email adres, twitter account of google plus acoount te linken. Ik heb nog geen manier gevonden om dit zonder te doen.

    Feeder

    Wat een verademing is Feeder voor instant meldingen van RSS feeds, zeker als je zoals de meesten onder ons snel op de hoogte wil zijn als er ergens een deal gepost wordt! Feeder is niet meer dan een extensie voor Chrome die je kan installeren. Nadien is het kwestie van de RSS feed URL's van de gewenste sites in de extensie te plakken.

    Nadat je dit hebt gedaan dan komt er in de balk bovenaan in Chrome een icoontje te staan wat het aantal notificaties weergeeft, in onderstaande screen shot zijn er dit 29. Ik gebruik deze extensie overal waar ik aan de slag ga.
    Screen Shot 2015-09-01 at 14.54.37.png

    Indien je niet constant dat tellertje in de gaten houdt, dan kan je ook instellen dat je (in mijn geval op OSX) een pop-up window krijgt op je desktop waarin de bron staat, de route en prijs. Als je daar op klikt wordt je meteen naar de site gebracht waar de deal aanwezig is.

    Bronnen

    Welke sites gebruik ik allemaal? Goeie vraag :) Ik zal er een aantal opsommen, hoe je ze toevoegt kan je hierboven vinden:
    • Flyertalk Mileage Run Deals
    • Flyertalk Hotel Deals
    • Travel-dealz
    • Secretflying
    • Flynous
    • Fly4free
    • Theflightdeal
    • Airfarewatchdog (let op deze is betalend, hangt af van welke resultaten je wil!)
    • ...
    Moesten er nog mensen zijn die bronnen willen delen? Feel free om ze in de replies toe te voegen, het kan iedereen helpen.

    Indien er vragen zijn, dan hoor ik ze wel :)
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2015
    stijnec, Basjep, Fripsmaster en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Feedly for the win! Thanks voor het delen van je RSS bronnen, zeer handig.

    Edit: Als additie op je lijst heb ik het proberen zo makkelijk mogelijk te maken voor iedereen om up to date te blijven met de meest recente lijst van RSS feeds. Ik heb daarom in Feedly 2 collecties opgezet:

    Travel Deals
    Een collectie van de o.a. de sites bovengenoemd en in de comments waar je in 1 oogopslag alle actieve deals en error fares voorbij kan zien komen.

    Travel Blogs
    Een lijst van blogs zoals FlyerTalk frontpage, One Mile At A Time, The Points Guy en dergelijke sites waar je verschillende informatie en ervaringen kan lezen over reizen, hotels, miles etcetera, maar niet specifiek op deals gericht zijn.

    Je kunt beiden met 1 klik toevoegen en volgen op mijn Feedly profiel (klik). Als je geen Feedly account hebt kun je er volledig gratis eentje aanmaken of gewoon op mijn profiel de lijst van sites zien.

    Het idee van de collectie is dat over time er meer leuke en interessante blogs en deal sites bijkomen. Als je dus nog tips hebt: laat een reactie achter! Ik zal hem dan toevoegen zodat hij bij iedereen automatisch in z'n RSS lijst verschijnt.

    Ik hoop dat het nuttig voor iedereen is en we zo elkaar een beetje kunnen helpen.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2015
    Lionell vindt dit leuk.
  3. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Ik volg de bovenstaande bronnen op Facebook en heb daarbij "Meldingen ontvangen" aanstaan. Je ontvangt dan een melding dat een pagina een status heeft geplaatst.
    Vooral dat Feeder lijkt me erg makkelijk, ga me er in verdiepen!
    Thanks :)
     
    Lionell vindt dit leuk.
  4. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Thanks @Lionell
    Je vertelde het begin augustus al, maar toen zat mijn hoofd vol andere dingen.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  5. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    FB is inderdaad handig, maar sinds ongeveer een jaar heb ik het afgezworen :) Ik mis het absoluut niet!
     
  6. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Thanks @Lionell, dat feeder werkt tot nu toe wel chill (alleen nog meldingen gehad van ikvliegveel). Zelf heb ik geen echte addities, aangezien ik vooral flyertalk en ikvliegveel check, als ik iets tegen kom zal ik het hier plaatsen
     
    Lionell vindt dit leuk.
  7. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Nog 2 sources: Cheap Flights Lab en Rush Flights.
     
  8. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Lionell vindt dit leuk.
  9. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb een aantal collecties in Feedly aangemaakt om het nog makkelijk te maken. Ik heb mijn eerste comment (klik) aangepast zodat deze heel convenient ook bovenaan onder de uitleg staat.
     
    WorldTraveller en Lionell vinden dit leuk.
  10. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Thx @FlyRicky , handige tip die ik vergeten was! Ik deel ze in Feedly ook op, zodat je een mooi overzicht hebt, travel blogs, deals,...
     
  11. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik heb de eerste post ge-edit ivm Feedly, je ben verplicht om een social media account of email adres te linken om Feedly te kunnen gebruiken.
     
  12. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Hi @Arjan69 , ik weet dat je bezig bent met push notifications voor RSS op IOS :) Héél interessant, ik heb net de vraag gesteld aan Feedly op twitter of ze daar een oplossing voor hebben.
    Werkt die FAAST een beetje? Ik wil namelijk niet nog een app installeren voor notifications...
     
  13. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Hoi! Thnx. Ik geloof dat dit het juiste topic is :)
    Ja, het werkt!
    Ik heb ook Feedly. Maar die bieden volgens mij geen push aan, toch?
     
  14. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik heb net ff gekeken naar FAAST (http://www.faast.io/) maar zelfs de basic versie waar je maar 2 sources kan toevoegen is betalend ($ 1.99) per maand, of zie ik dit verkeerd?
    Ik weet dat er bij Feedly al vraag is sinds 2013 om push notifications, vandaar dat ik ze de vraag heb gesteld. Ik vind het nergens in de settings van de app, misschien dat het via IFTTT (https://ifttt.com/) zelf in elkaar te knutselen is voor degenen die handig zijn en tijd hebben. Maar waarschijnlijk zal het dan wel via mail zijn... en ik wil graag m'n mail en RSS gescheiden houden.

    In het geval dat ik iets hoor van Feedly, laat ik het hier weten.
     
  15. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Ok, ben benieuwd naar de reactie van Feedly..

    FAAST is de eerste twee weken gratis volgens hun plans. Althans, ik heb geen plan en krijg momenteel wel push notificaties.. kijk maar naar m'n screenshot van het laatste bericht :)

    IMG_3676.jpg
     
  16. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Aha maar zoals je aangaf geeft ie de eerste zin van de thread, en niet het laatste bericht. Is dit niet in te stellen in de settings van IOS?
    Ik heb net ff snel FAAST geinstalleerd op m'n foon en 1 feed ingesteld voor Secret Flying. Enigste verschil is dat daar een nieuwe pagina in de RSS staat en hier op IVV krijg je een forum topic pagina en ik weet niet hoe de XML structuur van de RSS feed eruit ziet. Als de XML niet aangeeft dat ie naar het laatste bericht moet gaan, dan zal je altijd de eerste zin van het topic krijgen.
     
    Arjan69 vindt dit leuk.
  17. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    :rolleyes:Dat laatste gaat me een beetje te ver... haha. Ik zal eens wat uitproberen.
     
  18. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Hoi @FlyRicky ! Ik heb wat tijd genomen om me er eens in te verdiepen. Ik heb je profiel op Feedly bezocht en je collectie overgenomen.. ;)
     
    FlyRicky vindt dit leuk.
  19. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Hehe sorry de IT-er in me kreeg de overhand, een RSS bericht staat in een bepaalde structuur en dat heet XML ;)
    Daarin staan alle verwijzingen naar informatie die ie moet binnen halen van een bepaalde site.
     
  20. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    OK, duidelijk. Ik kreeg net trouwens via een push bericht je tip over Asia op mn scherm. Ik moet zeggen dat ik FAAST tot nu toe heel prettig vind. Ik hoef in ieder geval niet met regelmaat naar de website of RSS feeds te controleren. Ik word er nu automatisch op gewezen, prettig.
     
    Lionell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina