Risico bij positionerings vlucht?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door MoonJ, 27 nov 2019.

  1. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    MXP
     
  2. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Oh...maar was je laat, of vertrok de vlucht inderdaad eerder? Of was de boarding gewoon op tijd, haha :)
     
  3. FBR89

    FBR89 Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    uiteindelijk vertrokken we de geplande tijd, dus ik denk dat de boarding gewoon heel vroeg begonnen was;)
     
  4. jpfr

    jpfr Blue Tier

    Berichten:
    153
    Leuk Bevonden:
    113
    Trofeepunten:
    43
    Ik zit met precies hetzelfde dilemma.

    Ik reis in september van ARN naar SYD met LH/LX in J. Departure in ARN is om 18:30, maar ik twijfel serieus om toch de avond ervoor al te vliegen. Ik heb weinig zin in die stress. Bovendien omdat we met z'n drieën zijn (lastiger omboeken lijkt me) en op de AMS-ARN leg al bagage inchecken waardoor we in ARN weer het hele proces opnieuw door moeten.

    De laatste leg van de terugvlucht is van ZRH naar ARN. Ik zit er aan te denken om deze te skippen en in ZRH met aparte tickets direct naar AMS te vliegen. Iemand slimme/sluwe ideeën om onze ingecheckte bagage eruit te krijgen? Layover in ZRH is 4 uur.
     
  5. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    857
    Leuk Bevonden:
    1.718
    Trofeepunten:
    253
    ARN is een heerlijke luchthaven voor repositioneren...

    Zelf afgelopen zomer vanuit ARN naar de VS gegaan, wel de vroegste vlucht om 06.00 departure, daarom ook de avond ervoor reeds vertrokken. Je bent echt binnen 20 min na landen landside. Afhankelijk of je naar een andere terminal moet, dan ben je iets meer tijd kwijt, maar er is genoeg vervoer om je snel te verplaatsen.

    Op de terugweg van de VS via AMS kwamen we in ARN aan, weer het proces door, en we hadden met gemak dezelfde vlucht terug kunnen nemen, niet gedaan omdat we ARN nog niet kennen. Vlucht later (3 uur) weer terug naar AMS. Ik vind het een heerlijk vliegveld om over te stappen, waren ze allemaal maar zo :confused:.

    Als je natuurlijk met verschillende maatschappijen vliegt, dan zou je wat meer overstap tijd in kunnen boeken, maar de dag ervoor vertrekken omdat je pas na 6en in de avond vertrekt is gekkewerk mijns inziens... Daarnaast, Stockholm is takkeduur.... Mja, je moet zelf de afweging maken natuurlijk :D
     
    beuse242, FlyingFonz en Thijsk vinden dit leuk.
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Nu doe ik niet echt aan repositioneren voor vluchten, wel heb ik af en toe een vlucht voor een andere vlucht in een andere boeking.

    De modus operandi die ik hanteer is dat ik wel zorg dat ik minimaal 4 uur tussen dit soort vluchten heb zodat bij vertraging tot 2 uur ik mij geen zorgen hoef te maken en ik kijk ook of er andere opties aanwezig zijn die ik eventueel zou kunnen boeken.
    Aan back up vluchten doe ik niet, dat is uiteindelijk veel duurder, je kan beter 1 keer veel te veel voor een vlucht betalen dan steeds kleine beetjes die je toch niet gebruikt. Als je hier avond ervoor gaat, een hotel neemt vraag ik mij echt af of die deal nu wel zo goed was in tijd en geld omdat er weer extra kosten bijkomen.
     
  7. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    857
    Leuk Bevonden:
    1.718
    Trofeepunten:
    253
    Snap je redenering, maar in mijn voorbeeld scheelde het BC ticket 600 pp met een hotel voor 75 euro. Repo vluchten erbij, kom je nog op 400 besparing pp uit... was de moeite voor de 40 extra XP :cool:
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  8. jpfr

    jpfr Blue Tier

    Berichten:
    153
    Leuk Bevonden:
    113
    Trofeepunten:
    43
    Is 4 uur niet een beetje weinig? Bij 2 uur vertraging heb je nog 2 uur over om a) op je bagage bij de band te wachten en b) vervolgens weer in te checken, door de douane etc.

    Heeft iemand trouwens nog tips hoe ik op de terugweg mijn bagage vroegtijdig uit het vliegtuig krijg? :cool:
     
  9. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Ja, KLM de €275 short-check fee betalen of een overstap met een overnachting.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Er is voor mij 1 groot voordeel, ik reis zelf nimmer met ingecheckte bagage, ondanks de vele afgelegde miles is het aantal kilo zelf ingecheckte bagage nog steeds 0.

    De enige kans om je bagage er gratis vroegtijdig eruit te krijgen is als je een vlucht de volgende dag hebt, dan wordt er gevraagd of je de bagage op de eerste bestemming wilt omdat je immers moet overnachten en dan de bagage nodig kunt hebben, of op de tussenbestemming als je de vlucht gemist hebt omdat je te laat bent aangekomen, dan krijg je de bagage kosteloos, want men kan je wel overgeboekt hebben, die nieuwe vlucht valt buiten de overeengekomen tijden en mag je dus de vlucht vroegtijdig onderbreken.
     
  11. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Nou ja, als je een voordelig firstclassticket hebt gekocht, dan lijkt het me wat meer rust geven om een dag ervoor er te zijn... en Stockholm is een schitterende en leuke stad, dus je ziet ook nog eens wat :) Maar helaas wel duur inderdaad :(
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  12. wimt

    wimt Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    8
    Hangt voor mij af van de airline en vliegveld. Gisteren nog <2 uur gedaan.
    Bij de meer twijfelachtige airlines kijk ik altijd even naar de on time arrivals over de laatste weken, bij de normale airlines ga ik ervanuit dat ik aan de juiste kant van het gemiddelde blijf.
    Op de meeste vliegvelden in Europa en Azië durf ik 2-2,5 uur wel aan. Uitzondering is US waar ik zeker 4-5 uur zou aanhouden.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020
  13. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Meestal geen probleem. Redelijk efficiënt. Wel veel lopen.
    Met koffer ophalen en inchecken heb een keer gemerkt dat het lukte, maar zou het niet aanraden
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  14. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Het hele proces in ARN is echt heel snel en makkelijk te doorlopen! Langste ben je onderweg met het switchen van terminals (tenminste, dat was ik gezien ik via de U.K. vloog wat geen EU was). Bagage was snel op de band en ook snel weer gedropt + security helemaal met Fasttrack ben je zo doorheen. Vergeet niet dat je in Stockholm puur overstapt van EU vlucht naar EU vlucht dus geen paspoort controle niks hebt. Echter had ik denk ik toch maar moeten kiezen voor een hotelletje de nacht ervoor. Kon ik even de stad in of in ieder geval de pijnlijke 7-uur in de lounge ontlopen. Die was pittig als je als alles behalve ochtendmens om 04:00 bent opgestaan, haha.

    Met business class naar Australie scheelt via Stockholm de laatste tijd echt €1.300 of meer dan rechtstreeks vanuit Amsterdam. Ik vloog met Etihad voor onder de 2k retour (Aankomst Sydney vertrek Melbourne) en Singapore airlines had laatst ook weer een actie vanaf Stockholm retour business naar Oceanie voor die prijs. Denk dat ze mensen proberen te trekken uit steden waar ze niet direct op vliegen (je vliegt eerst met SAS naar Copenhagen of een andere stad waar ze op vliegen namelijk).
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2020
    Carel1, Daeni, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina