Risico bij positionerings vlucht?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door MoonJ, 27 nov 2019.

  1. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Hi all,

    Ik heb een goede deal geboekt om van ARN - SYD - ARN in J te vliegen eind Januari (EY kist).
    Nu wil ik met mijn FB miles een award RT boeken van AMS - ARN. Echter heb ik nog nooit gereisd op losse tickets (zodat ik altijd safe zat mocht er wat fout gaan bij layovers), maar door het grote verschil in prijs heb ik besloten dit deze keer wel te doen. Nu vraag ik mij af in hoeverre ik rekening moet houden dat er wat mis gaat? Ik vlieg om 16:25 vanaf ARN op mijn ticket naar SYD. Nu zijn mijn voordeligste opties miles-gewijs om 1 van de volgende vluchten te boeken.

    STD STA
    AMS - ARN 06:50 - 08:55
    AMS - ARN 10:40 - 12:45

    Is het aan te raden om de vroege ochtendvlucht te pakken zodat er meer opties zijn om op tijd in ARN aan te komen voor mijn EY vlucht in het geval dat er wat misgaat, of maak ik me echt teveel zorgen en kan ik gewoon die van STA 12:45 pakken? Of zeggen jullie zelfs een dag eerder naar ARN en daar een airport hotel pakken to be sure?

    Eerste keer dat ik aan een positionerings vlucht doe (op verschillende ticket nummers) dus vandaar al deze rookie vragen. :D

    Alvast bedankt!
     
    Goffe de Boer vindt dit leuk.
  2. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Op zich zou je de vlucht van 10:40 uit AMS nog kunnen nemen. Zelf kijk ik altijd op de vluchtgeschiedenis of er vaak vertraging is en neem dan een beslissing welke vlucht ik ga boeken. Of je kan er natuurlijk ook gewoon een stedentrip Stockholm aan vast plakken, wil je helemaal geen stres hebben:)
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Ik ga bij losse tickets uit van een minimale connectietijd van 3,5 uur. Ik ga uit dat een vlucht niet zomaar meer dan 2 uur vertraging heeft.
    Jouw vlucht voldoet hier dus aan. Ik zelf kijk overigens ook naar andere opties dat in het geval van vertragingen ik weet wat mijn opties zijn.

    Maar blijft een dilemma, maar die vroege vlucht is wel heel erg vroeg om daarna nog een lange vlucht te moeten maken...
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  4. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Vluchtgeschiedenis is een goede tip! Stedentrip wordt het hem helaas niet haha, heb al enorm mazzel dat ik zo lang down under van m'n werk mag blijven.

    Waar ik me vooral zorgen om maak is het weer. 2 jaar geleden toen ik AMS - AUH - SYD vloog in winter, waren alle EU vluchten gecanceld en had mijn vliegtuig (EY) een dikke 4 uur vertraging door de sneeuwstorm van mid-December. Ben bang dat ik een deja-vú zal krijgen.:p
     
    Goffe de Boer vindt dit leuk.
  5. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Tja, met winterweer weet je maar nooit. Is misschien toch verstandiger om een vlucht eerder die dag te nemen, maar als alle vluchten gecanceld zijn ben je er nog niks mee natuurlijk.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  6. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Ik zelf boek nooit de laatste vlucht maar 1 waar nog een vlucht later mogelijk is op de heenweg. Ook de dag ervoor niet de laatste avondvlucht. Heb wel meegemaakt dat net die laatste geannuleerd werd. Dan was ik erg blij met mijn voorzichtige boekingen. Terugweg vind ik minder lastig om dat risico te nemen. Thuiskomen lukt toch wel.
     
    FlyingFonz, MoonJ en Goffe de Boer vinden dit leuk.
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Als het om een longhaul ticket gaat, neem ik graag het zekere voor het onzekere, ook voor mijn eigens gemoedsrust (ik heb verleden jaar een longhaul J vlucht gemist, en geloof me, dat doe je geen 2e keer ;)).
    Ik zou in dit geval lekker de ochtendvlucht naar ARN nemen. Er gaan genoeg kisten die kant op, mocht er iets misgaan met de eerste vlucht, en zelf als er streng winterweer is, is de kans dat zowel de drie latere KLM vluchten als de SAS vlucht geannuleerd worden vrij klein.
     
    FlyingFonz, MoonJ, Daan3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Dat is ook weer zo. Boek gewoon de vroegste dan inderdaad om 06:50, geeft buiten nog 2 KLM vluchten een stuk meer opties om alsnog op tijd op ARN aan te komen. Dit wordt mijn eerste echte long-haul in J dus wil die zekers niet missen..

    Bedankt allen!
     
    beuse242 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  9. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Hoe is dat afgelopen met de gemiste vlucht? Of word je er liever niet aan herinnerd..
     
  10. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Ik heb zojuist ook een positionering geboekt AMS-OSL (voor OSL-SIN) en ik had de keuze om vroeg te vertrekken (€17 hele euro's duurder) of gokken op een direct turn-around op OSL (met hetzelfde vliegtuig terug naar AMS) maar ondanks dat @Goldfly aangaf dat het op OSL goed kan, heb ik toch voor de vroegere vlucht gekregen zodat er nog een vlucht tussen zit zoals @Daan3 zegt, ik wilde het risico niet lopen voor die paar uurtjes extra op OSL om door welke reden dan ook mijn vlucht OSL-AMS, de start van daarna een longhaul J te missen. De terugvlucht heb ik wel als direct turnaround geboekt en wat ik dan wel even ga melden bij de crew is dat ik meteen weer mee terug ga, zodat ze wellicht ietsjes langer kunnen wachten in het geval van een krappe turnaround.
     
    VinceG, MRB, FlyingFonz en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Pijnlijk gevalletje.. :rolleyes:
    Eerst maar terug HKG ingegaan, en een eco-ticket voor diezelfde avond gekocht. Netto 300 piek voor een downgrade naar eco. Kwam er redelijk mee weg, en was natuurlijk compleet en al eigen schuld. Geen Mr Wong en LKF meer avond voor de vlucht!
     
  12. FBR89

    FBR89 Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb een keer mijn positionerings vlucht naar dublin gemist. Die stress wil ik nooit meer meemaken dus vanaf die keer kies ik altijd een vlucht met veel speling.

    Er was voor mij nog 1 optie over, een latere vlucht pakken naar dublin en dan bij aankomst (zonder tijd om ruimbagage in te checken in dublin), een directe turnaround te nemen. Zo kwam ik na veel stress en een lange reis zonder ruimbagage aan in las vegas...
     
    MRB, MoonJ, Goffe de Boer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Wow, een directe turnaround, dat heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik plan altijd veel speling tussen mijn vluchten in, misschien wel wat te voorzichtig zelfs. Heb zelf gelukkig na ongeveer 350 vluchten nog nooit een vlucht gemist met verschillende boekingen. Maar ja, zeg nooit nooit, want zelfs met een speling van 24 uur kan dit nog gebeuren.

    Eind juli dit jaar werd de laatste vlucht van LHR naar BRU gecanceld. Had gelukkig geen aansluitenden vlucht op BRU, maar kwam wel 12 uur later aan op mijn bestemming doordat ik gelukkig wel keurig op de eerste vlucht de volgende dag werd gezet.
     
    MoonJ en FBR89 vinden dit leuk.
  14. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    De vroege vlucht van 06:50 geboekt. Kon ook nog eentje tussen de twee opties innemen (08:55 departure) maar dat anderhalfuurtje extra slaap maakt dan ook niet uit. Liever behoud ik die vlucht als extra noodplan.

    Net naar FB Silver gegaan dus toch maar cash geboekt. :)

    Dank voor alle reacties!
     
    Daan3 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  15. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Beetje laat, maar Stockholm is een prachtige stad, en het waard om er een dag eerder te zijn :)

    Zelf zou ik de stress niet aan kunnen denk ik.
     
  16. thom bauwens

    thom bauwens Blue Tier

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Mn vriendin heeft vorig jaar haar BA F ticket in rook zien opgaan doordat de laatste vlucht van de dag werd geannuleerd. (ik als een gek thuis alle routings aan het checken maar lukte niet) Ze is nog 2 nachten extra in Stockholm gebleven omdat ze wel in J wou vliegen en dan de tickets iets betaalbaarder werden. Toch 2,5K extra aftikken en nog enkele locale vluchten en hotels gemist in land van bestemming...
     
  17. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Ouch, die is pijnlijk. Gister had ik mijn genoemde vlucht. Natuurlijk ging alles vlot en op tijd en was ik zelfs een halfuur vóór STA aangekomen waardoor ik dik 7 uur in de lounge heb doorgebracht - dat was wel even pittig als je wekker om 04:00 stond. Alle andere vluchten van AMS - ARN waren ook prima gegaan dus had makkelijk een latere kunnen nemen - maar ja, als we alles van te voren konden voorspellen... :)
     
    Wammes_NL, VinceG, beuse242 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. FBR89

    FBR89 Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    ik schrok mij vorige week helemaal kapot. Ik kom 5 minuten voor boarding tijd aan bij de gate op Schiphol, heel de gate al leeg. de 787-10 (dus niet een klein vliegtuig) stond er nog. toen ik dichterbij kwam zag ik gelukkig nog 1 stewardess zitten.

    Ik schrok omdat ik de dag ervoor op Dublin een omroepbericht hoorde dat mensen naar de gate moesten gaan omdat hun vlucht 30 minuten eerder(!) vertrok:eek:
     
  19. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Heeft iemand ervaring met een directe turn around in Milaan (KL)?
     
  20. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Malpensa of Linate?
    Linate is lastig denk ik. zelf geen ervaring mee, maar wel een keer een overstap gehad. Als je aankomt moet je weer door security en dat duurde redelijk lang terwijl wij een korte overstap hadden.
     
    beuse242 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina