Reisverslag DUS-CDG-AMS-KRK in BC

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door MarcoK, 4 sep 2021.

  1. MarcoK

    MarcoK Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    334
    Trofeepunten:
    63
    Hierbij een verslag van wat volgens mij dit jaar de populairste XP-run op dit forum is: De DUS-CDG-AMS-KRK run. Normaliter ben ik niet zo van het schrijven van dit soort stukken, maar omdat ik vandaag genoeg tijd heb en sinds een lange tijd weer vlieg deel ik graag mijn ervaringen met jullie:

    Vanaf mijn woonplaats in het Noorden van Nederland vertrek ik vrijdagochtend om 07:30 ur richting vliegveld Düsseldorf. De lucht is strakblauw en volgens de verwachtingen wordt het een schitterende nazomerdag. De rit duurt nomaliter ruim twee uur rijden maar met een nagenoeg lege Duitse A31 arriveer ik na één uur en vijfenveertig minuten bij Parkhaus 3 van Düsseldorf airport.
    Met het vliegveld van Düsseldorf heb ik en een beetje een haat/liefdes verhouding. Aan de ene kant heb je genoeg parkeeropties dicht bij de terminals en wordt de Duitse punctualiteit prima nageleefd. Aan de andere kant heb meerdere keren lang moeten wachten voor de security of douane. Dit terwijl ik nagenoeg altijd priority d.m.v. status geniet of businessclass vlieg.

    Omdat mijn boardingpassen niet in de KLM app naar voren komen en ook niet uit de zelf check-in printer, moet ik even langs de check-in balie om ze te laten printen. Ik heb een vermoeden dat dit met Covid te maken heeft want bij de check-in vroeg de medewerker mij om mijn Covid QR code. De medewerker printte mijn boadingpassen, keek nog een beetje vreemd naar de route die er op stond en wenste mij een fijne reis.

    Door naar de security van de B-gates…

    En ja hoor! Ook dit keer is het weer raak: De prioritylane voor de security is gesloten. Er staat een flinke rij en er is maar slechts 1 check geopend. Ik moet direct denken aan een andere keer: Een aantal jaar geleden stond ik op hetzelfde vliegveld bijna anderhalf uur in de rij waardoor ik toen bijna een Etihad vlucht naar Abu Dhabi mistte.
    [​IMG]
    Wachtrijen voor de Security op Düsseldorf airport

    Ik vind het ongelofelijk dat deze wachtrijen blijkbaar nog steeds niet verholpen zijn en dat overal wel priority bordjes staan maar je hier vaak geen gebruik van kunt maken. Gelukkig ben ik deze keer ruim op tijd maar meerdere reizigers om mij heen hoor ik hardop vloeken en staan -vanwege de tijdsspanning- te ijsberen op hun anderhalve meter plek.

    Na circa 30 minuten ben ik door de security. Ik loop direct rechtsaf de trap omhoog richting de Hugo Junkers Lounge.
    In de lounge aangekomen is het erg rustig. Ik pak een enigszins waterige bak koffie en kies een plek aan het raam. Over 45 minuten begint het boarden. Tot die tijd een beetje werken en af en toe dromend naar buiten kijken. Helaas naar een te lege pier. Op een A330 van Turkish Airlines en in de verte een paar geparkeerde toestellen na is het rustig.
    [​IMG]
    Uitzicht vanaf de Hugo Junkers lounge

    Op naar mijn eerste vlucht van de dag. Een Embraer 190 van HOP richting Parijs Charles de Gaulle. Helaas is het toestel te laat uit Parijs richting Düsseldorf vertrokken waardoor het boarden wat later begint. Nadat mijn boardingpass weigert bij het poortje en een medewerker wat dingen aanpast op zijn computer loop ik door de slurf richting het toestel en binnen enkele minuten zit ik op stoel 1F en ontvang ik een voorverpakt koud doekje om mijn handen mee schoon te maken. Met 20 minuten vertraging vertrekken we richting Parijs.

    De vlucht zelf duurt ongeveer een uurtje. Na het opstijgen kregen alle BC passagiers twee kleine voorverpakte snacks: Een soort chocolade koekjes en cashewnootjes met cranberry’s. Ik bestelde hierbij een kop koffie en heb de rest van de vlucht naar buiten gestaard.
    [​IMG]
    Onderweg, boven Brussel

    Aangekomen op CDG loop ik richting de nieuwe Lounge. Ja, dit is echt een hele verbetering t.o.v. de oude en andere Air France lounges op CDG. Toch mis ik persoonlijk nog net wat beleving en allure.
    In ieder geval hebben ze genoeg keuze qua eten. Ik kies voor een couscous salade, wat prima smaakte. Waar het op het vliegveld rustig lijkt, was het in deze lounge druk. Bijna alle plekken waren bezet.

    Na nog een drankje en zakje chips loop ik naar gate F28 voor de volgende vlucht naar Amsterdam. Deze wordt uitgevoerd door Air France met een A319. Ik zit wederom op stoel 1F (ik probeer altijd rekening te houden om niet in de zonkant van het toestel te zitten). De reistijd van deze vlucht bedraagt ongeveer 45 minuten. Wederom krijg ik na het opstijgen nootjes en chocoladekoekjes voorgeschoteld. Laatstgenoemde laat ik ongeopend. De nootjes smaken prima bij een koud biertje. Het is inmiddels ongeveer 17:00 uur. Een echte VrijMiBo in de lucht.
    [​IMG]
    VrijMiBo!

    Na wederom een mooie vlucht met prachtige vergezichten over Nederland, arriveert het toestel aan het begin van de avond op Schiphol.
    [​IMG]
    Air France A319 op Amsterdam Schiphol

    Direct loop ik door naar Lounge 25 voor een kop Hollandse groentesoep, een beetje rijst met kip en een paar eigengetapte pilsjes. De sfeer in de lounge is gezellig: Niet te rustig, niet te druk en veel reizigers zijn al een beetje in de weekendstemming. Mijn overstap duurt (net als de vorige) iets meer dan twee uur.
    [​IMG]
    Avondeten in KLM Crown Lounge 25

    Om 20:35 zou de laatste leg van de heenreis vanaf pier B vertrekken. Echter heeft ook deze vlucht vertraging. Om 20:55 uur gaan de deuren van de Embaer 190 van KLM Cityhopper dicht en taxiën we naar de startbaan. Op naar Krakau!

    Met een ondergaande zon zit ik dit keer op stoel 1A. Na het opstijgen krijg ik een Mexicaanse salade aangeboden, inclusief een zoutje en een muffin als dessert. Ik ben vanavond de enige businessclass passagier en het gordijntje hangt daarom ook al achter rij 1. Na twee niet noemenswaardige vluchten is dit toch wel een hele andere ervaring. De heren van de cabin crew waren spraakzaam, gevat en hadden lol in hun werk vanavond. Vaak ben ik niet heel positief over KLM in BC maar voor deze vlucht verdienen ze echt een compliment. Overigens kwamen er meerdere keren aangeschoten Polen door de gordijntjes naar voren om te vragen of er nog meer wijn was. Laten we zeggen dat het amusementsgehalte tijdens de vlucht hoog was, en dat mag ook wel op een vrijdagavond.
    [​IMG]
    AMS-KRK met KLM Cityhopper

    Het is 22:30 uur als we landen in polen. Ik loop naar de uitgang van het vliegveld en pak een taxi naar mijn hotel. Het Mercure Stare Miasto in het centrum van de stad. Eenmaal aangekomen in het hotel check ik in, loop naar m’n kamer en denk met plezier terug aan de (sinds Covid niet meer zo vanzelfsprekende) reis die ik vandaag gemaakt heb.

    Toch is de ambiance en de dynamiek op vliegvelden, in de lounges en tijdens vluchten anders/weg in het Covid tijdperk. Ik plof neer op mijn bed en verlang terug naar het reizen in een pre/post-Covid tijd. Naar het oude normaal. Maar of dat ooit terug gaat komen…
     
    Ruut, jphorn, mgo01 en 24 anderen vinden dit leuk.
  2. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.647
    Leuk Bevonden:
    2.422
    Trofeepunten:
    358
    Ik heb sinds covid niet in BC gezeten, maar zijn die paar nootjes en koekjes het enige wat je kreeg op de AF vluchten?

    Terugreis de vroege vlucht van 6uur zeker? Succes :D
     
    MarcoK vindt dit leuk.
  3. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Had twee weken terug hetzelfde op een twee uur durende Copa vlucht. Zelfs in de lounge enkel nootjes en koekjes etc. Sommige airlines gebruiken het echt om te besparen. Geef dan een voorverpakte sandwich :(
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  4. MarcoK

    MarcoK Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    334
    Trofeepunten:
    63
    Yep, alleen koekjes en nootjes.

    Vandaag een dagje Krakau en morgen weer terug. Gelukkig niet de vlucht van 06:00 uur maar die van 11:45 uur.
     
    Amsterdam, Roberto, FlyingDuck en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik vind het reizen momenteel een heel gedoe met papierwerk, onduidelijke instructies en veranderende regels, maar vliegvelden en ook binnensteden zijn voor mij aangenamer geworden. Het is gemoedelijk, maar niet te druk. Als ik een relatief lege vlucht heb, dan ervaar ik dat als een voordeel.
     
    Roberto vindt dit leuk.
  6. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    204
    Leuk Bevonden:
    168
    Trofeepunten:
    43
    Nu wel rechtstreeks naar Dus of weer hele route terug?
     
  7. Persona5

    Persona5 Newbie

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    95
    Trofeepunten:
    18
    Vraagje: stel je hebt een layover 's nachts, bijv. 19.00 tot 07.00. Kun je dan op zo'n layover vliegveld dan nog wel de lounge in? CDG Lounge Terminal F is dicht tussen 22:00 en 5:30, maar als je besluit om die nacht op het vliegveld door te brengen is het wel zo relaxed als je van 19 to 22 nog even de lounge in kan. Weet iemand dit?
     
  8. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Ja, dat kan
     
  9. dank voor het verslag @MarcoK !!
    ga de run ook doen. waar zit de lounge precies? @
     
    MarcoK vindt dit leuk.
  10. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Tussen de F pieren in. Onlangs stond er een artikel over op de frontpage van IF.
     
  11. MarcoK

    MarcoK Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    334
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag weer de hele route terug, anders scoor ik niet de 180 XP's. Het schema voor de terugweg is erg relaxed:
    • 11:45 uur vertrek KRK, aankomst AMS: 13:45 uur.
    • Transfer van 2:45 uur (komt erg goed uit, zo kan ik bijna de hele F1 in de lounge kijken).
    • 16:30 uur vertrek AMS, aankomst CDG: 17:45 uur.
    • Transfer van 1 uur.
    • 18:45 uur vertrek CDG, aankomst Dus: 19:55 uur.
     
    beuse242, Amsterdam, Mark020 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12.  
  13. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Als je met alleen handbagage reist, wordt je alleen je boarding pass gecontroleerd. Op CDG heb je vaak ook dat ze je paspoort willen zien en zo nu en dan je coronabewijs.
     
  14. Op inhoud. Laatste keer dat ik ooit een trip deed met 1 of 2 stops is lang geleden, maar toen moest ik terug in douane en handbagage werd nieuw gecheckt. Hoe zit dat voor de DUS-KRK run?
     
  15. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ah zo. Omdat je in het Schengen-gebied reist, wordt je koffer eenmalig gecontroleerd. In DUS dus.
     
  16. Heb 2 koffers als handbagage, mooi, dus alleen maar in DUS! Maar goed dat ik niet de Birmingham route (wel wat goedkoper) heb gedaan, want dan was het dus wel extra controle, right?
     
  17. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ja, als je AMS-CDG-BHX had gedaan, dan moest je op CDG naar een andere terminal (2E als ik me niet vergis) en moet je opnieuw langs de douane en je bagage laten checken. UK is geen onderdeel van Schengen.

    Ik ben voor werk dit weekend in KRK, dus ik ben benieuwd. Ik baal wel dat ik korte overstaptijden heb op CDG, kan ik kort van de nieuwe lounge genieten.
     
  18. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Vorig jaar mocht je op DUS maar 1 stuk handbagage meenemen door security. Ik weet niet of dit inmiddels veranderd is.
    Dat je volgens je tickets 2 stuks mag meenemen op je vlucht is volgens hun een fout van de luchtvaartmaatschappij. Ik heb net zo lang me dom gehouden en ben lekker Engels blijven praten dat de rij steeds langer werd en ze me uiteindelijk door lieten.
     
  19. MarcoK

    MarcoK Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    334
    Trofeepunten:
    63
    Ik reis altijd met m'n trolley en laptoptas. Niemand heeft me hier ooit op Düsseldorf over aangesproken. Ik denk ook niet dat dit hun policy is voor J passagiers. Wellicht dat ze met alle Condor, Ryanair en Tui vluchten die vanaf DUS vertrekken hier een beleid voor Y passagiers voor hebben?
     
  20. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.647
    Leuk Bevonden:
    2.422
    Trofeepunten:
    358
    Maar een security medewerkers maakt in principe toch geen onderscheid tussen J en Y passagiers?
     

Deel Deze Pagina