Reis- en annuleringsverzekering FBAMEX GOLD

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Rem76, 11 nov 2015.

  1. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    @Wvanelten los van de uitvoerbaarheid, die hierboven terecht benoemd wordt, het volgende.

    Ja en ja. De extra kaarten die je krijgt, staan op naam van de betreffende kaarthouders. Dat is ook het grote voordeel van bijvoorbeeld de 2e regular platinumkaart (niet Flying Bluekaart): die krijgt individueel de voordelen, zoals een onbeperkt Priority Pass-abonnement voor loungetoegang. Er zijn twee uitzonderingen voor de partnerkaarten: Privium Plus in de classic card en natuurlijk PlatinumFor2, de 2e platinum card kan niet ook weer een FB platinum status weggeven.

    Nee, zeker niet voor alle medereizigers! En om maar even eerlijk te zijn: die van de platinum card ook niet. Voor platinum: alleen de kaarthouder, partner op zelfde adres en (pleeg/stief)kinderen onder 25 jr, waarvoor de kaarthouder het levensonderhoud nog verzorgt.
    Voor de extra kaarthouders staat in de voorwaarden alleen "de extra kaarthouder". Er staat niets over gezinsleden van de extra kaarthouders, dus check dat even bij Amex.

    Lees überhaupt de voorwaarden even heel goed door voordat je de Amex afsluit. Als je mijn eerdere forumposts leest, ben ik erg kritisch over American Express, vooral omdat je het m.i. niet moet zien als een credit card die je afsluit, maar als een service- en verzekeringspolis. Als je een verzekering afsluit, check je normaal ook goed de voorwaarden en ik raad iedereen dat voor de Amex ook van harte aan.
    https://www.americanexpress.com/con...rwaarden-201907-flying-blue-platinum-card.pdf


    Zoals hierboven besproken gaat dat dus niet. Je heb wel twee opties als je i.p.v. automatische incasso kiest voor een rekeningafschrift, waarbij je na ontvangst (digitaal of per post) een paar weken hebt om het geld zelf over te boeken. Dat is een PDF van meerdere pagina's, waarop elke kaartrekening begint op een eigen nieuwe pagina. Als je voor jouw constructie wil gaan, kun je dus wel alle kaarthouders een rekeningafschrift sturen zonder dat ze elkaars uitgaven zien. Dan heb je twee opties:
    • Jij maakt het totaalbedrag over en stuurt een tikkie aan de andere kaarthouders
    • Je kaarthouders boeken hun eigen bedrag over naar Amex ovv hun kaartnummer. Je ziet vanzelf in je online account wanneer er betaald is.
    Overigens komen de miles ook allemaal bij jou binnen :)

    Veel onderdelen van de reisverzekering gelden alleen voor reizen die met de Amex betaald zijn. Dus of je je reisverzekering echt op kunt zeggen, verschilt per reis. Ik heb aan het Grote Wijze Forum alhier advies gevraagd voor een wintersport (link) twee maanden geleden en na alle input is het me niet gelukt om een betaalbare wintersport in Frankrijk / Oostenrijk te boeken met Amex. Wel kon ik ergens betalen met 3% Amex-toeslag, maar om nou op de hele reissom 3% extra (150+ euro) te betalen in ruil voor een verzekering die in dit geval maar voor één van de 10 reizigers geldt, mwah.

    Dus mijn advies: blijf gezond kritisch op Amex en lees de voorwaarden. De referralbonus, -korting en XPs klinken zeer aantrekkelijk, maar slaap er een nachtje over en lees de voorwaarden. En lees ze nogmaals.

    En print ze uit voor je tante, moeder, neefje en broertje, voordat ze de kaart gaan gebruiken. Je wil echt voorkomen dat volgend jaar je broertje of tante een beroep moet doen op de reisverzekering en in een ver buitenland na 17.00u of in het weekend (ja, dan is de Amex reisverzekering gewoon niet bereikbaar behalve voor spoedgevallen) jou huilend bellen omdat iets onverzekerd blijkt.

    Succes met je keuze in ieder geval :)
     
    Sebas en VinceG vinden dit leuk.
  2. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Thnx voor het uitgebreide antwoord.

    Misch is dan alleen de MC Black een beter optie voor mij/m'n gezin....
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Laten we wel wezen, de Amex is een prachtige service, zolang je je de voorwaarden goed eigen maakt en je je niet laat verblinden door enorme sign up bonuses. Want voor die 20k miles moet je normaal heel wat vluchten maken met het huidige schema.

    Als ik je situatie zo lees, zou je ook kunnen overwegen een FB Gold Amex aan te vragen. Die is nu een jaar gratis (via elk van de vele referrals) en komt met twee extra gold cards. Dan kun je even bekijken hoe het gaat met kaarthouders en het overmaken van hun maandafrekening. Als dat proces bevalt en ook je extra kaarthouders happy zijn, kun je na 6 maanden gewoon upgraden naar een FB Platinum card en ook de extra platinum kaart voor je vrouw aanvragen.

    En als je je route helemaal mooi wil uitstippelen, kun je het volgende doen. Nu op naam van je vrouw een FB Gold card aanvragen op basis van referral, die is een jaar gratis en je krijgt 20k miles. Je evalueert hoe het gaat en na een tijdje gebruik je haar referral voor een nieuwe FB Platinum card aanvraag voor jezelf. Krijg je beiden flink punten en daarna kun je haar FB Gold kaart (binnen het jaar) opzeggen en haar een partnerkaart geven.
     
  4. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ok, bedankt voor het antwoord.

    Ik heb nog even rondgebeld met MasterCard over de Black card.
    Blijk dus dat ik altijd mee moet reizen wil de ander ook verzekerd te zijn.

    Dat is niet handig als mn vrouw een weekje weg gaat.
    Bij de Amex (FB) Gold is zo altijd verzekerd als er met de CC betaald is. Én een 2e card is gratis.

    Volgens AXA is de verzekering van AMEX Gold en AMEX FB Gold exact hetzelfde.

    Iemand die een inhoudelijk verschil weet tussen de AMEX Gold en de MC Black qua verzekering?

    M'n voorkeur lijk steeds meer naar een AMEX FB Gold (referal via mn pa) te gaan.

    Ik kan m'n reisverzekering(en) opzeggen als ik de AMEX (FB) Gold heb toch?

    Stel, ik koop een ticket voor een concert met AMEX. Maar door ziekte kan ik niet. Is dit dan ook verzekerd? (huidige annuleringsverzekering van CB dekt dit wel)
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Ik heb het hierboven al uitgebreider beschreven, maar je kunt lang niet overal betalen met de Amex en Amex vergoedt in de regel vooral zaken die met Amex betaald zijn. Vliegtickets, hotels etc. Daar zit soms een flinke toeslag op betalen met Amex, 3% is geen uitzondering. Daarnaast moet je met Amex geboekt hebben als jij verzekerd wilt zijn, dus ik ga binnenkort met 8 man skiën voor een reissom van 6700 euro. Om mezelf voor die éne trip te verzekeren, kostte dat 201 euro aan transactiekosten met Amex. Logischerwijs dus niet met Amex betaald en een losse reisverzekering afgesloten.

    Bekijk de verzekeringsvoorwaarden goed en ook de kosten. Amex berekent 2.5% koersopslag als je niet in euro's betaalt, dus bijv in de VS of Groot-Brittannië. Op elke dollar of pond die je uitgeeft dus! Mastercard 'slechts' 1.5%. Als je een hotel boekt in NY en daar 800 dollar aan uitgeeft, is Amex dus al 8 dollar duurder. Dat zijn allemaal kosten die je mee moet nemen in je verzekeringsvergelijking.
     
  6. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Om de boel te verzachten, Amex reisverzekering is wat mij betreft unbeatable. Twee x gebruik van gemaakt, ze zijn zeer royaal met vergoedingen, stellen geen vragen en betalen snel uit. Bv, voor een vertraagde koffer (>4 uur) konden we per persoon (familie van 3) 225 euro uitgeven.
     
  7. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    En dit was met AMEX Gold, AMEX Platinum of een FB versie van een van die 2?


    Ik heb nu iig via de Referal van m'n vader de FB AMEX Gold aangevraagd. En direct een gratis 2e pasje voor mn vrouw.
    Kan ik een jaar lang gratis FB AMEX proberen.
    Is de acceptatie goed genoeg en de reisverzekering goed. Dan kan de ABN-Amro MC Classic er uit en de reisverzekering er uit.
    Misch dan nog upgraden naar Platinum als ik weer meer ga reizen.

    Bevalt AMEX niet, dan kan ik altijd nog MC Black gaan proberen.
     
  8. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Dit was met Amex Gold. Heb nu Platinum, dus de vergoedingen zijn alleen beter geworden. Je moet de reis wel met Amex betalen, maar ik heb daar nog nooit toeslag voor hoeven aftikken. Hotels boek ik meestal bij Expedia, stayforlong of hotel website zelf. Vliegtickets boek ik vaak bij vliegmaatschappij zelf.

    Wat mij betreft is een Amex Gold een no brainer. Meeste reis- en annuleringsvezekeringen kosten ca. 150 euro per jaar. Amex Gold is eerste jaar gratis en je krijgt er nog 20.000 punten bij. Als je er paar vakanties mee betaalt dan kun je 2e jaar ook gratis krijgen door 36.000 punten in te wisselen.
     
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Wat betreft vertraagde bagage: als je niet low-cost vliegt, wordt dit gewoon door je luchtvaartmaatschappij vergoed. Rekening van een paar honderd euro gewoon opsturen en ze betalen het terug. Niet als je Ryanair vliegt, maar dan betaal je weer extra om met Amex te mogen betalen, waardoor je weer een verkapte extra premie betaalt om jezelf met Amex te mogen verzekeren.

    Ik sta totaal aan het andere spectrum van de discussie: ik vind de Amex reisverzekering een niet competitief product en als het los verkocht zou worden, zouden ze geen klant overhouden. Er geldt bijv. een eigen risico van 100 euro per gebeurtenis voor veel dekkingen. Bijna alle gangbare reisverzekeringen hebben dit alleen voor zeer beperkte gevallen (zoals bagage). Voor die 100 euro kun je al 3 volle jaren een normale reisverzekering afsluiten.

    De Amex reisverzekering is briljant product (nog steeds niet "unbeatable"!) als je in je gratis proefjaar zit van je FB Gold Amex of als je een Amex kaart om andere redenen aanschaft, zoals het delen van platinum status of voor het aanvullen van XPs om status te behouden.
    Maar als je reëel gaat kijken is het gewoon een standaard product voor een hele hoge prijs. Niet meer dan dat. In het weekend of na 17.00u (dus vergeet het maar als je ooit buiten Europa reist) kun je ze niet bellen, ze regelen niets voor je en je betaalt een hoop. Het motto is regel het zelf maar en dien achteraf je claim in. Dat gaat via hetzelfde formuliertje als de Hema reisverzekering en je krijgt na het zelf voorgeschoten te hebben je knaken terug, net als bij de Hema. Minus 100 euro, want die fooi laat je weer achter bij Amex.

    Wat mij betreft mag er echt iets minder lyrisch gedaan worden over het fenomeen American Express. Ik begrijp dat referrals hengelen mooi is, want je moet verrekte veel vliegen om 20k "frequent flyer" miles bij elkaar te sparen die je bij een referral ineens casht, maar.. garantie tot aan de voordeur als alleen de voordelen hier beschreven worden.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    *belangrijke disclaimer bij mijn betoog: er zijn 2 use cases waarin ik wel degelijk een voordeel zie voor specifiek de verzekeringen van de beide Amex platinum kaarten:

    1. Je huurt vaak auto's. Een autohuurverzekering kost minimaal 5 euro per dag bij een andere verzekeraar, dus als je meer dan +/- 50 dagen per jaar privé een auto huurt tijdens een geboekte reis, kun je die extra kosten mee laten wegen in je berekening. De dekking vergoedt je eigen risico (bijv. 1000 euro).
    2. Je woont buiten Nederland in een land waar reisverzekeringen duur of onbereikbaar zijn voor expats. Voor Amex hoef je alleen een NL bankrekening te hebben en daarna ben je verzekerd. Veel reisverzekeringen dekken alleen als je ook in NL woonachtig bent. Houd er wel rekening mee dat Amex weer alleen reizen dekt die beginnen én eindigen in je land van domicilie.
     
  11. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Dat wist ik niet. Nog een keer de voorwaarden lezen dus.
     
  12. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Die extra fee is toch ook te omzeilen door met PayPal te betalen en je PayPal af te laten schijven van je AMEX? (werkt dan ook direct op plaatsen waar AMEX niet ondersteund wordt.

    Die €100,- eigen risico is idd wel ruk. Maar.... in NL zijn de meeste doorlopende reisverzekeringen met eigen risico. De enkele die dat niet zijn, zijn direct €250+ voor een gezin. (Of zoek ik daar zo verkeerd?)

    Dat je AMEX niet kan bellen is slecht.
    Één van hun hoofd pijlers is "World Class Service", dan moet je toch wel goed bereikbaar zijn.
    Global Assist (+31 (0)20 - 574 5718) daar voor? die zeggen 24/7 te zijn.

    Wat mij wel tegen valt is de 180dgn aankoopgarantie.
    Dat zit bij een goedkope MC of Visa ook al.
    MC Black van nagenoeg dezelfde prijs is gewoon netjes 365dgn
     
  13. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Dit klopt niet, tenminste in mijn geval niet. De vergoeding van de vliegmaatschappij zelf voor vertraagde bagage was 25 euro per persoon. Ze willen alleen het super noodzakelijke vergoeden (tandenborstel, lenzenvloeistof etc..). De uitbetaling was na 3 weken. Amex claim gaat telefonisch of via online formulier en uitbetaling was na 1 dag. Er was geen eigen risico.
    Een ander geval was verloren bagage. Ik had toen ook een reisverzekering van SNS. Ze betalen niets. Voor noodzakelijke spullen verwijzen ze naar de vliegmaatschapij. Nadat bagage definitief verloren wordt verklaard, verwijzen ze je wederom eerst naar de vliegmaatschappij, die zich volgens beroept op Montreal Convention en de bijbehorende maximum vergoeding van ongeveer 1.300 euro. Amex hanteert een maximum vergoeding van 2.500 euro (wederom geen eigen risico). Ze betalen dat uit en gaan zelf dan geld claimen bij de vliegmaatschappij die natuurlijk het liefst maanden lang treuzelen met uitbetalen.
    Ik heb trouwens geen referrals ;)
     
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Je hoeft je ook absoluut niet persoonlijk aangesproken te voelen :), mijn opmerkingen gaan over de algemene positiviteit over de Amex kaarten. Ik zeg gewoon blijf realistisch kijken naar de diensten die Amex levert, voor de prijs die je ervoor betaalt. Als in jouw geval je bagage niet door de luchtvaartmaatschappij vergoed wordt, is je Amex dus zijn jaarlijkse fee waard.

    Maar ik ben wel heel benieuwd naar welke maatschappij dit was... :rolleyes:
     
  15. flyingbolly

    flyingbolly Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Nog een waarschuwing voor de reisverzekering van Amex - ze betalen alleen wat niet door een andere verzekering gedekt wordt....
    In ons geval waren 2 iPhones van het gezin deze zomer beschadigd en wilde ik onze gewone reisverzekering een beetje ontzien en diende dus de ene claim daar in en de andere bij Amex. Op het formulier werd gevraagd of we nog een andere verzekering hadden en toen was het antwoord 'ga daar dan eerst maar claimen'....
    Staat inderdaad in de kleine lettertjes maar in dit geval ben ik dus blij de andere verzekering ook aangehouden te hebben.
     
  16. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Dat is niet een specifiek AMEX probleem. Alle verzekeringen proberen schade eerst door de andere verzekering te laten betalen ingeval van dubbele verzekering.
     
  17. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Dus m.a.w. als je geen andere reisverzekering hebt, wordt de schade gewoon gedekt door Amex. Geen noodzaak dus er nog een andere verzekering aan te houden.
     
    FlyingDutch vindt dit leuk.
  18. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Precies wat ik wilde typen dus ;)
     
    westi vindt dit leuk.
  19. flyingbolly

    flyingbolly Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    bij Amex staat in de voorwaarden dat het uitsluitend een secundaire dekking is - bij de meeste andere verzekeraars staat dat er niet zo expliciet.
    Inderdaad wil iedere verzekeraar het liefst het ergens anders neerleggen maar dat is wat anders dan het in de voorwaarden opnemen
     
  20. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Dat hangt van je AMEX kaart af.
    De gewone is idd aanvullend. De gold en platinum zijn volledig.
    AMEX gaf mij telefonisch ook nog de bevestiging dat een losse reisverzekering niet perce nodig is.
     

Deel Deze Pagina