Qatar Airways Al Safwa First Class Lounge

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door FlyingDutchman87, 14 dec 2015.

  1. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
    Introductie:

    Omdat het laatste segment van mijn trip (DOH-DXB) werd uitgevoerd in First had ik recht op toegang tot de Al Safwa First Class Lounge van Qatar Airways. Na de hevige regenval in Doha was ik bang dat mijn bezoek aan de lounge letterlijk in het water zou vallen. Gelukkig ging de lounge op 2 december weer open, net op tijd voor mijn vlucht op 4 december.

    Na een comfortabele dagvlucht van 5,5 uur vanuit MUC met de Airbus A350 kwamen we rond 18:00u aan op Hamad International Airport. De stoelen in de businessclass zijn dezelfde als in de Dreamliner, voor de rest viel het mij op dat op deze vlucht geen amenity kit werd uitgedeeld. Aan boord was Wifi en een GSM netwerk aanwezig, de Wifi was ook in business betaald en werkte redelijk goed (Facebook en Whatsapp werkten, hetzij erg traag). Het is mij niet gelukt om via het GSM netwerk te bellen of te smsen. De service en het aanbod van eten en drinken aan boord waren verder erg goed. (5,5 uur free flow of Rosé champagne:D)

    De Airbus A350 die ons naar Doha vloog
    [​IMG]

    Mijn stoel (4E)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Een paar impressies van de cabine
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
    De lounge:

    Na aankomst in Doha moesten we eerst door de Transfer security waarbij me opviel dat het personeel verschrikkelijk onvriendelijk was. Niet echt iets wat je verwacht op het beste vliegveld van het Midden Oosten volgens SkyTrax.

    Daarna stonden we binnen no time op de roltrap richting de Al Safwa lounge, werden onze boardingpasses gescand en werden we welkom geheten. Bij binnenkomst kwam er direct een medewerker op ons af om zich voor te stellen en uitleg te geven over alle faciliteiten. Wat me direct opviel was hoe groot de ruimte was, maar tegelijk erg minimalistisch is ingericht.

    De entree
    [​IMG]


    A la carte restaurant:

    Na de ontvangst besloten we een hapje te gaan eten, er is een a la carte restaurant met bar en in een andere ruimte een saladebar waar je ook sushi en broodjes kon bestellen die dan vers worden klaar gemaakt. Wij hebben in beide wat gegeten maar kozen ervoor om eerst naar het a la carte gedeelte te gaan. Ook daar kwam meteen een medewerker die ons naar een tafeltje bracht en het menu kwam brengen (hier heb ik helaas vergeten foto's van te maken). Ik vond de keuze qua gerechten erg ruim, zowel westers als arabisch. Wij kozen voor de biefstuk en daarbij een glas Krug, die beiden erg goed smaakten. Daarna hebben wij nog wat sushi gegeten in het andere restaurant, uiteraard afgetopt met nog meer Krug. Deze werd vers bereid en was erg lekker.


    :D
    [​IMG]


    A la carte restaurant en bar
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Salade/Sushi/Sandwich bar
    [​IMG]

    [​IMG]


    We hadden in totaal maar zo'n 2,5 uur in de lounge dus hebben er niet voor gekozen om een kamer te boeken, ook de spa heb ik niet bezocht. Het personeel probeerde wel spa behandelingen te verkopen, echter de prijzen waren zo bizar dat ook als ik meer tijd had gehad er geen gebruik van had gemaakt. Later sprak ik nog met een medewerker die mij vertelde dat er die dag nog geen enkele behandeling was geboekt (!)

    Het is te merken dat Qatar Airways kosten noch moeite gespaard heeft. De lounge zelf is bizar groot, aan de andere kant vind ik dat ze een beetje doorgeschoten zijn met het minimalistische, zo zijn er naar mijn mening erg weinig zitgedeeltes. Achterin de lounge is een grote family area, met gek genoeg wel weer veel plek om te zitten. Ik denk dat ze daarmee vooral targeten op rijke Arabische families. Het viel mij ook op dat er heel erg veel personeel rondliep, soms leidde tot verwarring als je 3 verschillende obers aan je tafel krijgt om je bestelling op te nemen. Verder was al het personeel super vriendelijk en uitermate service gericht.

    Na het eten hebben we nog even aan de bar gezeten voordat het (helaas) tijd was om te gaan boarden voor onze vlucht naar Dubai (voor de tweede keer die dag met de A350, op een vlucht met een airtime van nog geen 40 minuten en een full meal service:eek:)
     
    Reinoud, jongesander, RSC09 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
  4. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Mooie verslagjes @FlyingDutchman87!
    Het heeft natuurlijk even geduurd, voordat deze lounge werd geopend, maar zo te zien is het eindresultaat erg mooi. Wat mij inderdaad ook opvalt op de foto's is de minimalistische inrichting, wat natuurlijk wel weer een ruimtelijke uitstraling met zich meebrengt. Wat ik me dan meteen afvraag: tijdens de echte spitsuren, zijn er dan wel genoeg zitplaatsen voor alle bezoekers? Het aantal zitplaatsen lijkt me wel heel erg aan de lage kant, op de foto's te zien:p
     
  5. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Leuk verslag! Thnx for sharing!
     
  6. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    En het blijft belachelijk natuurlijk dat je moet betalen voor de SPA, al is dat voor een rijke Arabier een schijntje.
     
  7. Wouter

    Wouter Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Ik was er op 2 december (mazzel met de heropening na de regen dus :)). Bij het 'inchecken' in de lounge zag ik een uitgeprint mailtje op de balie liggen waarop een heel verhaal stond over dat het personeel nu op eigen initiatief 'incentives' mocht aanbieden voor de spa.

    Ik heb niet het hele verhaal gelezen want het was niet voor mij bedoeld en het lag op z'n kop (vanuit mij gezien :), maar ik vermoed dat ze zien dat (nagenoeg) niemand van de spa gebruikt maakt, en is dit de eerste stap in (hopelijk) uiteindelijk gratis behandelingen :).
     
  8. Wouter

    Wouter Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Oh, en toen ik er half november was werd de sushi niet vers bereid, maar kwam hij uit de koeling en was hij nogal "koelkast-koud". Dat was wel midden op de dag - wellicht dat als je later gaat (wanneer het iets drukker is) - ze wel made to order sushi hebben.
     
  9. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Interessant! Maar ja hoe kom je in aanmerking? :D
     
  10. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Bedankt voor het verslag, maar is het echt zo 'kil en koud'? Het ziet er naar mijn mening nou niet echt uitnodigend, luxe en over de top uit. Misschien is minimalisme in Qatar lounges het niet toverwoord haha
     
  11. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    De lounge voelt m.i. vooral zo groot doordat het plafond zo gigantisch hoog is. Het aantal zitplaatsen is niet gigantisch vond ik, dat gezegd hebbende was het er de twee keer dat ik er was (een keer overdag en een keer in de ochtend) nooit vol of zelfs druk.

    Het viel me verder op dat de desserts in de F lounge hetzelfde zijn als in de C lounge. #firstworldproblems natuurlijk, maar ik had het een leuk detail gevonden als ze in de lounge ook de Laduree desserts bieden die je ook aan boord krijgt in F.

    Ik heb redelijk veel gefilmd in de lounge en zal binnenkort een videootje op YouTube zetten.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina