Privium

Discussie in 'Overige programma's' gestart door bkraan, 11 sep 2014.

  1. MrEhrmantraut

    MrEhrmantraut Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    ik denk dat die uitkomt op 399
     
  2. PRE

    PRE Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik zie ook een flinke verslechtering, nu heb je geen boarding pass nodig voor Airside, in het voorstel wel.

    Ik pak nu regelmatig lunch als ik een Europese vlucht naar Schiphol heb, om daarna weer door te gaan naar de volgende meeting in NL...
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Je schrijft totale nonsens en ik hoop dat je dat zelf ook inziet. Dit heeft niets te maken met verslechtering van Privium. Dat het jou lukt om de regels te omzeilen en een lounge binnen te stappen waar je niet hoort te zijn, is iets anders. Maar bij controle wordt je Privium lidmaatschap gewoon beëindigd.

    Algemene Voorwaarden lid 7:
    • De Privium lounges zijn uitsluitend toegankelijk voor Privium Plus leden, mits in het bezit van een geldige Privium Plus kaart en een geldig reisbiljet voor vertrek vanaf Schiphol die dag (e-ticket of boarding pass)
     
    Thijsk en Daeni vinden dit leuk.
  4. FlyRemco

    FlyRemco Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    28
    De FAQ op privium.nl is het daar niet mee eens:
    "Mag ik de Privium Airside Lounge bezoeken als ik aankom met een vlucht op Schiphol?
    Iedereen die toegang heeft tot de Privium Airside Lounge op basis van Privium Plus of partnerlidmaatschap, of middels een Guest Voucher, is welkom om de lounge te bezoeken, ongeacht of u aankomt of vertrekt op een vlucht. U dient een boarding pass te kunnen tonen."

    Waarschijnlijk is een van beide verouderd..
     
  5. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ik neem aan dat @FlyRemco bedoelt de lounge in te gaan na een inbound vlucht. Dat kan inderdaad (doe ik met regelmaat bij de KLM lounges). Wel vreemd dat de regels elkaar tegenspreken, maar je bent niet illegaal airside. Heb zelf ook bij Privium nooit problemen gehad met lounge inlopen na een vlucht.
     
  6. PRE

    PRE Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Inderdaad, rare agressieve reactie van @arjen05 . De landside kun je in met een vertrekkende boarding pass, de Airside hoeft dat niet, daar mag je ook naar binnen bij aankomende vlucht.

    Is ook duidelijk andere procedure bij binnenkomst, bij landside wordt altijd boarding pas gevraagd, Airside nooit.

    @danfl44

    Normaal pak ik de KLM Lounge 52 alleen als ik binnen 24 uur een vertrek heb, maar begrijp ik goed dat je met een aankomst boarding ticket ook binnenkomt?

    (Lounge 52 heeft over het algemeen mijn voorkeur, en ik loop meestal door non-Schengen van en naar Hotel M, of Privium excellence. Is meestal een stuk sneller dan door Schengen gedeelte.)

    (En ja, @arjen05 , dit mag gewoon, zelfs zonder privium, ik neem ook nog wel eens een collega mee die geen Privium heeft en gewoon langs de marechaussee moet, en ook als de poortjes weer eens storen, is het ook geen probleem als je handmatig langs Marechaussee moet... (en ik heb het ook bij hun gecheckt).)
     
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Het is Alberto Stegeman ook gelukt om op Schiphol over de tarmac te wandelen zonder dat 'ie daar thuishoorde, m'n punt is meer dat ik wil voorkomen dat individuele succesverhalen over hoe regels omzeild kunnen worden, mijn inziens beter niet op een forum kunnen staan, waar anderen lering uit trekken. Het zou gewoon zuur zijn als mensen maar gaan aannemen dat Privium een full access pas is om als je een Schengen vlucht maakt even heel Schiphol airside door te lopen, wat lounges mee te pakken en vervolgens raar opkijken als je Privium-pas wordt ingetrokken omdat je op plaatsen loopt waar je eigenlijk een boarding pass voor nodig hebt.

    Dit klopt wel inderdaad, Flying Blue Platinumleden kunnen hun respectievelijke lounge (Schengen of non-Schengen) in na landing. Geldt dus niet voor Business passagiers. En als je in de verkeerde lounge staat, knippert de zuil gewoon oranje en moet je uitleggen wat je daar komt doen.
     
  8. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Geldt ook voor FB Goldleden.
     
  9. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    Business pax zonder status kunnen na een een intercontinentale vlucht ook gebruik maken van de Crowne Lounge na aankomst.
     
  10. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Eeuh? In het verleden lieten ze je er toch echt niet in.
     
  11. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Als je een boarding pass hebt (om het even welke bestemming), kun je in principe van zowel de Schengen als de non-Schengen kant gebruik maken. Daar wordt verder weinig moeilijk over gedaan. Hoef je geen privium voor te hebben om dit te doen.
     
  12. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Het is hier alleen geen omzeilen van de regels. Je komt gewoon aan op airside, waar dus geen verplichting geldt voor een vertrekkende boarding pass. Ik weet niet hoe het zit met wisselen tussen Schengen en non-schengen, maar de Kmar heeft nog nooit moeilijk gedaan en aangegeven dat dit gewoon kon met arriving boarding pass.
    Daarnaast kom je op dit moment prima beide lounges in - ik ben afgelopen weken twee keer van een CDG-AMS vlucht naar lounge 52 gelopen, en de lampjes gaan daar gewoon op groen. Er zijn geen voorwaarden van KLM die dit tegenspreken.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Er beginnen een paar discussies door elkaar te lopen, maar dat is ook het mooie van het forum. Gezien mijn echt heel frequente gebruik van Privium en Flying Blue, ga ik hele serieuze nadelen ondervinden in het geval een van beide lidmaatschappen beëindigd zou worden vanwege misbruik en daarom ben ik zeer conservatief in 'trial & error' en verdiep ik me in de voorwaarden. Dat even terzijde.

    Wat betreft loungetoegang: de Privium website meldt inderdaad andere informatie dan de Algemene Voorwaarden: in de AV staat echt duidelijk dat je een boarding pass (geldig reisbiljet) hebt voor vertrek vanaf Schiphol en dat wordt op de website ook herhaald. Het hierboven geciteerde stukje uit de Q&A zegt inderdaad dat je ook na landing de lounge (alleen Airside) binnen kunt.
    Voor de KLM lounges meldt KLM zelf (link) toch echt "before departure of during transfer", maar de ervaring leert dat het toegangsbeleid veel ruimer is (inderdaad ook gold, thanks @Carel1), alleen staat het nergens behalve op IF in een artikel van augustus 2018.

    Dan het airside komen zonder BP of in de non-Schengenzone zonder BP voor die zone. Die discussie is al eens dunnetjes gevoerd elders op dit forum. Ik heb pas een jaartje Privium en daarvoor haalde ik wel eens een reisvaccinatie bij de Travel Clinic of sliep ik wel eens in Yotel of Mercure tijdens een overstap intra-Schengen. Dus zonder geldig 'reisbiljet' om in de non-Schengenzone te komen. Vergeet natuurlijk niet dat als je van Schengen naar non-Schengen loopt op Schiphol je gewoon een EU-buitengrens passeert. In die tijd (laatste datapunt augustus 2018) werd daar erg moeilijk over gedaan. Je kunt in ieder geval geen poortjes door met een boarding pass voor de verkeerde zone; gaat gewoon niet open. Als er een medewerker komt, maken ze de poortjes niet voor je open. Het kostte me indertijd echt veel moeite om de afspraak van het vaccinatieconsult te laten zien of de hotelreservering en dan pas in combinatie met een e-ticket voor vertrek de ochtend erna, om het non-Schengen gedeelte in te komen. De KMAR daarentegen is veel flexibeler, die vroegen nooitt naar alle bewijsstukken.
    Nu we de gepriviligeerde Privium pas hebben, gaan de poortjes allemaal automatisch open, dus heb je alleen de steeksproefgewijze controle van de KMAR, die in mijn ervaring veel flexibeler is dan Schiphol zelf.

    Feit is wel dat Schiphol er alles aan doet om te voorkomen dat mensen zonder boarding pass 'achter security' komen en daar zal wel een reden voor zijn. Want ze hebben wel softwarematig de moeite genomen om Schengen / non-Schengen te filteren, terwijl ze dat niet hebben gedaan voor de priority lane. Ongeacht je reisklasse of elite status, kun je met je boarding pass het poortje bij de priority security openen. Daar staat alleen een medewerker die een visuele controle doet.

    Overigens wordt de discussie op veel plaatsen gevoerd en zijn er al meerdere luchthavens die met visitor passes werken, zodat je mensen kunt uitzwaaien of kunt gaan shoppen: https://thepointsguy.com/news/airports-with-visitor-passes/
     
    Jair, Thijsk en Carel1 vinden dit leuk.
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Rumours have dat er nog voor de zomer een nieuwe airside Privium lounge opent bij de D-Pier, nabij de huidige KLM Lounge 25. Ik heb vernomen dat het een Schengen lounge wordt, maar op die locatie zou het ook non-Schengen kunnen worden, afhankelijk van waar de entree is.

    Het wordt een tijdelijke variant met beperkter aanbod aan eten / drinken dan de huidige lounges.
     
  15. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.612
    Leuk Bevonden:
    3.225
    Trofeepunten:
    508
    Waarom tijdelijk?
     
  16. tjappie

    tjappie Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Ben benieuwd; het gerucht dat Emirates met eigen lounge op Schiphol zou komen is inmiddels ook al 3 jaar oud en tot zover nog niks.
     
  17. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    De vraag 'waarom' kwam überhaupt in me op :) De logica snap ik nog niet helemaal, maar hoorde het ook pas eergisteren..
     
  18. JdV

    JdV Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    3
    Privium zou een stuk waardevoller worden als ze Global Entry zouden aanbieden in combinatie met het Privium product. Snel NL in en uit is leuk, maar je staat hier toch nooit 2 uur te wachten zoals in de US. Daar zit voor mij als frequente bezoeker de grootste winst.
     
    Thijsk, Melchior en mgo01 vinden dit leuk.
  19. Melchior

    Melchior Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    186
    Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    43
    Global Entry zou, zelfs los van Privium, heel welkom zijn!!
     
    Caroline en Thijsk vinden dit leuk.
  20. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Sterker nog, toen het nog "FLUX" heette, kon het gewoon gekoppeld worden. Alle Privium leden hebben al een soort "antecedenten-onderzoek" gehad bij de Marechaussee, dus er is eigenlijk niets wat deze koppeling nog tegen zou kunnen houden. Het zou Privium ook nog extra waarde geven inderdaad.
     
    Caroline vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina