Potentieel Kerosine Tekort?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door FlyingNelus, 4 apr 2026.

1. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Ik lees op verschillende sociale media en buitenlandse nieuwssites dat er door het tekort aan olie ook een gigantisch tekort aan kerosine verwacht wordt/is.

Vooral Zuid-Oost-Azië schijnt echt een risicogebied te worden voor vliegreizen i.v.m. het tekort en de mogelijke grote hoeveelheid annuleringen.

Zie hier verder niets van terug op zowel dit forum als op andere grote (Engelse) blogsites.

Houden jullie hier nu rekening mee met aanstaande reizen? Zelf twijfel ik of ik over 3w wel richting Thailand en Indonesië moet gaan, wil het ook niet opzoeken.

2. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.319
    Trofeepunten:
    408
    Het hangt heel erg af van de ontwikkelingen van de oorlog en ook nog wel land.
    Thailand bijvoorbeeld levert kerosine aan diverse landen maar heeft die als eerste geblokkeerd.
    Je ziet dat een Thailand een deal sluit met Iran zodat er weer wat tankers die kant op kunnen.

Als er echt tekorten komen zal men eerst de binnenlandse vluchten aan banden leggen want men wil wel toeristen blijven ontvangen.

Maar het blijft zeker iets om in de gaten te houden.

3. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    373
    Ik verwacht dat een land als China hier geen problemen mee heeft of gaat krijgen?

4. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    359
    Trofeepunten:
    63
    Als het nog een aantel maanden duurt gaan we er allemaal last van krijgen ben ik bang. Zou me niets verbazen als bedrijven vlieg restricties op gaan leggen aan het personeel

5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.269
    Trofeepunten:
    223
    Juist wel, het meerendeel van de olie die Hormuz passeert is bestemd voor China.

6. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    Sterker, er zijn mensen die zeggen dat Amerika dit juist doet om China dwars te zitten.

7. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.881
    Trofeepunten:
    598
    Nee, ik houd er geen rekening mee. Ja er kunnen verstoringen plaatsvinden, maar ik denk dan eerder aan het samenvoegen van vluchten. Dat doen ze in Indonesië toch al te pas en te onpas, kerosine op voorraad of niet ;-)

Heb wel hier en daar wat backup vluchten staan ivm de Midden-Oosten situatie.

8. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.340
    Trofeepunten:
    248
    Ik ga over 2 weken naar Japan, dat staat al bijna een jaar gepland en hoop eerlijk gezegd wel dat ik na 2 weken daar wel weer terug kan komen.

Verder houd ik er nog geen rekening mee.

9. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    164
    Trofeepunten:
    43
    Goldman Sachs heeft een analisten rapport uitgebracht dat hier mooi is samengevat (met duidelijke tabellen waarin landen worden vergeleken): https://threadreaderapp.com/thread/2040708045487985104.html

(zo te zien heeft Pieter Elbers een extra reden blij te zijn dat hij niet meer in India de problemen hoeft op te lossen)

10. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Chips, laat ik nou precies over 3 weken een vlucht hebben naar India (en gelijk ook weer uit India). Hopen dat die nog doorgaan tegen die tijd!

rickbeerendonk vindt dit leuk.
  11. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    373
    Ik zie het ook in de tabel die hierboven staat, maar ik dacht meer dat zeker China wel op een of andere manier achter de schermen ervoor zorgt dat hun voorraad gewoon weer tot een bepaald niveau gevuld blijft om business as usual door te kunnen gaan daar?

12. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.319
    Trofeepunten:
    408
    Je hebt natuurlijk niet onuitputtelijke opslagcapaciteit, er zijn strategische voorraden, en er zal een militaire voorraad zijn die niet is meegenomen in de modellen, maar die ga je niet zonder meer op de markt brengen.

En op zich was de bestaande keten prima, en hoewel het regime in Iran verwerpelijk is, is het afsluiten van een dergelijk strategische waterweg qua overlevingsdrang van het regime een logische stap.

De vraag is hoever zijn de Golfstaten, VS en Israel bereid te gaan, want voor het regime als complete civiele infrastructuur vernietigd wordt en de bevolking dus eigenlijk niets meer te verliezen heeft, kan het huidige regime alsnog het ondersit delven, en dat zal niet met 'vrijgeleides' voor de huidige machthebbers gaan omdat de bevolking dan gezien de hopeloosheid zelf het heft in handen gaat nemen.

13. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    63
    Thailand heeft export naar Cambodia gestopt.

Laatst bewerkt: 9 apr 2026
  14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Gezien de verhouding tussen die twee landen en de recente oorlog, geen verrassing.

Deel Deze Pagina