Platinum?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Ruud75, 16 aug 2019.

Tags:
  1. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Met de vluchten die tot nu toe op het programma staan kom ik aan het einde van mijn huidige Gold-periode op 235 XP. Daarmee ben ik na 30 november opnieuw verzekerd van Gold, maar ik vraag mij af of het de moeite waard is om een XP run te doen om Platinum te halen.

    Ik heb nu zo'n 180.000 miles, desondanks betaal ik voor mijn meeste persoonlijke vluchten om XP's te sparen en daarmee mijn huidige status te behouden. Daarnaast bestaat de kans dat ik volgend jaar minder zakelijk ga vliegen, dus wordt het mogelijk lastiger om dan Gold te behouden.

    Als ik nu Platinum zou halen, dan zou ik het jaar daarna in ieder geval terugvallen naar Gold, correct? Oftewel dan ben ik nog 2 jaar verzekerd van SkyPriority en lounge-toegang, zelfs als ik helemaal geen XP's meer zou sparen (dus kan ik zonder zorgen mijn miles gaan verzilveren).

    Heeft Platinum-status verder nog andere belangrijke voordelen?

    Op Europese vluchten scheelt de gratis stoelkeuze niet heel veel (meestal EUR 6 voor Economy Comfort), maar ik neem aan dat je met Platinum ook op intercontinentale vluchten gratis Economy Comfort kunt reizen?

    Maakt Gold of Platinum nog iets uit voor de prijs van last-minute business class upgrades?
     
    VinceG vindt dit leuk.
  2. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Al je aannames kloppen :)

    Statusverschil tussen gold en platinum heeft geen invloed op de upgradeprijs. Grote voordeel vind ik de gratis Economy Comfort stoelen en upgrades bij AeroMexico, Delta en wat Aziatische Skyteamleden. Daarnaast heb je wat meer voorrang als er een vlucht uitvalt of iets anders gebeurt. Verder is er m.i. niet veel verschil (wat betere klantenservice via de Platinumlijn, maar vind de normale klantenservice ook prima).
     
    Warren vindt dit leuk.
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De klantenservice bij de KLM Platinum lijn, zeker bij grote verstoringen is echt wel een stap beter, naast dat je sneller iemand telefonisch aan de lijn krijgt kan men ook direct beslissingen nemen.
    De normale klantenservice heb je niet altijd iemand aan de lijn die dit kan en zet men de optie klaar en vraagt dan om toestemming en krijg je dan eventueel later nieuwe E-ticket en als die uitblijft kan je opnieuw contact zoeken...

    Verder zijn de verschillen niet heel groot, op zich de mogelijkheid om gratis de EC Comfort stoelen aan te schaffen helpt wel mee, zeker bij de verre vluchten. Puur om 120 extra XP te halen voor Platinum lijkt het mij niet waard, maar als je wat dichter in de buurt zit kan het de investering waard zijn.
     
  4. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Het verschil zit idd in de kleine dingen. De purser die een persoonlijk praatje komt maken bijvoorbeeld. Zou ik geen 120 extra XP voor vliegen :)

    Het grootste voordeel voor mij is de mogelijkheid voor for Life. Als je hoopt hetzelfde niveau vol de kunnen houden de komende 10 jaar (en er geen "enhancements" komen in de tussentijd) dan hoef je tegen die tijd je niet meer na te denken over XPs.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Hier ben ik zelf een beetje bang voor.. dat KLM nog grappen gaat verzinnen voor degenen die wel 3000XP hebben maar nog geen 10 jaren, er nog konijnen uit KLM's hoge hoed getoverd worden à la geldigheidsduur XPs, maximum roll-over, min. aantal business class vluchten per kwalificatiejaar etc.

    KLM's hoge hoed is de afgelopen anderhalf jaar zeeeeer hoog gebleken en KLM's konijnen fokken als konijnen.
     
    Ambtenaruh en VinceG vinden dit leuk.
  6. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Lounge toegang is naar mijn idee het grootste voordeel maar die is ook te krijgen bij mastercard black of via andere manieren, beetje googelen en je bent er. Ook gewoon betalen voor loungetoegang is een optie. Meestal rond 25 euro in europa en dat ben je ook kwijt voor een hapje en een drankje die nu in dat bedrag zitten.

    Voordelen plat tov gold zijn niet echt groot meer misschien wat meer status als je daar gevoelig voor bent.
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Als je niet voor werk vliegt en puur voor status gaat om lounge toegang te verkrijgen zou je inderdaad beter af zijn om alleen de noodzakelijke vluchten te maken en zelf voor lounge toegang te betalen of versnaperingen zelf te kopen. Dat lijkt mij voordeliger.

    Grootste voordeel van Platinum ten opzichte van Gold is de mogelijkheid om de EC stoelen te kiezen, die kan je ook los kopen, maar als je er maar 40X van verwijderd zit kan een XP run goedkoper zijn dan al die EC stoelen los te kopen.
     
  8. FlyingHigh

    FlyingHigh Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Het verschil tussen Platinum en Gold is niet zo groot nee. Het is meer een status dingetje. Goed bedachte marketing tools om customer loyalty te krijgen en te houden. En als je eenmaal Platinum bent geworden, dan wil je het ook blijven, met de bijbehorende platinum card en -labels aan je tas/koffer. Dan wordt het allemaal een beetje een prestige zaak (voor jezelf met name), terwijl je er eigenlijk niet zo heel veel extra voor terugkrijgt. Maar goed, ik ben nu ook bijna Platinum for Life en wil het dan halen ook! ;)
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  9. FlyingHigh

    FlyingHigh Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    O ja, en voor 60XP gewoon die FB Platinum AMEX kaart nemen. Kan je wellicht net over de 300XP drempel tillen. Kost wel wat, maar kun je weer aardig wegstrepen tegen een 60XP business class run (bv AMS-CDG-MAD).
     
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Die bijbehorende labels aan mijn tas doen mij werkelijk waar helemaal niets en gebruik ik ook niet. Ik vind dat altijd mooi om te zien met die Gold labels lekker vooraan dringen in verband met Sky Priority om dan in de 737 op rij 7 plaats te nemen...

    Wel ben ik het met je eens dat bijvoorbeeld halen Platinum for Life wel een dingetje is... Als ik tekort zou komen zou ik daar wel een XP run aan wagen. Al is dat momenteel niet nodig, en laatste nieuws is dat ik mij de komende jaren geen zorgen hoef te maken.
     
    Ambtenaruh en lloydje33 vinden dit leuk.
  11. FlyingHigh

    FlyingHigh Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Klopt helemaal. Het boarden is soms ook een beetje een apenrots gebeuren voor sommige reizigers, zoals ik weleens zie. Prima verder, ik maak me er niet druk om.

    Moet wel zeggen dat ik eigenlijk geen goede reden zie om bij Europese vluchten voor het gordijntje te zitten. De premium economy stoelen er direct achter (zijn die eigenlijk t/m rij 6 of 7 aanwezig?) zijn identiek aan de business class stoelen en een prima alternatief. Om het geserveerde eten in de bc hoef je in ieder geval geen business class te boeken. Zeker met een 2x2 opstelling is er geen enkel verschil tussen bc stoelen en alles erachter. Dan gaat het ook het argument van de lege (tussen)stoel naast je ook niet meer op. Alleen de XP's tikken wel lekker aan.

    Heb zelf ook geen (Europese) XP runs hoeven doen; had gelukkig genoeg aan mijn zakelijke trips.
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    In de 737-700 en 737-800 toestellen zijn de EC stoelen tot en met rij 6 aanwezig. Rij 7 zijn voor de Gold leden de eerste rijen welke men kosteloos mag selecteren. Voordeel van rij 7 en 8 in deze toestellen is overigens wel dat ook hier nog een stopcontact zit dus hebben ook deze stoelen nog wel een meerwaarde.

    Ik doe niet aan XP runs maar vlieg vooral binnen Europa en zie over het algemeen ook geen nut voor de Business Klasse. De enige vlucht waar de Operationele Upgrade echt nuttig was, was de vlucht naar Tel Aviv. Bij de overige upgrades ben ik soms minder gelukkig als mijn raamplaats op 3A opeens stoel 1D wordt in de Embraer...
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  13. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Hartelijk dank voor alle reacties op mijn oorspronkelijke bericht, door drukte had ik helaas geen tijd om eerder te reageren.

    Mogelijk was toegang tot de Platinum klantenservice wel handig geweest afgelopen week om vooraan op de wachtlijst geplaatst te worden voor een andere vlucht terug naar AMS, nadat mijn oorspronkelijke vlucht 7 uur vertraagd was omdat een vervangend onderdeel vanuit AMS ingevlogen moest worden.

    Hoewel ik als eerste belde met de klantenservice (de vertraging stond bij hen zelfs nog niet in het systeem, maar ik had dat net persoonlijk van de piloot te horen gekregen), waren zij weinig behulpzaam. Dan is het extra frustrerend dat je enkele andere mensen van jouw vlucht uiteindelijk wel ziet instappen bij die andere vluchten, terwijl ik moest wachten totdat ons vliegtuig gerepareerd was.

    Anyway ik vermoedde al dat Platinum verder weinig extra voordelen oplevert, maar om diverse redenen ga ik toch voor Platinum:
    • Ik heb nu minder XP's nodig om Platinum te halen, dan dat ik volgend jaar nodig zou hebben om Gold te behouden. Aangezien ik mogelijk minder zakelijk ga vliegen, wordt het wellicht moeilijker om mijn status te behouden. Door nu Platinum te halen ben ik in ieder geval nog 2 jaar verzekerd van SkyPriority, lounge toegang, ...
    • Ik betaal nu meestal voor persoonlijke vluchten, om XP's te verdienen en daarmee mijn status te behouden. Met Platinum hoef ik mij voorlopig minder zorgen te maken om die XP's, en kan ik persoonlijke vluchten met mijn overvloed aan miles betalen.
    • Gratis EC stoelen, wat zeker op intercontinentale vluchten een aardige besparing kan opleveren.
    • De bestemming waar ik nu in BC naartoe vlieg om Platinum te behalen stond toch al op mijn lijstje om weer eens naartoe te gaan.
    Het is alleen jammer dat ik mijn BC vlucht net geboekt had voordat ik vorige week zoveel vertraging opliep, anders had ik de (verwachte) voucher mooi voor die vlucht kunnen gebruiken...
     
    MRB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina