Phnom Penh

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Mike, 15 jul 2014.

  1. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Ik ga over een aantal weken richting Cambodja, voor mij een nieuwe bestemming dus alle info is welkom :)
     
  2. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben er een aantal keer geweest en kan je dus veel vertellen. Voor mij een geweldig land, met name door de ongereptheid en de enorm vriendelijke mensen.
    Heb je al plannen daar, of liggen alle opties nog open?

    De meeste toeristen in Cambodja komen daar voor het wereldberoemde tempelcomplex Angkor Wat, de hoofdstad Phnom Penh en de mooie stranden in Sihanoukville of een van de vele eilandjes.

    Geldzaken
    In Cambodja is de US$ regulier betaalmiddel. De pinautomaten spugen ook gewoon Amerikaanse dollars uit. Echter: er zijn geen munten, dus alles kleiner dan 1 dollar wordt in Cambodjaanse Riel verrekend. En ook dat is gemakkelijk: 1 dollar = 4000 riel. Koop je dus iets voor $1,25 dan betaal je 1 dollar en 1000 riel, ofwel 5000 riel.
    Tip: zorg er altijd voor dat je kleingeld op zak hebt! Lees: spaar 1$ biljetten door met groot geld te betalen wanneer dat kan. Die losse dollars zijn onmisbaar voor taxi en tips!

    Visum
    Wat je zeker zal gaan doen, is aankomen op het vliegveld! Je kan daar een 'visa on arrival' kopen voor $20. Zorg er voor dat je al een 20$ biljet hebt, anders betaal je relatief veel meer. Ook is er een pasfoto nodig!
    Nog een tip: probeer vooraan in het vliegtuig te zitten, zodat je er als een van de eersten uit bent. Dat scheelt wachttijd bij de visum-aanvraag. Voor (ik meen) $25 is het ook mogelijk een e-visa te kopen vooraf. Heb ik geen ervaring mee.

    Vervoer
    Het meest reguliere vervoermiddel in Cambodja is de bromfiets ('moto') en de tuk-tuk, maar uiteraard ook gewone taxi's, al zie je die zelden. De moto is verreweg het snelst en goedkoopst, de tuk-tuk is wat relaxter, zeker als je bagage bij je hebt. Op het vliegveld is dit bij aankomst te regelen via kantoortjes, maar je kan ook gewoon naar de straat lopen en daar een moto of tuk-tuk pakken als je wat $ wilt besparen. Vanaf vliegveld naar de stad kost dit $7-9, maar aan de straat kan je voor $4-6.
    Let op: kleingeld is hier al belangrijk. Kom je met een briefje van $20 aanzetten, dan hebben ze uiteraard geen wisselgeld...

    Tot zover het zakelijke gedeelte. Ik zal morgen of overmorgen wat meer posten!
     
    Valentijn, DutchFrequentFlyer en SVDH vinden dit leuk.
  3. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    wow geweldig dit!
     
  4. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Hier nog een vervolg. Sorry, dat het iets later is geworden dan gepland...
    Hierbij wat info over Phnom Penh.

    Hotels
    Er zijn veel hotels in Phnom Penh, met name in het centrum rond de boulevard (ze noemen het daar "river side") waar een uitloop van de Mekong rivier doorheen stroomt. Er is een Intercontinental Hotel, maar deze is gelegen aan de rand van de stad en persoonlijk zit ik liever down-town. De laatste keer wel in Intercontinental geslapen omdat dit hotel net toevallig op de IHG-pointbreaks list stond voor maar 5000 punten...
    Er zijn eenvoudige maar nette hotels vanaf zo'n $20 per nacht.
    Als rond de boulevard zit, zijn de meest urgente dingen allemaal te belopen, zoals restaurants, massage, winkels

    Restaurants
    Met name langs de boulevard: hier zitten heel veel restaurants. Het is ook mogelijk om daar voor $4-5 lekker te ontbijten, mocht het hotel dit niet aanbieden. Er zit een goed Thais restaurant "Chiang Mai". Ergens in de buurt van Street 110. Er zijn ook pizza restaurants en je kunt daar de fameuze "happy herb pizza" bestellen.

    Massage
    Islands Massage.jpg
    Mijn favoriete massagesalon is Islands Massage. Deze zit ook aan de boulevard ("river side"). Als je uit Street 118 komt, is het aan de rechterkant. Het kost geloof ik $7-8 voor een uur. Eerst worden je voeten gewassen en dan ga je naar boven waar je een ruimte is met diverse matrassen op de vloer. Vooral de hoofdmassage aan het eind is fantastisch!

    Shoppen
    Normaal gesproken is winkelen niet mijn ding, maar inkopen doen op de Central Market (in Khmer: Psar Tmey) is een ware belevenis. Vanaf de buitenkant lijkt het net een moskee, maar binnen en er omheen zijn tal van marktstalletjes. Kleding, schoenen, electronica, juwelen, horloges, maar ook vlees, vis en gefrituurde vogelspinnen/kakkerlakken/kevers: het is er allemaal. Het is vervolgens natuurlijk de sport om flink af te dingen. Pas op: je komt met veel te veel spullen terug...
    central market.jpg

    Een andere interessante plek is de "Russian Market". Hier kun je o.a. ook terecht voor decoratie in huis en meubels
    Dat was het voor nu weer even. Wordt vervolgd...
     
    Valentijn en SVDH vinden dit leuk.
  5. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    In Phnom Penh zijn er diverse bezienswaardigheden, zoals het koninklijk paleis, tempel Wat Phnom en diverse trips in en rond de Mekong rivier die door reisbureautjes worden aangeboden.
    Wat ik in ieder geval NIET wil aanbevelen, is om een tour te doen naar een kindertehuis. Dit is commerciële uitbuiting!

    Maar een must-see zijn de beruchte Killing Fields en het Tuol Sleng museum!
    In de jaren '70 was het Pol Pot regime aan de macht die ervoor heeft gezorgd dat er bijna 2 miljoen Cambodjanen zijn vermoord. Strafkampen, martelkamers waar je tot op de dag van vandaag nog bewijs van terug ziet... daar word je stil van als je dat ziet.

    De Killing Fields liggen best een eindje buiten de stad. Er worden tours georganiseerd, maar beter is om er op eigen gelegenheid heen te gaan. Dan ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Er zijn massagraven te zien, waar de menselijke botten hier en daar nog liggen, een monument vol met schedels die daar gevonden zijn. En iets dat veel indruk op mij maakte: die grote boom die er nog steeds staat: daar werden baby's op doodgeslagen door ze aan de beentjes te pakken en vervolgens met het hoofdje tegen de boom te slaan. Gruwelijk...

    DSC02212.JPG
    DSC02223.JPG

    Het Tuol Sleng Museum bevindt zich in de stad. Het is een voormalige school die in die tijd als strafgevangenis werd gebruikt. Barakken met cellen, martelwerktuig en heel veel foto's met de gezichten van de gevangenen er op, waaronder jonge kinderen. Als je zo'n willekeurige foto tot je door laat dringen, zie je de angst in hun ogen...

    Het is lastig om na zo'n bezoek weer over te gaan tot de orde van de dag. Het is heftig, maar wel heel indrukwekkend. Hier word je stil van...
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  6. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    wow cool, bedankt voor het delen
     
  7. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Dit wordt zeker een van mijn bestemmingen door mijn rondreis in Azie begin volgend jaar! Thanks voor al dieze info!
     
  8. Eva Hopstaken

    Eva Hopstaken Newbie

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    Kampot & Kep en sihanoukville, daar een beetje met een brommer rondtouren. Of Killing Caves in de buurt van Battambang. Andere tips zijn reeds gegeven.
     
  9. Samder

    Samder Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Iemand de slowboat van Siem Reap naar Battambang gedaan? Hoor er wisselende verhalen over nml.
     
  10. Eva Hopstaken

    Eva Hopstaken Newbie

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb deze tocht in omgekeerde volgorde gemaakt. Ik vond het een geweldige reis, over het het Tonle Sap meer. Beter dan reizen over de weg....
     
  11. Chek Lap Kok

    Chek Lap Kok Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    13
    PNH is indrukwekkend met vele contrasten. De zichtbare littekens van het verleden vs de oprechte blijheid van de mensen. De armoede buiten de stad vs de grote aantalle Lexus en Range Rovers in de stad (corruptie). Aan de boulevard aan de rivier vind je leuke bars en restaurants. Ook zeker de moeite waard, royal palace en wat pnomh( tempel waar de aapjes aan de elektriciteitskabels bungelen). Aanrader 1 dag een eigen tuk tuk driver huren(ong 20eu)
     
    TheoS vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina