Ga op AMS misschien 1 op de 10 keer naar secondary. En mn tas/trolley zit altijd vol met snoeren, camera, laptop etc..
Op Schiphol is het altijd afwachten. Soms aantal maal achter elkaar voor secondary en zo weer een aantal keer niet. Het ligt echt aan degene die achter de computer zit. En als ik voor secondary moet dan is het 99 van de 100 keer mijn portemonneetje met los geld.
Het is inderdaad correct dat de scanners zelf het probleem niet zijn, althans die geeft genoeg aan om te beoordelen, echter als de screener onervaren is dan kan deze niet binnen de gestelde tijd beoordelen en dan gaat veel naar secondary. In principe als ze iemand inwerken dan zet men 2 man in voor secondary en handelt deze relatief snel af omdat zij op dat moment ook nog de mogelijkheid hebben om te beoordelen en de bagage alsnog goed te keuren. Een screener wordt echter gecontroleerd, ook iedereen scherp te houden, dus zal deze in het begin echt terughoudend zijn, want als je een testobject mist dan is er wel een probleem.
Ach, ik heb liever dat een tas 1 keer te veel naar de secondary gaat, dan 1 keer te weinig. Ervaar zelf verder ook geen opstoppingen bij de secondary check. Op UK vliegvelden daarentegen....
Ik ga bij KLM eigenlijk een SPA flesje eisen in plaats van Thonon water, want juist dat Thonon water zorgt bij de transfer security altijd voor een secondary.... Maar het is in ieder geval beter dan in Dusseldorf waar ze echt bij iedere passagier weer minitieus naar het vloeistoffenzakje kijken naar de inhoud van de containers zodra ze deze apart in het bakje leggen, dat zijn dus echt compleet nutteloze zaken en is complete window dressing en heeft niets maar dan ook niets met veiligheid te maken.
IAH heeft ook de nieuwe scanners voor de handbagage en ook de gezichtscanners aan de gate. Prima luchthaven. Was binnen een kwartier landside en heb geen global entry.
Milan Linate heeft ook nieuwe scanners. Alles mocht blijven zitten. Net als op Schiphol een false positive op een paraplu….
Spanje gaat ook nieuwe scanners plaatsen op luchthavens. Goed nieuws. https://www.spanjevandaag.com/23/09...ektronica-2024-in-bagage-spaanse-vliegvelden/
Door die nieuwe scanners gaat het daar wel lekker afgelopen half jaar, moet ik zeggen. Dit was een luchthaven waar ze echt pietleuterig deden over plastic zipper bags met maximaal één liter inhoud. Gezien er ook geen priority security is, is het een goede ontwikkeling dat de gewone security nu verbeterd is.
Dat is wel een beetje brits wat vloeistoffen betreft. Maar zeker als straks alle verbouwingswerkzaamheden klaar zijn is het een top vliegveld. Voor mij een van mijn meest favoriete vliegvelden. In het weekend is het sowieso fantastisch. Maar beperkt aantal vluchten, heerlijk rustig!
En dat terwijl ze daar niet eens liters hebben ;-) Voor mij toch wel een vliegveld met teveel chaos (krappe gangen en gates, beperkt zitruimte, vooral bij horeca en beperkt restaurantaanbod), waar je vooral bij vertraging nogal eens verloren bent. En er is redelijk wat vertraging met frequente mist. En als je daar weer staat met een vertraagde vlucht, zijn er weinig alternatieven, ten opzichte van LHR, waar je snel omgeboekt kunt worden. Maar.. als je in oost-Londen moet zijn of op een bestemming met snelle verbinding me de DLR, kan niets tegen LCY op. Behalve de Elisabeth line ;-)
FRA en FCO hebben beiden ook nieuwe scanners. FCO verliep gesmeerd. en FRA was een drama. Leek erop dat ze nog niet zo lang geleden geinstalleerd zijn. 30 minuten in de priority lijn.....
Ik zag gisteren dat op LHR T5 nu eindelijk de scanners vervangen worden. Dat werd tijd! 2 weken geleden al de nieuwe gebruikt op T4. (was wel priority lane)