Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

1. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.452
    Trofeepunten:
    558
    Ik heb toevallig een paar kinken in de kabel gehad. Er zijn werkzaamheden rond Rotterdam aangekondigd, waardoor de Eurostar een paar keer niet rijdt de komende tijd. Vertrek Antwerpen is omzet naar Brussel met Cityhopper. Wel anderhalf uur later, zodat je tijd hebt om naar Brussel te gaan. Reactie van KLM op de vraag om het te veranderen was dat het treinkaartje Antwerpen -> Zaventem gewoon te declareren is :)

TheFlyingMarco vindt dit leuk.
  2. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.818
    Trofeepunten:
    253
    Ook aan de hand gehad in 2024. Je kan het ticket ook aanpassen zodat je gewoon vanaf Amsterdam vertrekt. Op grond van originele reis vervolgens nog steeds de XP geclaimd en gekregen.

TheFlyingMarco en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  3. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    742
    Trofeepunten:
    348
    Wat bedoel je met ticket aanpassen? En wat voor ticket was het?

4. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.763
    Trofeepunten:
    428
    Had ik voor aankomende reis ook. Maar de plat lijn heeft me gewoon naar AMS omgezet ipv BRU. Dus wellicht nog een keer contact opnemen.

TheFlyingMarco vindt dit leuk.
  5. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.818
    Trofeepunten:
    253
    nou, je startpunt veranderen. Ik had een ticket ZWE-AMS-CDG-TRN in Businessclass. ZWE-AMS ging niet vanwege uitval Eurostar. We hebben toen het ticket omgeboekt naar AMS-TRN en achteraf claim gedaan voor XP's ZWE-AMS-ZWE.

Zie deze en deze post

TheFlyingMarco en Ready2Board vinden dit leuk.
  6. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    742
    Trofeepunten:
    348
    @Ambtenaruh dank, startpunt veranderen snap ik;)
    Mijn vraag was meer het type ticket (C, Full Flex, light fare) dat is gewijzigd.
    Kan mij voorstellen dat bij een Light Fare ze minder flexibel zijn in de keuze van het nieuwe vertrekpunt.

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  7. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.168
    Trofeepunten:
    358
    Fare type heeft er niets mee te maken, want als er een vlucht uitvalt, of treinsegment in dit geval dan mag je ook de vertrekplaats veranderen, want ik heb niets aan Brussel als ik vanuit Antwerpen vertrek, dan is Amsterdam beter op eigen gelegenheid vanuit Antwerpen dan via Brussel omdat je daar ook weer x tijd vooraf aanwezig moet zijn.

Mijn ervaring is ook dat je bij onvrijwillige annulering segmenten zonder problemen kunt laten vervallen

Ambtenaruh, TheFlyingMarco en FlyingFonz vinden dit leuk.
  8. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen !
    Zelf nog niet meegemaakt maar toch handig om dit achter de hand te hebben mocht het zich toch voordoen.

9. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.818
    Trofeepunten:
    253
    Zoals Ozzie het hierboven al aangeeft, als het onvrijwillig is (door een annulering van KLM of Eurostar die niet rijd) dan is een segmentchange ook bij het goedkoopste ticket te fixen. Wel goed opletten op de wijzigingen die ze maken, daar moet echt het volgende opstaan wil je nog je XP's kunnen krijgen:

Ticket conditions: INVOL REROUTE

Vliegende_Keep, TheFlyingMarco en Ruut vinden dit leuk.
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.168
    Trofeepunten:
    358
    Maar die Involuntary rerouting krijg je bij de goedkoopste light tickets altijd, want anders kunnen / mogen ze de tickets niet eens gratis wijzigen.
    Het makkelijkst is een segement te skippen, maar ook een andere eindbestemming bij een lange vertraging, bijvoorbeeld Amsterdam vanaf Parijs in plaats van Dusseldorf is dan ook mogelijk, er mag iets van 300 km verschil in zitten, moet worden gezegd dat in Parijs de ticketesk best wat vrijheden heeft merkte ik laatst, waar KLM echt moet bellen als men een wijziging wil doorvoeren kon ik in terminal 2G om 18.07 gewoon omgeboekt worden naar de 18.40 vlucht naar Amsterdam vanaf terminal 2F. (Dit omdat het toestel naar Dusseldorf van 18:15 niet kon vliegen, er een vervangend toestel moest komen, en daarna de bagage nog moest worden overgezet, had ik zoiets van, dat gaat echt niet snel, dus de over 30 minuten komt een update wilde ik niet afwachten).
    En gewacht heb ik niet meer, met lopen, bus, lopen ben je dan echt maar net op tijd voor die vlucht vanaf 2F.

11. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    354
    Trofeepunten:
    63
    Vorig jaar problemen gehad met het boarden (alleen handbagage) op onze vlucht naar CPT nadat we Brussel Midi - Amsterdam segment hadden overgeslagen.
    Leek er inderdaad op dat onze boeking verdwenen was, gereserveerde stoelen ook weg...
    "Hebben jullie echt de trein genomen?" "Ja hoor, maar niemand gezien voor controle"

Uiteindelijk toch gelukt op de vlucht te komen, maar vrouw en kind waren niet blij..

Nu zie ik een mooie optie met miles om vanuit Antwerpen naar Tokyo te vliegen, als ik het goed begrijp is dit dus wel safe?

Vertelde het net tegen mijn vrouw, die was niet erg enthousiast door de vorige ervaring;)

12. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    638
    Trofeepunten:
    348
    Vanaf Brussel moet je (formeel) je treinticket ophalen.
    Schermafbeelding 2025-04-03 111213.jpg

Robinho vindt dit leuk.
  13. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    354
    Trofeepunten:
    63
    Daar ben ik bekend mee inderdaad, maar is er geen issue als je je ticket niet scant op het station (als dat uberhaupt kan op ZWE) of in de trein gecontroleerd wordt?

14. Maarten_22

Maarten_22 Silver Tier

Leuk Bevonden:
    204
    Trofeepunten:
    268
    Van/naar ANR/ZWE is er geen enkele controle.

Robinho vindt dit leuk.
  15. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.168
    Trofeepunten:
    358
    Vanaf Brussel krijg je geen digitale boarding pass en moet je bij de incheckbalie jezelf melden, je mag daarna wel, als je goud, platinum bent plaatsnemen in de Eurostar lounge aan de overkant.
    Lounge houdt niet over maar een blikje frisdrank of biertje kan.

Vanaf Antwerpen krijg je wel je boarding pass is mijn ervaring en actief met scannen zijn ze niet in de trein, je zit op plekken waar meer KLM passagiers zitten, of het is elke keer wel heel toevallig dat ik steeds allemaal klm tickets daar zie, ben pas 1x daadwerkelijk gescand, en ook vaak genoeg de trein niet genomen. Wel moet er bij worden gezegd alles binnen Schengen, al vraag ik mij af waar in Antwerpen je zou moeten melden als je geen boarding pass voor de trein krijgt, de nmbs balie is daar niet meer voor…

Ambtenaruh en Robinho vinden dit leuk.
  16. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    354
    Trofeepunten:
    63
    Okay lijkt erop dat het geen issues gaat opleveren, thanks.
    Nu is wel het miles ticket ineens weer weg (natuurlijk:rolleyes:), maar als die hopelijk weer terugkomt gewoon boeken dus!

17. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18
    Afgelopen week gereisd vanuit Antwerpen naar de Verenigde Staten.
    Niets gescand , niemand gezien en op Schiphol is er niks gevraagd bij het inchecken.
    Kon niet inchecken via de app (zoals altijd) maar wel via de website.
    Op de terugreis ook alles probleemloos verlopen.

Robinho vindt dit leuk.
  18. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.452
    Trofeepunten:
    558
    KLM kan de regels elk moment veranderen, en dan met name de handhaving. Systemen zijn gekoppeld (meer precies: info wordt gedeeld), want ze wisten vroeger precies wanneer het treinticket was afgehaald op het station. Het kan elk moment gebeuren dat ze ook weten of je je ticket gescand hebt om door het poortje te lopen in Antwerpen. Meer en meer mensen zijn nu gebruik aan het maken van deze goedkope tickets, dat bevestigde de platinum servicelijn vorige week ook.

@Robinho als je een boeking maakt die pas voor over een paar maanden is, kies dan op zijn minst een trein die op een redelijke tijd vertrekt. Als KLM procedures aanpast in de tussentijd, kun je altijd nog met een gewone trein naar Antwerpen om daar even het station in en uit te lopen. Geldt wel voor alle passagiers in je boeking natuurlijk.

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.168
    Trofeepunten:
    358
    Dat KLM de regels kan aanpassen om te controleren of passagiers daadwerkelijk de trein nemen is duidelijk.

Echter er is nogal een verschil met de huidige situatie ten opzichte van vroeger, dat ze precies konden zien wanneer het ticket werd afgehaald is makkelijk in te regelen omdat de nmbs medewerker in het systeem de reservering moest opzoeken en manueel een ticket uitprinten, in de huidige situatie krijg je een digitale boarding pass die je nergens hoeft te scannen in Antwerpen om op het platform of om in de trein te komen.
    Blijft over dat de enige ‘scan’ die ze kunnen doen dus de scan is in de trein bij de zitplaatscontrole, maar die zal nooit 100% waterdicht kunnen zijn, en belangrijker, je krijgt ook al de boarding pass voor de vlucht vanaf Schiphol, en met vertragingen meegerekend kunnen ze die onmogelijk invalideren omdat je op het hele traject controle kan krijgen, dus ook net voor aankomst op Schiphol, dus zou je dan passagiers die alleen met handbagage reizen bij de gate moeten gaan weigeren, nadat ze wel succesvol de veiligheidscontrole zijn gepasseerd, ook passagiers die wel gewoon de treinreis hebben gemaakt maar waar niet of niet goed gescand is…

Heel simpel gezegd daar gaat KLM niet aan beginnen, want juridisch is de basis van weigering ook nog eens een grijs gebied, het staat in de ticketvoorwaarden dat je de segmenten in de juiste volgorde moet gebruiken, maar je verstoord het reguliere proces niet omdat je bagage moet afgeven of ophalen op Schiphol dus heeft KLM geen extra handelingen en valt de redelijkheid om een ‘boete’ op te leggen wel weg.

Al moet worden gezegd dat KLM natuurlijk wel wat zou kunnen met een eventueel lidmaatschap van flying blue.
    Dus het advies is wel om de reis te maken zoals je boekt om eventuele problemen, hoe klein de kans ook wel te voorkomen.

20. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.452
    Trofeepunten:
    558
    Daar hoeven geen regels voor worden aangepast, de regel is dat je verplicht bent die trein te nemen. Dat is nooit veranderd.

Ze hebben het zelfs nog explicieter vermeld op je ticket en je krijgt per mail een video toegestuurd waarin het ook nog vermeld wordt. Zit geen woord Spaans tussen. Uiteindelijk maak je zelf de keuze om niet in Antwerpen die trein te pakken. Als het een vlucht Krakau - Amsterdam - eindbestemming zou zijn, klinkt het al minder raar dat je een nieuw ticket nodig hebt als je die eerste vlucht niet neemt.

Wat KLM ermee doet, herprijzen van het ticket op Schiphol, daar kun je van alles van vinden en daar is ook wel wat jurisprudentie over, alleen heb je daar weinig aan als je met je gezinnetje op Schiphol staat en de keuze hebt om 1800 euro bij te betalen of thuis te blijven.

Deel Deze Pagina