Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

1. kingdied

kingdied Newbie

Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb nu een vlucht van ZYR naar JFK via Amsterdam voor morgen.
    Zojuist ingecheckt, maar krijg een confirmation van checkin, geen boardingpass.

We have an important update about your upcoming trip by train and aircraft. Instead of receiving a typical boarding pass, you can use this confirmation e-mail to collect your boarding documents for the train and aircraft. Please read the following instructions carefully to ensure a smooth experience

Ben eigenlijk niet van plan naar Brussel af te reizen. Zou ik op Schiphol gewoon mijn ticket krijgen naar JFK of is het risico te groot?

Laatst bewerkt: 20 jun 2025
  2. Kilian

Kilian Silver Member

Leuk Bevonden:
    412
    Trofeepunten:
    308
    Nee, bij vertrek vanuit Brussel moet je de instapkaart afhalen bij de AF/KL balies.

3. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    145
    Trofeepunten:
    43
    Klopt!

4. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    767
    Trofeepunten:
    368
    En als je rechtstreeks naar Schiphol gaat en het 1e deel overslaat dan wordt het bijbetalen. Reken op €500 extra.

5. kingdied

kingdied Newbie

Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Zojuist op Schiphol vast mijn ticket afgehaald - bleek om ID verificatie te gaan. Dan lijkt mij dat ik nu safe ben op ZYR - AMS te skippen?

6. Maarten_22

Maarten_22 Silver Tier

Leuk Bevonden:
    209
    Trofeepunten:
    268
    Is een grote gok, op ZYR zit een ticketbalie waar je normaalgesproken je treinticket moet ophalen. Niet op Schiphol.

7. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.540
    Trofeepunten:
    373
    Ticket bedoel je mee boaringpass? Idd in Brussel haal je de boardingpass op, anders krijg je alleen een check in bevesting zover ik weet, en daar kan je verder niks mee.

8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Die ID check vindt dan ook plaats op Brussel Midi inderdaad en dan krijg je een (papieren) boarding pass.
    Pas bij aankomst in Parijs kan je opeens een digitale boarding pass verkrijgen voor de volgende vlucht, er vindt daar trouwens geen verdere controle plaats of je de trein wel of niet genomen hebt, want ik ben vaker niet dan wel gecontroleerd op de trein van Brussel naar Parijs als ik met een Air France ticket reis.

Het zou raar zijn als je ondanks dat check in open is wel een boarding pass kan krijgen uit een zuil in Amsterdam als je de treinreis nog niet aangevangen hebt en daar nog niet hebt gemeld.
    Of je na het afhalen van het ticket in Brussel de trein wel of niet neemt zal richting Amsterdam ook niet zoveel uitmaken, want hoewel de kans op controle groot is, kan er ook een misscan zijn geweest.

9. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Is al eerder over gepost, maar ik heb dit laatst gehad. Geen BP afgehaald voor treinsegment. Heb toen de vlucht wel kunnen maken (dat was vroeger niet mogelijk, nu dus wel, omdat je je boarding pass zoals hierboven vermeld is al hebt), alleen nu annuleren ze je terugvlucht als de treinreis (volgens hen) niet gemaakt is. Dat gebeurt enkele dagen voor je terugvlucht.

10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Ik had die post ook gelezen, maar dacht dat dit over een segment uit Antwerpen ging, waar je, althans in alle gevallen dat ik vanaf Antwerpen vertrok wel een digitale boarding pass heb gekregen en dat ze daarna opeens de vlucht annuleren.

Op Brussel Zuid is het inderdaad niet moeilijk omte controleren of je bij de balie bent geweest, als je vanaf daar vertrekt krijg je een incheckbevestiging online en een fysieke boarding pass daar.
    Dat je dan wel op Schiphol de boarding pass krijgt is bijzonder aan de ene kant, of eigenlijk ook weer niet, want de check in is natuurlijk wel geopend, en de zuil kan de verificatie ook doen.

Wel is het zo dat je in princiep moet reizen zoals op het ticket vermeld staat anders zijn er inderdaad risico's.
    Die zijn enkel nihil als je het laatste treinsegement vanaf Schiphol terug niet neemt, je hebt immers je eventuele bagage al, je verstoort niet het proces, dus je kan daar nooit een naheffing voor krijgen als men dat al zou kunnen controleren.

Ruut vindt dit leuk.
  11. Miya

Miya Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.010
    Trofeepunten:
    313
    Nu paar keer gedaan via Antwerpen, ging prima.

12. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    145
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb komende zomer nog ZWE-AMS-FLR op de planning maar terugreis met HV vanaf een andere luchthaven naar alleen AMS in een andere boeking. Dan zou het geen probleem zijn lijkt me.

13. kingdied

kingdied Newbie

Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Update: mijn vlucht werd ongeveer een half uur na aankomst trein vanuit Brussel gecancelled ivm no-show.

Direct via de platinum lijn gebeld. Ik had in de app een melding staan dag ervoor dat er een ID verification moest worden gedaan op de airport. Daardoor maakte service balie op Schiphol een uitzondering en konden we alsnog vliegen. Er werd overigens ook om bewijs gevraagd - pintransactie of een foto in de trein.

Normaal gesproken betaal je voor economie €500,- per ticket bij het missen van een leg. Ik ga het in ieder geval niet nog eens proberen.

FlyingFonz, Menno en Ruut vinden dit leuk.
  14. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    767
    Trofeepunten:
    368
    Told you..

FlyingFonz en SvnKngs vinden dit leuk.
  15. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    324
    Trofeepunten:
    63
    Onlangs Antwerpen - USA met KLM gereisd. Probleempje: mijn visum staat in mijn oude, verlopen, paspoort. Bij online check-in blijkt al snel dat nieuwe paspoort niet aan een ESTA of visum gekoppeld is. Servicedesk gebeld, advies was om “gewoon” de trein ZWE-AMS te nemen en op Schiphol in te checken voor vlucht naar USA. Dan maar geen vaste zitplaats in de trein. Een paar uur later weer gebeld, zelfde advies. Treinreis was inderdaad geen probleem ;) Inchecken op Schiphol was met dit verhaal ( en twee paspoorten) ook geen probleem. Ook bij aankomst USA binnen twee minuten door de immigratie.

chrismemore vindt dit leuk.
  16. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.540
    Trofeepunten:
    373
    In Antwerpen is voor zover ik weet nog steeds geen balie waar je uberhaupt een ticket kan afhalen. Vorige zomer ben ik 2x de hele hal doorgelopen op zoek naar een balie, en uiteindelijk zei een medewerker dat die er al een paar jaar niet meer is.

17. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Er is nooit een dedicated balie geweest, vroeger moest je je ticket ophalen bij de NMBS balie, maar door het nieuwe systeem dat je de boarding pass krijgt hoef je daar niet langs.
    Ik kan mij zo voorstellen dat als je je ticket niet krijgt KLM dan aangeeft dat je alsnog naar de NMBS balie moet omdat die ook Eurostar tickets kunnen verkopen en dat zij iets moeten of kunnen doen.

18. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    145
    Trofeepunten:
    43
    Ik doe nu de run Zwe-Ams-Cdg-trn. Er stond weken in de klm app dat ik moest inchecken op de luchthaven. 30 uur voor vertrek vanuit zwe kon ik toch inchecken. En ik kreeg boardingpasses voor alle segmenten. Ik ben braaf naar Zwe gegaan. Ben nog even naar de nmbs balie geweest. Medewerker zei dat ik niks hoefde te doen. Bij het instappen in de trein heb ik de boardingpass laten zien. Maar hij is nergens gescand door Eurostar medewerkers.

In Amsterdam ben via skypriority checkin naar boven gegaan. Bij de medewerker die bij skypriority poortje staat nog gevraagd of ik iets moest doen, maar dat hoefde niet. In de lounge heb ik nogmaals deze vraag gesteld, maar zelfde antwoord.

Ik heb nog wel wat foto’s gemaakt onderweg. Ik ben benieuwd of de terugreis nog iets geannuleerd gaat worden.

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Als je de boarding pass krijgt dan hoef je inderdaad niets te doen.

Ik doe meerdere keren per jaar opstappen in Antwerpen, en men controleert wel bij het naar binnen stappen of je een boarding pass hebt, maar inderdaad scannen heb ik eigenlijk nog niet gehad, vermoed dat dit ook niet kan.
    Wel zitten de 'KLM-Air France' passagiers wel vaak op een vaste plek, of het moet wel heel toevallig zijn dat ik altijd een boel passagiers met boarding passen om mij heen zie dus mogelijk dat men daar iets zal afvinken. (Maar ik vermoed van niet want ook ik heb wel eens een treinsegement gemist...)
    De enige keer dat dit afwijkt als ik een upgrade krijg naar 1ste klasse, dan is economy vol en wordt je willekeurig ergens op een plek neergezet lijkt het, want die stoelen wijken wel altijd af.

Dat van de KLM app staat er wel vaker, maar in de boeking kan het wel, of als het in de app zoals vandaag niet kan, dan kan het wel weer via de website en krijg je daarna alsnog de boarding pass.

20. dutchskies

dutchskies Blue Tier

Leuk Bevonden:
    206
    Trofeepunten:
    43
    Afgelopen week kleine hartverzakking bij het zien van mijn XP overzicht daags na het overslaan van ZWE-AMS. "This flight has not been flown and cannot be credited", terwijl vervolgvlucht er wel in stond. Verwerkingsduur van de treinreis blijkt iets langer te duren, twee dagen na de vlucht stond alles wel goed in overzicht. Terugreis was ok.

Deel Deze Pagina