Overstap CDG of niet?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Flyer1981, 10 nov 2018.

  1. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    Een hele goedemorgen allemaal! :) Mag ik advies van jullie vragen?

    Ik neem mijn ouders (bijna 70 jaar) mee naar Kaapstad. Nu kan ik kiezen voor de rechtstreekse vlucht naar Kaapstad met onze blauwe trots of met een overstap van 1:25 uur op CDG. Overstap scheelt bijna 140 euro pp. Dus de moeite waard om de checken.

    Uit eigen ervaring weet ik dat de overstap, als alles meezit, haalbaar is. Moet wel de pas er in houden. En in dat laatste zit de crux. Mijn ouders zijn ook de snelste niet meer en zijn een stuk minder ervaren vliegers als ik. Mijn vader is 100% in orde en wil de bij aankomst gelijk de Tafelberg beklimmen :eek: Maar mijn moeder heeft wat kleine mankementen en kan conditioneel niet opeens de snelheid opvoeren mocht het nodig zijn.

    Kunnen zij samen met mij gebruik maken van mijn FB Gold voordelen? Belangrijkste is Sky Priority en de eventuele wachtrijen.
    Wat zijn de criteria voor assistentie op zowel AMS als CDG? Wanneer kom je daarvoor in aanmerking. Ik denk dat mijn moeder daarvoor (gelukkig) te goed voor is, maar wellicht het proberen waard?

    Met bovenstaande info. Zouden jullie rechtstreeks gaan of via CDG? Wat ook handig om te vermelden is dat de terugvlucht naar Amsterdam sowieso met een overstap is in CDG. Beide kanten rechtstreeks zou richting 900 euro gaan en dan praten we over 350 euro extra pp.

    Alvast bedankt!
     
  2. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    405
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Hi Flyer1981,

    Ik ben een keer via CDG naar HKG in december gevlogen met 3 kids dus de situatie is enigzins vergelijkbaar ;-).
    De overstap van ons was ook krap en toevallig kwam ik mensen tegen die naar Zuid-Afrika gingen, het was een avondvlucht rond 10pm-11pm als ik me niet vergis.
    Op dat moment was CDG aardig uitgestorven, de crux is dat je naar niet-Schengen moest. Ik weet niet of dit standaard was, maar er was op die avond 1 loket open voor niet-schengen. Priority lane was zelfs gesloten dus ik kon er geen gebruik van maken, helaas. Doordat er een loket open was, miste ik bijna mijn vervolg vlucht. Gelukkig kregen de HKG en Zuid-Afrika gangers voorrang bij de douane op dat moment. Ik kon zelfs even de lounge in. Dus ja, Ik had ook Sky Priority en nam mensen (nijn gezin) mee die geen SP waren. Zelfs de lounge deed niet moeilijk in ons geval.

    In jouw situatie zou ik vragen om assistentie ten behoeve van je ouders, dan zoef je langs douane etc en dat scheelt aanzienlijk tijd/stress. Ik zou Air France bellen voor verder instructie inzake assistentie op CDG, op Schiphol moest je vroeger een nummer bellen en een hostess ‘reserveren’. Dat kan verandert zijn nu, dat moet je even navragen.

    Het is een aanzienlijk bedrag wat je bespaart, de route via CDG scheelde ons € 200 pp dus maal 5 ook een aanzienlijk bedrag. We hadden geen afspraken staan dat we perse een bepaalde moment moeten arriveren en dag later zou geen probleem zijn. Gelukkig kwamen we gewoon op tijd aan. Indien je vertraging hebt dat wordt alles via EU-261 geregeld, dan ontvang je zelfs een compensatie voor 3 personen.

    Dit is een afweging die je zelf moet maken wel of niet via CDG, maar als je geen strakke afspraken hebt dan is het geen probleem via CDG. Air France weet dat de overstap krap is en weten dat jullie met de vlucht mee moeten en zullen jullie helpen waar het kan. Dat zijn mijn ervaringen bij AirFrance.

    Ik zag de reizigers die naar Zuid-Afrika vlogen ook tijdig door de douane gaan. Eind goed al goed!
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  3. Mark_85

    Mark_85 Blue Tier

    Berichten:
    190
    Leuk Bevonden:
    308
    Trofeepunten:
    63
    Ik zou met twee mensen op leeftijd de gok niet nemen en de bijbehorende stress en gewoon rechtstreeks vanaf AMS vliegen.
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  4. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Ik zou de overstap wel nemen; en assistentie regelen. Die hebben de shortcuts op de luchthaven, crossen je met een privé busje rond en je kunt hiermee de grote drukte en loopafstanden vermijden. Dienst is kosteloos, wel tijdig regelen via KLM of AF. Ook advies om naar te vragen bij inchecken (ter bevestiging) en tijdens de eerste vlucht voor take off aan de stewardess, kunnen ze allemaal zien op hun tablet.
     
    FlyingFonz, lloydje33, jongesander en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    Dank allemaal voor de snelle en uitgebreide reactie. :)

    @WHM, in ons geval zou het om de JOON ochtendvlucht gaan. Dus dat betekent dat de vluchten richting de USA ook vertrekken Zal wel eens stuk drukker zijn dan de avondvlucht.

    @Urbanjazz , dank voor de informatie! Is zeer bruikbaar.

    Ik ga er verder mee. Zal laten weten wat de keuze geworden is.
     
  6. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Zou even met AF bellen en als ze voor assistentie willen zorgen in cdg gewoon boeken, prijs is lager en meer xp.
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  7. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Ik reis vaak via CDG als overstapluchthaven.
    Vooral de ochtendvluchten willen nog wel eens vertraging hebben. Hoe vaak ik wel heb meegemaakt dat het halve vliegtuig een intercontinentale overstap moet hebben die erg krap was gepland...
    Zelf ook paar keer meegemaakt voor mijn overstap naar Miami.
    Oftewel... vaak krappe overstaptijden met stress om je overstap te halen (is mijn ervaring). Uiteraard ligt dit geheel aan je overstaptijd op je ticket.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2018
  8. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    Besluit is genomen. Als ik zelf zou mogen kiezen, dan zou ik via Parijs gaan. Maar om stress te vermijden voor mijn ouders hebben we(lees: zij ;)) besloten om heen de rechtstreekse vlucht te pakken.

    Op de terugweg hebben we wel de overstap in Parijs, dus ik heb voor de terugvlucht wel assistentie gevraagd.

    Wel allemaal bedankt voor advies en tips :)
     
    ph-mkk, lloydje33, Daan3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina