OTA boeken of rechtstreeks vliegtuigmaatschappij

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door FlyingDuck, 23 mei 2021.

  1. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Hallo iedereen,

    Ben mij aan het verdiepen in vliegtuigmaatschappijen en hun rewardsprogramma's. Al heel veel kunnen lezen hier en veel lesmateriaal gehad.
    Onderdeel hiervan is boeken via OTA of rechtstreeks bij de maatschappij. Lees hier op het forum veel mensen die via OTA boeken, maar ook mensen rechtstreeks. Ligt denk ik vooral aan de prijs/voorwaarden, wanneer iemand een bepaalde instantie gebruikt om te boeken.

    Op Thepointguys ook verschillende artikelen gelezen over OTA en die wijzen toch op dat de kleine lettertjes van OTA voor problemen kunnen zorgen, als de reis niet volgens plan gaat. Eigen ervaring afgelopen zomer heeft hier ook aan bijgedragen. OTA die geen geld terug wilde betalen etc.

    Voor de korte vluchten valt mij op dat OTA boeken niet veel verschil is met rechtstreeks boeken. Maar lange vluchten kunnen zo 400 euro goedkoper zijn via OTA dan rechtstreeks. (Ook al pak je precies dezelfde vliegtuigmaatschappij en service als bij de OTA).

    Hoe gaan jullie hiermee om? 100 euro verschil vind ik iets anders dan 400 euro verschil per persoon. Hoe pakken jullie dit aan om toch rechtstreeks te boeken met de prijs van OTA. Of is dit niet mogelijk als particulier? Denk dat veel mensen deze vraag hebben na de pandemie.

    Begrijp zelf ook dat je nooit altijd voor een duppie op de eerste rang kan zitten en dat je soms iets meer kwijt bent dan maar dan "betere" service kan verwachten. Alleen soms is het verschil te groot, dat het risico nemen aantrekkelijker wordt.

    Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring.
     
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het boeken via OTA heeft mij veel geld bespaard, ook omdat deze combinaties aanboden die de luchtvaartmaatschappijen zelf niet konden.

    Maar gezien de vele problemen met de OTA bij het terugkrijgen mag niets meer via een OTA geboekt worden, temeer omdat ook nu nog veel wijzigt en ik bij KLM binnen 10 minuten een voucher of omboeking voor elkaar heb.

    Uiteindelijk wacht ik nu nog op 1 terugbetaling van een OTA die men al heeft ontvangen van de luchtvaartmaatschappij maar die ze in alle rust handmatig naar mij gaan overmaken.
    De rest is gelukt via de credit card maatschappij of met hulp van juridische afdeling van mijn werkgever. Maar geeft al aan hoe lastig dit is met een OTA.

    Voor een vakantiereis in normale tijden zou je een OTA kunnen overwegen, maar voor mij met bijvoorbeeld PA service van KLM is er geen haar op mijn hoofd die dat zal overwegen.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  3. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    483
    Trofeepunten:
    63
    Op de momenten dat ik vlieg wil ik dat dit zo soepel mogelijk verloopt. Door de woekerverhalen van het internet en bij kennissen, loop ik met een grote boog om de OTA's heen.

    Nu zal in de praktijk het ongetwijfeld vaker goed gaan dan fout met een OTA, maar mij is het de innerlijke stress van 'wat als dit, wat als dat' gewoonweg niet waard voor de keren dat ik het vliegtuig instap.
     
  4. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Denk dat zakelijk OTA boeken sneller niet gedaan wordt dan prive OTA boeken. Maar als je prive boekt en OTA veel goedkoper is (bv 400 euro). Hoe ga je dan toch proberen direct een betere prijs te krijgen? Of is dit niet mogelijk?

    Dus die 400 euro verschil neem je dan voor lief? Of probeer je dan toch op een andere directe manier de tickets goedkoper te krijgen?

    Bedankt voor jullie feedback in ieder geval!
     
  5. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben een prijsgevoelige "leisure" reiziger die in de afgelopen jaren 90% van zijn tickets bij een OTA (CheapTickets) heeft geboekt. Omdat ik voornamelijk goedkope tickets boek, is €10 korting al snel tientallen procenten van de ticketprijs.

    Vaak is het boeken bij een OTA wel omslachtiger - je moet vinkjes uitvinken dat je geen onzinverzekeringen wil en bij een luchtvaartmaatschappij zoals Ryanair moet je je emailadres voor het inchecken zien te achterhalen. Verder gaat het vaak goed, maar in de huidige tijd moet je weleens iets wijzigen en soms wordt daar moeilijk over gedaan. Ik heb nu ook een ticket waarbij de OTA en/of KLM hebben geweigerd om een wijziging aan te brengen en die is dus "verloren gegaan". Wellicht probeer ik daar nog achteraan te gaan, maar je moet het maar leuk vinden om je gelijk te halen.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  6. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ja het is een beetje afhankelijk van hoe vaak en waarvoor je vliegt. Vlieg je 5 keer per jaar voor vakantie dan kun je prima bij een OTA boeken. Vaak gaat het wel goed. Gaat het een keer niet helemaal soepel dan is het dit wel waard want je bespaard genoeg.
    Als je voor zaken 50+ vluchten per jaar maakt dan neem ik persoonlijk niet de moeite om via een OTA te vliegen aangezien ik vele malen meer voordeel heb om direct bij een airline te boeken. Ook is de kans dat het fout gaat groter aangezien ik meer vlieg, dus dat risico neem ik niet. Als ik kijk naar al mijn vluchten die geboekt stonden aan het begin vd coronacrisis die ik moest annuleren of omboeken dan zijn deze allemaal 100% terug gekomen of omgeboekt. Zonder enige vorm van interventie!
    Dit is in ons bedrijf best een discussie ook. Mijn vp of sales wil dat ik via skyscanner het goedkoopste ticket pak en dat is vaak bij een OTA. Onze afdeling finance zegt dat ze liever direct bij de airline een boeking willen hebben vanwege de voordelen en betere service (en dus minder kosten!) op het moment dat het niet goed gaat. Daarnaast is een airline altijd 24/7 bereikbaar en een OTA vaak alleen kantooruren.
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De richtlijn voor mij is duidelijk vanuit mijn werkgever, enkel en alleen via de luchtvaartmaatschappij zelf.
    Als alles wat in rustiger vaarwater zit dan valt er misschien weer over te praten, want een OTA kan wel degelijk constructies maken die direct bij een luchtvaartmaatschappij niet kunnen, althans zeker niet voor die prijs.

    Al moet worden gezegd, juist een crisis als de huidige zorgt er wel voor dat je echt zie hoeveel beperkingen je hebt met een OTA dat die een wijziging moeten accorderen bij de luchtvaartmaatschappij.
    Dat werkt voor mij simpelweg niet, ik moet direct en snel kunnen beslissen en dan moet de aanpassing ook geregeld zijn.
    De tijd van onbezorgd vliegen is er op dit moment niet en is de kans groot dat er wat wijzigt.
     
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Een betere prijs krijgen die een OTA heeft is niet altijd mogelijk met combinaties die wel volgens de ticketvoorwaarden kunnen, maar door de luchtvaartmaatschappij niet zo aangeboden worden.

    Die grote verschillen met een OTA zit hem vooral in bijzondere constructies, bij reguliere tickets (lees retourtickets) kan het door wat kortingen enkele tientallen euro's zijn, maar die neem ik, of laten we zeggen mijn werkgever voor lief.

    Wanneer ik privé vlieg kies ik tegenwoordig niet specifiek meer voor de goedkoopste vlucht, wat dat aangaande werken voordelen van een bepaalde status binnen een alliantie wel, ik zie mijzelf simpelweg niet meer zitten op stoel 23B achterin een Airbus 320... Voordelen van lounge toegang, gratis stoelselectie voorin is ook wat waard.
     
    Thijsk, VinceG en Tim82 vinden dit leuk.
  9. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Nou dat zou ik met budget airlines niet zo stellig durven te beweren. Heb met Blue Air en Wizz air heel andere ervaringen... Dat doe ik dus ook niet meer voorlopig, reizen met low cost maatschappijen.
     
  10. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Heb als voorbeeld bij Air Baltic gewoon gebeld, en dat uitgelegd wat ik wou. En het was aan de lijn wel boekbaar, wat ik via hun website niet voor elkaar kreeg. Dus allicht is dat ook een idee, even bellen voor het boeken?
    Plus dat ik al bellend ook al meerdere keren een goede stoel kreeg door de vriendelijke agent aan de lijn, waar ik normaal voor had moeten bijbetalen.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  11. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Sorry, had even erbij moeten zeggen dat ik low cost airlines even buiten beschouwing laat :D.
     
    Javadest, Thijsk en Tim82 vinden dit leuk.
  12. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    483
    Trofeepunten:
    63
    Op het moment dat ik te grote verschillen zie tussen de prijs rechtstreeks vs een OTA, probeer ik waar mogelijk mijn reis aan te passen of andere data te selecteren om het gat ietwat te dichten.
     
  13. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Vind wel een goede tip om ook te bellen, soms vergeet ik dit gewoon in deze digitale wereld... Ga denk de volgende keer het reisschema gewoon voorleggen met de prijs, misschien kunnen ze me dan wel helpen.

    Vind heel fijn alle reacties! het is jammer dat OTA soms zulke gunstigere tarieven heeft ten opzichte van vliegtuigmaatschappijen. Kon het vroeger nooit geloven, maar sinds dat ik steeds meer rondkijk, is het toch echt zo.
     
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De ene OTA is de andere OTA niet. En om een klein tipje van de sluier op te lichten, er zijn OTA's in bijvoorbeeld Griekenland die jouw 'digitaal' laten betalen en de tickets met Cash aankopen bij de luchtvaartmaatschappij.

    Ik laat maar even in het midden waarom dat is.
     
    Thijsk, VinceG, FlyingDuck en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Tja, Griekenland he.
     
    Thijsk en Ruut vinden dit leuk.
  16. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Volgens mij krijgen we nog geld van Griekenland...
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  17. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Ehhh .. de vraag stellen is vragen naar een bekende weg.. mijn ervaring is dat het tientjes werk is ipv honderden euro’s. Of het is een zgn touroperator tarief met strakkere regels. Voor 20 euro korting geboekt bij opodo.. inmiddels 12 maanden verder en nog geen Refund .. die 20 euro korting op een bedrag van 1700 euro is totaal onbelangrijk als ik zie wat een strijd en tijd dit kost..
     
  18. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Van het boeken via een OTA ben ik inmiddels ook wel genezen. Voor reguliere simpele lijndienstvluchten is het inderdaad tientjeswerk met een OTA.

    Maar zoals eerder aangegeven, er zijn OTA's die dingen kunnen die luchtvaartmaatschappijen zelf online niet aanbieden en soms ook echt niet via de luchtvaartmaatschappij zelf te boeken zijn. Niet alleen 'lange' overnachtingen met vertrek uit bijvoorbeeld Antwerpen, maar ook combinaties heen en terug met verschillende maatschappijen maar dan wel in de goedkoopste boekingsklassen die als je deze rechtstreeks als enkele reis bij de verschillende maatschappijen zo zou boeken niet voor die prijs mogelijk zijn.

    Ik wacht zelf ook op nog één terugboeking, de enige die met ideal betaald is om 6 euro te besparen. Meest frustrerende is dat de OTA het geld al terug heeft en dus nu de tijd neemt om het terug te betalen.
    Aangezien het een complete prive boeking is kan ik er juridisch ook niet zoveel mee, althans, het bedrag E700 is te laag om daarvoor teveel tijd aan te gaan besteden.
    De rest wat met credit cards is geboekt is al terug, meestal met hulp van de credit card maatschappij, sta inmiddels bij één maatschappij op een zwarte lijst, en bij één OTA dreigen ze al maanden met juridische stappen, maar het feit dat ze dreigen geeft al aan dat ze het niet van plan zijn en het is een ticket van mei 2020 dus dat gaat echt niet meer gebeuren.
     
    FlyingDuck en Ruut vinden dit leuk.
  19. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Wat heb je gedaan om op een zwarte lijst te komen.. misschien sta ik er ook al op.. maar kom op het is toch om echt gek van te worden! Zijn net kleine kinderen die naar elkaar wijzen ipv grote bedrijven/mensen: wordt tijd dat consumenten organisaties zich verenigen ..
     
  20. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Ik heb voet bij stuk gehouden en de credit card maatschappij opdracht gegeven om de vordering te betwisten.
    Men heeft 6 x geprobeerd die betwisting ongedaan te maken, maar de voorwaarden bij een Europese credit card maatschappij zijn echt in het voordeel van de consument. Dit was eigenlijk de enige partij die bleef volhouden, maar ik kon aan de credit card maatschappij aantonen dat de annulering van de vlucht was voor de Corona uitbraak dus dan kan je het niet achteraf daar op gooien, het was simpelweg om 'commercial reasons', en zowel op moment van het boeken van het ticket alsmede bij het bericht van annulering stond keurig in de voorwaarden dat ik mijn geld terug zou krijgen, daarna de spelregels aanpassen in verband met corona is niet hoe het werkt natuurlijk.

    Uiteindelijk heeft men aangegeven dat ik 'wanbetaler' ben en derhalve 'banned' ben op toekomstige vluchten.
    Komt dat goed uit, want werkgerelateerd mocht ik toch al niet met deze Aziatische maatschappij vliegen, en privé zag ik mij toch al niet meer zo snel met de betreffende maatschappij boeken gezien deze voorgeschiedenis.
     

Deel Deze Pagina