Nieuw en wat vraagjes

Discussie in 'Nieuw bij insideflyer.nl' gestart door paul_, 26 jun 2019.

  1. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Hi allemaal zoals eerder aan jullie voorgesteld ben ik Paul en nieuw hier op het forum.

    Ik heb een paar vraagjes waarvan ik het antwoord tot op heden niet heb kunnen vinden op het forum.

    Voor mijn trip naar de US had ik voor ogen om met delta te vliegen ivm xp en Miles, maar mijn baas mailde vandaag dat hij de voorkeur heeft voor american airlines (volgens mij 777 300er) omdat de business class stoelen en service beter is. Hoe is jullie ervaring? Ik mag uiteindelijk zelf kiezen.

    Dan komt ook het loyaltyprogramma van AA in beeld, ik vlieg vooral op midden oosten en Afrika. Is dan FB toch place to go of heeft one world hierin ook zijn merits?

    Hotel vlakbij de zaak is Marriott, ik neig al naar de amex platinum maar heb reeds privium voor ruim 8 maanden te gaan nog dus is dat dan niet dubbel op? Misschien advies om met FB platinum te beginnen en na 8 maanden omzetten naar regular platinum? Iemand ervaringen mee?

    Sorry voor de stortvloed aan vragen maar dit soort dingen kan je beter meteen goed doen anders is het zonde :)
     
  2. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Hi @paul_

    Waar in de US moet je zijn? Als je D1 Suites weet te scoren denk ik dat menigeen die boven AA zou verkiezen, en inderdaad, boeken via Delta en dan krijg je miles over gevlogen afstand in plaats van spend.

    Afrika heeft KQ een grote hub op NBO, midden oosten kun je heen met KL, MEA, Saudia, sommige vluchten van EY op KL nummers.

    De privium is nog betaald door je oude baas toch? Dan maakt het in principe niet heel veel uit dat je hem dubbel hebt.

    Je kunt geen kaart van FB Amex naar regulier Amex "omzetten", wordt gewoon een hele nieuwe aanvraag.

    Ik ben echt ontzettend blij met de reguliere Amex Plat, heb persoonlijk de FB Plat er naast voor Plat for two.
     
  3. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Geen idee wat de D1 suites zijn maar met delta zou ik vluchtnr KL6059 ams-msp krijgen en terug zou kl6058 zijn zelfde route. De korte vlucht msp-Jac is voor mij niet zo belangrijk als dat lange stuk maar comfortabel is!

    De AA vlucht is AA221 ams-dfw en AA220 op de terugweg. Zit overigens Dallas-Jackson dan first ipv business voor de laatste 2 uurtjes.

    Tnx voor de tips!
     
  4. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Delta 1 suites, het nieuwst product in Business class van Delta. Naar MSP vlieg je met de A330, wat best een prima vliegtuig is. Een 777-300 heeft inderdaad een betere business class, maar je vliegt wel met AA, die van de grote 3 in de US toch wel het meest inferieure product aanbiedt (ook ivm vertragingen ed). Delta is wat dat betreft de beste.

    Qua hotels: via de gewone Amex Plat krijg je al zowel Hilton Gold als Marriott Gold, waarbij je met Hilton Gold ook meteen gratis een ontbijt krijgt (voor je werk zal dat niet zoveel uitmaken, voor privé natuurlijk wel). Het volgende niveau is voor Hilton meteen het hoogste (Diamond) terwijl Marriott eerst nog Platinum, dan Titanium en vervolgens Titanium Ambassador heeft. Mocht je heel veel gaan overnachten in het jaar (lees +50 nachten), dan kan Marriott inderdaad de beste optie zijn.

    In de USA zijn domestic "first" vluchten wat wij zien als "Business Class" (ze hebben daar enkel First, Premium Economy en Economy).
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  5. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Qua creditcard zou ik je aanraden nu gold te nemen en om te zetten naar platinum. Krijg je twee keer bonus en als je Flying Blue American express neemt 30 + 60 XP.

    Delta zou ik ook prefereren, American Airlines is in mijn ogen minder.

    Afrika heeft ook veel star alliance vluchten, onder andere Lufthansa en Brussels Airlines. Via Kenia heb je ook veel connecties met Kenya Airlines en dat is weer Skyteam
     
  6. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Als ik zie wat voor vertragingen en negatief nieuws AA in de USA genereert zou ik zeker niet voor AA kiezen.
    Vorige week AA gevlogen van LGA-MIA en dat was prima en gelukkig op tijd. Maar ik hoor en zie veel mensen klagen over slechte service en veel vertragingen.
     
  7. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Helder verhaal!
    Delta top AA flop o_O

    Na de tip van nvgfocus :)gekeken vanaf Brussel als alternatief nu. Prima vlucht tijden en geeft 72XP en 14k Miles. AF uitgevoerd door delta. Scheelt de baas €1300 en ik kan ipv AA met AF/Delta vliegen. :cool:
     
    Carel1, VinceG, Thijsk en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Glad to help!
    Veel plezier en succes! Eerste trip met je baas?
     
  9. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Eerste trip meteen solo
    Baas blijft lekker op kantoor zitten en ik mag naar HQ voor training/inwerk periode.
    Ach het is geen straf zo.:D
     
    MVA20, Thijsk, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Nou het inwerk schema is bekend en ik krijg het meteen flink voor de kiezen :eek:

    18-23 augustus - USA Jackson
    2-6 september - Turkije
    17-19 september - Israël
    23-27 september - Azië (zuid-Korea + Singapore
    7-11 oktober - Egypte + Libanon
    14-17 oktober - Dubai
    4-7 november - Kaapstad zuid Afrika

    Nu mijn vraagjes nog aan de ervaren reizigers:

    - is een 2e paspoort handig als ik straks usa en Israël stempels heb staan met het oog op reizen naar Libanon/Irak/saudi? Heb daar wel eens iets over gehoord en wil liever niet uren bij de douane aldaar staan :oops:
    - zag mooie vluchten met Kenya airways bijvoorbeeld voor cape town, deze zijn deels uitgevoerd door kulula. Heb ik dan nog steeds recht op de Miles/XP?
    - is het slim om een premium IF af te nemen met het oog op de FB gold challenge? 90XP lijkt me geen enkel probleem met dit schema, maar doordat alles boven de 4 uur standaard in business class moet heb ik volgens mij standaard toegang tot alle priority diensten.
    - ik heb de amex platinum besteld, leek mij de juiste keuze. Ik kan helaas nog niet inloggen, ben benieuwd wat een reward reis in amex punten zou kosten (bijvoorbeeld ams-JFK in business) en of het misschien verstandiger is om de punten om te zetten naar FB Miles (12.500 amex points = €50 value dus 0,004 dramatisch).
    FB Miles lijken me waardevoller bijvoorbeeld met promo deals kom je richting 0,025 per mile als het een beetje meezit. Ook iemand bekend met conversie ratio? 1 amex point = ?? Miles?

    Flinke lap tekst weer ik hoop dat ik weer wat meer wegwijs kom :)
     
    lloydje33 en Robby43 vinden dit leuk.
  11. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Geweldig vooruitzicht joh! Bijna alemaal leuke landen om te bezoeken :)

    2e paspoort is m.i. niet nodig voor de stempels. USA stempel geeft geen probleem en Israël stempelt op los velletje, dus niet in je paspoort. Andersom geeft het ook geen problemen. Let er op dat je wel een visa voor de VS moet aanvragen na bezoek aan Irak (of vallen die niet meer onder de ‘Muslim-ban’ landen?)
    Als je veel visa moet aanvragen is een tweede paspoort wel handig (vooral als je je paspoort fysiek moet opsturen naar een ambassade).

    Premium IF heb je ook geen voordeel bij denk ik. Je hebt alle Premium diensten en zult zelf snel Gold worden in dit tempo :) het heeft enkel nut als je snel op vakantie/privé gaat vliegen en dit niet in business class doet.

    Conversie punten Amex weet ik niet eerlijk gezegd, ik heb enkel een FB Amex.
    Let er wel op dat Amex in veel landen nauwelijks wordt geaccepteerd. Zorg dat je een alternatief bij je hebt, bijvoorbeeld Mastercard of Visa
    Veel plezier!
     
    paul_ vindt dit leuk.
  12. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Bedankt voor je reactie! Mijn vermoeden dat ik niet perse voor FB status hoef te gaan klopt dus wel redelijk.

    Ik zal proberen daar waar mogelijk korte reviews te maken van de vluchten en service met de verschillende operators :D
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Mooi programma zeg, geniet ervan!
     
    paul_ vindt dit leuk.
  14. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Als ik jou was zou ik wel voor de challenge gaan. Met zo'n reisschema gaat je platinum makkelijk halen. Met de challenge ben je eerder gold en dus ook eerder platinum. Ik vind op de korte vluchten gratis EC stoelen wel een pre. Daarnaast kan je met FB Amex platinum ook je status delen met iemand.
    Dat is m.i. die investering van die paar EUR wel waard.
     
  15. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Als je FB platinum bent en je hebt geen amex FB platinum dan mag je dus geen status delen? En moet je die status verplicht delen met je partner of mag ik ook een maatje van me die regelmatig economy Europa vliegt hiervoor aanwijzen?

    Ik heb nu voor de reguliere amex platinum gekozen omdat daar hotel/privium/lounge bijzit en ik 60% business vlieg. Als ik dan FB platinum ben en ondertussen een status bij Marriott/Hilton/IHG heb opgebouwd dan omzetten naar FB platinum voor status delen plus FB Miles sparen. Is dat een voordelige route of loop ik dan veel mis?

    Die challenge ga ik nog eens uitrekenen maar volgens mij gaat alle overige XP verloren na 90 dagen en lijkt erop dat ik in 90 dagen heel wat XP bij elkaar ga vliegen en misschien dan al op eigen kracht gold haal en zelfs nog wat over houd. Ga ik allemaal eens in de rekenmachine gooien misschien zelfs nog wel voordelig om gold challenge te doen en daarna ook bij een andere alliantie te hunten.

    Iedereen iig heel erg bedankt jullie maken van een leek straks nog een pro :D
     
  16. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Omzetten van reguliere AMEX naar FB kan niet - zijn twee aparte producten :) Dus terzijnertijd gewoon opnieuw aanvragen.

    Reguliere plat-kaart is een mooi product! Wat eventueel aan te bevelen is later, is eerst de FB gold aanvragen (30XP + mijlen), dan naar de FB plat upgraden (+60XP en mijlen).

    Ik lees de voorwaarden van de statuschallenge zo dat alle extra XP boven de 90XP in 90 dagen gewoon doortelt naar je 300 voor plat. Dus: stel je verdient er 150, dan ben je gold met 60XP op de teller naar plat. Voor de zekerheid zou je dit bij IF/KLM kunnen navragen. In dit geval heeft het dan zeker wel zin, scheelt je de klim naar silver en gold :)
     
  17. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Een 2e paspoort is handig als je ook naar landen gaat waar een visumaanvraag voor nodig is en dat zijn er zakelijk meer dan als toerist. Dan heb je ook een paspoort als er 1 bij de ambassade ligt.
     
    paul_ vindt dit leuk.
  18. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Je kan alleen status delen met de FB Amex plat card. Die status mag je zelf aan iemand die FB deelnemer is geven. Kijk alleen uit als er iemand al een partner card heeft, want dan gaat de status automatisch naar die persoon (en dat kan pas na een jaar gewijzigd worden :mad:).

    Als je de challenge niet doet, moet je eerst 100 XP voor silver halen, dan weer 180 XP voor gold en dan nog eens 300 XP voor plat. In totaal 580 XP. Met de challenge ben je met 90+300 = 390 XP klaar. Simpele keus lijkt mij.
     
  19. paul_

    paul_ Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    13
    Ok dat moet goed komen, mijn vriendin doet 1x per jaar met vriendinnen een weekje Engeland en verder reizen we toch samen dus dan heeft platinum weinig waarde voor haar :rolleyes:

    Als je XP boven de 90 blijft staan is de challenge idd leuk maar volgens mij is dat niet het geval.

    Even een grove berekening leert dat ik ong 250 XP hoop te halen in de 90 dagen wat genoeg is voor silver en gold (nu 42 xp op de teller) Spelen met startdatum heeft weinig zin omdat met de eerste vlucht 72xp wordt bijgeschreven en ik met mijn huidige 42xp dus direct silver zal pakken en niet meer in aanmerking kom voor de challenge. Wordt dus gewoon op eigen kracht dan maar :D ik doe voor de zekerheid nog even een berichtje in het topic plaatsen zodat iemand van team IF kan bevestigen hoe het zit!
     
  20. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    2e paspoort kan handig zijn (zakenpaspoort), let wel op dat dit paspoort maar 2 jaar geldig is. De stempel in Israël wordt over het algemeen op een los papiertje gezet, dus dat moet geen punt zijn.
    -Kulula zou XP en miles moeten kunnen verzamelen, gezien ze een codeshare hebben met AF/KL, zie ook dit artikel.
    -Ja, waarom niet. Je geeft aan dat je nu op 42XP zit, als je nú je challenge laat ingaan, heb je bij je eerste vlucht 72XP (18 augustus) en wordt je op papier weliswaar zilver, maar je bent wel explorer bij het ingaan van de status challenge.
    -Amex Plat is sowieso de betere keuze, vanwege alle bijkomende voordelen (hotelstatus, reisvoucher, etc), die heb je niet bij Amex FB Plat.

    Lekker reisschema zeg!
     

Deel Deze Pagina