Mileage Run

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door tgrhuis12, 16 okt 2014.

  1. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben al een tijdje bezig met het fenomeen 'Frequent Flyer Miles', maar één aspect kan ik maar niet begrijpen;
    Hoe boek je een mileage run? Ik zie allerlei routes voorbij komen, zoals AMS-MAD-LHR-SIN-LHR-CDG-LHR-SIN-SYD-SIN-LHR-MAD-AMS van Valentijn Kuperus.
    In het artikel staat dat Valentijn dit ticket voor €400,- geboekt heeft. In de reacties staat dat Valentijn dit ticket geboekt heeft voor het tarief MAD-CDG, met alle belastingen en toeslagen van de vliegvelden die aangedaan zijn op de route, maar betaal je dan geen torenhoge brandstofkosten?
    Ook vraag ik me af of zoiets 'gewoon' met een bookingengine te boeken is. Moet zoiets dan geboekt worden door een hele hoop aansluitende enkeltjes met een stopover van minder dan 24 uur bij elkaar te zoeken, en door de maatschappij uit te laten geven?

    Kortom, ik heb al een hele tijd op sites als flyertalk en ikvliegveel.com gezocht, maar veel wijzer ben ik er niet op geworden, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)!
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  2. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Een erg interessante vraag, met een ik hoop ook erg interessant antwoord. In ieder geval een antwoord waar ik ook erg benieuwd naar ben.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  3. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    Hallo tgrhuis12,

    Maak jezelf member van Flyertalk, als je bent geabonneerd.

    Ga dan naar Mileage Run deals, je kunt je dan abonneren op de onderwerpen Good deal premium fares of Good deals in Economy.

    En er nog talloze forums op internet met dit soort deals, bekijk ze, en maak een keuze wat interessant voor je is.

    En voordat ik het vergeet, ITA helpt ook natuurlijk als tool, dan naar Orbitz/Kayak/Expedia etc en boeken.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2014
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  4. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    @Valentijn kan misschien hier één en ander toelichten?
     
    Valentijn en tgrhuis12 vinden dit leuk.
  5. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    ...maar houd de deals op ons forum ook in de gaten natuurlijk ;)
     
    Valentijn, Jan van Putten en tgrhuis12 vinden dit leuk.
  6. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    In principe kan natuurlijk elke vlucht kwalificeren als mileage run, maar je zult proberen de krenten uit de pap te zoeken en de vluchten zo ver en goedkoop mogelijk te vinden.

    Dit zal hoogstwaarschijlijk een error-fare geweest zijn, en niet standaard te boeken.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  7. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    SVDH,

    dat is een mogelijkheid.
    Valentijns tarief was als ik het goed heb te boeken op verschillende websites.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  8. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28

    Was geen error-fare, was namelijk ook Business class tarief naar de USA voor rond de €900.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  9. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Goed idee! Zal ik doen.

    Het zou inderdaad heel erg fijn zijn als @Valentijn hier het een en ander kan toelichten :).

    Natuurlijk!

    Dat klopt. Weet je toevallig ook een soort maatstaaf waarmee je kan bepalen of het een goede mileage run is of niet, bijvoorbeeld tot hoeveel CPM een mileage run de moeite waard is?
     
  10. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143

    Die deal van Iberia/Ba was een error gepost op flyertalk... wat je moest doen is via de multicity aan geven: Madrid naar Sydney (en dan krijg je dus al automatisch madrid londen singapore Sydney) en dan Sydney naar Parijs (en kreeg je automatisch Sydney Singapore London Paris) en dat is dan puur de heen vlucht van madrid naar parijs en en terug het zelfde..

    Dus in dit geval was het redelijk makkelijk om zelf te boeken via de OTA's.. flyertalk stond er binnen een paar uur helemaal vol mee..
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  11. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28


    Probeer een voorbeeld te geven, stel je wilt BA Gold kaart hebben (werk bij BA ticketbalie Amsterdam als ticketing agent).

    Daarvoor heb je 1500 Tier point voor nodig. Silver 600 Tier Points.

    Dit kun je halen in 1 Tier Point run, kosten wanneer er een sales is vanuit Amsterdam ongeveer €1890 (afgelopen maanden), in Business Class (niet het beste voorbeeld, maar ach).


    De route is als volgt AMS-HEL-LHR (overnachting) /-LCY-JFK-PHX (overnachting of in JFK) - HNL/OGG/LIH - PHX-JFK-LCY/-LHR-HEL-AMS, daarbij nog een heleboel Avios, dan is de ratio per Tier Point €1,26, je bent dan 12 maanden Gold (100% bonus avios) en het jaar daarop Silver (100% bonus Avios). Dit kun je doen in 6 dagen uit en thuis.

    Je hebt 2 jaar 100% bonus wat Avios betreft.

    CPM bereken je als volgt, kosten ticket delen door de gevlogen mijlen (inclusief bonus), hoe lager hoe beter.
     
    stijnec, TheoS, Valentijn en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    Hi Mike,

    Bedankt voor de update wat betreft dat tarief.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  13. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    En als je zelf nou een fatsoenlijke deal wilt regelen, is daar een bepaald systeem voor? Of is het gewoon veel proberen op o.a. ITA of Kayak?

    Oké, en hoe vind je zo'n ticket als hij niet op fora gepost is? De mensen die deze tickets posten moeten ze zelf wel ergens gevonden hebben. Een retour HNL met 5 overstappen heen en 5 overstappen terug is voor zover ik weet niet op een OTA zoals Expedia of skyscanner te vinden.
     
  14. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    letterlijk: uren, dagen, weken, maanden zoeken... ik zit inmiddels meer dan 10 jaar op Flyertalk .. zoiets leer je niet overnight (HIER leer je wel weer heel erg veel in korte tijd)
     
    LdVinci en tgrhuis12 vinden dit leuk.
  15. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    tgrhuis12,


    Sorry, was even druk, aantal vluchten BA vertraagd.

    Inderdaad, wat Mike ook zegt, heel veel oefenen en zoeken.

    Gebruik zelf veel ITA, laatste maanden steeds meer aan het verdiepen in Google.

    Neem een kijkje naar www.expertflyer.com of www.kvstool.com, hier kun je tarieven en nog veel meer terugvinden oa voorwaarden ticket, het is niet gratis.

    Maar je kunt je altijd aanmelden voor een free trial.

    Terugkomend op je vraag. De HNL ticket is te boeken op AA.com, BA.com is hier niet voor geschikt.
    En het tarief naar HNL van BA/AA is een mileage fare, en dat is heel belangrijk voor mileage runs.

    Want je hebt ook nog route fares (kun je alleen A naar B vliegen).

    Dan heb je nog Kayak/Orbitz/Travelocity etc.

    Op de meeste forums/OTA's kun jezelf abonneren op een alert en/of email, doen.

    Heb zelf het geluk, dat ik altijd toegang heb tot reserverings systemen (van 8 verschillende airlines, BA/AY/IB/UX/LO/TP/OU/JP), en veel van de tarieven kan terugvinden. Zoniet, dan naar Kayak/Orbitz etc. maar ook goed lezen waar men je naartoe verwijst qua OTA (zij er zoveel tegenwoordig).

    En veel informatie uitwisselen op forums zoals deze of op de aankomende FTuniversity in Amsterdam.
     
    Valentijn, Ready2Board en tgrhuis12 vinden dit leuk.
  16. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Heel erg bedankt! Dit is erg waardevolle informatie :):):)

    Ik heb gekeken op ITA, en daar heb ik de volgende vlucht gevonden:

    AMS-HEL-JFK-SEA-JFK-HEL-AMS, volgens GCmapper 13798 miles, vluchtnummer AY, segmenten JFK-SEA-JFK uitgevoerd door BA, allemaal tariefklasse economy O.

    Schermopname (2).png

    Met AAdvantage verdien ik hiermee:
    13.798 Base Miles -) Cost per Base Mile = 57837 : 13798 = 4,192 cent per mile
    6 Vluchtsegmenten -) 578,37 : 6 = 96€40 per vluchtsegment (30 segmenten voor gold, 60 segmenten voor platinum, 100 segmenten voor executive platinum)
    6899 EQM -) Cost per EQM = 57837 : 6899 = 8,383 cent per EQM (30.000 EQM voor gold, 50.000 EQM voor platinum, 100.000 voor executive platinum)

    Nu is mijn vraag: Hoe kan ik bepalen of dit een mileage run is die waar is voor mijn geld? Is daar een bepaalde maatstaaf voor met de CPM of de Cost per Segment?

    Heel erg bedankt voor de antwoorden die ik heb gekregen, ze zijn tot nu toe erg nuttig geweest :):):):).
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2014
  17. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Sorry voor de late reactie @tgrhuis12 - gisteren een drukke dag door een scriptiedeadline, dus ik had mijn mail en dit forum een beetje verwaarloosd... Een poging tot wat antwoorden en reacties op het één en ander:

    Ik heb even mijn ticket erbij gepakt en er staat een totaal van €84,= aan brandstoftoeslagen vermeld. Ik denk dat brandstoftoeslagen bij Iberia gebaseerd worden op begin- en eindpunt (dus Madrid-Parijs), waardoor het zo laag is gebleven. Heb even snel een willekeurig Iberia-tarief gepakt als test en AMS-MAD-MIA komt op dezelfde brandstoftoeslag uit als bijvoorbeeld AMS-MAD-LHR-DFW-MIA, dus dat zou inderdaad kunnen kloppen. (Mocht iemand weten dat deze theorie niet klopt, laat het gerust weten!) Alle 'lokale belastingen' op het ticket naar Sydney waren ruim €275,= in totaal, dus verreweg het grootste deel.

    Hier was het niet zozeer een error als in een prijs die verkeerd geladen was, maar de routeregels waren niet helemaal goed doordacht. Dus geen typfout in een tarief ofzo (was prima in orde, base fare van €34,=), maar overstappen waren overal op het oostelijk halfrond toegestaan, daardoor kon het zo flexibel geboekt worden! Komt wel vaker voor, ook al is het wat restrictiever. Ik vlieg volgende maand naar Chili, waar in de tariefregels stond dat overstappen toegestaan was op alle luchthavens in Zuid-Amerika. Is niet zo ruim als 'overal op het oostelijk halfrond', maar ik vlieg op de terugweg wel leuk nog even Santiago - Buenos Aires - Lima - Santiago - Madrid, toch nog even 4200 miles 'gratis' meegepakt (op een paar tientjes aan luchthavenbelastingen na).

    Er zijn ongetwijfeld allerlei theorieën over hoeveel CPM je minimaal moet halen, maar ik kijk wat ik met de miles kan doen en of dat voor mij persoonlijk de moeite waard is! Komt binnenkort een stukje op Ikvliegveel over een leuke trip die ik voor 'maar' 12500 award miles kon boeken, als je zoiets voor weinig geld bij elkaar kunt vliegen is dat natuurlijk hartstikke leuk. Meeste waarde haal je er natuurlijk uit als je business of first class gaat vliegen met je award tickets. Binnenkort heb ik een leuke first class-trip met Qatar en Etihad op de planning die normaal gesproken niet te betalen zou zijn, maar die door 'lekker mileage runnen' opeens verrassend betaalbaar wordt. Of ik een mileage run doe of niet hangt natuurlijk ook af van de bestemmingen/maatschappijen waarmee de mileage run is. Dat moet natuurlijk ook wel een beetje leuk zijn! Dagje Bangkok of Sydney is natuurlijk fantastisch, maar 12 uur opgesloten zitten op het vliegveld van Riyadh maakt het al een stuk minder leuk (ik spreek uit ervaring...).

    Ik ben eigenlijk een hele slechte mileage runner wat status betreft: ik pak gewoon iedere goede deal die ik kan vinden en houd vooral rekening met het inwisselen van miles en niet met status halen. In het verleden een aantal leuke deals met Etihad gepakt (FCO-AUH-CGK-AUH-CDG voor <230 euro en dat soort leuke dingen) waar ik heel veel redeemable miles heb gepakt, maar weinig status miles. Dus dat is voor jezelf ook het overwegen waard: wil je zo snel mogelijk status verdienen of zo snel mogelijk veel punten bij elkaar harken om gratis vluchten te gaan maken?

    Haha, story of my life. Ik ga als ik thuiskom altijd even een uurtje (of langer) 'tickets knutselen' voor mijzelf of vrienden. Gewoon heel veel trial en error eigenlijk... Staan veel leuke deals op blogs en fora, maar die moeten wel net uitkomen qua data en bestemmingen natuurlijk ;-)!
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  18. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    @Valentijn, Bedankt voor je post! Ik volg jouw blog al een tijdje, door jouw blog zit ik nu op dit forum!:)

    Oké, en hoe kun je die routeregels vinden? Kan dat via ITA, moet je daarvoor naar de site van de luchtvaartmaatschappij of kun je die via een OTA vinden? En als je dan weet wat de routeregels zijn, hoe kun je dan de extra overstappen inplannen, of moet die al op een OTA staan?


    Nog even off topic:
    In een interview op 3FM in November 2013 zei je dat je met je eigen software tickets in elkaar knutselde en die dan laat uitgeven door de maatschappij zelf. Bijvoorbeeld: ik heb een ticket (*A) gevonden AMS-BKK-NRT-IST-FMO. Benader je de maatschappij dan met de vraag 'of U van deze route even een ticket uit wilt geven?' of ligt het anders?

    Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie :):):)
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  19. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Leuk om te horen :):)

    Routeregels vinden kan eigenlijk op alle manieren die je nu aankaart ;)! Het makkelijkst via de betaalde software die @dutch_122 al noemde, maar via ITA, de maatschappijen zelf en de meeste OTA's kan het ook. Bij ITA kan je zodra je de prijs ziet op 'Rules' klikken en daartussenin staan ook de routeregels. Bijvoorbeeld op welke airlines je mag vliegen, wat de maximumafstand is die je mag afleggen, waar je mag overstappen, welke route je 'ongeveer' aan moet houden ('Via Atlantic only' bijvoorbeeld), etcetera. Bij het ene tarief zijn de routeregels wat uitgebreider dan de andere, dus het verschilt heel erg.

    Bij OTA's en luchtvaartmaatschappijen zelf staat er vaak iets in de trant van 'details' of 'voorwaarden' waar je op kunt klikken en dan krijg je hetzelfde overzicht. Ik moet wel zeggen dat het daar vaak moeilijker te vinden is, dus ik ga dan vaak even het tarief opzoeken in Expertflyer of op ITA.

    Als ik een leuk ticket gevonden heb (bijvoorbeeld via ITA), probeer ik het altijd eerst zelf via 'multiple destinations' in elkaar te zetten via een OTA of de maatschappij zelf (of -zoals hierboven ook aangegeven wordt- via de website van een partnerairline, AA is bijvoorbeeld veel handiger om complexe oneworld-tickets te boeken dan BA). Als dat niet lukt (en het is wel een 'normaal' tarief, dus geen overduidelijke fout), bel ik inderdaad gewoon de luchtvaartmaatschappij. Is dan een beetje afhankelijk van degene die je aan de lijn krijgt, sommige mensen doen heel moeilijk en sommige mensen hebben het in een paar seconden voor je geregeld. Je kunt altijd nog ophangen, terugbellen en hopen dat je iemand anders aan de lijn krijgt ;)!
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  20. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Heel erg bedankt @Valentijn!

    Ik heb even een vlucht genomen, AMS-CGK met GA, daarbij naar de
    Schermopname (7).png
    Stopover restrictions
    UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
    LIMITED TO 2 FREE AND UNLIMITED AT EUR 50.00 EACH.
    NOTE -
    ADDTIONAL STOPOVER CHARGE EUR 50 PER STOPOVER NO
    COMMISSIONABLE.

    Transfer restrictions
    UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
    FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE
    FARE COMPONENT.

    Combinability
    APPLICABLE ADD-ON CONSTRUCTION IS ADDRESSED IN
    MISCELLANEOUS PROVISIONS - CATEGORY 23.
    END-ON-END
    END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH DOMESTIC FARES.
    VALIDATE ALL FARE COMPONENTS. SIDE TRIPS PERMITTED.
    END-ON-END NOTE -
    SIDE TRIP COMBINATIONS PERMITTED WITH DOMESTIC.
    OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
    FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
    -TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE
    TRIPS.
    OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS NOTE -
    THE MOST RESTRICTIVE CONDITIONS APPLY
    PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR ANY CARRIER IN ANY
    RULE IN ANY TARIFF.


    Wat ik eruit kan opmaken is dat er geen restricties zijn op de hoeveelheid stopovers, dat ik per stopover 50€ moet betalen, maar ik kan niet vinden waar de stopovers gemaakt moeten worden. Waar staan in dit geval de regels voor de plek van een stopover? Staan ze misschien nog onder een ander kopje?

    En als ik dan een ticket, bijvoorbeeld AMS-SVO-BEY-JED-CAN-CGK gevonden heb, kan ik dit deze route dan vliegen door de brandstofkosten, de lokale belastingen bij de kosten voor een ticket AMS-CGK op te tellen?

    In ieder geval heel erg bedankt!!! :):):):)
     

Deel Deze Pagina