Master Thread: Stel hier al je vragen ivm hulp met boeken van Award Tickets

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door high_class, 7 sep 2015.

  1. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    De award enceclopedie heeft gesproken! :)
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  2. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    De 25% overschrijding is van de 'Maximum Permitted Mileage' (MPM), een afstand die zélf al rekening houdt met eventueel omvliegen. Er wordt al van uitgegaan dat er in veel gevallen geen rechtstreekse vlucht is, dus je krijgt wat speelruimte tussen bestemmingen (de MPM). Bij een awardticket van AA mag je daar nog eens 25% van afwijken. Je mag dus 25% éxtra omvliegen op de extra omvliegafstand.

    De afstand tussen FRA en KTM is 4216 mijl, de MPM is volgens Expertflyer 5704 en als je die met 25% overschrijdt, mag je 7130 mijl vliegen tussen die twee steden. FRA-MAD-LHR-AUH-DEL-KTM is 7013, dus je hebt nog wat ruimte over ;)!
     
  3. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Bij AA awards is de MPM inderdaad 25%. Daar blijf je met die route net onder.
     
    Lionell en Valentijn vinden dit leuk.
  4. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Aahh daar ging ik de mist in. Kwam niet verder dan 5704. Helemaal duidelijk, bedankt!
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  5. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    117 miles om precies te zijn. Jammer dat er geen oneworld vlucht bestaat van DUS naar FRA ;)
     
  6. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Wat zijn de criteria om een SWU certificate in te mogen zetten? Is een vrije stoel daarbij voldoende, of moet deze stoel dan ook iets van een 'status' hebben? (Net als bijvoorbeeld bij Etihad awards in F, geboekt met AA. Dan moet het een Guest Award betreffen.)
     
  7. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Het moet 'upgrade inventory' zijn. Voor business class is dat code 'C' en voor first class is dat code 'A' bij American Airlines. Als je als EXP inlogt op aa.com, kun je gelijk die upgrade-beschikbaarheid zien per vlucht. Een andere (meer overzichtelijke) manier is om via Expertflyer te kijken naar 'C' en 'A' beschikbaarheid.

    Boek je economy class en wil je op een internationale vlucht upgraden naar business class, dan moet er 'C'-beschikbaarheid zijn. Boek je economy class en wil je op een binnenlandse vlucht upgraden naar domestic first, dan moet er 'A' beschikbaarheid zijn. Boek je business class en wil je upgraden naar international first, dan moet er ook 'A' beschikbaarheid zijn.
     
    TravelTheWorld195 vindt dit leuk.
  8. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Een voorbeeldje: de AA-(oorspronkelijk US-) vlucht van AMS naar PHL op een willekeurige datum heeft 1 stoel in de 'C' klasse beschikbaar. Daar kun je dus economy boeken en met een SWU upgraden naar business class.
    aa upgrade.JPG

    Je hebt dan wel de US Airways Envoy seats, die niet echt aan te bevelen zijn voor een Transatlantische vlucht... (Review vind je hier ;))
     
    Lionell, DirkOnTour en TravelTheWorld195 vinden dit leuk.
  9. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ik heb nu een tijdje zitten zoeken met ExpertFlyer, en het valt me wel op dat met name vluchten vanuit Europa naar US erg lastig vrije stoelen te vinden zijn. Heel soms tref je eens 1 seat aan. Toch wel jammer, ik wil de SWU's graag gebruiken om samen een reisje naar USA te maken. Vooralsnog ben ik echter nog geen 2 vrije plaatsen tegengekomen.

    Inderdaad zou ik natuurlijk het liefst 2 vrije stoelen in de 77W hebben, maar de Envoy seats hebben toch nog altijd mijn voorkeur boven economy. Ik hoop kortom dat AA wel wat meer stoelen vrijgeeft....
     
  10. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Blijft altijd lastig inderdaad! Ik geloof dat de oude US-Airways routes vanuit Frankfurt (naar PHL en CLT op de A330) en de AA-routes vanuit CDG (MIA, ORD, JFK) altijd redelijke beschikbaarheid hebben, zeker als je ver vooruit zoekt. Misschien is dat het overwegen waard? De A330's zijn sowieso lie-flat, bij de 777's en 767's vanaf CDG moet je even goed op de seatmap letten of je een nieuw toestel hebt. Al kan dat altijd nog veranderen...
     
    jongesander vindt dit leuk.
  11. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Absoluut, ik vind FRA vrij goed te doen met de auto. En CDG met een korte vlucht ook wel. Het zal goed zoeken worden denk ik, maar ja dat is de hobby hier ook natuurlijk ;-) Maar de gedachtegang is natuurlijk ook dat je heel veel vliegt en een aantal van die vluchten dan kunt upgraden. Dus wat dat aan gaat kan ik er ook niet over klagen.

    Met betrekking tot award tickets bij AA ga ik er overigens vanuit dat een stopover niet mag. Ik heb op buitenlandse forums gelezen dat dit op US vluchten inderdaad zo is (behalve "connection city's"), maar ik weet niet wat nu precies de regel is voor non-us vluchten. Voor een F ticket naar het midden oosten zou het mij namelijk perfect uitkomen om AUH als stopover in te bouwen, en daarna een mooi creatieve route terug te vliegen. Maar dit mag neem ik aan niet?
     
  12. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Op AA tickets mag je helaas helemaal geen stopovers meer maken. Vroeger mocht dat in 'US Gateway cities' (dus de stad waar je de VS binnenkwam of uitging), maar voor zover ik weet is dat ook geschrapt. Je mag nu dus maximaal 24 uur tussen 2 vluchten inbouwen, zodat het een 'layover' en geen 'stopover' is. Als je daar creatief mee bent, kun je gelukkig ook genoeg leuke dagtrips bouwen op weg naar je bestemming! Eten en douchen kan dan in de lounge, slapen in het vliegtuig ;)
     
    jongesander vindt dit leuk.
  13. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Als je de optie via AA.com gebruikt; kan je de upgrade inventory al bekijken wanneer je nog geen boeking hebt? Of kan dat alleen met een bestaande boeking?
     
  14. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Dat kan tijdens het maken van de boeking al:
    AA-Systemwide-Upgrades.png
    (Plaatje heb ik even van Google geplukt, scheelt weer beschikbaarheid zoeken ;))
     
    TravelTheWorld195 vindt dit leuk.
  15. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Het is soms eenvoudiger dan je denkt:):p
     
    Flying doc en Valentijn vinden dit leuk.
  16. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Hoeveel lay-overs mag je nu eigenlijk inbouwen? Ik ben een beetje in de war geraakt door een aantal artikelen die ik heb gelezen, die allemaal wat anders vertellen. Is het nu zo dat je een ongelimiteerd aantal lay-overs in mag bouwen, mits de totale gevlogen afstand uiteindelijk niet meer dan MPM + 25% bedraagt?
     
    jongesander vindt dit leuk.
  17. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Aanvullend daarop vroeg ik me het volgende nog af: ik zag ook dat je "de meest directe route " moet kiezen. Nu is bijvoorbeeld Ams - AUH in praktijk dan Ams - lhr - AUH. In plaats van bijvoorbeeld ams - mad - lhr - AUH. Levert dit in praktijk geen problemen op met het telefonisch boeken?
     
  18. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Dat verschilt per programma. Er wordt dan volgens mij meestal niet naar de layovers gekeken, maar naar de segmenten (wat in feite layovers + 1 is ;)). En de vraag is dan meestal 'Hoeveel segmenten kan de computer aan?'. Voor zover ik weet, is er bij AA geen maximum aan segmenten wat je mag gebruiken. Als je 'te veel' segmenten hebt, wordt je ticket opgesplitst in meerdere tickets op 1 boeking, maar dat is alleen achter de schermen en daar merk je zelf niks van. Mocht je een agent aan de telefoon hebben die moeilijk doet, dan bedank je diegene vriendelijk, hang je op en bel je opnieuw om het bij iemand anders nog een keer te proberen ;).

    United Mileageplus heeft bijvoorbeeld wel wat maxima ingesteld wat betreft segmenten, maar dat kun je met deze trucjes (klik) redelijk makkelijk omzeilen.
     
    Lionell en TravelTheWorld195 vinden dit leuk.
  19. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Die 'meest directe route' is iets wat alle maatschappijen volgens mij in hun voorwaarden hebben staan, maar 9 van de 10 keer wordt daar niet moeilijk over gedaan. Al is het maar omdat iemand in een callcenter in één of ander dorp in de US of in India vaak geen flauw benul heeft waar Amsterdam nou precies ligt ten opzichte van bijvoorbeeld Antananarivo, Siem Reap of Ciudad del Este. De computer geeft bij AA bij rare routes ook geen error aan, probeer maar eens voor de grap een ticket van Madrid naar Dubai te boeken online op AA, je krijgt dan soms opties als MAD-AMM-LHR-DXB...

    Zeker als je gewoon vriendelijk bent en uitlegt dat je zelf al alles in elkaar geknutseld hebt en alleen maar de vluchtnummers oplepelt, zal een medewerker vaak nieteens nadenken over de route - is mijn ervaring. Ik heb met succes echt flinke omwegen geboekt met AA awards (ook nog buiten de 25% MPM!) en niemand heeft er ooit moeilijk over gedaan... En als ze het wel deden: ophangen en terugbellen :D.

    AA kent wel wat beperkingen met betrekking tot het overstappen in een andere regio. Dat mag in principe niet, tenzij expliciet aangegeven is dat het wel mag. Je mag dus bijvoorbeeld niet vanuit Europa via het Midden-Oosten naar de VS vliegen. Of (en die is wel vervelend) niet vanuit Europa via het Midden-Oosten naar Azië. Ik meen dat op die laatste sinds kort een uitzondering bestaat dat dat wél mag als het met Qatar is, maar dus niet met Etihad, Jet Airways of Gulf Air.
     
  20. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ja mijn minieme ervaring met awardticket boeken bij AA is uiterst positief! Ik had op voorhand zelf naar beschikbaarheid gekeken via Expertflyer, alles opgeschreven inclusief alle data, airport codes enz... En net voor ik wilde bellen logde ik in op m'n AA account en tot m'n verbazing kon ik mijn gewenste route gewoon online boeken!

    Zoals @Valentijn zegt, altijd vriendelijk zijn aan de foon én altijd bellen naar een callcenter in de VS, dat is zo'n wereld van verschil! Alleen de manier al waarop ze de telefoon aannemen en je begroeten. Oh en trouwens beste tijdstip om te bellen, heb ik ondervonden dat dit rond 14u of 15u onze tijd is (8am of 9am EST), dan zijn ze net open daar en zijn er bijna geen wachttijden!
     
    jongesander, WorldTraveller en Valentijn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina