Maleisië

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door RSC09, 28 aug 2015.

  1. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Hi allen,

    Eind november vertrek ik samen met mijn vader voor het eerst naar Maleisië/Singapore.
    We vliegen op KUL, hebben 8 dagen vrij te besteden en vliegen vervolgens terug vanaf SIN.
    Na enkele dagen sightseeing in KUL willen we graag wat meer zien van Maleisië. Nu had ik zelf 3 mogelijkheden bedacht, waarover ik graag wat ervaringen wil weten voortijdig ik iets ga plannen. Singapore verwacht ik aan twee dagen genoeg te hebben. Programma: KUL - ?? - KUL - SIN

    Keuzemogelijkheden (??):
    1. Langkawi eilanden. Combi strand en natuur, de bekende Langkawi Cable Car. Veel mogelijkheden om te overnachten (we zijn niet veeleisend) en voldoende vluchten vanuit KUL.

    2. Taman Negara National Park. Bekendste nat. park op het Maleisisch schiereiland. Vanuit KUL worden er verschillende tours aangeboden (per bus en boot) richting dit park. Voorbeeld van 3 of 4 daagse tour: klik hier.
    Lijkt me leuk echt in jungle te verblijven, maar helaas geen strandmogelijkheden.

    3. Perhentian Islands. In de Noord-oosthoek van Maleisië gelegen en daardoor lastiger te bereiken. Goede ervaringen over gehoord, maar verwacht dat er gelijkwaardige eilanden zullen zijn welke beter bereikbaar zijn?

    Momenteel neig ik richting optie 1, maar waarschijnlijk zullen er nog vele mooie plekken zijn in Maleisië en zal het heel iets anders worden! Hoor graag welke mooie plekken jullie aanraden (Melaka?)
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Cameron Highlands? Rustig en lekker koel.

    Langkawi is echt een strandbestemming, verder niet zoveel te doen.

    Voor de Chinese ervaring kun je Penang Islamd bezoeken.
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  3. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Hoi november is volgens mij regenseizoen aan de oostkust dus Perhentians en eventueel Tioman vallen m.i. dan af. Ben op beide geweest en zeker de Perhentians zijn de moeite waard maar dan vanaf maart.
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  4. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    De canopy walk in Taman Negara is een aanrader! http://www.taman-negara.com/canopywalkway.htm
    Ik ben er een paar jaar geleden geweest, zeker genoeg water meenemen als je door de jungle gaat "hiken", met de hoge temperatuur en vochtigheidsgraad verlies je zoveel vocht... Stevige schoenen zijn ook niet te missen, de paden zijn vergeven van de rotsen en boomwortels.
    Als je in de jungle gaat overnachten ook zeker een muskieten net (wat een paar dagen in Deet gedrengd is) of een spuitbusje Deet meenemen, de jungle wordt 's nachts wakker, het geluid is waanzinnig. Dit kan ik me herinneren na de beklimming van Mount Kinabalu toen we een nacht bleven slapen aan de voet van de berg in het midden van de jungle.

    Een bezoek aan de "Orang Asli" stam is ook leuk als dat ergens in een tour zit.

    Melaka is een voormalige haven uit de tijd dat de "spice trade", de tijd dat de Portugezen er kwamen. Klein stadje, wij zijn er enkel 's avonds geweest en aan het waterfront kan je heel goed en lekker eten.

    Ik weet niet of je toevallig kennissen hebt in Maleisië want anders wordt er voor de tours soms nog een foreigners fee aangerekend, als je het door een local laat boeken is het soms goedkoper.
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  5. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    @Lionell Een dergelijke jungle ervaring lijkt ons zeker wel wat! Bedankt voor de handige tips. Hoelang adviseer je in het park te verblijven? Heb je aan 3-4 dagen genoeg?

    @Didier13 Dat van het regenseizoen wist ik niet, thanks. Klopt het dat het Westen van Maleisië in November dan relatief droog is?

    De Cameron Highlands lijkt me wel leuk om gezien te hebben. Ga eens uitzoeken hoe ik dat wellicht kan Combineren met het Taman Negera.

    Iemand ervaring met de jungle train richting het noord-oosten?
     
  6. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Hi @RSC09 , aan 3 of 4 dagen heb je zeker genoeg, wij zijn er 1 dag geweest omdat onze uitvalsbasis in KUL was, wij verbleven bij vrienden.
     
  7. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Taman Negara kan je combineren met the Cameron Highlands. Wij gingen vanuit het nationaal park door naar Cameron Highlands en toen via Penang naar Langkawi. Binnen 8 dagen is dit wel te krap. Vanuit Taman Negara/Cameron Highlands is het wel lang reizen naar Langkawi, afhankelijk welk type vervoer je neemt. Houd daar dus rekening mee.
     
  8. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523

    In wintertijd is het oosten idd nat, wij zijn wel eens op Kapas Island geweest, de eigenaar van het resort daar sluit de boel ook in de winter en gaat dan naar het vaste land.
    In het westen zou het weer dan over het algemeen wel goed zijn.
     
  9. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Klopt de westkust is dan de optie. Oostkust is inderdaad de boel dicht. Ben zelf nooit aan de westkust geweest. Andere optie zou Maleisisch Borneo kunnen zijn, goedkoop met airasia te bereiken.
     
  10. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Voor Maleisisch Borneo kan je heel goedkoop met Air Asia van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu (hoofdstad op Borneo) vliegen. Voor de aardbeving eerder dit jaar zou ik een uitstap aanraden naar Mount Kinabalu, maar helaas weet ik momenteel niet wat er nog van de summit over is. De bekende "ezelsoren" zouden zijn afgebroken.

    Op Borneo zijn er genoeg mogelijkheden qua verblijf en excursies. Wij zaten destijds in een Shangri-La hotel in Kota op wandelafstand van de haven. Je kan er heel lekker en goedkoop eten op de vismarkt. Vissen, schelpdieren, tiger prawns letterlijk aanwijzen in het aquarium en even later liggen die op je bord. Wij hebben destijds nog een riviertocht gedaan op zoek naar de neusapen, kan me de naam van het plaatsje niet meteen herinneren.
     
  11. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Volgens mij ben ik bij dat zelfde tentje geweest haha In de haven maar dat was volgens mij in Sandakan , heerlijk eten. Avondmarkt in kota ook lekker eten! Vanuit Sandakan ga je de kalibantan rivier op, trip van 3 dagen en overnacht in de jungle en gaat dan met de boot op zoek naar orang oetans, neusapen, olifanten en de meest fantastische vogels. Je kan ook naar sepilok het orang oetan opvangcentrum. Geweldige tijd en zou kunnen passen in 8 dagen.
     
  12. MartinR

    MartinR Silver Tier

    Berichten:
    237
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    268
    In Juli ben ik in Maleisië geweest. Combinatie Kuala Lumpur en Langkawi. 2/3 dagen is echt meer dan genoeg om KUL te bezoeken. Op langkawi hebben we een scooter gehuurd en het hele eiland gezien.
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  13. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    661
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    Sandakan zou ook mijn tip zijn voor 4 of 5 vrije dagen in Maleisïe, en dan inderdaad met een trip naar de Kinabatangan rivier. Door de idiote manier waarop het regenwoud in Borneo is gekapt t.b.v. de palmolieproductie heeft het wildlife zich langs de rivier genesteld. Als je de tijd hebt om in Sandakan zelf een trip te boeken zou ik dat aanraden (scheelt gewoon), maar als de tijd krap is vooraf even contact zoeken met een tour operator, zij kunnen het programma aan je vluchttijden aanpassen en brengen je dan ook van en naar het vliegveld. Ook in de trip opnemen: de Gomantong Cave. Ligt op de route en gegarandeerd dat je heel wat zintuigen prikkelt in pak 'm beet anderhalf uur :D

    De Taman Negara vonden wij gewoon saai vergeleken met Borneo...
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  14. Emile Wielaart

    Emile Wielaart Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Mijn ervaring: Penang en Langkawi zijn best mooi maar zeer toeristisch. Taman Negara ook wel mooi, canopy walk wel cool idd. bootreis ernaartoe spectaculair. 3 dagen meer dan genoeg.Zou je willen ook aanraden wat kleinere eilandjes te bezoeken, bijvoorbeeld Pulau Pangkor of Pulau Pangkor Laut. Prachtige resorts en stranden, minder westerse toeristen, meer Maleisie.
     
    RSC09 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina