Bij het opruimen van mijn kamer kwam ik een hele stapel oude boarding passes tegen. Altijd leuk om even te bekijken! Er zaten ook boarding passes tussen van maatschappijen die tegenwoordig niet meer (onder dezelfde naam) vliegen: -AeroRepublica, overgenomen door Copa Airlines -LACSA, overgenomen door Avianca -Continental Airlines, tegenwoordig United -Malév, vliegt niet meer sinds 2012 -Martinair, vliegt geen passagiers meer sinds 2011 -SAM, vliegt niet meer sinds 2010 -Pluna, vliegt niet meer sinds 2012 -AeroPerlas, vliegt niet meer sinds 2012 -Air Holland, vliegt niet meer sinds 2004 -Zest Air, tegenwoordig onderdeel van Air Asia -Spanair, vliegt niet meer sinds 2012 -TACA Airlines, overgenomen door Avianca -Mexicana, vliegt niet meer sinds 2010 (de stekker werd eruit getrokken op 28 augustus om 12:00 - ik vloog die ochtend om 10:20 met ze en moest na ongeveer twee uur terugkeren naar Mexico-Stad omdat ze hun toestel niet in New York wilden hebben staan!) Eén van de laatste boarding passes ooit uitgegeven door Mexicana! Ik blijk kennelijk een lichte voorkeur te hebben voor Latijns-Amerikaanse maatschappijen met financiële moeilijkheden Er zijn natuurlijk nog veel meer exotische maatschappijen die ondertussen failliet zijn of zijn overgenomen door andere maatschappijen. Ik was wel benieuwd: met welke ex-maatschappijen hebben jullie allemaal gevlogen?
Leuk overzicht! Zette me aan het denken... De boarding passes heb ik niet meer, maar ik heb wel gevlogen met TWA, vliegt niet meer sinds 2001 PanAm, vliegt niet meer sinds 1991 Northwest, overgenomen door Delta in 2008 Dan-Air, van Amsterdam naar Berlijn in de tijden van de DDR, overgenomen door BA in 1992. In de tijd van de Muur mochten alleen Britse, Franse en Amerikaanse maatschappijen naar West-Berlijn vliegen...ook al doet de naam anders vermoeden, Dan-Air was niet een Deense, maar Britse maatschappij. Malev Martinair Continental, overgenomen door/gefuseerd met United in 2010 Air Anglia, later Air UK, daarna KLM UK - oud werknemers zijn een website begonnen: http://www.airanglia.co.uk/ (heb met alle drie gevlogen) British Midland/BMI, eerst overgenomen door Lufthansa, sinds 2010 onderdeel van BA Suckling Airlines, vliegt niet meer sinds 2013; vloog zelf hiermee tussen Schiphol en Cambridge Marshall Airport. Werd ooit opgericht (zo gaat het verhaal) door het echtpaar Roy en Merlyn Suckling - de man als piloot, de vrouw maakte de boterhammen voor de catering!
Mijn lijst is dan niet zo uitgebreid als die van jou, @Valentijn, maar heb er toch twee: -Air Holland (aantal vluchten naar Griekenland, weet ik alleen niks meer van, toen was ik net uit de wieg) -Martinair, aantal keer op en neer naar Curacao, was zeker geen slechte maatschappij destijds!
Dat zijn de betere verhalen, haha! Jammer dat ze dat nu niet meer doen Ik heb Martinair een jaar of 10 geleden ook twee keer longhaul gevlogen en was inderdaad heel goed voor elkaar, compleet met soort van draagbaar entertainmentsysteem-ding met 5 films ofzo ! In diezelfde periode heb ik weleens met KLM gevlogen op longhaul dat ze dat (in de 747) niet hadden, dus Martinair deed het wat dat betreft zelfs wat beter!
Suckling Airlines was een heel speciale ervaring. Niet op Schiphol, maar wel in Cambrige, waar het meestal de enige vlucht van de dag was en je in een soort schuurtje moest wachten op het vliegtuig - als ik het me goed herinner was er alleen een (gratis) koffieautomaat. Wat een lounge! Maar eenmaal op Schiphol aangekomen was je weer in de 'normale' wereld.
Ik heb er zelf nooit mee gevlogen, maar ik kan er nog steeds niet bij dat we in België Sabena failliet hebben laten gaan.
Ik heb afgelopen zondag nog met TACA gevlogen... Ze bestaan dus nog steeds, met eigen vliegtuigen in de eigen kleur, wel gefuseerd met Avianca, maar in een zelfde soort constructie als KLM / Air France. En om nou te stellen dat onze nationale trots niet meer bestaat is ook zo wat.
Sobelair: Belgische luchtvaartmaatschappij waar ik ooit eens mee van Brussel naar Tenerife-South ben gevlogen Martinair: Hele goede ervaringen mee gehad (Cancun & Miami) en echt jammer dat ze niet meer bestaan! Sabena: Ooit eens mee naar Dublin gevlogen, maar ik was te jong om me iets te kunnen herinneren van deze vlucht. En qua overleden vliegtuigtypes... (bij reguliere maatschappijen althans) Air France B747-200 (Parijs CDG - Punta Cana) & B747-300 (Parijs Orly - Martinique) KLM MD11 (Amsterdam - Aruba) & Fokker 50 (Eindhoven - London Heathrow) En kan me nog herinneren dat ik ooit met een toestel heb gevlogen, waarbij er een trap in de staart zat (of was dat bij de Fokker 50 ook zo?)' Friso
Ah, dat wist ik niet! Ik heb voor aanstaande zomer een aantal reserveringen met TACA en Avianca en ik kreeg een mail dat al mijn TACA-vluchten gewijzigd werden naar Avianca-vluchten (en een Aerogal-vlucht) omdat het merk TACA 'opgeheven was', maar kennelijk vliegen ze dus nog steeds. Al mijn vluchtnummers zijn ondertussen wel aangepast, dus ben benieuwd hoe het tzt is!
Dat moet de Caravelle zijn geweest, Transavia vloog daarmee in de jaren 70. Ik herinner me nog als kleine jongen via die trap te zijn uitgestapt toen we naar spanje gingen...wat was vliegen toen nog een belevenis!
Ik heb met Malev gevlogen enkele weken voor ze failliet gingen, heel aangename vluchten. En ook toepasselijk 1 keer met het Zuid Afrikaanse 1time, met een Md83, met boarding via de trap in de staart.
The usual suspects: Northwest, Continental. Tevens heb ik een keer met Hooters Air gevlogen toen ik indertijd in de VS woonde.
Kingfisher India. Wij zaten op de nogal afgelegen Andaman eilanden indertijd en moesten met hun terugvliegen naar Mumbai. De kranten stonden al weken bol van de financiele problemen van deze maatschappij. Wij regelmatig checken of ze nog vlogen toen we op de eilanden zaten. Uiteindelijk upgrade naar BC ( zonder catering haha) toen we terugvlogen en de boel ging kort daarna failliet.
LAN Peru, opgegaan in LATAM Maersk Air, ja, ooit niet alleen containers, vooral BLL-AMS gevlogen, voor KLM zelf de route vloog. Cimber Sterling, deense maatschappij die het niet heeft overleefd NWA, mijn eerst long-haul OpUp, nogmaals bedankt!
Hooters air.?..must have been a bumpy ride..veel turbulentie aan boord? Maar goed, ik was met Aviogenex van Belgrado naar Caïro november 2004. Ik weet niet of het nog bestaat..het leek mij een papieren maatschappij, heen was een vage metal en terug gingen we met een metal "Papoea airlines" (?) hadden ze die gekocht of gehuurd? Een avontuur was het in ieder geval...alles rammelde..kastjes gingen niet dicht, verscheurde stoelen....
De gebruikelijke pre-merger US airlines: Northwest Airlines US Airways Continental Airlines Plus ook nog: Estonian airways (nog niet zo lang geleden dat die failliet gingen)
Ik herinner mij nog dat ik begin jaren 80 met Eastern van Miami naar Atlanta heb gevlogen. Begin jaren 90 zijn ze gestopt. In 1990 met Indian Airlines van Varanasi naar Kathmandu. Indian airlines was een maatschappij voor regionale vluchten. Inmiddels maken ze deel uit van Air India.