Live Trip Report: Alitalia's mistake fare naar Seoul

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 3 jun 2015.

  1. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Gaat weer lekker op BRU dus. Hopelijk gaat de rest van je reis voorspoediger.
     
  2. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Gekkehuis op FCO. Alles gaat via T1. Ik heb zelfs een stempel in mijn paspoort gekregen....
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Heb je je vlucht nog kunnen vinden voor de final call?
     
  4. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Ben onderweg naar de G terminal
     
  5. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Wat een feest weer zeg! Succes!
     
  6. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Voor de 3e keer dezelfde Etihad FA. Zij kon het niet geloven dat ik er alweer was, laat staan dat ik alleen voor een kop koffie richting Incheon ga.
     
    Ready2Board, Milanello, Lionell en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ook saai als je als FA de zelfde route moet vliegen.
     
  8. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Zij wordt speciaal voor deze vlucht geleend van Ethiad.
     
  9. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    image.jpg
    Voor dit vlieg ik dan helemaal naar Incheon... #gestoord
     
    Valentijn, tgrhuis12 en Lionell vinden dit leuk.
  10. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Hahaha, hoeveel uur voor je weer het vliegtuig op stapt?
     
  11. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Minder dan 4 uur. Het is nu bijna 12:00, nog 1,5 uur voor vertrek.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  12. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Geen problemen met immigratie en security checks voor je korte verblijf of ben je airside gebleven?
     
    Rvdm79 vindt dit leuk.
  13. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Geen enkel probleem. Het was lastiger in Rome, dan hier in Korea. Op de arrivalcard had ik gewoon een eigen hokje gecreëerd met "transit". Er werd niet gevraagd naar een boardingpass of wat dan ook. Ze stempelde gewoon naast mijn andere 4 Korea stempels.

    In 15 minuten het land in, en er weer uit. No problems.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  14. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Ben weer terug in Rome. Ondanks dat ik maar 3 uurtjes had om te "herstellen" in Incheon, is de same-day return goed bevallen. Vraag niet hoe het kan, maar ik voel mij op dit moment super fit. Op de heenreis ongeveer 6 uur geslapen. De terugreis helaas 0, maar daar stond tegenover dat ik uitgebreid met de Ethiad FA kon praten.

    De Etihad FA's zijn vrijwilligers, ze krijgen dus ook niet betaald voor de vlucht.
     
  15. Skywalker88

    Skywalker88 Blue Tier

    Berichten:
    122
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    128
    Vrijwillig bij alitalia neem ik aan? maar wel betaald door etihad.

    Wat was je trouwens je uitleg toen ze vroeg waarom je alweer op de vlucht zat xD
     
  16. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Ook niet door Etihad. Ze is een Etihad Ambassadeur. Is gewoon een groep vrijwilligers die wel eens een kijkje wil nemen bij een Etihad Partner alliance luchtvaartmaatschappij. Zij mag zelf bepalen wat ze doet aan boord. Of ze gaat met mij kletsen, of ze helpt de Alitalia crew. Daarnaast rapporteert zij weer aan Ethiad over haar bevindingen.

    Ik heb niet echt gesproken met de FA die ik voor de 3e keer had. Ze moest alleen ontzettend hard lachen. Ze snappen gewoon niet dat iemand even een kop koffie gaat drinken in Incheon.

    Ik had het gesprek met de Etihad FA op de terugreis.
     
    Skywalker88 vindt dit leuk.
  17. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    We hadden nog geen foto van de Y+ stoelen.

    image.jpg image.jpg image.jpg
     
    Friso89 vindt dit leuk.
  18. FlyingFonz

    FlyingFonz Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    187
    Trofeepunten:
    43
    Genoten van je verhalen! :)
     
    WorldTraveller vindt dit leuk.
  19. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Leuk om te horen!


    Zo eindelijk terug in Amsterdam!
     
    LVH, RSC09 en Flying doc vinden dit leuk.
  20. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Na 11 Alitalia vluchten en meer dan 32.000 gevlogen miles in minder dan 3 weken kan ik gerust de balans opmaken.

    Inchecken
    Officieel heb je geen Skypriority, maar aangezien er geen dedicated lanes zijn voor premium economy, mag je gewoon gebruik maken van de Skypriority lane. Ook al is je eerste vlucht in economy, mag je gewoon inchecken bij de Skypriority balie.

    Boarden Intra-Europa
    Op de intra-europese vlucht in economy mag je vaak gebruik maken van de SkyPriority lane. Let wel op: Dit is afhankelijk hoe streng het grondpersoneel is, aangezien je gewoon in economy zit. Gisteren waren ze op mijn vlucht van Rome naar Londen erg strikt met het priority boarden. Ze wilde mijn elite card zien, voordat ze mij doorlieten. Normaal gesproken is het boarding proces bij intra-europese vluchten een chaos. Priority of niet, iedereen stormt naar voren en priority boarding wordt vaak niet gehandhaafd. 9 van van de 10 keer moet je met de bus, en is priority boarding waardeloos.

    Boarden Intercontinental
    Bij de intercontinentale vlucht, waar je ook daadwerkelijk in premium economy zit, mag je direct boarden samen met businessclass en Skyteam Elite/Elite Plus. Alitalia is hier wel strikt met het handhaven van priority boarding.

    Service Intra-Europa
    Voor de gastvrijheid moet je niet bij Alitalia zijn. Personeel loopt er aardig chagrijnig rond en een sandwich of zoiets krijg je ook niet op een 2,5 uur durende vlucht. Je krijgt een zoute snack of chocolade koekje met daarnaast de keuze uit een softdrink. In vergelijking: KLM biedt op een 45 minuten hop een sandwich aan.
    IMG_0262.jpg
    Ik kan die koekjes niet meer zien...

    Service Premium Economy (Y+)
    Inconstant! Meer kan ik er eigenlijk niet van maken. De ene keer heb je een vriendelijke crew waar je ook echt het gevoel hebt dat je in een aparte cabine zit, maar de andere keer is het gewoon economy service.

    Pre-departure drinken was bubbels, sinaasappelsap of water. Bubbels raad ik je trouwens niet aan.

    Bij de vriendelijke crew werd ik keurig aangesproken met 'sir'. "Sir, would you like something to drink? We have this, this and this." Ook bij de maaltijden werd er bij iedereen keurig uitgelegd welke keuzes er waren en na de meal service kregen we een espresso (Nespresso?) Vlak voordat de lichten uitgingen kreeg je een fles water.

    Maar ik heb ook meegemaakt dat dat ze gewoon zeiden "What you want?" En vervolgens gooide ze het op je tray table. Soms geen flesje water, ook al is dit standaard voor Y+. Espresso kreeg ik ook niet altijd, ook dit is standaard voor Y+. Kreeg ik een antwoord dat het alleen voor businessclass was.

    Premium Economy Product
    De vluchten van en naar Incheon werden uitgevoerd door een A332 in een 3-class configuratie. 17 stoelen in Y+ in een 2-3-2 configuratie. De stoelen kunnen kunnen ongeveer 2x zo ver naar achteren dan in Y. Op de 2e foto zie je een stoel in maximum recline. Daarnaast had de stoel een uitklapbare footrest zoals je op foto 1 kan zien. Was trouwens mijn stoel op de heenreis van mijn same-day return trip. Verder heb je een stopcontact en onder het LCD schermpje een USB aansluiting.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Premium Economy Amenities
    Je krijg een amenity kit (Frette) met daar in sokken, slaapmasker, tandpoets set, lipbalsem, handcrème en oordopjes. Daarnaast krijg je dezelfde noise-cancelling koptelefoon (geen Bose kwaliteit, maar prima voor Y+) en kussen als in businessclass. Je krijg een iets dikkere deken dan in economy.

    Je mag gebruik maken van de businessclass toilet, echter is dit gewoon een standaard toilet. In de galerij kan je gebruik maken van de 'businessclass' bar. Hier kun je een kleine snack (die vieze chocolade koekjes of een soort zoute cracker) pakken. Verder staat er softdrinks, Grappa, Amaro en Limoncello. Ideale plek om te socializen gedurende vlucht.

    Premium Economy eten
    Standaard economy maaltijd. Heb 1x meegemaakt dat ik keuze had uit 2 soorten pasta of Koreaans. De andere keren was het gewoon 'Italian or Korean'. Je tray heeft een wit tafelkleed, iets wat ze niet hebben in Y. Bestek is gewoon van plastic.

    Kwaliteit van het eten vond ik niet al te best. Ik heb geen problemen met economy maaltijden, maar dit stelde gewoon teleur. Ex-FCO, neem Italiaans en ex-ICN de Koreaanse maaltijd. Neem je de Koreaanse maaltijd ex-FCO, dan heb je een grote zoutbom. De pasta vond ik een beetje aan de taaie kant en een beetje smaakloos.

    Van Incheon naar Rome krijg je rond Moskou nog een wit bolletje met kaas of ham aangeboden.

    Inflight entertainment
    Het viel mij trouwens op dat het aanbod verschilt per vliegtuig, maar in het algemeen dramatische selectie van films, tv series en muziek. Ongeveer 20 films, waarvan de helft Italiaans is. 4 TV series en over de muziek begin ik maar liever niet. Neem gewoon je eigen inflight entertainment mee zou ik zeggen.

    Rome Fiumicino Airport
    Het is niet van Alitalia, maar ik vind het toch wel belangrijk om te vermelden aangezien het een best grote impact heeft op de overall experience. WAT EEN VERSCHRIKKELIJKE LUCHTHAVEN! Als Etihad echt iets wilt met Alitalia, laat ze dan eerst even geld investeren in de luchthaven, want het is bedroevend.

    Oud, ontzettend goor (vloer en toiletten) en je reist als sardientje in blik van terminal naar terminal. Ze proppen de hele bus vol, airconditioning doen ze pas aan als de bus gaat rijden, wat zo 10 minuten kan duren. Arriveer je bij een remote stand? Grote kans dat je 15 minuten moet wachten voordat de 1e bus arriveert. Ben 3x in de Alitalia lounge in de G terminal geweest... Overbevolkt, weinig eten en er zijn geen ramen, wat de lounge niet ten goede komt. Enige pluspunt is eigenlijk de douche. Er zijn er maar twee, dus wees er snel bij.

    Transferdesks, maar zelfs incheckbalies zijn vaak onbemand! Als je eindelijk iemand gevonden hebt, dan vinden ze hun telefoongesprek belangrijker dan jou vraag.

    Omdat terminal 1 net zoals de rest van de luchthaven zijn beste tijd gehad heeft, delen ze maar gratis warm water uit.
    Bij de paspoortcontrole doen ze ook maar wat. Ik heb zelfs een visum stempel gekregen. Terwijl ze de voorgaande keren niet eens mijn paspoort wilde zien, de buitenkant was voldoende.

    Weten jullie die foto nog van de H terminal? Nee, dan zal ik je geheugen even opfrissen.
    [​IMG]
    Zit je dan voor dik 3 uur...


    Overall Premium Economy Experience
    Ondanks dat ik maar een keer echt geslapen heb tijdens de vlucht (6 uurtjes FCO-ICN), zijn de stoelen prima. Als de persoon voor je de stoel naar achteren doet, heb je nog prima ruimte om makkelijk uit je stoel te komen. De legrest en footrest vind ik persoonlijk waardeloos. de legrest voel je niet en als je de footrest gebruik zit je in een nog al vreemde positie. Weinig mensen maakte ook gebruik van de footrest.

    Amenities, vooral de koptelefoon zijn in orde. Aanbod qua snacks kan wel beter, maar aan de andere kant snap ik Alitalia ook wel. Het personeel van Alitalia heeft de nodige moeite om de economy passagiers weg te houden bij de businessclass toilet. En als ze er dan toch zijn, nemen ze gelijk wat mee van de bar. Op mijn laatste vlucht zag ik dat iemand een zakje zoute snacks mee wilde nemen naar zijn stoel in economy, hij mocht het mooi inleveren bij de stewardess. Er is wel relatief veel verkeer in de Y+ cabine, vooral van economy passagiers die gebruik willen maken van de toilet. Opzicht niet gek, er zijn maar 4 toiletten voor heel economy.

    Maaltijden zijn hetzelfde als economy. Je zou toch denken dat er minimaal een 3e optie is of een compleet andere selectie? Het witte bolletje wat je krijgt op de vlucht Incheon-Rome viel vaak verkeerd voor de meeste mensen. De mensen zijn net inslaap gedommeld, en dan wordt je bruut gewerkt door het licht. In een mum van tijd heb je, je bolletje op en gaan de lichten weer uit.

    Priority service zoals inchecken en als eerst boarden zijn prima geregeld.

    Maar, zou ik de reguliere prijs betalen om Y+ te vliegen? Nee. Vaak is het fors duurder dan economy en met het totaalpakket wat je krijgt ben ik er niet van overtuigd dat het echt waar voor je geld is.
     

Deel Deze Pagina