Langere wachttijden personeelstekort: overzicht

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Menno, 18 mei 2022.

  1. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Mag hopen dat het op Hemelvaartsdag wat rustiger is, en ik dacht nog wel zo slim te zijn om rechtstreeks vanaf Amsterdam te vliegen in plaats van Düsseldorf, maar als ik het zo lees moet ik wel een beetje op tijd zijn, niet in de laatste plaats in verband met de KLM Lounge die ook heel druk is en ik nog wel wat dingen moet voorbereiden en dan wel een beetje moet kunnen zitten.
     
  2. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Ok, even out-of-the-box...;) om toch de priority security te kunnen doen.

    Is het ook mogelijk om een truc uit te halen op de manier die een aantal jaren geleden met een first-class-ticket-lounge access werd gebruikt?

    Dus:

    Vlucht KLM om 12.00u
    Online inchecken, bagage drop off avond van te voren.

    Dag van vertrek:
    Los Full flexible business class ticket (bijv Lufthansa) gebruiken om met handbagage in te checken en priority door security te komen.

    En dan zodra door priority security gegaan: Lufthansa full flexible business ticket annuleren en verder gaan op het KLM (economy) ticket.

    Beetje gedoe, maar niet heel lastig uitvoerbaar en zonder extra kosten... :)

    Of zie ik wat over het hoofd?
     
  3. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    De rijen zijn zo chaotisch en er zijn zoveel mensen dat ik me afvraag of je überhaupt een prio rij kunt vinden. De rijen (tot buiten) zijn ver ver voor de borden. Wij waren in terminal 3 net op tijd, maar 1 en 2 stonden ze al tot buiten. En ik las eerder deze week dat iemand werd weggestuurd bij de prio ingang.
     
  4. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.226
    Trofeepunten:
    508
    Thanks man, hier heeft precies niemand iets aan in dit topic.
     
    MichaelNight, BartF, MVA20 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    sow! Zit nu in de privium express lounge. Half uur geleden reed ik mijn share auto de garage hier in. Valt me niet tegen. Ik had me voorbereid op het ergste en dat houd in dat ik nu 3 uur in de lounge mag doorbrengen :D

    Bij KLM SP zat de helft van de medewerkers met de vingers in de neus, dus bagagedrop was 5 min. Buiten stonden rijen voor naar de economy checkin/security.
    Bij SP/Privium kon ik zo naar boven lopen, geen rij voor SP of voor privium. Na het poortje werden SP en privium samengevoegd en linksaf gevoerd rond de lift (dus niet gelijk rechtsaf).
    Om de hoek waren rij 1 en 2 specifiek voor SP en privium. Dus geen aparte privium rij. Dit liep prima door en binnen 15 minuten was ik wel door de security.

    De economy rij die begint dus al buiten. Maar dit loopt op dit moment wel continu door. security filter bij 1 en 2 zijn ongeveer in totaal 10 lanes open. Volgens mij is dit niet eens de helft. Ik schat dat je op dit moment binnen 45 - 60 minuten door de economy security bent.

    Tijdens de security check altijd genoeg gelegenheid om eens goed rond te kijken. En dan vraag ik me toch echt af waar de werkdruk vandaan moet komen? De eerste persoon die aanwijzingen moet geven wat je in je bakje moet gooien. (nou dat is op schiphol vrij simpel). Dan 1 (en soms zelfs 2) mensen die op het knopje moeten drukken zodat de scanner start met scannen. En dan evt een handmatige pat down moeten uitvoeren. Dan zit er iemand totaal onderuit gezakt achter een beeldscherm de software van de scanners te controleren en voor extra werk te zorgen voor de secundaire handmatige controle. (Ik ben echt van mening dat dit niet nodig is op Schiphol. Ze hebben de meest geavanceerde scanners die er te krijgen zijn. Doe er je voordeel mee!) En dan is er 1 persoon die de handmatige secundaire controle doet. En eigenlijk is dit de persoon die het drukste en meest actiefste is. En ook vaak de bottleneck als ik zie hoeveel bagage er door gaat voor secundaire controle.

    Ow en dan komt nog het clubje "supervisors" die gezellig staat te keuvelen terwijl ze op de desk hangen. Vaak in groepjes van 2 a 3 en vooral geen handen uitsteken als het druk is bij pat down of secundaire check.
    Vandaag viel het me ook op dat er dan daarna nog een cordon is van een 3 - 5 personen strak in het pak en een I-sec lanyard om de nek. Die staan vooral te kijken. Zijn dit duur betaalde managers die eindelijk eens op de werkvloer komen kijken? :rolleyes:

    Ik moet daarom altijd een beetje gniffelen als ik op het nieuws iemand hoor klagen dat het bij de security zo'n hoge werkdruk is. En dan vraag ik het me echt af waardoor dat komt.
    Ik ben maar een eenvoudige meewerkend manager maar ik zie zo veel eenvoudige verbeterpunten. Ik denk dat het vooral ook neerkomt op motivatie. Tuurlijk financieel gezien zijn dit niet de banen waar je veel geld verdient. Maar het management moet zich nu ook wel realiseren dat een zak met geld wel degelijk motiveert en niet wekenlang oeverloos moet onderhandelen met vakbonden. Ik ben er van overtuigd dat het management van Schiphol te ver ingekakt is om nog functioneel te zijn.

    Zaterdag weer hier. Eens kijken hoe de vlag er dan bij hangt. :D
     
    stefan_vdb, MichaelNight, Wally en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Timo_de_frys

    Timo_de_frys Blue Tier

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Vloog vorig weekend naar Ibiza op een donderdag met Transavia (heen) - KLM (terug). Transavia checkin (vriend van me moest zn baggage inchecken) was 45 minuten wachten en we werden naar 1A door gestuurd; wel geteld 3 checkin desks (van de, wat is het 20 stuks ofzo) waren open. Daarna terug naar security waar een nog langere rij stond. Gelukkig had ik Privium en was de security zo vriendelijk om ook die vriend van me priority te geven - Anders hadden we zeker de vlucht gemist. Heb het te doen met die mensen die nu dag in dag uit het vuur uit de schoenen te moeten lopen om iedereen er doorheen te krijgen. Schiphol en hun partners moeten nu wel actie gaan nemen want de beelden die we zagen zijn niet fijn - En dat op een luchthaven als Schiphol....

    (stel je voor dat security nog op de oude manier was, devices er uit, vloeistoffen er uit... zou helemaal drama geweest zijn).

    Ahwell, komt goed - Gewoon wat eerder aanwezig zijn tot iig de zomer.
     
    BartF vindt dit leuk.
  7. Timo_de_frys

    Timo_de_frys Blue Tier

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Dan zou ik gewoon een Privium kaartje scoren :)
     
  8. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Nou uit de schoenen lopen? dat idee heb ik nou niet echt als ik hier om me heen kijk op Schiphol. Ik zie gewoon mensen die hun werk doen, geen bezweette voorhoofden of gespannen koppies. Ik zie wel zaken die het een ander veel efficienter kunnen maken.
    Het crowdmanagement voor de security zie ik wel hard werken.Maar dat zijn er te weinig en portofoons lossen niets op.
     
  9. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Ha, Snap ik. Maar dat is voor mijn zoon van 12 jaar en mij wel een dure grap, aangezien we niet heel vaak vliegen... Naast het feit dat we dan in een week tijd nog een kaart moeten regelen...


    Hoe ver van te voren kun je de bagage dropoff bij KLM doen?

    Wellicht is dan online inchecken en bagage droppen de avond van tevoren het handigst. Dan hoef ik op de dag zelf alleen maar door security.
    Of kan de bagage dropoff alleen op dag van vertrek?
     
  10. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Privium pas gaat zeker 2 maanden duren voordat je die hebt, dus kun je wel vergeten.
    Geen idee of het mogelijk is om bagage avond van tevoren te droppen. denk het wel bij KLM. Maar vraag me af of je dit wilt met het zooitje bij de bagage afhandeling op het moment.
     
  11. Timo_de_frys

    Timo_de_frys Blue Tier

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    :(... ok, ja dat gaat m niet worden dan... Naar mijn weten kun je je bagage alleen op dag van vertrek afgeven maar wellicht hebben andere mensen daar ervaring mee. Optie is om "licht" te vliegen als dat mogelijk is (ie, alleen handbagage).
     
  12. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    944
    Trofeepunten:
    143
    Paar maanden terug heb ik m'n koffer begin van de avond afgegeven bij de SP balie. Zou de middag erop vliegen en dit was geen probleem.
    Had er geen zin in om m'n koffer mee te zeulen naar m'n hotel...
     
    Timo_de_frys vindt dit leuk.
  13. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    als ik het me goed herinner kan het bij KLM op Schiphol 24h van te voren
     
    Timo_de_frys vindt dit leuk.
  14. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Heb ik kort geleden gevraagd, volgens de baliemedewerker kan dat de avond ervoor
     
    Timo_de_frys vindt dit leuk.
  15. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Wij hadden exact dezelfde observaties zojuist. Met SP of Privium is het te doen. Meer rij bij security maar het loopt wel door. De eco rijen zijn bizar lang maar lopen ook door. Wat mij vaak opvalt (niet dit keer) is de tijd die ze nemen om die 3D scan te bekijken. Daar gaat zoveel tijd in zitten dat er een file ontstaat in die bakjes. Waardoor mensen niet willen doorlopen. Dan vraag je af wat voordeel van die 3D scanner als ze alles minutieus gaan analyseren.
    En de mensen die werken momenteel zijn super vriendelijk en willen er ook het beste van maken. Echt dikke pluim.
     
    BartF, Amsterdam, VinceG en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    697
    Leuk Bevonden:
    1.461
    Trofeepunten:
    428
    Omdat we natuurlijk alleen de slechte verhalen mogen delen, lekker Hollandsch. Maar als een airport het wél op orde heeft...dan mag dat natuurlijk niet benoemd worden toch ;)
     
    MichaelNight, DirkOnTour en BartF vinden dit leuk.
  17. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    371
    Trofeepunten:
    63
    Heel fijn juist om óók de goede verhalen te horen. Dit is een algemeen topic met wachttijden op airports, die langer of korter kunnen zijn dan verwacht.
     
    stefan_vdb, SanderDb, MichaelNight en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    697
    Leuk Bevonden:
    1.461
    Trofeepunten:
    428
    Dát bedoel ik, maar daar zit blijkbaar niet iedereen op te wachten. Mijns inziens was het ook een ''overzicht'' en een ''overzicht'' gaat niet alleen over schiphol óf over slechte verhalen, vandaar de bijdrage.
     
  19. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.226
    Trofeepunten:
    508
    Er zijn hier een aantal mensen die zich druk maken om of ze wel of niet hun vlucht gaan halen, en dan kom je tussendoor met dat het op Groningen goed geregeld is, lijkt me niet heel chill voor hun... Daarbij zullen er maar weinig mensen hier vanaf Groningen vliegen dus zoveel voegt het imo niet toe.

    Dan kan iedereen die vanaf RTM en GRQ dus elke keer melden: "Niets aan de hand"

    Lijkt me zinvoller om het te melden als iets niet volgens de verwachtingen verloopt, wat precies de reden is waarom je dit topic hebt aangemaakt...
     
    VinceG en Timo_de_frys vinden dit leuk.
  20. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    371
    Trofeepunten:
    63
    Het is een overzicht, dus als je vanaf DUS vloog en geen priority kon gebruiken maar toch binnen 15 minuten door de controle heen was: vind ik wel interessant. En ook als RTM geen rijen heeft, ook interessant.

    Anders hernoemen we de thread bijv. naar Moest je langer wachten op Schiphol?
     

Deel Deze Pagina