LAN 787 Business naar Madrid

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Sand0rf, 12 aug 2015.

  1. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Inleiding
    Al enige tijd was ik op zoek naar mijn eerste deal op het gebied van vliegen. Ik had al een keer achter het net gevist (De United First Class deal naar Hawaii die werd geannuleerd) maar dit keer had ik wel geluk en op 21 juni kon ik de vluchten van Frankfurt naar Madrid en weer terug boeken. Voor de geoefende en ervaren vliegers niet eens een hele bijzondere deal maar voor mij eentje waar ik heel erg naar kon uitkijken en, inmiddels, met veel plezier op terug kijk.

    Van Rotterdam naar Amsterdam naar Frankfurt
    De vlucht van LAN vertrekt vanuit Frankfurt en dan moet je nog wel daar zien te komen. Er zijn natuurlijk meerdere opties (auto, trein) maar omdat KLM met de Fokker 70 vliegt tussen Amsterdam en Frankfurt koos ik daarvoor. Ik wilde nog een keer dat type vliegen voordat het uit de vloot gaat (de laatste vertrekt in 2018). Dan was er nog de keuze voor welke vlucht. Omdat dit de eerste keer was dat ik Business vloog en daardoor ook voor de eerste keer de lounge ervaring mocht beleven wilde ik mijn tijd maximaliseren en koos ik voor een wat vroegere vlucht. KL1767 die om 13:35 aankomt in Frankfurt.

    Om van huis naar Schiphol te komen maakte ik gebruik van de Intercity Direct trein die me in 24 minuutjes comfortabel op onze nationale luchthaven bracht.

    [​IMG]

    KL1767
    Amsterdam-Frankfurt
    Fokker 70 (PH-KZB)
    Stoel 15A - Economy
    STD 12:25 ATD 13:00
    STA 13:35 ATA 13:45
    [​IMG]

    Nadat ik op Schiphol een echte boardingpass had uitgeprint (vind dat toch beter dan een A4-tje) was ik binnen enkele minuten door de security heen en was het tijd voor de traditionele kop koffie bij de Starbucks. Ondertussen zag ik (met een uur voor vertrek) dat het voor ons geplande toestel nog moest vertrekken uit Keulen en dat een vertraging bijna onvermijdelijk was. En inderdaad stond niet snel daarna op de borden dat er een vertraging was van 25 minuten.

    Uiteindelijk konden we tegen half 1 met de bus naar de “Fokker-farm” waar ons toestel al stond te wachten.

    [​IMG]

    Nadat iedereen aan board was konden we snel weg om zonder pauze op te stijgen vanaf de Aalsmeerbaan. Beenruimte aan boord vond ik verrassend goed (ik ben 1,92) en het hele toestel zag er goed en modern uit. Je zou niet zeggen dat het een toestel is van bijna 20 jaar oud.

    [​IMG]

    Het weer boven Nederland was prachtig en onbewolkt maar hoe verder we naar het zuid-oosten kwamen hoe meer bewolking in beeld kwam

    [​IMG]
    Ik kon goed in de gaten houden of de motor het nog deed ;-)

    De service aan boord stelde niet zoveel voor (er was ook maar een goede 45 minuten voor) een zakje met (blijkbaar) Nederlandse koekjes (ik kende ze niet) en wat te drinken. Voordat we het wisten stonden we alweer aan de grond en na een behoorlijke rempartij kwamen we aan bij de stand en konden we met de bus naar de terminal. De first officer wist me te vertellen dat het harde remmen niet bewust was maar dat elke Fokker kennelijk een ander aangrijpingspunt heeft bij het remmen en dat het daardoor een beetje een lotterij is hoe hard er word geremd.

    Score
    Reisklasse ***
    Stoel *****
    Eten **
    Crew ***
    Value ***

    Totaal 3,2

    Frankfurt Airport

    Nadat we met de bus bij de terminal waren afgezet bij Terminal 2 moest ik met de SkyLine naar Terminal 1 toe van waar de vlucht naar Madrid zou vertrekken. Ik was uiteraard veel te vroeg en de check-in was dan ook nog niet open dus ik had alle tijd om wat rond te kijken. Frankfurt is een enorm vliegveld maar komt op mij wel als ingewikkeld over. Een hoop gangen met lage plafonds en is daardoor niet altijd even overzichtelijk.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Air Canada Maple Leaf Lounge
    Toen uiteindelijk de check-in geopend was kreeg ik mijn boardingpass en lounge invitation voor de Maple Leaf Lounge. Daarna door de security waar ik zeer goed werd gecontroleerd. De bodyscanner sloeg aan waarna elk stukje grondig werd gecontroleerd, het was nog net geen visitatie. Daarna kon ik door naar de lounge. In de lounge was het aardig koud, de airco stond flink aan maar dat was niet erg vanwege de tropische temperaturen buiten. Dit was voor mij de eerste keer in een business lounge dus ik keek mijn ogen uit. Nadat ik een kort rondje heb gelopen (zo ontzettend groot is de lounge niet) heb ik een mooi plekje bij het raam uitgezocht om daar wat te eten en te drinken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    Vanuit de lounge had ik een mooi uitzicht op de aankomst van ons toestel

    Boarding begon om 18:35 dus tegen de tijd heb ik de lounge verlaten en ben ik de trap afgegaan om direct bij de gate aan te komen waar het boarden net was begonnen.


    Van Frankfurt naar Madrid
    LA705
    Frankfurt - Madrid
    Boeing 787-800 (CC-BBH)
    Stoel 1A – Premier Business
    STD 19:35 ATD 20:00
    STA 22:10 ATA 22:20
    [​IMG]

    Na binnenkomst van het toestel werd ik naar mijn stoel gewezen. Op de stoel naast me zat al een vrouw uit Chili en ze had er geen problemen mee dat ik allerhande foto’s maakte en ze bood aan om zelf nog een foto te maken van mij (wat ik uiteraard graag accepteerde).

    [​IMG]
    [​IMG]
    De stoelen aan board van LAN’s 787ens kunnen volledig plat en vond ik prima zitten. Wel vond ik de armleuning aan de raamkant (dus niet de kant met de stoelbediening) wat aan de smalle kant waardoor dit wat oncomfortabel werd als je er lang op leunde met een hoop gewicht. Al snel werd het welkomstdrankje en de krant uitgedeeld en kon ik de stoel eens uitproberen. De headset die klaar lag was niet heel bijzonder en de aansluiting werkte niet goed waardoor je het grootste gedeelte van de tijd maar op één oor geluid had. Ik had gelukkig mijn eigen headset bij me waardoor ik daar geen last van had.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Er was wat vertraging bij het vertrek vanwege “ATC Restrictions” wat met een duidelijk verhaal vanuit de cockpit werd gemeld. Uiteindelijk vertrokken we bijna 25 minuten later dan gepland en na een taxirit stegen we op vanaf baan 18 richting het zuiden. Het toestel was heerlijk stil vooraan de cabine en door de grote ramen had je ook een prachtig uitzicht. Daarbij viel het me op dat het toestel maar langzaam klom maar wellicht hoort dat bij dit type vliegtuig.

    Na ongeveer een half uurtje vliegen was het tijd voor diner. Alle passagiers werden bij naam aangesproken wat natuurlijk voor een hoop moeilijkheden zorgde met mijn Nederlandse naam. Het eten bestond uit een maaltijdsalade met een broodje en cheesecake en was heerlijk. Terwijl ik het eten naar binnen werkte ging de zon langzaam onder en tegen de tijd dat we de grens tussen Frankrijk en Spanje overstaken was het donker buiten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Niet lang daarna begon de daling en met een heel aantal bochten landde we uiteindelijk op baan 18L om via een kort taxi-ritje aan te komen bij een verlaten terminal 4S. Al snel mochten we van boord en zat mijn eerste reis in business class erop, en ik kan er zeker aan wennen.

    Score
    Reisklasse *****
    Stoel *****
    Eten ****
    Crew ***
    Value *****

    Totaal 4,4
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2015
    Luuk, Skywalker88, vdb1988 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Het Pullman Madrid Airport & Feria
    Vanuit het vliegtuig was het snel door de paspoortcontrole (we waren de enige en dus direct aan de beurt) en vervolgens met het treintje naar de terminal 4 waar de hotelshuttle vandaan vertrok. Na enige tijd wachten kwam de shuttle van Accor Hotels en konden we, via terminal 1 en 3, en het Ibis hotel naar het Pullman hotel. Ik had van tevoren al ingechecked en nadat twee piloten aan de beurt waren geweest kreeg ik het pasje van mijn kamer en kon ik naar boven.

    Ik had een Classic Room geboekt en deze viel me hartstikke mee. Een groot bed wat lekker lag en een mooie badkamer met regendouche. Ook het ontbijtbuffet was uitgebreid en de Nespresso-automaat die verse koffie bereidde viel ook in de smaak. Al met al was dit een prima verblijf.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het ontbijt was het al snel tijd om weer uit te checken en de shuttle terug naar het vliegveld te nemen. De check-in was al geopend en al snel had ik mijn boarding card en lounge invitation waarna ik door de douane en security heen kon en naar de Iberia lounge.


    Iberia Velázquez Louge (Terminal 4S)
    De ingang van de lounge zit aardig verstopt tussen de winkels waar je doorheen moet als je richting de RSU gates wil in de terminal. De lounge is behoorlijk groot en heeft verschillende plekken waar eten en drinken te krijgen is waaronder een wijnbar met een hele selectie aan flessen. Wifi in de lounge is dezelfde als het algemene internet op de luchthaven. De inlogcodes ervoor staan op de schermen met vluchtinformatie (het duurde bij mij even voordat ik dat door had).

    [​IMG]
    Treintje tussen Terminal 4 en Terminal 4S

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het uitzicht vanuit de lounge is redelijk, je kan vooral omlaag kijken omdat er beugels/schermen zitten die het zonlicht moeten tegenhouden. Gelukkig was er niet heel veel verkeer waardoor er sowieso niet heel veel te zien was.


    Van Madrid naar Frankfurt

    LA704
    Madrid - Frankfurt
    Boeing 787-800 (CC-BBI)
    Stoel 5L – Premier Business
    STD 15:15 ATD 15:35
    STA 17:55 ATA 17:35
    [​IMG]

    Na binnenkomst werd ik weer naar mijn stoel verwezen. Ik zat dit keer achter de deur waar iedereen binnenkomt en daar zal ik de volgende keer niet meer voor kiezen als ik de keuze heb. Doordat de gehele economy class langs komt lopen kreeg ik toch een beetje het gevoel alsof ik een aapje was die grondig werd bestudeerd (en waar ook de nodige commentaren over kwamen). Lang dacht ik dat de stoel naast me leeg zou blijven maar uiteindelijk kwam er toch een Duitse meneer naast me zitten. Ik zal er niet teveel over zeggen maar het was een markant persoon en deed me denken aan Mr. Bean ;)

    Na wat lichte vertraging vertrokken we en was de service redelijk gelijk aan de heenweg. Het eten was net iets anders maar wederom lekker. Het zicht naar buiten was vandaag niet veel, vooral een hoop witte soep.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na ruim twee uur kwam we via Frankrijk en Zwitserland weer aan in Duits luchtruim waar de daling werd ingezet en we zachtjes landde op baan 25R. Na een vrij lange taxirit waarbij we ook nog even moesten wachten tot onze gate klaar was kwamen we dan uiteindelijk tot stilstand. Uiteraard heb ik nog even gevraagd aan een stewardess of ik in de cockpit mocht kijken en dat was geen enkel probleem. Nadat ik daar een kort praatje had gemaakt met de crew zat mijn business class ervaring er weer op.

    [​IMG]

    Score
    Reisklasse *****
    Stoel *****
    Eten *****
    Crew ****
    Value *****

    Totaal 4,8


    Hilton Garden Inn Frankfurt Airport
    Vanaf het vliegveld was het de vele gangen door om uiteindelijk uit te komen bij het station van de ICE-treinen waar de Hilton hotels bovenop waren gebouwd. Bij het Garden Inn stond een redelijk rij maar toen ik aan de beurt was had ik gelukkig snel een pasje voor de kamer. Ik had een kamer op de bovenste verdieping geboekt (zodat ik uitzicht had op het vliegveld) en toen ik de lift uitkwam kreeg ik daar spijt van. Het was enorm warm! Gelukkig was het op de gang bij de kamer en in de kamer een heel stuk koeler en goed te doen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De kamer vond ik tegenvallen ten opzichte van de kamer in het Pullman hotel. Zeker gezien de prijs (deze kamer bijna drie keer de prijs van de andere; hoewel die wel in een uitverkoop was geboekt) had ik wel wat meer ruimte verwacht. Ook het bad met een douchegordijntje in de badkamer was wel een stuk minder. Overigens lag het bed prima en heb ik uitstekend geslapen en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Bij het ontbijtbuffet was ook geen verse koffie maar uit een dispenser, hij smaakte overigens wel goed.


    Van Frankfurt naar Amsterdam
    De volgende morgen had ik een airport tour met de bus geboekt waarbij ik in 90 minuten het hele veld ben rondgereden. Leuke ervaring maar voor mensen die de Duitse taal niet kunnen volgen geen aanrader aangezien er geen Engelse vertaling is. Daarna ben ik nog even naar het spottersterras op terminal 2 geweest maar daar was het heel warm en benauwd dus dat heb ik snel opgegeven. Daarna was het wederom door de security (de derde keer die dag) om wat te eten voorafgaand aan de laatste vlucht van het weekend.

    KL1772
    Fankfurt - Amsterdam
    Embrear 190 (PH-EXC)
    Stoel 19A – Economy
    STD 17:45 ATD 17:50
    STA 18:55 ATA 18:50
    [​IMG]

    De vlucht was een routinevlucht waarbij de service nagenoeg gelijk was aan die op de heenweg. Het zoutje was net iets anders maar verder identiek. Wel moesten de stewardessen aardig hun best doen om op tijd alles afgerond te krijgen want de vlucht was zo voorbij. Na de landing nog even in de cockpit gekeken waarna ik snel de bus in werd gejaagd om naar de terminal te worden gebracht.

    Score
    Reisklasse ***
    Stoel ***
    Eten **
    Crew ****
    Value ***

    Totaal 3,2


    Wat ik in ieder geval wel weet na dit weekend is dat ik me wat meer wil richten op de Business Class deals :p
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2015
  3. rezag

    rezag Newbie

    Berichten:
    86
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    beide super mooie verslagen en coole pics !
     
    Sand0rf vindt dit leuk.
  4. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Erg leuk verslag en mooie foto's! :)
     
    Sand0rf vindt dit leuk.
  5. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Leuke reviews @Sand0rf ! Je hebt er een echt uitje van gemaakt lees ik wel :).
    Was het business vliegen en alles wat daarbij hoort zoals je verwacht had?
     
    Sand0rf vindt dit leuk.
  6. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Dank je! Het was zeker wat ik hoopte dat het zou zijn. Ik heb natuurlijk geen vergelijking met andere vluchten/carriers dus ik heb geen idee of LAN nou goed of niet is maar ik vond dit in ieder geval voor herhaling vatbaar. Ik baal dan ook wel een beetje dat ik de BA deal naar de USA heb gemist....
     
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Hele leuke review! Vooral leuk omdat het een zelfde soort situatie is als die van mij: ook ik ga deze vlucht doen als eerste Business Class ervaring. Ik begrijp dat je niets gezien hebt van Madrid?

    Je Fokker 70 verhaal maakte me zo enthousiast dat ik ook nog even op ITA gekeken heb. Ik zou namelijk met de auto omdat de parkeerkosten (€ 19,00) meevielen. Helaas gaat vliegen vanaf AMS 'm niet worden, ik zou voor een eenvoudige vlucht van AMS-FRA meer kwijt zijn dan de J vlucht FRA-MAD.

    Wat ik mij nog afvroeg, ik zie op de site van LAN dat je toegang hebt tot de JAL lounge (welke beduidend minder mooi is dan de Air Canada). Weet jij hier meer over, want hoop in september ook nog deze lounge te kunnen bezoeken.
     
  8. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Nee ik heb Madrid niet gezien, dat bewaar ik voor met mijn vriendin :)

    Op de site staat inderdaad de JAL lounge maar ik kreeg direct een invitation voor de AC lounge... Kennelijk zijn ze gewisseld van lounge..
     
    jongesander en AnthonySneek vinden dit leuk.
  9. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Super mooi verslag !!

    Goed geschreven ook. Ik ga denk ik, voor mijn vlucht BA001 ook een verslagje maken (not sure about it)
     
    SVDH en Sand0rf vinden dit leuk.
  10. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Leuk verslag, helder geschreven en mooie foto's.

    Ik heb voor mezelf trouwens nog gekeken naar Pullman in MAD in oktober, € 215 excl tax p/n, prijzig vind ik.
     
  11. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Ow dat is zeker prijzig, ik heb 56 euro voor die ene nacht betaald...:D
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  12. stijnec

    stijnec Blue Tier

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    142
    Trofeepunten:
    43
    Leuk verslag, bedankt!
    Doe maandag as dezelfde route, incl Pullman die ik heb geboekt voor €57 incl ontbijt in de accor zomer sale van eind juni
     
  13. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Wij hadden ook pullman Exclusive room.. Iets van 120 euro 2 nachten
     
  14. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  15. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    LAN is van terminal 2 verhuisd naar terminal 1 toen ze samengingen met TAM. In terminal 2 gebruikte LAN inderdaad de JAL lounge (en je kon de andere OneWorld-lounges (CX/IB) ook gebruiken met je J boarding pass), maar nu zitten ze in de StarAlliance-terminal (omdat TAM eerst nog bij StarAlliance zat). Vandaar dat je met de OneWorld-vlucht loungetoegang in een StarAlliance-lounge krijgt, wat normaal gesproken een beetje gek zou zijn :).
     
    Sand0rf, stijnec en jongesander vinden dit leuk.
  16. stijnec

    stijnec Blue Tier

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    142
    Trofeepunten:
    43
    Hoe lang duurde het voor je je punten kreeg bijgeschreven?
     
  17. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Na een weekje stonden ze bij mij op mijn BAEC account
     
    stijnec vindt dit leuk.
  18. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Helaas heb ik pech op dit gebied... Had de miles geclaimd bij AA, maar na lang wachten kreeg ik het bericht: denied. Blijkt dus dat je geen recht hebt op miles bij intra europe vluchten van LAN.

    Snel een account aanmaken bij BA heeft geen zin, omdat je niet kunt retro claimen bij partner maatschappijen voor je inschrijfdatum....
     
    Lionell vindt dit leuk.
  19. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Dat is balen! Maar bij BA kun je alleen retro claimen bij eigen vluchten als je na de vlucht lid wordt. Daarom is het ook verstandig om bij veel maatschappijen een account te hebben vind ik. Ook al doe je er niets mee, op momenten als deze heb je er wel iets aan. Zijn er geen andere Oneworld maatschappijen waar je de miles kunt claimen?

    Btw volgens mijn heeft @Valentijn welndeze vluchten bij AA geclaimd en ook gekregen....
     
    jongesander vindt dit leuk.
  20. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Balen! Ik zou het gewoon nog een keertje proberen. Bij mij zijn ze gewoon automatisch gepost een paar dagen na de vluchten!
     
    jongesander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina