Later vandaag zal er op InsideFlyer een InsideLook artikel komen over de KLM Boeing 787-10 Dreamliner met registratienummer PH-BKA en naam Oranjebloesem. We hopen je met het InsideLook artikel een mooie impressie te kunnen geven van dit nieuwe toestel. We zijn benieuwd naar je mening of je eerste ervaring over dit toestel. We hopen dan ook dat je hier je mening/ervaring met onze forumleden zou willen delen. Edit: Dit is het betreffende artikel: https://insideflyer.nl/insidelook-klm-boeing-787-10-dreamliner-ph-bka-oranjebloesem/
Ik zag ergens staan dat de 787-10 op ams-nbo ingezet gaat worden per 27 okt. Iemand een idee of dit ook wel eens naar voren wordt geschoven? Heb een retour ams-nbo in Wbc staan van 17-26 oktober. Zou t wel vet vinden om de nieuwe Wbc te ervaren...
Niemand weet vooraf hoe het schema wijzigt en of er equipment changes zijn, er kunnen toestellen kapot gaan waardoor er geschoven moet worden etc. Wat je kunt doen is op ExpertFlyer een alert aanmaken voor een equipment change zodat je een notificatie krijgt als het toestel wisselt.
Vannacht hierop gevlogen vanuit Dar Es Salaam. De bedoeling was om op 1 juli op de eerste vlucht te zitten naar Kilimanjaro, maar zoals bekend kwam het toestel later uit de fabriek waardoor ik alsnog op een B777-200 naar JRO vloog. Niettemin besloot ik mijn reisplannen ongewijzigd te laten en ik heb alsnog een prima heenvlucht en Afrikaanse rondreis gehad. Vannacht op de B787-10, vertrektijd 23:20 uit DAR, dus na een lange stoffige dag en een paar drankjes in de lounge was ik te gaar om de wow-factor levendig te ervaren. Hierbij toch een paar observaties: Voor de onoplettende reiziger is er ten opzichte van de B787-9 ook weinig verschil: het design en de sfeer van de cabine is nagenoeg hetzelfde, wat de uniformiteit van het B787 product ten goede komt. De afbeeldingen van de JAMCO stoelen toonden ontzettende gedrochten, maar uiteindelijk hebben ze gewoon het prettige Hella Jongerius design. De cabine is met meer rijen natuurlijk iets groter. De stoelen op rij 10 worden niet verkocht, hebben geen stoelriemen en hebben een met klittenband bevestigd opschrift 'DO NOT OCCUPY'. Ik heb niet getest of de elektrische bediening van de stoelen daadwerkelijk uitgezet was. Privacy: vanuit mijn (raam)stoel zag ik echt niemand anders, mede door de extra grote privacy kap. De driepuntsgordel bestaat uit twee losse riemen. Het lage deel heeft een aansluiting zoals die in een reguliere auto. Het hoge deel haakt daarna met een beugeltje aan de gesp. Het hoge deel is visueel onopvallend: als je niet weet dat je het onder het hoofdsteun vandaan moet peuteren, zie je het makkelijk over het hoofd. Het gesloten kastje is vervangen door het open kastje, maar ik ervoer dat niet als storend. De monitor klapt niet meer in of uit, je kijkt er altijd recht tegenaan. In het vak onder de monitor zit een extra USB aansluiting die mogelijk ook in de B787-9 zit. Ik vond het in ieder geval superhandig. De elektrische bediening van de stoel zit in een gestroomlijnd paneel waar je arm natuurlijker op rust. Tijdens de vlucht heb ik met mijn onderarm geen enkele keer onbedoeld de knoppen bediend. Iets wat me op de B787-9 om de haverklap gebeurt. Het toilet links voor de cockpitdeur is dichter naar de cabine toe verplaatst, direct achter het gordijn, net als het toilet rechts, waardoor passagiers niet meer in de galley staan te wachten. Voor het cabinepersoneel prettiger. De stewardess vertelde me dat de galley verder ongewijzigd is gebleven: het bevat dezelfde capuccinomachine
Geen fan van de Dreamliner bij KLM, heel erg sardientjes-in-blik gevoel. Bulkhead in economy heeft zeer weinig beenruimte in vergelijking met de rest van de LH vloot. Daarnaast loopt de galley half door in het gangpad. Waarbij als het gordijntje dicht is men vaak tegen de benen aanstoot van de personen die aan het gangpad zitten. Is dit in de 787-10 altijd nog het geval?
Alleen bepaalde seat alerts, niet voor specifieke stoelen. Die kun je overigens wel zonder abonnement nemen, maar dan betaal je 1 dollar per alert. Die neem ik wel eens als ik business in een 747 vlieg en de solo-stoelen zijn al bezet, voor 1 dollar word je dan op de hoogte gehouden wanneer 1A, 4A of 4E vrijkomen. @Ludwig thx voor de 787 update!
Mooi! Duidelijke foto's. Doet me erg denken aan de Aeromexico BC in de 789. De catering bij KLM is wel stukken beter natuurlijk.
Onderdelen van de tweede 787-10 worden op dit moment geleverd in Charlston. Waarna het toestel in elkaar gezet gaat worden. Ik meen dat de PH-BKC dan arriveert in september. De 3e in oktober en daarna meen ik de 4e in december. Maar dat is natuurlijk als alles volgens plan verloopt.
Ik heb gelezen dat KLM absoluut niet blij is met de kwaliteit van de geleverde 787-10. Zo zijn bepaalde dingen niet aangesloten, ontbraken er afdek kapjes en onderdelen en wat functionele dingen die waarschijnlijk niet door passagiers opgemerkt worden. Is daar iets van te merken?
KLM heeft in een reactie laten weten dat er bij iedere oplevering wel iets gevonden wordt. Er gaat een KLM team (piloot, technici etc) naar de oplevering en voert twee weken lang testen en kwaliteitscontroles uit. En gezien het feit dat de oplevering uit was gesteld ga ik er vanuit dat die gebreken allemaal verholpen zijn op het moment dat ze hem meenemen naar Amsterdam.