De voorpret Al weer ruim 5 maanden geleden was ik wat aan het speuren op de website van KLM, toen ik op een Economy Class actietarief stuitte van 400 euro met flexibele data in mei 2015. Het betrof een retourtje Brussel - New York JFK - Brussel, uitgevoerd door Delta Air Lines. Aangezien het een tijd geleden was dat ik in New York was geweest en mijn partner er überhaupt nog nooit was geweest, besloot ik niet lang na te denken en direct te boeken. Zo gezegd, zo gedaan! Ongeveer een maand later kwam ik op de website van Delta Air Lines een banner tegen van hun Comfort+. Ik zag dat ik per vlucht kon upgraden naar Comfort+ voor 67 euro p.p. en besloot daarom de terugreis naar Comfort+ te upgraden. Gelukkig waren er nog 2 stoelen vrij op de eerste rij (bij de bulkhead), waardoor er extra beenruimte was, dus heb deze stoelen direct geselecteerd (13F en 13G). N194DN aan de gate De reis Aangezien ik op de heenreis in Economy Class had gezeten, kon ik op de terugweg mooi de vergelijking opmaken tussen de 2. Ik heb nog geen ervaring met het KLM Economy Comfort product, dus helaas kan ik daar nog geen vergelijking tussen maken. Wat ik wel kan zeggen, is dat je voor mijn gevoel meer waar voor je geld krijgt bij Delta. Zo kregen we zowel in Economy als Comfort+: oordopjes, een oogmasker, 2 zakjes 'snacks' ipv 1 zakje nootjes bij KLM en iedereen kreeg na het opstijgen een halve liter water in een flesje. Het zijn soms de details die het verschil kunnen maken, niet waar? Wat biedt Comfort+ nou precies extra: - Skypriority - Meer beenruimte t.o.v. Economy Class - (op binnenlandse vluchten ook alcoholische versnaperingen) En nog wat kleine persoonlijke pluspunten: - Als eerste eten, waardoor je snel kunt gaan slapen op zo'n korte nachtvlucht - Als eerste van boord (na Business Class) De beenruimte van stoel 13G. Ik (1.84m) kon mijn benen helemaal strekken, wat niet te zien is in de foto. Ik had zelf nog nooit priority boarding gehad, dus vond het erg prettig om eens op mijn gemakje aan boord te kunnen. Daarnaast vond ik het tof dat de vrouw bij de gate mij verwelkomde met mijn naam: "Welcome Mr Friso!". De vlucht van vandaag zat niet helemaal vol en uiteindelijk bleven er nog zo'n 40 stoelen vrij. Speciaal voor de Delta fans Nadat iedereen aan boord was, werden de koptelefoons/oogmaskers/oordopjes uitgedeeld en kregen we nog een korte mededeling vanuit de cockpit, dat de vlucht vandaag 6 uur en 40 minuten zou bedragen en het weer onderweg rustig zou zijn. Daarna begonnen we al aan de pushback en taxi naar de runway. Zoals gewoonlijk was het weer lekker druk op JFK, dus na zo'n 20 a 30 minuten wachten, kozen we eindelijk voor het luchtruim. Bye USA, till next time! Vrij snel na het opstijgen, begonnen de stewardessen met de eerste service ronde. Hierbij kregen we een drankje, pretzels en nootjes. Het viel me op dat de stewardessen zowel op de heen- als op de terugweg erg vrolijk waren, wat de sfeer alleen maar beter maakte aan boord. Mijn vorige ervaringen met Delta waren juist wat negatief, wat betreft cabine personeel. Een drankje met wat lekkers erbij Alle Boeing 767-300ER's die intercontinentaal vliegen bij Delta, zijn sinds vorig jaar uitgerust met PTV's met touchscreen. Op de heenweg had ik al gemerkt, dat het aanbod niet heel erg denderend was. Veel films/series waar ik nog nooit van gehoord had. Hoewel ik best een brede smaak heb, kon het assortiment me niet enthousiast krijgen. Daarnaast werkte mijn scherm ook niet goed, zelfs na een reset bleef hij kuren vertonen. Zo schoot hij 's nachts soms ineens aan, waardoor de hele cabine werd opgelicht door mijn schermpje. Vervelend en de stewardessen zeiden al dat er vaker kuren waren met dit systeem. PTV met touchscreen bleek niet altijd goed te werken, met matig aanbod. Kort na de eerste drankronde, rook ik de geur van eten door de cabine gaan. Het was tijd voor het diner! Er was keuze tussen pasta, vlees of kip. Ik koos voor vlees en het smaakte best prima. Naast het vlees, lag er ook nog een brownie en een salade op het 'dienblad'. Nadat onze tafeltjes waren afgeruimd, besloot ik dat het tijd was om te gaan slapen. Ik ben zelf 1.84m en kon mijn benen heerlijk strekken en doordat ik mijn kussen tegen de zijkant kon leggen, heb ik toch nog zo'n 2 uur kunnen slapen. Zakje met oordoppen en oogmasker Daarna heb ik nog getracht om een film of serie te vinden die me aanstond, maar helaas. Wat dat betreft ben ik meer een fan van het aanbod van KLM en Emirates. Dus heb toen maar wat naar de moving map gestaard, aangezien we een aardige wind in de rug hadden. In de tussentijd kwamen de stewardessen nog voorbij met drankjes en zo'n 1,5 voor landing gingen de lampen weer aan. Flinke rugwind, met soms uitschieters tot 230km/h. Dan schiet zo'n transatlantische vlucht wel op! Het ontbijt bestond uit een aardbeien yoghurt, een bagel met Philadelphia smeerkaas en wat Gouda kaas + cracker. De bagel zag er op het eerste oog wat droog uit, maar bleek toch nog lekker te smaken. Boven Zuid-Engeland werd uiteindelijk de daling ingezet en zo'n 25 minuten later landden we in Brussel. Doordat we zo vroeg aan kwamen, had ik een stille hoop dat we een trein eerder zouden halen richting Roosendaal, maar de rij bij de paspoortcontrole bleek zo lang (zelfs voor EU Passports), dat we uiteindelijk een extra uur moesten wachten. Hier kan Brussels Airport nog wel wat leren van Schiphol en Düsseldorf! Wat vluchtinfo voor de liefhebbers Al met al een fijne ervaring met Delta Air Lines en hun Comfort+ product beviel me ook erg goed. Wat mij betreft dubbel en dwars zijn geld waard! Wat betreft de trein van/naar Brussels Airport heb ik nog 2 tips: - Als je onder de 26 bent, kun je voor 7,50 euro van/naar Roosendaal reizen. - Als je naar Brussels Airport reist, moet je eigenlijk een 'diabolotoeslag' betalen van 5 euro, maar als je een ticket naar Diegem koopt (waar ook veel hotels zitten), betaal je die toeslag niet en ben je dus goedkoper uit. Friso
Hey Friso, Zou je wat meer info kunnen geven over dit goedkope reizen naar Brussels Airport? Ik moet nog 1 keer naar brussel voor mijn ICN vlucht en de vorige keer heb ik echt veel te veel betaald voor dat treinticket volgens mij PS, Leuke review!
Die ervaring heb ik ook bij Delta (bij KLM op longhaul ook wel eens) en op deze vlucht lag de leeftijd van de CC tussen de 40 en de 50, gok ik. Qua beeldkwaliteit is het zeker een stuk beter dan KLM, maar mijn ervaring met touchscreen PTV's is niet erg goed. Doe mij maar gewoon een afstandsbediening! Maar natuurlijk! Mijn treinreis naar Brussels Airport zat als volgt in elkaar: - Treinkaartje van de NS, vanaf mijn woonplaats naar Roosendaal (waar ik op de internationale trein stapte) - Een zgn. Go Pass Roosendaal van B-rail, gekocht via https://www.b-europe.com/Reizen . Dit kaartje kost dus 7,50 euro (als je jonger bent dan 26) en daarmee kun je door heel België reizen in principe. Echter, voor Brussels Airport betaal je dus nog die toeslag, maar ik moest op de heenweg écht naar Diegem i.v.m. mijn hotelovernachting daar. Met Diegem als eindbestemming, heb je een overstap op Brussels Airport en niemand die gaat controleren of jij je reis naar Diegem daadwerkelijk gaat afmaken. Ik heb vanaf Brussels Airport ook gewoon de gratis shuttle bus naar mijn hotel gepakt. Friso
Correct me if I am wrong, maar met C+ krijg je géén Skypriority. Je krijgt wel Boarding Zone 1, hetzelfde als Skyteam Elite/creditcard houders.
@TheFlyingDutchboy Op mijn ticket stond toch echt Boarding Zone "SKY" Op JFK hadden ze helaas geen Skypriority (niet bij inchecken en ook niet bij security), dus heb dat helaas niet kunnen uittesten!
JFK heeft wel Sky priorioty check in en security ( sort van mini terminal voor business en Sky Elite passagieren) dichtbij gewone check-in balies , het is heel makkelijk te missen....
Zo is gebleken... De rij bij bagage drop was gelukkig kort (waren meteen aan de beurt), maar de rij bij security was helaas wel erg lang. Achja, volgende keer zal ik beter opletten!
Ik heb JFK - BCN gevlogen in februari, ook in Economy Comfort, maar had volgens mij geen priority security. Mocht ook gewoon in de lange rij aansluiten....
Makkelijk....? Het is nu moeilijk te missen. Ze hebben een groot bord plus rode loper van 30 m lang en 2,5 breed.